Gå til innhold

Hva er tingen med jenter og hester?

Anbefalte innlegg

30 minutes ago, AnonymBruker said:

Noen må nok ut på noe lorteplukkings om morran, da.

Anonymkode: 3b013...27f

Syns Politiet bør plukke opp dritten etter seg. Men det tviler jeg på at de gjør. Folk hadde kanskje mistet litt av respekten for uniformen om de måtte gå rundt med spann og spade etter hver gang. Da kan man vel like gjerne droppe den hesten.

Anonymkode: f9a1a...096

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

32

• Trine

21

• nick

1

• påskelilje

1

Mest aktive i denne tråden

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Posene bør være nedbrytbare, fordi dette er ikke restavfall. En skal ikke pakke dritt inn i plast, og slenge det på dynga. Har du noen erfaring med hvordan innesperret dritt lukter etter noen uker?

Man bør ikke ha hund om man ikke har mulighet for å på et eller annet vis "kompostere" avfallet. Det har de færreste som bor i byen. Hvor blir dritten av?

Dritten havner på dynga og blir etterhvert til jord. Tror du all annen søppel lukter så mye bedre? Jeg har ikke spart på dritten jeg har plukket opp og luktet på den og ført statistikk over luktens utvikling om det er det du lurer på. Har du, siden du uttaler deg om hva det vil lukte? Det er ikke det at det er dumt med nedbrytbare poser, men det er dumt når folk tror de kan la dem bli liggende fordi de uansett brytes ned etterhvert.

De i byen kan da kaste dritten i do om det hadde vært så viktig at den ikke havnet på dynga. Men enn så lenge er hundebæsj "restavfall" i følge renovasjonsselskapene så da trenger vi ikke kompostere eller kaste det i do. Men det er slett ikke dum gjødsel, jeg har ekstremt store bringebær der hundedritten i hagen blir kastet.

3 minutes ago, Trine said:

Dritten havner på dynga og blir etterhvert til jord. Tror du all annen søppel lukter så mye bedre? Jeg har ikke spart på dritten jeg har plukket opp og luktet på den og ført statistikk over luktens utvikling om det er det du lurer på. Har du, siden du uttaler deg om hva det vil lukte? Det er ikke det at det er dumt med nedbrytbare poser, men det er dumt når folk tror de kan la dem bli liggende fordi de uansett brytes ned etterhvert.

De i byen kan da kaste dritten i do om det hadde vært så viktig at den ikke havnet på dynga. Men enn så lenge er hundebæsj "restavfall" i følge renovasjonsselskapene så da trenger vi ikke kompostere eller kaste det i do. Men det er slett ikke dum gjødsel, jeg har ekstremt store bringebær der hundedritten i hagen blir kastet.

Poenger er vel at det er bra gjødsel, og ikke noe som bør lagres sammen med alt det andre. Det er en grunn til at vi har kildesortering.

Folk bør ta dritten i nedbrytbare poser, og slenge de i kompostbingen hjemme.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenger er vel at det er bra gjødsel, og ikke noe som bør lagres sammen med alt det andre. Det er en grunn til at vi har kildesortering.

Folk bør ta dritten i nedbrytbare poser, og slenge de i kompostbingen hjemme.

Og de som ikke har kompostbinge da? At de ikke kan ha hund er ikke godkjent!

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan man vel like gjerne droppe den hesten.

El-sykkel er vel mer miljøvenlig på både den ene og andre måten, også slipper en dyreplagingen som ekstra bonus

Anonymkode: b0636...504

1 minute ago, Trine said:

Og de som ikke har kompostbinge da? At de ikke kan ha hund er ikke godkjent!

Jeg mener de ikke bør ha hund om de ikke ordner dette på et vis (annet enn å slenge det sammen med gummihansker, gamle CD-plater og alt annet som ikke er tynnplast, glass/metal eller papir/papp).

Annonse

Jeg mener de ikke bør ha hund om de ikke ordner dette på et vis (annet enn å slenge det sammen med gummihansker, gamle CD-plater og alt annet som ikke er tynnplast, glass/metal eller papir/papp).

Og hvorfor kan de ikke kaste dritten i do? Så regner jeg med at du komposterer grønnsaker, kaffegrut, brød o.s.v ;)

1 minute ago, Trine said:

Og hvorfor kan de ikke kaste dritten i do? Så regner jeg med at du komposterer grønnsaker, kaffegrut, brød o.s.v ;)

Jeg antar det er smart om man tar det i do, men jeg tviler på at det kommer til å skje (pga. det er grisete å ordne med) - det er ikke så grisete med nedbrytbare poser, altså med tanke på hvordan man håndterer det der og da.

