Gå til innhold

Hvilket helse-yrke mener du har høyest status?

Hvilket helse-yrke mener du har høyest status?  

29 stemmer

1. 1. Hvilket helse-yrke mener du har høyest status?

• Tannlege
      15
    • Fastlege
      0
    • Sykehuslege
      11
    • Psykiater
      3
    • Psykolog
      0

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For meg gir ordet "psykiater" en vemmelse. Jeg liker ingen av de jeg har møtt. Etter hva jeg husker har jeg likt alle psykologer jeg har truffet, de er mer folkelige. Kan ha noe å gjøre med at alle psykiatere jeg har truffet har vært gamle knarker oppfostret på 60-tallets psykiatri, mens de psykologene jeg har truffet har vært unge, moderne mennesker jeg har kunnet relatere til.

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Det må være vaskehjelpen som vasker for de.

Jeg har aldri sett på noen yrker som statusyrker. Men jeg ser på hvilken jobb de gjør. Og der kan det være stor forskjell.

Anonymkode: ed086...500

Det menes ikke hva du ser opp til / respekterer, men hva du mener er hovedtrekket i samfunnet.

5 minutter siden, Wretch skrev:

Det menes ikke hva du ser opp til / respekterer, men hva du mener er hovedtrekket i samfunnet.

5 minutter siden, Wretch skrev:

Hva mener du med hovedtrekket i samfunnet? Hva legges i ordet status? Hvis det er tittelen som gir status, blir det mer et symbolsk ord for meg. Det er hva som blir utrettet som har betydning for meg.

Alle jobber er viktige på hver sin måte. 

Just now, AnonymBruker said:

Hva mener du med hovedtrekket i samfunnet? Hva legges i ordet status? Hvis det er tittelen som gir status, blir det mer et symbolsk ord for meg. Det er hva som blir utrettet som har betydning for meg.

Alle jobber er viktige på hver sin måte. 

Det menes hva individer i samfunnet i største grad sett under ett ser opp til, på generell basis, ikke med tanke på spesifikke representanter for de nevnte yrker de må ha møtt personlig eller hørt om på annet vis.

Annonse

26 minutter siden, Wretch skrev:

For meg gir ordet "psykiater" en vemmelse. Jeg liker ingen av de jeg har møtt. Etter hva jeg husker har jeg likt alle psykologer jeg har truffet, de er mer folkelige. Kan ha noe å gjøre med at alle psykiatere jeg har truffet har vært gamle knarker oppfostret på 60-tallets psykiatri, 

Jeg har aldri møtt noen i rl.

Anonymkode: c1986...9c8

23 minutter siden, Wretch skrev:

Det menes hva individer i samfunnet i største grad sett under ett ser opp til, på generell basis, ikke med tanke på spesifikke representanter for de nevnte yrker de må ha møtt personlig eller hørt om på annet vis.

Jeg har aldri forstått meg på de som ser opp til andre på grunnlag av verken yrkestitler eller eiendeler. 

1 minute ago, AnonymBruker said:

Jeg har aldri forstått meg på de som ser opp til andre på grunnlag av verken yrkestitler eller eiendeler. 

Jeg ser ned på de med eiendeler, men det er ikke det dette handler om, det handler om hva som er "vanlig" blant folk, og da mener jeg det er mest vanlig å se opp til yrkestitler som lege, advokat og ingeniør, og eiendeler. Men det er store variasjoner, og mange som har motsatt syn.

Et øyeblikk siden, Wretch skrev:

Jeg ser ned på de med eiendeler, men det er ikke det dette handler om, det handler om hva som er "vanlig" blant folk, og da mener jeg det er mest vanlig å se opp til yrkestitler som lege, advokat og ingeniør, og eiendeler. Men det er store variasjoner, og mange som har motsatt syn.

Hvorfor ser du ned på de med eiendeler? Hva slags eiendeler er det snakk om?

Anonymkode: c1986...9c8

2 minutter siden, Wretch skrev:

Jeg forstod spørsmålet som hva jeg mente hadde høyest status. Og jeg svarte hva jeg mente. Hvis jeg misforstod spørsmålet får dere heller se bort fra svarene mine.

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hjerteleger og nevrokirurger er vel creme dela creme.

En ortoped ikke like mye. Så sykehuslege som er hjertekirurg eller nevrokirurg. Gjerne hyperspesialist.

Anonymkode: 3635a...131

Proktolog? Ære være dem!

Blant bekjente i helsevesenet, og da særlig leger, har jeg lagt merke til at det er et hierarki innen medisinen, og at dette gjerne følger pengene. Eller omvendt. Områder der det brukes mye til forskning har gjerne høyere status enn øvrige områder.

Kirurgene ville drept mange om ingen vasket der de jobbet.

Jeg husker jeg og noen venner googlet ulike leger vi hadde for å se hvem som tjente mest. Hos meg var det øyespesialisten som stakk av med seieren, tett fulgt av nevrologen. Psykiateren og fastlegen kom noenlunde likt ut. For andre så fordelingen annerledes ut, så om man tenker ut i fra inntekt vil det nok variere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...