Gå til innhold

NHD bytte fra Brintellix tilbake til Cipramil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal bytte fra 20 mg Brintellix tilbake til Cipramil, dette da jeg blir dårlig av Brintellix. Hvordan bør dette bytte gjøres på beste måte? Må jeg regne med mye bivirkninger igjen på cipramil og hvilken dose cipramil er best å starte med?Etter å ha gått på cipramil i mange år, byttet jeg til cipralex og ble dårlig, byttet fra cipralex til brintellix og ble enda dårligere. Cipramilen er visst den jeg tåler best.Takknemlig for svar og erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Gå direkte fra 20 B til 20 C.

Skrevet
3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Takk

Skrevet
4 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Vært hos legen nå, han mente jeg skulle ha et opphold på Brintellix på et par dager før jeg begynner på 20 mg  cipramil, dette for å unngå å få for mye medisin i blodet og bivirkninger. Hva er best?

Skrevet
21 minutter siden, Mexico skrev:

Vært hos legen nå, han mente jeg skulle ha et opphold på Brintellix på et par dager før jeg begynner på 20 mg  cipramil, dette for å unngå å få for mye medisin i blodet og bivirkninger. Hva er best?

Hvem bør man høre på av en spesialist i psykiatri og en allmennlege når det gjelder psykiatri?

Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Hvem bør man høre på av en spesialist i psykiatri og en allmennlege når det gjelder psykiatri?

Bør sikkert høre på spesialisten, men nå har ikke mine bytter av AD gått helt etter boka. Bytte fra  cipramil til cipralex skulle ikke være noe problem, men jeg ble dårlig. Bytte fra cipralex til brintellix skulle heller ikke være noe problem men jeg ble bare enda dårligere. Derfor blir jeg usikker for jeg er utslitt av denne AD byttinga som har gjort meg bare dårligere og som har pågått leeeenge nå. Opp til den som blir spurt om han vil svare.

Skrevet
1 minutt siden, Mexico skrev:

Bør sikkert høre på spesialisten, men nå har ikke mine bytter av AD gått helt etter boka. Bytte fra  cipramil til cipralex skulle ikke være noe problem, men jeg ble dårlig. Bytte fra cipralex til brintellix skulle heller ikke være noe problem men jeg ble bare enda dårligere. Derfor blir jeg usikker for jeg er utslitt av denne AD byttinga som har gjort meg bare dårligere og som har pågått leeeenge nå. Opp til den som blir spurt om han vil svare.

Ja, men det blir alltid komplisert når du stiller to ulike leger det samme spørsmålet og får to ulike svar.

Da blir det opp til deg hvem av dem du vil lytte til.

Det eneste NHD kan gjøre er jo å vise til sitt tidligere svar, og det samme vil fastlegen din gjøre. Det blir derfor opp til deg.

Det er da jeg mener det nok er lurest å høre på spesialisten.

Skrevet
5 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Ja, men det blir alltid komplisert når du stiller to ulike leger det samme spørsmålet og får to ulike svar.

Da blir det opp til deg hvem av dem du vil lytte til.

Det eneste NHD kan gjøre er jo å vise til sitt tidligere svar, og det samme vil fastlegen din gjøre. Det blir derfor opp til deg.

Det er da jeg mener det nok er lurest å høre på spesialisten.

Ja enig i det og takk for svaret ditt. Er bare redd at det blir for mye serotonin hvis jeg bytter rett over, men jeg tar vel feil. Brintellixen har jo så lang halveringstid. Men jeg kan ikke nok om hvordan dette funker.

Skrevet
42 minutter siden, Mexico skrev:

Ja enig i det og takk for svaret ditt. Er bare redd at det blir for mye serotonin hvis jeg bytter rett over, men jeg tar vel feil. Brintellixen har jo så lang halveringstid. Men jeg kan ikke nok om hvordan dette funker.

Skjønner på en måte at du er redd for at det blir for mye serotonin, MEN:

Vi MÅ ha tillit til at dette er en vurdering en spesialist allerede har gjort. Det skal absolutt ikke være behov for at vi bryr hodene våre så mye rundt mengden serotonin i nervesynapsene våre. Jeg vet (av egen erfaring) at det er vanskelig å gi slipp på slike tema, men her må du ha tillit til at dette er en vurdering NHD har gjort, og derfor kan delegere til han.

Du trenger heller ikke å lære deg mer om hvordan dette funker ;-)

Skrevet
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Vi MÅ ha tillit til at dette er en vurdering en spesialist allerede har gjort. Det skal absolutt ikke være behov for at vi bryr hodene våre så mye rundt mengden serotonin i nervesynapsene våre. Jeg vet (av egen erfaring) at det er vanskelig å gi slipp på slike tema, men her må du ha tillit til at dette er en vurdering NHD har gjort, og derfor kan delegere til han.