Ja jeg komposerer gjennom kommunens ordning. :P Men jeg vet jo at de ikke hadde blitt glade for hundedritt i matavfallet. Så de som har hund og ikke har et sted de kan slenge det slik at det brytes ned i naturen og ikke på en søppelfylling hvor det er blandet med masse annet ikke-biologisk materiale. De bør finne en løsning.

Jeg antar det er smart om man tar det i do, men jeg tviler på at det kommer til å skje (pga. det er grisete å ordne med) - det er ikke så grisete med nedbrytbare poser, altså med tanke på hvordan man håndterer det der og da.

Ja jeg komposerer gjennom kommunens ordning. :P Men jeg vet jo at de ikke hadde blitt glade for hundedritt i matavfallet. Så de som har hund og ikke har et sted de kan slenge det slik at det brytes ned i naturen og ikke på en søppelfylling hvor det er blandet med masse annet ikke-biologisk materiale. De bør finne en løsning.

Å slenge matavfall i matdunken er ikke kompostering. Mye mat blir ikke til jord ;)

Jeg tror du bor i byen og er like redd for hunder som for hester og derfor er sykelig opptatt av hvor hundedritten havner for å fortelle at du ikke vil ha hunder i byen, mens den egentlige årsaken er at du selv holder på å drite på deg når du må passere en hund ;) Sånn er det nok. Alternativt har du bare et problem med vranghet!

Håper du får sove i natt selv om jeg kaster hundedritt i restavfallet dersom hunden driter et annet sted enn i skogen eller hagen. God natt ;)

5 minutes ago, Trine said:

Å slenge matavfall i matdunken er ikke kompostering. Mye mat blir ikke til jord ;)

Jeg tror du bor i byen og er like redd for hunder som for hester og derfor er sykelig opptatt av hvor hundedritten havner for å fortelle at du ikke vil ha hunder i byen, mens den egentlige årsaken er at du selv holder på å drite på deg når du må passere en hund ;) Sånn er det nok. Alternativt har du bare et problem med vranghet!

Håper du får sove i natt selv om jeg kaster hundedritt i restavfallet dersom hunden driter et annet sted enn i skogen eller hagen. God natt ;)

Poenget med å ha kilden "matavfall" er at man skal sortere det biologisk nedbrytbare for seg selv, og kompostere det, slik at det blir til jord/gjødsel (en mellomting blir kanskje riktig å si). Det er godt mulig det finnes steder i Norge hvor man unnlater å gjøre dette, og jukser - jeg har ikke helt oversikten over det. Men jeg kaster det i matavfallet for å gjøre min del av saken, og så får de som jobber i de andre leddene stå for det de gjør. Jeg vet at her jeg bor, så kjører de jord ut av anlegget.

Jeg bor ikke i byen, og jeg er ikke redd for hunder! :) Men jeg syns de er grisete og plagsomme, spesielt bjeffing/gneldring, eller hvis en stor hund kommer bort og hopper og sikler. Det går greit for meg bare de ikke kommer bort til meg og maser, og eierene finner en måte å håndtere dritten på på en skikkelig måte.

Noen få raser føler jeg meg utrygg på, men den typen har jeg aldri sett løs før. De aller fleste hunder som er her jeg bor er ikke av noen av disse rasene.

Men; god natt, skal legge meg jeg og. :)

Worrisome Plenty

Jeg drev med hesteriding i flere år. Jeg var i minoritet ja. Ikke mange gutter. Tror ikke de skjønner hvor sykt fett det er å ri en hest i full galopp. Selv om det egentlig ble mest trav hehe.

Hest er nesten best.

hundemøkk og bikkjemøkk kan ikke sammenlignes. Hestemøkk er langt i fra så ekkelt som møkka til en kjøttspisende hund.

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

På de fleste ridesentra i Norge og i den vestlige verden forøvrig har hestesport en dominerende andel ungjenter som utøvere. Hva er grunnen til dette?

Jeg har hørt det er fordi jentene er i en alder hvor de har lyst på kjæreste, men er for små til det. Da må de ta til takke med med et stort, sterkt dyr som de kan strigle, dressere og rydde etter. (Hestene lukter jo som gutter i puberteten også.)

Enten det, eller fordi de liker hest, på samme måte som mange gutter liker bil. Sikkert bare fordi de liker hest.

