Gå til innhold

Er det rasistitsk å være imot muslimsk innvandring?

Anbefalte innlegg

Ofte går det for det samme, altså att folk kaller en rasist hvis man ikke er for feks å ta imot muslimske flyktninger.

Men dersom en person ikke har feks noe imot kristne arabere, eller homofile muslimer, er man da allikevel rasist?

Jeg liker ikke att europa tar imot så mange muslimer. Jeg mener de kun bør få midlertidig opphold, mens krigen varer. Er jeg da rasist? På samme tid mener jeg att vi bør ta imot og gi permanent opphold til de som lider under islam. Jeg snakker da om kristne arabere/pakistanere/iranere, homofile osv. Så jeg har da åpenbart ikke noe imot "rasen". Det jeg er i mot er att det blir mer og flere muslimer som slår rot her til lands, men som ikke ville lide i ett strengt religiøst land, da de selv er strengt religiøse?

Anonymkode: 15cb4...29d

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ofte går det for det samme, altså att folk kaller en rasist hvis man ikke er for feks å ta imot muslimske flyktninger.

Men dersom en person ikke har feks noe imot kristne arabere, eller homofile muslimer, er man da allikevel rasist?

Jeg liker ikke att europa tar imot så mange muslimer. Jeg mener de kun bør få midlertidig opphold, mens krigen varer. Er jeg da rasist? På samme tid mener jeg att vi bør ta imot og gi permanent opphold til de som lider under islam. Jeg snakker da om kristne arabere/pakistanere/iranere, homofile osv. Så jeg har da åpenbart ikke noe imot "rasen". Det jeg er i mot er att det blir mer og flere muslimer som slår rot her til lands, men som ikke ville lide i ett strengt religiøst land, da de selv er strengt religiøse?

Jeg synes ikke det er rasistisk å ha oppfatninger om hva høy innvandring av "annerledes-tenkende" gjør for våre verdier og vår kultur. Mange snakker om den "moderate muslim" og at det er flest av de. Problemet er at en del meningsmålinger viser at selv den moderate muslim mener at kvinner er under menn på rangstigen, at homofili burde straffes med døden osv. Å være bekymret for om slike verdier kan snu klokka på en god del frihetsbevarende og frihetsøkende tiltak vi har gjort i vestlige land er i grunnen logisk.

MEN... Det er ingen garanti for at kristne fra de samme landene ikke tenker i lignende baner, ettersom det mest sannsynlig er uttrykk for noe kulturelt og ikke utelukkende religiøst. Videre foreslår du tiltak som kan krenke menneskerettighetene til og human behandling av en rekke med forholdsvis uskyldige personer. Et annet aspekt er om slike meningsmålinger som jeg viser til - de er ofte tenkt ut av noen som allerede er bestemt på hva de ønsker å bevise med undersøkelsen.

Konklusjonen er, altså: Nei, det er ikke rasistisk. Det er heller ikke ulogisk. Men det er upraktisk å gjennomføre og kan lett føre til langt mer alvorlig diskriminasjon og verre behandling av mennesker enn du noen gang hadde forestilt deg.

Hvis du har en ideologi om å ta inn kristne men ikke muslimer, så forskjellsbehandler du på bakgrunn av religiøs tro eller etnisitet. Det er rasisme. Ikke at jeg mener man skal "ta inn" muslimer selv, jeg bare sier hvordan det er i forhold til definisjonene, det er ingen subjektiv oppfattelse dette begrepet. Jeg selv misliker islam og mener det er destruktivt - jeg blir en rasist hvis jeg mener man skal forskjellsbehandle, ikke på grunn av det jeg tenker.

I praksis er det kanskje best å forskjellsbehandle ja. Således er jeg en rasist.

6 minutter siden, Kanonføde skrev:

Hvis du har en ideologi om å ta inn kristne men ikke muslimer, så forskjellsbehandler du på bakgrunn av religiøs tro eller etnisitet. Det er rasisme. Ikke at jeg mener man skal "ta inn" muslimer selv, jeg bare sier hvordan det er i forhold til definisjonene, det er ingen subjektiv oppfattelse dette begrepet. Jeg selv misliker islam og mener det er destruktivt - jeg blir en rasist hvis jeg mener man skal forskjellsbehandle, ikke på grunn av det jeg tenker.

I praksis er det kanskje best å forskjellsbehandle ja. Således er jeg en rasist.

Nå ønsker trådstarter å gi opphold til de som "lider under islam". Det er da med tanke på humanitære forhold, antar jeg. Vi er ikke rasistisk som land mot heterofile fordi vi gir asyl til homofile muslimer som står i fare for å bli drept i sitt eget land, for eksempel.

