Gå til innhold

Presang til konfirmasjon.

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, cathlin skrev:

Måtte google det og der står det "Grandtante, bestefars eller bestemors søster eller svigerinne."

Da kan det ikke være ens niese eller nevøs barn, jo, for det er det samme som tantebarn?

Tanten til din mor eller far er vel det samme som søster til en av dine besteforeldre?  Jeg skrev at onkelen til din far eller mor er din grandonkel, det blir det samme (bare med bror i stedet for søster).  Det der med "eller svigerinne" har bare med "ekte" eller inngiftet tante å gjøre, så det kan vi se bort fra.

Dette gjelder altså dine grandonkler og -tanter.  Søsken til besteforeldregenerasjonen.  Du er deres grandniese. 

Men du blir (framtidig) grandtante til barna til dine nieser og nevøer, altså generasjonen under de du er tante til.  De samme barna som dine søsken blir besteforeldre til.  

Jeg oppfatter "tantebarn" som et uoffisielt fellesnavn på nieser og nevøer.  

Endret av laban

Fortsetter under...

3 minutter siden, laban skrev:

Tanten til din mor eller far er vel det samme som søster til en av dine besteforeldre?  Jeg skrev at onkelen til din far eller mor er din grandonkel, det blir det samme (bare med bror i stedet for søster).  Det der med "eller svigerinne" har bare med "ekte" eller inngiftet tante å gjøre, så det kan vi se bort fra.

Dette gjelder dine grandonkler og -tanter.  Du er disses grandniese. 

Men du blir grandtanten til barna til dine nieser og nevøer, altså generasjonen under de du er tante til. 

Jeg oppfatter "tantebarn" som et uoffisielt fellesnavn på nieser og nevøer.  

Imponert over klartenktheten din:-) Jeg klarer ikke å leve meg inn i dette surret av forbindelser og betegnelser.

9 minutter siden, cathlin skrev:

Jeg klarer ikke å leve meg inn i dette surret av forbindelser og betegnelser.

Det er bare en generasjon ekstra.  Sett "grand" foran dine foreldres onkel og tante - dine egne onkler og tanter er jo dine foreldres søsken.

Hvis søsknene dine har / får barn, er du tanten dere.  Når det så kommer en generasjon til - dine søskens barnebarn - må de gjøre det samme - sette "grand" foran sine foreldres tanter og onkler.  Du blir "gammeltante" eller grandtante til barna til de du allerede har vært tante til, altså dine niesers og nevøers barn.

Men det var selvsagt enklere før både foreldre- og besteforeldregenerasjonen begynte å skifte samboere opptil flere ganger og få diverse barnekull :D 

Endret av laban
23 minutter siden, cathlin skrev:

Måtte google det og der står det "Grandtante, bestefars eller bestemors søster eller svigerinne."

Da kan det ikke være ens niese eller nevøs barn, jo, for det er det samme som tantebarn?

Gir opp.

Joda, din tante er dine barns gammeltante / grandtante. :) Så om du har noen søsken så vil de bli grandtante eller grandonkel til ditt lille barnebarn, de er jo bestemors søsken og babyens pappa er deres nevø.

1 minutt siden, laban skrev:

Det er bare en generasjon ekstra.  Sett "grand" foran dine foreldres onkel og tante - dine egne onkler og tanter er jo dine foreldres søsken.

Hvis søsknene dine har / får barn, er du tanten dere.  Når det så kommer en generasjon til - dine søskens barnebarn - må de gjøre det samme - sette "grand" foran sine foreldres tanter og onkler.  Du blir "gammeltante" eller grandtante til barna til de du allerede har vært tante til, altså dine niesers og nevøers barn.

Men det var selvsagt enklere før både foreldre- og besteforeldregenerasjonen begynte å skifte samboere opptil flere ganger :D 

Aha, lettere å forstå hvis man tenker fremover og ikke bakover. Det vil si at mitt eventuelle tantebarn, når det eventuelt får barn vil jeg bli grandtante til barnet :-)

Så en bonusgrandonkel er kanskje en nyere samboer til grandtanten til barnet.

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Joda, din tante er dine barns gammeltante / grandtante. :) Så om du har noen søsken så vil de bli grandtante eller grandonkel til ditt lille barnebarn, de er jo bestemors søsken og babyens pappa er deres nevø.

Nå må du ikke komm å surre det til igjen, når jeg akkurat har skjønt det;-))

Min tante er død for mange, mange år siden, så det vil ikke bli noe grantante.

Annonse

1 time siden, laban skrev:

Det er i hvert fall en generasjon mellom - Dorthes samboer er onkel til han de har kontakt med, og det er en i neste generasjon som er konfirmant. 

Jeg er god på grandtante/onkel-begrepet - men orker ikke helt å se for meg hvilke kombinasjoner av bonus som er mulig;-)

20 minutter siden, cathlin skrev:

Nå må du ikke komm å surre det til igjen, når jeg akkurat har skjønt det;-))

Min tante er død for mange, mange år siden, så det vil ikke bli noe grantante.

Du blir kanskje grandtante om sånn ca en generasjon - når ditt søsken blir besteforelder:-)

Denne tråden burde hatt en advarsel. "Bør ikke leses av folk med allerede kaos i toppen" ;) Var sliten allerede av å måtte regne ut årslønna til de som har det værre enn de trygdede, men nå falt jeg fullstendig av lasset. Jeg krysser fingrene for at min søster aldri blir skilt og at det er minst 20 år til jeg blir noen grandtante.

Og for å komme med min mening om presang. 500 kr er mer enn nok til en person dere ikke kjenner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...