Gå til innhold

Konfirmasjonsgave - igjen

Anbefalte innlegg

Vi skal gi en gave (penger) til sønnen til et vennepar av oss. Vi har kjent hverandre siden konfirmanten ble født, og hatt kontakt/samvær noen ganger i løpet av året til vanlig. 
Jeg er så usikker på hvor mye vi burde gi i gave her. Er 600 kroner grei gave? Vi skal ikke i konfirmasjonen.

I tillegg skal vi gi gave til mitt tantebarn, Her skal vi i konfirmasjonen i tillegg.
Er 1200 ok gave? 

Anonymkode: 9b897...875

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/413191-konfirmasjonsgave-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde nok svart at det var OK selv om du hadde foreslått 500 og 1000 også ;)  Men jeg vet at familier har veldig forskjellig praksis og forventninger.

Når det gjelder nieser og nevøer, har vi pleid å derfor samordne med andre onkler og tanter fra vår egen "side" av familien på forhånd.  Ikke for å bedrive millimeternøyaktighet, men fordi vi ikke vil se ut som vi er ute etter å markere oss som de rike eller de gjerrige (og det betyr ikke så himla mye for oss med et par hundre kr fra eller til).  Og det er veldig stor avstand i alder mellom de vi er tanter og onkler til, så en viss "indeksregulering" har vært nødvendig fra den eldste til den yngste.

Men dette forutsetter jo at folk har sånn omtrent lik økonomi og syn på sånt.  Vi ville ikke presset fram noen samordning hvis vi visste at vi ikke var på omtrent samme planet i utgangspunktet.

I 2012 tok noen seg bryet med å lage et gjennomsnitt.   Her er link til innlegget som linker til listen. 

Indeksreguleres med ca. 3% (?) pr. år :-)

Så er jo denne veldig morsom da, når vi først er inne på temaet:

http://www.dn.no/magasinet/2015/05/01/2104/Gyldne-tider/fint-gavebord

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal gi en gave (penger) til sønnen til et vennepar av oss. Vi har kjent hverandre siden konfirmanten ble født, og hatt kontakt/samvær noen ganger i løpet av året til vanlig. 
Jeg er så usikker på hvor mye vi burde gi i gave her. Er 600 kroner grei gave? Vi skal ikke i konfirmasjonen.

I tillegg skal vi gi gave til mitt tantebarn, Her skal vi i konfirmasjonen i tillegg.
Er 1200 ok gave? 

Anonymkode: 9b897...875

ja det syns jeg er ok.

Jeg ville nok selv gitt 2000 kr uansett som fadder, men sånt er jo forskjellig, gaven din er helt rimelig, og ok

Faddere til mine barn gir mellom din sum ca, antar jeg og 2500 kr, tenker ikke annet enn at man tar forskjellige valg, og det viktigste er at man husker dagen og er sin fadder oppgave bevisst.

Anonymkode: 32efa...b42

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok selv gitt 2000 kr uansett som fadder, men sånt er jo forskjellig, gaven din er helt rimelig, og ok

Faddere til mine barn gir mellom din sum ca, antar jeg og 2500 kr, tenker ikke annet enn at man tar forskjellige valg, og det viktigste er at man husker dagen og er sin fadder oppgave bevisst.

Anonymkode: 32efa...b42

Trådstarter er ikke fadder til noen av konfirmantene.  Hun er tante til den ene.

Annonse

Tror våre barn fikk 400-600 kr fra personer som er gode venner med oss. mener at vi har gitt omtrent det til våre nærmeste venners barn. Min datter og jeg skal i konfirmasjon til helga, til min kusines sønn. Vi kjenner ham ikke noe særlig godt, og har bare hatt litt med dem å gjøre. Jeg tenkte å gi noe sånt fra oss da - 400-600 kr.

Tror vi gav 1200 til min søsters barn for noen år siden, men de gav mer til mine (tror det var 2000), så når nestemann hos dem skal konfirmeres, må vi vel indeksregulere en del :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...