Gå til innhold

Må jeg betale toll på oppvaskbenk fra Sverige?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en kjøkkenbenk i Sverige og ta med i bilen (med ferje til Norge). Er dette noe jeg må betale toll på? Eller gjelder det bare spesielle typer varer?
 I tilfelle hvordan går jeg fram og hvor mye må man betale?

Anonymkode: 16511...19e

Fortsetter under...

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kjøpe en kjøkkenbenk i Sverige og ta med i bilen (med ferje til Norge). Er dette noe jeg må betale toll på? Eller gjelder det bare spesielle typer varer?

Er det virkelig ingen som vet svaret på dette? Om alle slags innkjøp/gjenstander må fortolles?

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tipper ja, men sjekk på sidene til tollvesenet da vel.

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er stort sett bare toll på matvarer og klær, men du må betale 25% norsk merverdiavgift hvis vareverdien er over 6000,- kr om du har oppholdt deg i utlandet i mer enn 24 timer, eller 3000,- kr om du har oppholdt deg i utlandet i mindre enn 24 timer.

Dersom du vil ha tilbake den svenske merverdiavgiften må du spørre i butikken om hvordan du kan få den tilbakebetalt.

Takk for tips Lillemus!

Nå har jeg sjekket der. Det viser seg at man ikke må betale toll, men mva, for slike varer. Grensen er på kr. 3000 hvis jeg er i utlandet mindre enn 24 timer, mens den er på 6000 hvis jeg er i utlandet mer enn 24 timer. Siden kjøkkenvasken jeg skal kjøpe koster rundt 5000 så kommer jeg altså til å overnatte en natt i Sverige for å slippe mva. Rare regler men.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips Lillemus!

Nå har jeg sjekket der. Det viser seg at man ikke må betale toll, men mva, for slike varer. Grensen er på kr. 3000 hvis jeg er i utlandet mindre enn 24 timer, mens den er på 6000 hvis jeg er i utlandet mer enn 24 timer. Siden kjøkkenvasken jeg skal kjøpe koster rundt 5000 så kommer jeg altså til å overnatte en natt i Sverige for å slippe mva. Rare regler men.

Jeg bestilte en gang noen dyre møbler fra Sverige (var veldig lønnsomt da svenskekronen var billig), og mener jeg på forespørsel fikk dem uten å betale MVA, da jeg skulle betale MVA her i Norge. Men dette er nå mange år siden og jeg vet ikke om dette er etter boka i dag.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...