Gå til innhold

Kristne lesere gjør opprør: Avis har tapt 100.000 kroner på «han muslimen» som spaltist

Anbefalte innlegg

Er Dagens lesere rasister?

http://www.dagbladet.no/2016/01/05/kultur/dagen/vebjorn_selbekk/presse/medier/42632014/

Den kristne avisa dagen har mista abonnenter verdt 100.000 kroner. 

Årsaken? Fordi avisa gir muslimske Shoaib Sultan spalteplass. Sultan, som også er politiker for Miljøpartiet de grønne og involvert ved Antirasistisk senter, er fast søndags-spaltist i Dagen. 

Dagen-redaktør Vebjørn Selbekk bekrefter overfor Dagbladet at avisa har mista store summer fordi leserne ikke ønsker Sultans stemme velkommen.

- Ja, 100.000 kroner er et absolutt minimum av det vi har tapt. Dét er summen vi taper på alle abonnementene som er sagt opp av folk som oppgir «han muslimen», som de kaller ham, som årsak, sier Selbekk.

- Hva synes du holdninga til enkelte av leserne dine?

- Jeg er skuffet, jeg må si det. Det er mange som ikke vil høre på oss kristne uansett hva vi har å si, fordi vi er kristne. Da kan ikke vi ha samme holdning til andre, bare fordi de er muslimer. Selv om vi ikke alltid er enige, så er jeg stolt av å ha Shoaib Sultan som spaltist i avisa mi, understreker Selbekk. 

Selbekk sier Dagens telefonselgere bekrefter det oppsigelsebrevene slår fast: Mange sier nei takk til telefontilbud på Dagen fordi avisa lar en muslim slippe til, hevder redaktøren. 

- Det er bra for oss alle at vi lytter til hverandre, også dem vi er uenige med. Det er viktig å ha en åpen holdning til andres meninger, sier Selbekk videre. 

Anonymkode: d70ba...e20

Fortsetter under...

Jeg kan ikke se at informasjonen som har kommet frem her er tilstrekkelig for å avgjøre om de det gjelder er rasister eller ikke. Rasisme er forskjellsbehandling på bakgrunn at ting som rase, etnisitet og religion. Jeg kan ikke se at det foreligger noen forskjellsbehandling her; det er bare noen som ikke ønsker å lese avisen lenger, og at det har en årsak ("han muslimen"). Det hadde blitt det samme som om jeg ikke hadde hatt lyst til å prate med naboen, jeg hadde da ikke ment at det måtte være et annet sett med rettigheter for han enn meg selv, eller andre, av den grunn.

Worrisome Plenty

Nei, dette er slik folk er.

Menneskets natur er "oss og dem".

Ikke bare vi kristne og de muslimene.

Men oss antirasister og de jævla nassene...

Vi sosialister og de jævla fascistene.

Leser jeg nyhetsbrevet til SV, så ville jeg syntes det var rart, om Carl I Hagen hadde egen spalte..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...