Endret av Gargamel
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget med å ha kilden "matavfall" er at man skal sortere det biologisk nedbrytbare for seg selv, og kompostere det, slik at det blir til jord/gjødsel (en mellomting blir kanskje riktig å si). Det er godt mulig det finnes steder i Norge hvor man unnlater å gjøre dette, og jukser - jeg har ikke helt oversikten over det. Men jeg kaster det i matavfallet for å gjøre min del av saken, og så får de som jobber i de andre leddene stå for det de gjør. Jeg vet at her jeg bor, så kjører de jord ut av anlegget.

Jeg bor ikke i byen, og jeg er ikke redd for hunder! :) Men jeg syns de er grisete og plagsomme, spesielt bjeffing/gneldring, eller hvis en stor hund kommer bort og hopper og sikler. Det går greit for meg bare de ikke kommer bort til meg og maser, og eierene finner en måte å håndtere dritten på på en skikkelig måte.

Noen få raser føler jeg meg utrygg på, men den typen har jeg aldri sett løs før. De aller fleste hunder som er her jeg bor er ikke av noen av disse rasene.

Men; god natt, skal legge meg jeg og. :)

Her skal f.eks bein kastes i matavfall. Bein blir jo ikke til jord. Men så skal man ikke kaste nblomster i matavfallet for det kan inneholde sprøytemidler. Men litt tørkepapir med matsøk på kan man kaste der. Så jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke aner hva de bruker denne maten til, men at det stinker minst like mye som hundemøkk, det er sikkert ;)

Ja, man skal håndtere dritten på en skikkelig måte, men en skikkelig måte er faktisk å kaste den i blandet avfall. Er jo i grunn ikke værre med hundeposer, hvor innholdet fort blir noe annet enn bæsj, enn bleier eller bind/tamponger. Men noen steder har de jo hengt opp egne søppelkasser kun for hundeposer, det er jo kjekt.

7 timer siden, Worrysome plenty skrev:

hundemøkk og bikkjemøkk kan ikke sammenlignes. Hestemøkk er langt i fra så ekkelt som møkka til en kjøttspisende hund.

Slutt å tull a! Det er ikke spesielt hyggelig når langlina dras gjennom en haug med fersk hestedritt, eller når bikkja treffer dritten med alle fire labbene. Jeg er enig i at hestemøkk egentlig bare er gress, men mengden og hvor møkka ligger gjør at hestemøkk overgår hundemøkk.

4 minutter siden, Trine skrev:

Slutt å tull a! Det er ikke spesielt hyggelig når langlina dras gjennom en haug med fersk hestedritt, eller når bikkja treffer dritten med alle fire labbene. Jeg er enig i at hestemøkk egentlig bare er gress, men mengden og hvor møkka ligger gjør at hestemøkk overgår hundemøkk.

"Kvantitet er en slags kvalitet i seg selv" - Josef Stalin

3 timer siden, Gargamel skrev:

Enten det, eller fordi de liker hest, på samme måte som mange gutter liker bil. 

Men hvorfor er det slik forskjell på interesser til kjønnene. Er det biologisk eller kulturelt?

10 hours ago, Trine said:

Her skal f.eks bein kastes i matavfall. Bein blir jo ikke til jord. Men så skal man ikke kaste nblomster i matavfallet for det kan inneholde sprøytemidler. Men litt tørkepapir med matsøk på kan man kaste der. Så jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke aner hva de bruker denne maten til, men at det stinker minst like mye som hundemøkk, det er sikkert ;)

Ja, man skal håndtere dritten på en skikkelig måte, men en skikkelig måte er faktisk å kaste den i blandet avfall. Er jo i grunn ikke værre med hundeposer, hvor innholdet fort blir noe annet enn bæsj, enn bleier eller bind/tamponger. Men noen steder har de jo hengt opp egne søppelkasser kun for hundeposer, det er jo kjekt.

Går fint an å sortere ut store/harde bein fra matavfallet, men biologisk nedbrytbart materiale blir ikke sortert ut av restavfallet. Problemet er etter min mening ikke lukten, men det at det tar stor plass og ikke kommer til noen nytte. Det er også viktig at det er system på ting, og orden. Det er jo ikke orden om alt er samlet i en haug.

Jeg vet det per i dag er korrekt å kaste det i restavfallet (ja, samme som med bleier og bind/tamponger), så jeg sier ikke at de som gjør dette bryter noen regler. Det jeg tenker på er ideer til forbedringer i systemet, samfunnet. Jeg er ganske opptatt av dette med søppel. Hvor skal det bli plass til alle menneskene, om vi bare fortsetter å skitne til vår egen stue? Nei, det som må på plass er 100% gjenvinning. Absolutt alt skal brukes på nytt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...