Gå til innhold

Frisør anmeldt for rasisme mot nordmenn

Anbefalte innlegg

Basima Abdualrazak i Aran frisør i Moss er anmeldt for rasisme mot nordmenn. Årsaken er at hun gir rabatt til asylsøkere.

http://www.ha-halden.no/frisor/moss/rasisme/mossefrisor-anmeldt-for-rasisme-mot-nordmenn/s/5-59-540943

Er dette rasisme? Er det grei praksis å ha ulike pris for forskjellige kundegrupper?

Anonymkode: a05ed...401

Fortsetter under...

Mange rasistiske frisører for tiden virker det som, mulig det er noe avgasser fra spayflaskene hvem vet

Er vel ikke lov nei, men hun kunne jo funnet et smutthull ved for eksempel å dra til asylmottak med klippeutstyr og tilby billig klipp og så vil tilfeldigvis de fleste som får vite om tilbudet være asylsøkere også går det nok innenfor

Uansett, det er helt "lovlig" å være rasistisk/diskriminerende etc, sålenge du ikke blir tatt/det blir oppdaget, og det kan som regel kun oppdages ved at du innrømmer at du driver med diskriminering/rasisme/etc, dersom en vil får en det til...

Så godt som alle blir diskriminert idag, basert på kjønn alder høyde tykkelse "penhet" hårfarge navn bosted psykdom etcetcetc, det er desverre slik mennesker er satt sammen, spesielt i jobbsammenheng blir det veldig tydelig at det foregår massiv diskriminering i så godt som alle ansettelser !!! !

Det med begrepet "rasisme" synes jeg skal holdes til faktisk rase/etnisitet det blir så mye surr når en kaller en person som diskriminerer en av samme rase for rasist for eksempel, en får finne opp et nytt og bedre ord, synes jeg

Anonymkode: d6b0c...f45

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Abbonnerer ikke på lokalavisa i Halden, vel. :ph34r:

Anonymkode: 8f91c...c31

Da kan man lese saken her, vel: http://www.tv2.no/nyheter/8584140/

Men så lenge hun også gir rabatter til studenter og pensjonister forstår jeg ikke helt problemet. 

10 minutes ago, AnonymBruker said:

Da kan man lese saken her, vel: http://www.tv2.no/nyheter/8584140/

Men så lenge hun også gir rabatter til studenter og pensjonister forstår jeg ikke helt problemet. 

Nei, "student", "pensjonist" og "asylsøker" handler ikke om rase/etnisitet/religion, men i denne sammenhengen om at de som grupper har mindre penger enn det som er vanlig.

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Basima Abdualrazak i Aran frisør i Moss er anmeldt for rasisme mot nordmenn. Årsaken er at hun gir rabatt til asylsøkere.

http://www.ha-halden.no/frisor/moss/rasisme/mossefrisor-anmeldt-for-rasisme-mot-nordmenn/s/5-59-540943

Er dette rasisme? Er det grei praksis å ha ulike pris for forskjellige kundegrupper?

Ja, rasisme.

Det er ikke all forskjellsbehandling som regnes for ulovlig diskriminering eller rasisme. Straffeloven setter grenser for hvem som kan diskrimineres. Det er lov å ta ulike priser for ulike kundegrupper, men det kommer an på hvordan kundegruppene er inndelt. F.eks. kan et forsikringsselskap helt lovlig ta ulike priser avhengig av hvor kundene bor, F.eks. et område med store skader, kan få høyere premier for skadeforsikring.

Man kan diskriminere/forskjellsbehandle på grunnlag av alder og i noen tilfeller også på grunn av kjønn, f.eks. ulike toaletter for menn og kvinner, ulike priser på frisørtjenster for menn og kvinner, ulike priser for sterilisering for menn og kvinner. Se ellers Straffeloven §186.

Å gi rabatter til asylsøkere er forskjellsbehandling på grunnlag av nasjonalt opphav og dermed ulovlig. Det nevnte tilfellet burde politianmeldes.

Anonymkode: ad601...e89

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, rasisme.

Det er ikke all forskjellsbehandling som regnes for ulovlig diskriminering eller rasisme. Straffeloven setter grenser for hvem som kan diskrimineres. Det er lov å ta ulike priser for ulike kundegrupper, men det kommer an på hvordan kundegruppene er inndelt. F.eks. kan et forsikringsselskap helt lovlig ta ulike priser avhengig av hvor kundene bor, F.eks. et område med store skader, kan få høyere premier for skadeforsikring.