Jeg synes du kan la NHD selv svare på slike oppfølgingsspørsmål. Det er ikke gitt at ikke også fastlegens alternativ kan være greit nok.  (Synes du overfører din egen helseangst og behov for å kunne stole på autoriteter til andre akkurat nå. Det går som kjent an å ha flere guder enn en...)

Skrevet
3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Takk igjen :-) ja jeg overtenker alt for mye dessverre :-)

Skrevet (endret)
8 minutter siden, frosken skrev:

Jeg synes du kan la NHD selv svare på slike oppfølgingsspørsmål. Det er ikke gitt at ikke også fastlegens alternativ kan være greit nok.  (Synes du overfører din egen helseangst og behov for å kunne stole på autoriteter til andre akkurat nå. Det går som kjent an å ha flere guder enn en...)

Nå blir jeg snart irritert på deg altså. Finnes det virkelig ikke annet du kan kommentere her på DOL enn å granske mine innlegg med lupe og tolke dem i absolutt verste mening?

For å bruke din egen logikk: Det er mulig du har rett, men da foretrekker jeg at NHD svarer på det selv og ikke at du trenger å blande deg bort i det. Det må for øvrig være lov å påpeke at en spesialist nok kan mer enn en allmennlege. 

Helseangst handler for øvrig om å IKKE stole på autoriteter, så jeg forstår ikke hvorfor du blander inn dette i denne saken. 

For øvrig synes jeg du snart kan tydeliggjøre et forhold: Er du admin på DOL, eller er du ikke? Jeg synes det er meget søkt at du, hvis du ikke er det, tar en rolle som det, og hvis du er det, så synes jeg det er underlig at du ikke utfører administrative funksjoner (som dette) under det brukernavnet.

Endret av issomethingwrong
Skrevet
2 timer siden, frosken skrev:

Ja håper NHD svarer :-)

Skrevet

Det finnes ingen fasit på hva som er "best". Det er særdeles sjelden at noe må gjøres på eksakt en måte. Pizzadeigen blir sikkert ok enten du bruker 2,8, 3,0 eller 3,2 dl vann.

Om du går rett over slik jeg skrev, tar en dags pause, eller tar to dager pause slik fastlegen foreslår, går det helt sikkert bra uansett.

Jeg ser din adferd med å stille svært mange nesten like spørsmål om detaljer som et uttrykk for din angstlidelse der du hele tiden søker etter forsikringer.

Hvorfor spurte du meg når du hadde spurt fastlegen (eller omvendt)? Slik adferd tar til slutt bort all energien din.

Ellers takker jeg ISW for oppklarende svar.

Skrevet
33 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det finnes ingen fasit på hva som er "best". Det er særdeles sjelden at noe må gjøres på eksakt en måte. Pizzadeigen blir sikkert ok enten du bruker 2,8, 3,0 eller 3,2 dl vann.

Om du går rett over slik jeg skrev, tar en dags pause, eller tar to dager pause slik fastlegen foreslår, går det helt sikkert bra uansett.

Jeg ser din adferd med å stille svært mange nesten like spørsmål om detaljer som et uttrykk for din angstlidelse der du hele tiden søker etter forsikringer.

Hvorfor spurte du meg når du hadde spurt fastlegen (eller omvendt)? Slik adferd tar til slutt bort all energien din.

Takk skal du ha. Og du har helt rett, det er nok uttrykk for min angst som er skyhøy nå og jeg er helt utslitt av dette.. Skal for fremtiden besinne meg med spørsmål. Jeg spurte deg fordi du er psykiater og ble usikker når legen min sa noe annet, beklager hvis jeg er plagsom. Skal ikke gjenta seg. Legger til at det kanskje ikke er så rart man søker forsikring mtp AD for det klusser ganske mye med hjernen. Takk for meg.

Skrevet

Du er ikke plagsom. Men som mange andre med angst spør du svært mange om råd. Da skal det mye til om en får identiske svar. I stedet for å bli sikrere ved å spørre mange, blir en i stedet mer usikker. Jeg anbefaler deg (og andre som har det som deg) heller å velge ut en eller noen få som du stoler på innen hvert område, spørre disse og holde deg til disse svarene.

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Du er ikke plagsom. Men som mange andre med angst spør du svært mange om råd. Da skal det mye til om en får identiske svar. I stedet for å bli sikrere ved å spørre mange, blir en i stedet mer usikker. Jeg anbefaler deg (og andre som har det som deg) heller å velge ut en eller noen få som du stoler på innen hvert område, spørre disse og holde deg til disse svarene.

Takk skal du ha. Du har helt rett, jo flere jeg spør jo mer usikker har jeg blitt, så takk for godt råd og ha en god kveld. 

• 1 år senere...
Skrevet
På 30.8.2016 den 16.51, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Er det greit å bytte fra 10 kg Cipralex til 10 mg brintelix 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mener Cipralex 10 mg, så er det greit.

Anonymkode: b0f1e...499

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...