Gå til innhold

Forskere: – Kristne er dummere enn ateister

Anbefalte innlegg

Mener smarte mennesker velger bort Gud. – Jeg blir målløs om dette skulle stemme, sier kristen fysikkprofessor.

Smarte mennesker tror ikke på Gud, om vi skal stole på konklusjonen i fersk forskning fra Universitetet i Rochester i USA. Miron Zuckerman og to kolleger ved universitetet har systematisk gått gjennom 63 ulike studier av forholdet mellom religion og intelligens i perioden 1928-2012.

I 53 av de 63 artiklene som ble analysert fant forskerne ut at det var en negativ sammenheng mellom religion og analytisk intelligens. Det vil med andre ord si at smarte mennesker var lite religiøse, mens de religiøse oftere var uintelligente.

Zuckerman og de andre amerikanske forskerne har ulike forslag til forklaringer på tallene. Den mest kjente forklaringen er kanskje at intelligente mennesker ikke aksepterer påstander som ikke kan bevises og testes empirisk.

I et flertall av studiene fant forskerne at folk med høy IQ gjerne valgte bort religion, mens religiøse personer hadde lav score på intelligenstester.

Forskningsartikkelen får Øyvind Grøn, professor II i teoretisk fysikk ved Universitetet i Oslo og Høgskolen i Oslo og Akershus til å reagere. Han er selv kristen og mener at mange av de mest intelligente menneskene han kjenner er kristne.

– Det ville ikke forbause meg om det er ateister som har står bak den forskningen du skisserer, sier Grøn og ler.

– Men dersom det skulle være noe i dette resultatet blir jeg helt målløs. Jeg har vanskelig for å se mekanismene de peker på, sier han.

I tillegg peker han på noen åpenbare svakheter ved undersøkelsen. Han mener det er uvisst om studien er representativ for Norske kristne, siden mer enn 87 prosent av deltakerne i de ulike studiene var fra USA, Canada eller Storbritannia. Forskerne har også definert intelligens kun som analytisk intelligens, men tar ikke hensyn til kreativ eller emosjonell intelligens.

http://www.vl.no/2.616/forskere-kristne-er-dummere-enn-ateister-1.31536#

Hva er kreativ og emosjonell intelligens? Hvordan måles dette?

Anonymkode: 2d7e6...ed7

Fortsetter under...

Det er nok riktig at det er statistisk korrelasjon, men det gjelder såklart ikke generelt. Virker forøvrig som en nokså "dum" professor, som peker på folk han kjenner (dvs. noen få personer).

Kreativ og emosjonell intelligens er jeg usikker på om det finnes noen etablert vitenskapelig definisjon på. Jeg har ikke hørt om det - det er i alle fall ikke i bruk når man innen psykiatri skal avgjøre evnenivå.

Men det er helt klart en nyttig evne det å være kreativ og komme med ideer og oppfinnelser. Dette er ikke helt det samme som intelligens. Jeg tror det dreier seg mest om interesse og glede. Intelligens i kombinasjon med kreativitet = suksess.

Uten å være særlig vitenskapelig (har heller ikke lest linkene) tenker jeg det henger sammen som følger:

Blant de som har et bevisst forhold til regligion er intelligens antakelig ganske jevnt fordelt melom kristne og ateister.

Blant de med et noe mindre bevisst forhold til religion tenker jeg ateistene i snitt har høyere intelligens enn de kristne, nettopp fordi ateisme ofte krever et mer bevisst valg, og således også analytisk tenkning, enn å være vanlig "hverdagskristen".

(Ja, dette ble veldig generaliserende, og må selvfølgelig påpeke at jeg her tenker på gruppenivå)

Gjest Gargamel

Jeg visste ikke at Øyvind Grøn var kristen. Jeg har vært på mange foredrag med ham, og han er en av de aller skarpeste jeg vet om. Han kan forklare veldig kompliserte ting på en forståelig måte, og det tyder på at han selv har et klart hode.

Jeg tror generelt at dette kan stemme. Men igjen så er det viktig å se hvilken vei årsakssammenhengen går.

Tror generelt at jo mer intelligent man er, jo lettere stiller man spørsmålstegn rundt de åpenbart ulogiske og håpløse sidene ved religion. F.eks at jorda skulle bli skapt på 7 dager, at jorda er så sentral i det man vet er et univers med milliarder (og mye mer) av stjerner og planeter, at det finnes en "himmel" på et sted, at man kan gå på vannet eller gjøre vann til vin, graviditet uten sex, kunne fortsatt i det evinnelige her men poenget kommer trolig fram.

På individnivå finnes det selvfølgelig intelligente religiøse mennesker såvel som dumme ateister.

1 hour ago, issomethingwrong said:

Jeg tror generelt at dette kan stemme. Men igjen så er det viktig å se hvilken vei årsakssammenhengen går.

Tror generelt at jo mer intelligent man er, jo lettere stiller man spørsmålstegn rundt de åpenbart ulogiske og håpløse sidene ved religion. F.eks at jorda skulle bli skapt på 7 dager, at jorda er så sentral i det man vet er et univers med milliarder (og mye mer) av stjerner og planeter, at det finnes en "himmel" på et sted, at man kan gå på vannet eller gjøre vann til vin, graviditet uten sex, kunne fortsatt i det evinnelige her men poenget kommer trolig fram.

På individnivå finnes det selvfølgelig intelligente religiøse mennesker såvel som dumme ateister.

Generelt-spesielt er noe annet enn gruppebasis-individnivå.

Anonymkode: 6bc6f...491

Annonse

3 timer siden, issomethingwrong skrev:
3 timer siden, issomethingwrong skrev:

Det er klokt å stille spørsmål om religion, og det er klokt å stile spørsmål om bibelen . Tenkende menneske gjør det. Men det svaret bibelen sier Jorden og skapelsen, er ikke at jorden ble skapt på 7 bokstavelige dager.   Men at jorden kan være flere milliarder år, og hver skapelsesdag er på flere tusen år. Altså selve livet ble skapt mye senere. Her kommer tenkende mennesker inn og bruker sin logiske sans også . Bibelen er et studieprosjekt som krever tid og oppriktighet med et åpen sinn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...