Man kan diskriminere/forskjellsbehandle på grunnlag av alder og i noen tilfeller også på grunn av kjønn, f.eks. ulike toaletter for menn og kvinner, ulike priser på frisørtjenster for menn og kvinner, ulike priser for sterilisering for menn og kvinner. Se ellers Straffeloven §186.

Å gi rabatter til asylsøkere er forskjellsbehandling på grunnlag av nasjonalt opphav og dermed ulovlig. Det nevnte tilfellet burde politianmeldes.

Nei. Det er ikke mer "rasisme" enn å gi rabatter til andre med dårlig råd, som pensjonister og studenter.

Anonymkode: 273c4...52d

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er ikke mer "rasisme" enn å gi rabatter til andre med dårlig råd, som pensjonister og studenter.

Anonymkode: 273c4...52d

Pensjonister og studenter er ikke et eget folkeslag og heller ikke noen av de gruppene som straffeloven omtaler som ulovlig å forskjellsbehandle. Straffelovens §186:

---------------------------------------------------------------------------------------

§ 186. Diskriminering

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som i ervervsmessig eller liknende virksomhet nekter en person varer eller tjenester på grunn av personens

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
B) religion og livssyn,
c) homofile orientering, eller
d) nedsatte funksjonsevne, såfremt nektelsen ikke skyldes manglende fysisk tilrettelegging.

På samme måte straffes den som av en slik grunn nekter en person adgang til en offentlig forestilling, oppvisning eller annen sammenkomst på de vilkår som gjelder for andre.

---------------------------------------------------------------------------------------

9 hours ago, AnonymBruker said:

Å gi rabatter til asylsøkere er forskjellsbehandling på grunnlag av nasjonalt opphav og dermed ulovlig.

Nei, dette er ikke korrekt. En asylsøker kan komme fra hvor som helst i verden, det er ikke begrenset til "nasjonalt opphav". Det er ingen regel som begrenser nasjonalt opphav for hvem som kan være asylsøkere.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pensjonister og studenter er ikke et eget folkeslag

Det er ei heller asysøkere. Hadde hun kun gitt rabatt til muslimer eller negre hadde det blitt noe annet.

Anonymkode: 791b2...b25

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette er ikke korrekt. En asylsøker kan komme fra hvor som helst i verden, det er ikke begrenset til "nasjonalt opphav". Det er ingen regel som begrenser nasjonalt opphav for hvem som kan være asylsøkere.

Nettopp! Og for drøyt 20 år siden kom de også fra det tidligere Jugoslavia, fra steder som i dag er en del av EU.

Den 13.9.2016 at 14.40, AnonymBruker skrev:

Asylsøkere i Norge har aldri norsk opphav. Altså er dette diskriminering mort nordmenn.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Asylsøkere i Norge har aldri norsk opphav. Altså er dette diskriminering mort nordmenn.

Sludder. Norske studenter og pensjonister får også rabatt.

Annonse

9 hours ago, AnonymBruker said:

De får ikke rabatt fordi asylsøkere ikke har norsk opphav. Det er en vesentlig forskjell mellom det å gi rabatt til asylsøkere og det å gi rabatt til "de som ikke har norsk opphav". Du ser forskjellen?

Worrisome Plenty

I begynnelsen ga hun rabatt til innvandrere, men byttet ordlyden til asylsøkere. Selvfølgelig er dette diskriminering.....

hadee jeg satt inn en anonse hvor jeg tilbydde nordmenn rimleligere pris, så hadde jeg fått bot.

da gjelder det selvfølgelig andre veien også!eller ønsker vi apartheid?

4 timer siden, Worrysome plenty skrev:

I begynnelsen ga hun rabatt til innvandrere, men byttet ordlyden til asylsøkere. Selvfølgelig er dette diskriminering.....

hadee jeg satt inn en anonse hvor jeg tilbydde nordmenn rimleligere pris, så hadde jeg fått bot.

Du støtter dommen mot frisøren som ble dømt for å ha nektet å klippe en kunde med hijab også da?

http://www.tv2.no/nyheter/8583272/

Anonymkode: 12546...79c

10 hours ago, Worrysome plenty said:

Det er da ikke diskriminering. Hvis du med "nordmenn" mener etnisk norske, så hadde det såklart vært noe annet. Hun gir rabatt til asylsøkere fordi de har dårlig råd. Akkurat som hun gir rabatt til trygdede og pensjonister, som har dårligere råd. Faktisk så er ingen asylsøkere pensjonister, så da ville det med din tankegang vært diskriminering å gi til pensjonister.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...