6 minutes ago, Solemnity said:

Nå ønsker trådstarter å gi opphold til de som "lider under islam". Det er da med tanke på humanitære forhold, antar jeg. Vi er ikke rasistisk som land mot heterofile fordi vi gir asyl til homofile muslimer som står i fare for å bli drept i sitt eget land, for eksempel.

Nei, men da gir du asyl fordi de står i fare for å bli drept, ikke fordi de er homofile? Det er forskjell her, altså.

Annonse

18 minutter siden, Kanonføde skrev:

Hvis du har en ideologi om å ta inn kristne men ikke muslimer, så forskjellsbehandler du på bakgrunn av religiøs tro eller etnisitet. Det er rasisme.

Nei, jeg mener det ikke er rasisme å ikke ønske en totalitær midderalderreligion inn i landet. I såfall er begrepet "rasisme" helt meningsløst.

Anonymkode: abe3a...362

1 minute ago, AnonymBruker said:

Nei, jeg mener det ikke er rasisme å ikke ønske en totalitær midderalderreligion inn i landet. I såfall er begrepet "rasisme" helt meningsløst.

Begrepet er helt meningløst. En kan f.,eks. snakke om "rasehets" - det er jeg sterkt imot, men det er ikke det samme som rasisme om vi snakker ut i fra hvordan begrepene er definert og ikke bare hva vi selv liker å bli kalt eller kalle andre.

En kan f.eks. si "på denne konserten slipper vi ikke inn nynazister" - dette er desidert rasisme. Det hadde vært noe helt annet om man omformulerte det til "på denne konserten slipper vi ikke inn personer som driver med rasehets".

Tilsvarende, for muslimer: "vi gir ikke asyl til personer som kjønnslemlester barn" - dette er ikke rasisme, her definerer man hvoran en skal imøttekomme visse handlinger (kjønnslemlestelse).

14 minutter siden, Kanonføde skrev:

Nei, men da gir du asyl fordi de står i fare for å bli drept, ikke fordi de er homofile? Det er forskjell her, altså.

Ja, ts spesifiserte jo at begrunnelsen er at de er i fare. Men kanskje jeg misforsto?

1 minute ago, Solemnity said:

Ja, ts spesifiserte jo at begrunnelsen er at de er i fare. Men kanskje jeg misforsto?

Virket på meg som trådstarter mente man skal ta inn bare de muslimene som lider (under islam), mens det er andre regler for f.eks. hinduer (eller dansker). Jeg mener dette per definisjon er rasisme - selv om jeg er enig i at denne religionen bør begrenses. Det er ikke sånn at jeg kan omdefinere begrepet rasisme eller unnlate å ta utgangspunkt i den objektive definisjonen og bare se subjektivt på det, bare fordi det er et negativt ladd ord. Det er meningløst.

Hei, jeg personlig syns at vi har blitt mer rasistisk mot Islamiske folk , men hva kan de gjøre for at IS står bak dem( islam) ?? (Det kunne like godt vært kristne bak IS )

De uskyldige skal ikke lide, hvis du spør meg. Har selv sett og hørt hvordan vi behandler muslimer nå på tiden, tenk at du var en uskyldig musilm som blir spyttet på trynet pga. du er muslim , hvordan vil du ha følt det, du har jo ikke gjørt noe !! 

Anonymkode: b0f5d...ebe

15 minutes ago, AnonymBruker said:

Hei, jeg personlig syns at vi har blitt mer rasistisk mot Islamiske folk , men hva kan de gjøre for at IS står bak dem( islam) ?? (Det kunne like godt vært kristne bak IS )

De uskyldige skal ikke lide, hvis du spør meg. Har selv sett og hørt hvordan vi behandler muslimer nå på tiden, tenk at du var en uskyldig musilm som blir spyttet på trynet pga. du er muslim , hvordan vil du ha følt det, du har jo ikke gjørt noe !! 

Anonymkode: b0f5d...ebe

Nå syns jeg du blander veldig her. Det er ikke snakk om "rasehets" (egentlig religiøsitet eller etnisitet), det er snakk om at mange mener denne religionen (eller kulturen om man vil) er noe vi ikke vil ha for mye av her i landet, fordi de mener det innebærer / fører med seg en politikk og praksis de ikke ønsker å ha. Hvor mange etnisk norske er det egentlig som ønsker f.eks. at alkoholkonsum skal straffes, eller at man har rett til å drepe kona/datteren om hun blir voldtatt?

Men såklart mange spytter sikkert på muslimer. Det er idiotisk og slemt.

Alle kulturer/religioner/ideologier er ikke "like gode", sånn er det bare.

