Gå til innhold

Til dere som har kommet i overgangsalderen.

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Hvordan startet det ?

Jeg er 50 år og har ingen svettetokter, bortsett fra at jeg svetter litt om natta under pms, men sånn har det vært lenge. Jeg er også mer deppa noen få dager før mens. Heller ikke noe nytt.

Mensen har vært regelmessig, men siste måneden gikk det bare 26 dager i mellom. Ellers var den normal. Kan jeg regne med at dette er starten ? 

Venninner prater om så mange problemer, mens jeg føler meg som før og har det vel egentlig bedre enn noen gang. 

Kan jeg nå regne med at det fortsetter slik nå når jeg er såpass gammel ? Føler meg veldig heldig så langt.

Fortsetter under...

7 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Hvordan startet det ?

Jeg er 50 år og har ingen svettetokter, bortsett fra at jeg svetter litt om natta under pms, men sånn har det vært lenge. Jeg er også mer deppa noen få dager før mens. Heller ikke noe nytt.

Mensen har vært regelmessig, men siste måneden gikk det bare 26 dager i mellom. Ellers var den normal. Kan jeg regne med at dette er starten ? 

Venninner prater om så mange problemer, mens jeg føler meg som før og har det vel egentlig bedre enn noen gang. 

Kan jeg nå regne med at det fortsetter slik nå når jeg er såpass gammel ? Føler meg veldig heldig så langt.

Jeg er to år yngre enn deg og det er rundt 5-6 år siden jeg merket de første tegnene på overgangsalderen. Ikke noen voldsomme greier, men tidvis perioder med hetetokter og de siste årene litt spotting i noen dager før mensen. Syklusen har også blitt 2-3 dager kortere og er nå som regel nede i 26 dager, i min ungdom hadde jeg sykluser på 33-35 dager gjerne, men etter fødslene stabiliserte den seg på 28 i mange år. Litt mer følsomme slimhinner nedentil i form av litt blod rett etter samleie i perioden etter eggløsning og frem til mens, men alle celleprøver er fine så det hører bare alderen til for min del sier legen. :) 

Min mor hadde enorme hetetokter helt til hun døde 66 år gammel, så jeg håper ikke jeg ligner på henne i den sammenhengen!

Jeg merket ingenting før jeg var over 55.  Dvs. jeg har aldri hatt veldig nøyaktige menssykluser, så jeg reagerer ikke på noen dager +/-  Men så begynte det heldigvis å gå noen måneder mellom hver gang.  Siden det var 13 mnd mellom de to siste gangene, kan jeg ikke være bombesikker på at det er helt slutt ennå, men jeg håper det beste.

Jeg har aldri hatt PMS eller noen spesielle plager rundt mensen, heller ikke nå mot slutten.  Jeg har ikke direkte hetetokter heller, jeg kaller det "varmebølger" - det er uten svetten jeg hører mange plages med, men jeg blir iblant generelt altfor varm.  Spesielt rett etter at jeg har våknet om morgenen virker det som om temperaturen kjøres opp i maks. 

Jeg tror det er normalt at det kan holde på i årevis før "overgangen" er et faktum, og at det ikke trenger være dramatiske symptomer. 

Nicklusheletida
9 minutter siden, laban skrev:

Jeg merket ingenting før jeg var over 55.  Dvs. jeg har aldri hatt veldig nøyaktige menssykluser, så jeg reagerer ikke på noen dager +/-  Men så begynte det heldigvis å gå noen måneder mellom hver gang.  Siden det var 13 mnd mellom de to siste gangene, kan jeg ikke være bombesikker på at det er helt slutt ennå, men jeg håper det beste.

Jeg har aldri hatt PMS eller noen spesielle plager rundt mensen, heller ikke nå mot slutten.  Jeg har ikke direkte hetetokter heller, jeg kaller det "varmebølger" - det er uten svetten jeg hører mange plages med, men jeg blir iblant generelt altfor varm.  Spesielt rett etter at jeg har våknet om morgenen virker det som om temperaturen kjøres opp i maks. 

