Gå til innhold

Hva er tingen med jenter og hester?

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går fint an å sortere ut store/harde bein fra matavfallet, men biologisk nedbrytbart materiale blir ikke sortert ut av restavfallet. Problemet er etter min mening ikke lukten, men det at det tar stor plass og ikke kommer til noen nytte. Det er også viktig at det er system på ting, og orden. Det er jo ikke orden om alt er samlet i en haug.

Jeg vet det per i dag er korrekt å kaste det i restavfallet (ja, samme som med bleier og bind/tamponger), så jeg sier ikke at de som gjør dette bryter noen regler. Det jeg tenker på er ideer til forbedringer i systemet, samfunnet. Jeg er ganske opptatt av dette med søppel. Hvor skal det bli plass til alle menneskene, om vi bare fortsetter å skitne til vår egen stue? Nei, det som må på plass er 100% gjenvinning. Absolutt alt skal brukes på nytt.

Anonymkode: f9a1a...096

Jeg tror ingen står på dynga og sorterer ut ben altså. Grunnen til at jeg skrev lukten var fordi det var det du startet med å klage på. Hundebæsj er langt ifra det største problemet hva gjelder søppel. Bæsj blir borte av seg selv etterhvert.

All elektronikk som stadig kastes og det at ingenting skal repareres lenger, er et langt større problem enn hundebæsj. Det er nok ikke realistisk at at gjenvinnes. Det er nok mer å hente på å gjøre noe med mentaliteten til alle de som alltid må ha det nyeste. Vi handler altfor mye og dermed blir også altfor mye kastet. Men så lenge samfunnet er bygget på vekst så er det ikke lønnsomt å få oss til å handle mindre. Det blir ikke plass til alle menneskene. Sånn sett forstår jeg ikke hvorfor det brukes så mye ressursser på å få oss til å leve så lenge.

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

32

• Trine

21

• nick

1

• påskelilje

1

Mest aktive i denne tråden

18 minutes ago, Trine said:

Jeg tror ingen står på dynga og sorterer ut ben altså. Grunnen til at jeg skrev lukten var fordi det var det du startet med å klage på. Hundebæsj er langt ifra det største problemet hva gjelder søppel. Bæsj blir borte av seg selv etterhvert.

All elektronikk som stadig kastes og det at ingenting skal repareres lenger, er et langt større problem enn hundebæsj. Det er nok ikke realistisk at at gjenvinnes. Det er nok mer å hente på å gjøre noe med mentaliteten til alle de som alltid må ha det nyeste. Vi handler altfor mye og dermed blir også altfor mye kastet. Men så lenge samfunnet er bygget på vekst så er det ikke lønnsomt å få oss til å handle mindre. Det blir ikke plass til alle menneskene. Sånn sett forstår jeg ikke hvorfor det brukes så mye ressursser på å få oss til å leve så lenge.

Ingen sorterer for hånd nei, men det er jo maskiner. Men disse maskinene fungerer ikke på restavfallet, det er f.eks. for å ta ut ting som ikke forråtnes av matavfallet (store bein, eller ting folk feilaktig har kastet der), eller sortere glass fra metall.

Bæsj er ikke det verste nei, men det må bli mer system på alt, og da må man bare starte et sted.

Selv om det ikke er mulig med 100% gjenvinning i dag, blir nok det er realitet i fremtiden. Da kreves det forskning og politisk vilje. Og for politisk vilje, så er det viktig at folket sier sin mening - og det er altså det jeg gjør her, politisk arbeid.

Vi liker å handle og bruke duppedingser, og det blir det aldri slutt med, men det er ikke noe problem om man kan gjenvinne alt. Ang. befolkningsveksten så vil nok den stoppe opp etterhvert. Det er det forskere sier.

11 timer siden, Trine skrev:

All elektronikk som stadig kastes og det at ingenting skal repareres lenger, er et langt større problem enn hundebæsj. Det er nok ikke realistisk at at gjenvinnes. Det er nok mer å hente på å gjøre noe med mentaliteten til alle de som alltid må ha det nyeste. Vi handler altfor mye og dermed blir også altfor mye kastet. Men så lenge samfunnet er bygget på vekst så er det ikke lønnsomt å få oss til å handle mindre.

Veldig riktig. Det er det enorme forbruket vårt som er den største trusselen mot miljøet. Det kreves enormt med energi og råmaterialer å produsere alt vi kjøper, og selv om vi kildesorterer er det en liten fis i stormen i forhold til alt vi forurenser ved å fly og kjøpe produkter basert på olje (enten direkte eller indirekte) og spise så enormt med kjøtt og animalske produkter fra kraftforkrevende dyr.

