Gå til innhold

Hvordan se føflekk på hodebunnen?

Anbefalte innlegg

Leser litt på nettet at noen har oppdateget føflekker i hodebunnen, som han her http://www.tv2.no/a/3454222

Hvordan kan de merke det? Om man i tillegg har mye hår, så er det vel vanskelig å se en føflekk der mellom alt håret?

Anonymkode: 3969f...f47

Fortsetter under...

Det står jo at han kjente den som en kul. De fleste føflekker opphevet og man vil kjenne dem. De kan også ha en ru overflate. I tillegg kan de begynne å blø/klø og det vil man oppdage. Er man bekymret kan man oppsøke lege/hudlege for en sjekk. Be frisøren ta en sjekk e.l. 

Anonymkode: 3a703...0e8

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står jo at han kjente den som en kul. De fleste føflekker opphevet og man vil kjenne dem. De kan også ha en ru overflate. I tillegg kan de begynne å blø/klø og det vil man oppdage. Er man bekymret kan man oppsøke lege/hudlege for en sjekk. Be frisøren ta en sjekk e.l. 

Hvor stor kul vil det si? Som et maiskorn?

Han sier det lignet på en orm også..? Føflekkmessig.

Har du en opphøyet føflekk et sted på kroppen? Kjenn på den. Alle små hevelser kjennes lett på huden. Kviser, nupper osv. Man kjenner fort en endring om den kommer eller man kjenner det om det er der. Jeg fikk en flekk på ryggen for en tid tilbake som var rundt tørr. Jeg visste med en gang at den ikke hadde sittet der lenge. Fikk samboer til å ta bilde sv den. Likte ikke utseende på den og oppsøkte selvfølgelig hudlege og fikk den sjekket og fjernet.

Det jeg vil frem til er at vi kjenner kroppene våre ganske godt og vil derfor oppdage de fleste endringer raskt. Denne føflekkkreften det her snakkes om kan se veldig spesiell og stygg ut. At han beskriver orm er vel det nærmeste han kommer da til å beskrive utseende på hudforandringen. Det er jo ikke av noe viktighet. Vi snakker her om kreft som sprer seg rundt i huden i noen tilfeller og formen det tar er veldig forskjellig.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du en opphøyet føflekk et sted på kroppen? Kjenn på den. Alle små hevelser kjennes lett på huden. Kviser, nupper osv. Man kjenner fort en endring om den kommer eller man kjenner det om det er der. Jeg fikk en flekk på ryggen for en tid tilbake som var rundt tørr. Jeg visste med en gang at den ikke hadde sittet der lenge. Fikk samboer til å ta bilde sv den. Likte ikke utseende på den og oppsøkte selvfølgelig hudlege og fikk den sjekket og fjernet.

Det jeg vil frem til er at vi kjenner kroppene våre ganske godt og vil derfor oppdage de fleste endringer raskt. Denne føflekkkreften det her snakkes om kan se veldig spesiell og stygg ut. At han beskriver orm er vel det nærmeste han kommer da til å beskrive utseende på hudforandringen. Det er jo ikke av noe viktighet. Vi snakker her om kreft som sprer seg rundt i huden i noen tilfeller og formen det tar er veldig forskjellig.

Jeg kjenner på en måte en kvise/nupp ja. Veldig lite, som et mini maiskorn. Kan heller ikke se noe til den ved hodebunnen. Merket den for 1 år siden og ikke noe har endret seg. 

Opphøyet føflekk, hva vil du si at den er på størrelse med? 

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Føflekker varierer veldig i størrelse. Om du har et eller annet i hodebunnen som bekymrer deg, så få noen til å ta en titt på det.

Selvom det har vært der i 1+ år og ingeting er endret?

Men er det ikke sånn at man isåfall kunne sett klart og tydelig når en føflekk ikke er bra på hodebunnen? Man kan vel se en mørk kul der?

Jeg hadde ikke bekymret meg for det. Man har jo føflekker, vorter og utvekster litt her og der som er helt ufarlig. Men det virker som om du er opptatt av det/bekymrer deg? Da kan det være greit å få det sjekket. 

Den 14. august 2016 at 18.22, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke bekymret meg for det. Man har jo føflekker, vorter og utvekster litt her og der som er helt ufarlig. Men det virker som om du er opptatt av det/bekymrer deg? Da kan det være greit å få det sjekket. 

Men om den cysta eller talgkjertlelen har vært der i over 1 år og er like liten ennå og gjør ikke noe vondt så er det vel ikke noe å bekymre seg over?

Hadde det vært noe motsatt så hadde den endret seg i enten form/størrelse innen den tiden?

Jeg kan ikke svare deg på dette. Sjekk hos lege om du ikke slår deg til ro. Samboer fikk akkurat fjernet en kul bak på skulderen da hudlege anbefalte det. Ikke fordi den hadde vokst, men fordi den var av typen som plutselig kan bli betent og vokse raskt. Jeg aner ikke hva du har og anbefaler deg derfor å få den sjekket om du føler for det. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke svare deg på dette. Sjekk hos lege om du ikke slår deg til ro. Samboer fikk akkurat fjernet en kul bak på skulderen da hudlege anbefalte det. Ikke fordi den hadde vokst, men fordi den var av typen som plutselig kan bli betent og vokse raskt. Jeg aner ikke hva du har og anbefaler deg derfor å få den sjekket om du føler for det. 

Hvor stol kul var det?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...