Islamske kulturer er generelt veldig dårlige (gammeldagse/primitive). Det blir som at vi skulle importere gamle norske kulturer, importere vikinger? Nei jeg ville ikke stemt for import av vikinger heller, de passer ikke helt inn i Norge i 2016. Er jeg rasistisk mot vikinger? Ja ! Jeg synes heller ikke vi skal importere nazister som ønsker å gasse ihjel alle jødene i Norge. Er jeg rasistisk mot nazi-tyskland ? Ja ! Heksebrennere? Kvinnesteinere ? ................ Nei takk, jeg står over

PS: Dere muslimer får ta dere en liten tenkepause, se hvilket helvete på jord disse muslimske guddommelige landene dere rømmer fra er, se litt på religionsfrihet (frafall fra islam spesielt), ytringsfrihet, forbud mot homofili, kvinners rettigheter, krig mot vantro, økonomi... Er det rasistisk å ikke ønske den dritten hit ?

Hilsen "rasist"

Anonymkode: 7d57e...a1f

Annonse

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Alle kulturer/religioner/ideologier er ikke "like gode", sånn er det bare.

Islamske kulturer er generelt veldig dårlige (gammeldagse/primitive). Det blir som at vi skulle importere gamle norske kulturer, importere vikinger? Nei jeg ville ikke stemt for import av vikinger heller, de passer ikke helt inn i Norge i 2016. Er jeg rasistisk mot vikinger? Ja ! Jeg synes heller ikke vi skal importere nazister som ønsker å gasse ihjel alle jødene i Norge. Er jeg rasistisk mot nazi-tyskland ? Ja ! Heksebrennere? Kvinnesteinere ? ................ Nei takk, jeg står over

PS: Dere muslimer får ta dere en liten tenkepause, se hvilket helvete på jord disse muslimske guddommelige landene dere rømmer fra er, se litt på religionsfrihet (frafall fra islam spesielt), ytringsfrihet, forbud mot homofili, kvinners rettigheter, krig mot vantro, økonomi... Er det rasistisk å ikke ønske den dritten hit ?

Hilsen "rasist"

Anonymkode: 7d57e...a1f

Det er rasisme å forskjellsbehandle på bakgrunn av rase/religiøsitet/etnisitet etc. Hvis du sier nei til asyl til muslimer, men ja til asyl for kristne, så forskjellsbehandler du på bakgrunn av religiøsitet/etnisitet/kultur. Da er du rasist. Sånn er det bare.

Hva slags praktiske konsekvenser en opphevelse av forskjellsbehandlingen kunne/ville hatt er helt uvesentlig for om man oppfyller kriteriene for dette begrepet.

Hva så? Hva betyr det om man er rasist eller ikke? Hva er konsekvensene?

Litt av problemet er jo da att vi importerer folk som er sjåvinister. Sjåvinister som setter seg selv høyest. Vi bedriver de "lave forventningers rasisme" ved å tillate en totalitær religion økt innpass. Skal vi da svare med "samme mynt" eller skal vi la våre verdier forvitre i takt med migrasjonen, slik att vi selv blir en minoritet (om mange år), og la våre samfunn bli til kaotiske muslimske land?

TS

Hvis du er imot mennesker pga. rase eller religion ja så er det rasisme.  Om du har meninger om hvor mange innvandrere skal få lov å komme hvert år er noe annet.  Du sorterer mennesker og det er feil i mine øyne.  Jeg kan ikke si at alle kan komme hit unntatt mannfolk fra østkysten av Afrika som er under 160 cm høye.

Dine meninger om religion og hvem som er best bør du lese deg mer til om.  Hvis du tror at kristne fra Midtøsten har vestlig syn på det meste så har du misforstått.  Det er samme med homofile, de har ikke vestlig syn fordi de er homofile eller bifile. 

Anonymkode: 6496e...779

Gjest Gargamel

Hvis man ser på muslimer som en slags undermennesker som ikke skal ha vanlige rettigheter begynner det å ligne rasisme i alle fall.

Det må være lov å være motstander av religionen islam. Da mener jeg ikke bare islamisme og ekstremisme. Jeg mener det ikke kan kalles rasisme å være motstander av moderat islam som fredelige, lovlydige, hardt arbeidende muslimer tror på. Kristne må få mene at de har rett, og skikkelige sosialister må få mene at religion er opium for folket.

11 minutter siden, Gargamel skrev:

Hvis man ser på muslimer som en slags undermennesker som ikke skal ha vanlige rettigheter begynner det å ligne rasisme i alle fall.

Det må være lov å være motstander av religionen islam. Da mener jeg ikke bare islamisme og ekstremisme. Jeg mener det ikke kan kalles rasisme å være motstander av moderat islam som fredelige, lovlydige, hardt arbeidende muslimer tror på. Kristne må få mene at de har rett, og skikkelige sosialister må få mene at religion er opium for folket.

Trenger ikke være skikkelig sosialist for å mene det.

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er skremmende at vi tar imot så mange, og skremmende med sykdommene de drar med seg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...