Mener selvfølgelig ikke at vi IKKE skal kildesortere. Den søpla vi har, må utnyttes på best mulig måte, og vi bør materialgjenvinne så mye som mulig, og selvfølgelig energigjenvinne det som ikke kan brukes på nytt. Men mengden avfall er hovedproblemet. Vi kaster enormt hvert eneste år i Norge, rundt 500 kilo per person!!!!

58 minutter siden, påskelilje skrev:

Veldig riktig. Det er det enorme forbruket vårt som er den største trusselen mot miljøet. Det kreves enormt med energi og råmaterialer å produsere alt vi kjøper, og selv om vi kildesorterer er det en liten fis i stormen i forhold til alt vi forurenser ved å fly og kjøpe produkter basert på olje (enten direkte eller indirekte) og spise så enormt med kjøtt og animalske produkter fra kraftforkrevende dyr.

Mener selvfølgelig ikke at vi IKKE skal kildesortere. Den søpla vi har, må utnyttes på best mulig måte, og vi bør materialgjenvinne så mye som mulig, og selvfølgelig energigjenvinne det som ikke kan brukes på nytt. Men mengden avfall er hovedproblemet. Vi kaster enormt hvert eneste år i Norge, rundt 500 kilo per person!!!!

Ja, selvfølgelig skal vi kildesortere. Litt er tross alt bedre enn ingenting. Og jeg burde se å få meg en "nei takk til reklame" på postkassa for det er det som fyller papirdunken min. Det reklameres på tv for kildesortering, men aldri har jeg sett en reklame som oppfordrer til lavere forbruk ;) Uff, 500 kg er mye søppel. Jeg aner ikke hvor mye jeg kaster. Litt mat, masse kaffegrut, men mest emballasje. Alt skal jo pakkes så voldsomt inn. Jo, og masse masse reklame. Vet ikke engang om det hjelper å ikke ta det imot (noen ganger får jeg jo aviser som jeg bruker til å fyre i peisen), eller om det da bare går i en annen søppelkasse. Men sånn tankegang er jeg egentlig litt imot for at én gjør litt hjelper ikke, men om alle gjør litt så hjelper det og da kan ikke alle tenke at det ikke er noen vits.

Men nå sporet det skikkelig av fra hest her ;)

10 hours ago, Trine said:

Ja, selvfølgelig skal vi kildesortere. Litt er tross alt bedre enn ingenting. Og jeg burde se å få meg en "nei takk til reklame" på postkassa for det er det som fyller papirdunken min. Det reklameres på tv for kildesortering, men aldri har jeg sett en reklame som oppfordrer til lavere forbruk ;) Uff, 500 kg er mye søppel. Jeg aner ikke hvor mye jeg kaster. Litt mat, masse kaffegrut, men mest emballasje. Alt skal jo pakkes så voldsomt inn. Jo, og masse masse reklame. Vet ikke engang om det hjelper å ikke ta det imot (noen ganger får jeg jo aviser som jeg bruker til å fyre i peisen), eller om det da bare går i en annen søppelkasse. Men sånn tankegang er jeg egentlig litt imot for at én gjør litt hjelper ikke, men om alle gjør litt så hjelper det og da kan ikke alle tenke at det ikke er noen vits.

Men nå sporet det skikkelig av fra hest her ;)

Du kan vel sette opp "nei takk til reklame"? Skjønner meg ikke på folk som sier de er opptatte av problemstillingen men som ikke våger å ta steget med å avvenne seg fra brosjyrer fra Europris. :ph34r:

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan vel sette opp "nei takk til reklame"? Skjønner meg ikke på folk som sier de er opptatte av problemstillingen men som ikke våger å ta steget med å avvenne seg fra brosjyrer fra Europris. :ph34r:

Ja, jeg vet jeg kan det. Det er jo derfor jeg skriver at jeg ikke vet om det hjelper å takke nei til reklame. Hadde jeg ikke visst at det gikk an så hadde jeg ikke tenkt at det var et alternativ. Men det er ikke så lett å huske å få på et sånt klistremerke på postkassa. Jeg har overhode ingen problemer med å løsrive meg fra brosjyrer fra Europris. Jeg sparer på den reklamen som har vanlig avispapir for det bruker jeg til opptenning i peisen. Resten går i søpla.  