Jeg tror det er normalt at det kan holde på i årevis før "overgangen" er et faktum, og at det ikke trenger være dramatiske symptomer. 

Håper jeg er blant de heldige som ikke merker stort jeg heller. For 2-3 år siden viste en blodprøve at jeg ikke var kommet i overgangsalderen. For over 1 år siden tok jeg en gynekologisk  undersøkelse som viste bra med østrogen, men innskrumpa egg.

Så jeg vet jo at jeg er i overgangsalderen, men krysser fingre for at den blir like problemfri fremover som nå :)

For meg startet det med nattesvette, deretter mens omtrent hver 3.mnd i et par år.

Senere ble det dessverre voldsom nattesvette, som fullstendig ødela nattesøvn og livskvalitet. Prøvde alle mulige naturpreparater som ble anbefalt. De siste 3 mnd. har jeg fått hormonstilskudd som hjelper. I tillegg trengte jeg i en kort periode innsovningstabletter for å hente meg inn igjen. Hormoner er jo ikke akkurat noe en ønsker å tilføre kroppen, men heller det i et par år, enn sånn jeg hadde det. Jeg er 52 år.

Håper du får en lettere overgangsalder :)

Annonse

Jeg er 53 år og vet ikke hva overgangsalderplager er. Har en hormonspiral som er gått ut på dato, men som kanskje ennå gir litt østrogen som stopper plagene. Hadde en periode for mange år siden med mye nattesvette. Men blodprøvene viste ikke at jeg var i overgangsalderen da. 

Så jeg spør som deg. Er jeg av de heldige som slipper unna, eller har jeg det i vente?

Anonymkode: 86460...a81

Jeg har en gang lest at man ikke regnes som å være i overgangsalderen før man har vært 12 mnd uten mens (men hva det da betyr å ha hatt 13 mnd i mellom som laban skriver om, aner jeg ikke ;-)) Men det er vel ikke unormalt at man i god tid før man kommer dithen opplever blødningsforstyrrelser av ulik art. Jeg har merket at syklus generelt sett har blitt 2-3 dager kortere de siste årene, men har ellers vært som en klokke, bortsett fra nå på forsommeren hvor jeg hadde én mens i nesten 2 uker etterfulgt av ca 7 ukers mellomrom, for så å gå tilbake til "vanlig" sykluslengde slik det har vært de siste årene. Irriterende med uregelmessigheter da, men forørvig er jeg symptomfri. Savnet overhodet ikke mens de 7 ukene, men må jo innrømme jeg er litt ensgtelig for hva som kan ventes i fremtiden mht plager.

20 minutter siden, morsan skrev:

Jeg har en gang lest at man ikke regnes som å være i overgangsalderen før man har vært 12 mnd uten mens (men hva det da betyr å ha hatt 13 mnd i mellom som laban skriver om, aner jeg ikke ;-))

Er det ikke sånn at man ikke kan regne med å ha menopause (altså at mensen ikke kommer tilbake), før den har vært borte i 12 mnd?  Med "overgangsalderen" mener vel de fleste i dagligtalen hele prosessen / perioden, ikke bare tidspunktet da mensen slutter.  Hvordan helsepersonell definerer det, vet jeg ikke.

Når mensen er borte i 13 måneder, er det for å komme med en irriterende påminnelse om at man etter ca. 45 år med blødninger fremdeles ikke kan være sikker, og at man fortsatt må dra med seg bind etc. på ferie :angry:

1 time siden, laban skrev:

Er det ikke sånn at man ikke kan regne med å ha menopause (altså at mensen ikke kommer tilbake), før den har vært borte i 12 mnd?  Med "overgangsalderen" mener vel de fleste i dagligtalen hele prosessen / perioden, ikke bare tidspunktet da mensen slutter.  Hvordan helsepersonell definerer det, vet jeg ikke.

Ja, det er sikkert forskjell på dagligtale og medisinsk. Og ja, er vel greit å ha et ord på hele perioden man går igjennom, med endringer etc. :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...