Gå til innhold

Presang til konfirmasjon.

Anbefalte innlegg

Samboeren min er bonusgrandonkel til en som skal konfirmeres i høst.  Vi har god kontakt med nevøen hans og er bedt i konfirmasjonen, men skal ikke gå.
Lenge siden jeg har hatt konfirmant, men hvor mye gir man i presang i dette tilfelle?  For meg så datt 1000 kr inn i hodet, men vet ikke lenger hva som er vanlig.  Familien er stor på den siden da og vi kjenner ikke konfirmanten i det hele tatt.  

Men har akkurat handlet til det ventende barnebarnet for 4000 kr og lommeboka er litt slunken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/413114-presang-til-konfirmasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, Dorthe skrev:

Samboeren min er bonusgrandonkel til en som skal konfirmeres i høst.  Vi har god kontakt med nevøen hans og er bedt i konfirmasjonen, men skal ikke gå.
Lenge siden jeg har hatt konfirmant, men hvor mye gir man i presang i dette tilfelle?  For meg så datt 1000 kr inn i hodet, men vet ikke lenger hva som er vanlig.  Familien er stor på den siden da og vi kjenner ikke konfirmanten i det hele tatt.  

Men har akkurat handlet til det ventende barnebarnet for 4000 kr og lommeboka er litt slunken.

1000 kr høres rikelig ut.

Anonymkode: 81737...f52

45 minutter siden, Dorthe skrev:

Tusen kroner er mer enn nok ;) 

1 time siden, Dorthe skrev:

1000,- holder i lange baner. :) 

1 time siden, Dorthe skrev:

Siden dere ikke kjenner konfirmanten, så tenker jeg at 6-800 kroner er ok.

Annonse

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Nå er det min tur - det står jo at de har god kontakt med konfirmanten! ;) 

Så vidt jeg kan se, så står det: "Familien er stor på den siden da og vi kjenner ikke konfirmanten i det hele tatt." ;-)

(Det er faren til konfirmanten de har god kontakt med. )

Endret av frosken
Et øyeblikk siden, frosken skrev:

Så vidt jeg kan se, så står det: "Familien er stor på den siden da og vi kjenner ikke konfirmanten i det hele tatt." ;-)

Men først i innlegget står det jo at de har god kontakt med nevøen. Er nevøen konfirmantens far kanskje?

Et øyeblikk siden, Lillemus skrev:

Men først i innlegget står det jo at de har god kontakt med nevøen. Er nevøen konfirmantens far kanskje?

Det står at det er snakk om en som samboeren er bonusgrandonkel til. Det betyr jo at han er onkel til faren til konfirmanten.

Et øyeblikk siden, frosken skrev:

Det står at det er snakk om en som samboeren er bonusgrandonkel til. Det betyr jo at han er onkel til faren til konfirmanten.

Det ble for innviklet. Hvis de ikke har noe kontakt med konfirmanten synes jeg 500,- holder.

Annonse

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Hjeeeelp.... Hvor innviklet er det mulig å få det!?

Grandonkel betyr jo at dette gjelder barnet til en han er onkel til.  "Gammelonkel" på enkelte dialekter. 

"Bonusgrandonkel" kan jo bety litt av hvert, men jeg gjetter på at nevøen, som de har kontakt med, er bonusfar til konfirmanten - og da er det jo ikke så rart om ikke grandonkelen kjenner konfirmanten. 

Endret av laban
3 minutter siden, cathlin skrev:

Hva er en grandonkel?

Onkelen til din far eller mor er din grandonkel.  Hvis din niese eller nevø får barn, er du barnets grandtante.  Altså en generasjon over "vanlig" tante / onkel.  På noen dialekter brukes iblant uttrykk som "gammelonkel", "storetante" etc.

2 minutter siden, laban skrev:

Onkelen til din far eller mor er din grandonkel.  Hvis din niese eller nevø får barn, er du barnets grandtante.  Altså en generasjon over "vanlig" tante / onkel.  På noen dialekter brukes iblant uttrykk som "gammelonkel", "storetante" etc.

Måtte google det og der står det "Grandtante, bestefars eller bestemors søster eller svigerinne."

Da kan det ikke være ens niese eller nevøs barn, jo, for det er det samme som tantebarn?

Gir opp.

2 timer siden, Dorthe skrev:

Vi har god kontakt med nevøen hans og er bedt i konfirmasjonen, men skal ikke gå.

Familien er stor på den siden da, og vi kjenner ikke konfirmanten i det hele tatt.  

Hvis dere ikke skal i selskapet og ikke kjenner konfirmanten, synes jeg faktisk 1000 kr er for mye.  Etter min mening kan dere trygt gå litt ned uten at det virker gjerrig.  Men nå er ikke jeg vant til disse pengeorgiene som konfirmasjoner har utviklet seg til... 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...