6 minutter siden, Trine skrev:

Ja, jeg vet jeg kan det. Det er jo derfor jeg skriver at jeg ikke vet om det hjelper å takke nei til reklame. Hadde jeg ikke visst at det gikk an så hadde jeg ikke tenkt at det var et alternativ. Men det er ikke så lett å huske å få på et sånt klistremerke på postkassa. 

Hvorfor er det vanskelig å huske?

Det er bare å bestille et gratis klistremerke fra Naturvernforbundet.

http://naturvernforbundet.no/reserver-deg-mot-uadressert-reklame/category3687.html

Anonymkode: 3b013...27f

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det vanskelig å huske?

Det er bare å bestille et gratis klistremerke fra Naturvernforbundet.

http://naturvernforbundet.no/reserver-deg-mot-uadressert-reklame/category3687.html

Fordi ting generelt er vanskelig å huske. Når jeg kommer på det så får jeg ikke gjort noe med det og når jeg får gjort noe med det så husker jeg det ikke.

5 minutter siden, Trine skrev:

Fordi ting generelt er vanskelig å huske. Når jeg kommer på det så får jeg ikke gjort noe med det og når jeg får gjort noe med det så husker jeg det ikke.

Ikke nødvendig å gjøre ting unødvendig komplisert, vel. 

Nå går du inn og bestiller klistemerket med en gang, og den du mottar det i postkassen klistrer du det opp på postkassen med en gang.

Så sånn er det.

4 minutes ago, Trine said:

Men regningene antar jeg du holder styr på? :P Og hundematen... egentlig er det ikke noe du trenger å huske på heller, for det er jo bare å gjøre det mer en gang. Et par tasteklikk...

14 minutes ago, Trine said:

Det er jo derfor jeg skriver at jeg ikke vet om det hjelper å takke nei til reklame.

Det hjelper det. Jeg har klistremerke, og her kommet det ingenting.

(Faktisk får jeg bare noe i kassen annenhver måned eller noe i den duren.)

Så da vet du jo at det hjelper. :)

De legger såklart ikke "din" reklame i andres postkasser. De har nok reklame til alle som vil ha, og de kjører ut så mye som mulig, og så nedjusterer de produksjonen etter behov.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendig å gjøre ting unødvendig komplisert, vel. 

Neida, så klart det ikke er det når man er normal. Ingenting du trenger å gni inn for det er slitsomt nok som det er å være sånn.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men regningene antar jeg du holder styr på? :P Og hundematen... egentlig er det ikke noe du trenger å huske på heller, for det er jo bare å gjøre det mer en gang. Et par tasteklikk...

Kontroll har jeg vel ikke, men regninger og hundemat har jeg rutiner på. Og når jeg ser at jeg har fått en mail om en regning så sitter jeg jo allerede forran pcen så da kan jeg gjøre det med engang. Hjelper ikke så mye å bestille klistremerke for det skal fortsatt festes på postkassa, ikke ligge et eller annet sted hjemme eller i bilen og flyte. Jeg går ikke igjennom posten ved postkassa, men først når jeg kommer hjem.

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper det. Jeg har klistremerke, og her kommet det ingenting.

Ja, jeg vet jo at man ikke får reklame da, men jeg får ofte dobbelt opp med reklame så jeg er ikke så overbevist om at det blir trykt opp så veldig mye mindre uansett.

11 minutter siden, Trine skrev:

Neida, så klart det ikke er det når man er normal. Ingenting du trenger å gni inn for det er slitsomt nok som det er å være sånn.

Kontroll har jeg vel ikke, men regninger og hundemat har jeg rutiner på. Og når jeg ser at jeg har fått en mail om en regning så sitter jeg jo allerede forran pcen så da kan jeg gjøre det med engang. Hjelper ikke så mye å bestille klistremerke for det skal fortsatt festes på postkassa, ikke ligge et eller annet sted hjemme eller i bilen og flyte. Jeg går ikke igjennom posten ved postkassa, men først når jeg kommer hjem.

Ja, jeg vet jo at man ikke får reklame da, men jeg får ofte dobbelt opp med reklame så jeg er ikke så overbevist om at det blir trykt opp så veldig mye mindre uansett.

Jesus Christ så du overkompliserer ting!

Annonse

25 minutes ago, Trine said:

Nei, dette blir bare dårlig unnskyldninger altså. Bestill med én gang, det tar 30 sekunder.

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette blir bare dårlig unnskyldninger altså. Bestill med én gang, det tar 30 sekunder.

Unnskyldning, forklaring? What ever. Det er folk som deg og 27f som gjør ting ekstra vanskelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...