Gå til innhold

Når er det OK å kontakte legevakt for migreneanfall?

Anbefalte innlegg

Når er det greit å kontakte legevakt for migreneanfall?

Fikk anfall i dag tidlig og gikk fra jobb et par timer tidligere. Fikk stoppet hodepinen, men er ubrukelig ellers. Skjønner ikke enkle ting, ble kvalm av for mye lyder i matpausen. Slitsomt å gå opp trappa. Har rare sansefornemmelser som å gå i sirup, er inne i en metallboks, blir på gråten når jrg ikke skjønner enkle ting. Legger meg ned for å hvile, men ser for meg at det regner sjokolade kledd i plast når jeg lukker øynene. Kan levende forestille meg lyden og følelsen av det. Føler meg helt koko. Og ubrukelig siden jeg bare må ligge her for ikke å bli verre. Har det mørkt og stille. 

Har tatt medisin som ikke hjelper nok. Klarer ikke tenke helt fornuftig. Hater å ha det slik. Hva skal jeg foreta meg nå? 

Anonymkode: 1d5fc...903

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk anfall i dag tidlig og gikk fra jobb et par timer tidligere. Fikk stoppet hodepinen, men er ubrukelig ellers. Skjønner ikke enkle ting, ble kvalm av for mye lyder i matpausen. Slitsomt å gå opp trappa. Har rare sansefornemmelser som å gå i sirup, er inne i en metallboks, blir på gråten når jrg ikke skjønner enkle ting. Legger meg ned for å hvile, men ser for meg at det regner sjokolade kledd i plast når jeg lukker øynene. Kan levende forestille meg lyden og følelsen av det. Føler meg helt koko. Og ubrukelig siden jeg bare må ligge her for ikke å bli verre. Har det mørkt og stille. 

Har tatt medisin som ikke hjelper nok. Klarer ikke tenke helt fornuftig. Hater å ha det slik. Hva skal jeg foreta meg nå? 

Personlig synes ikke jeg legevakten er for den slags anfall som du beskriver. Det er bare å ri det over til det gir seg. Samarbeide godt med fastlege med forebyggende medisiner og de rette triptaner som man må prøve ut over tid for å finne ut av hva som fungerer. 

Anonymkode: b55b0...93b

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig synes ikke jeg legevakten er for den slags anfall som du beskriver. Det er bare å ri det over til det gir seg. Samarbeide godt med fastlege med forebyggende medisiner og de rette triptaner som man må prøve ut over tid for å finne ut av hva som fungerer. 

Anonymkode: b55b0...93b

Jeg har migrene toppen en gang i året og funnet den medisinen som hjelper meg best. Men det er ikke nok til å stoppe det alltid. 

Hvis du vet at det er migreneanfall du har, har det ingen hensikt å dra til legevakten. Anfallet går over, uansett hvor ubehagelig du synes det er.. Ta heller kontakt med fastlegen for å endre medisinene dine.

De kan vel likt som alle andre kontakte legevakten hvis smertene blir uutholdelige og du ikke har mer for å dempe smertene. Også hvis smertene har en annen form enn den har hatt før. 

Det som er greit med legevakten er at du får snakke med en sykepleier som kan gi råd, og som kan vurdere om du bør få snakke med legen. 

Men det beste i lengden er å kontakte fastlegen og diskutere en skikkelig handlingsplan.

Anonymkode: c3712...360

Gjest Kanuttius

Kontakt legevakten du. Kanskje de kan hjelpe deg siden du nå opplever noe du ikke helt forstår. Du får det og dokumentert sånn mtp at fastlegen får referat. Men, er du hjemme eller på jobb? Jeg tenker migrene, da går man hjem!

Annonse

2 timer siden, BamseLiten skrev:

Men, er du hjemme eller på jobb? Jeg tenker migrene, da går man hjem!

Ut fra første setning av det lengste avsnittet i startinnlegget ser det ut som hun gikk hjem fra jobben da anfallet kom.

Hvis du ikke er helt sikker på at det er migrene - dvs. om symptomene er annerledes enn de pleier å være (synsforstyrrelser hvis du ikke pleier å ha det, andre typer/sterkere smerter enn vanlig, kan du gjerne dra på legevakta for å utelukke hjerneslag etc.

Hvis du er sikker på at det er migrene, skal du kontakte fastlege eller legevakt hvis anfallet ikke gir seg etter 4 døgn. Dette kalles Status Migrenosus og skal overvåkes/behandles. 

Tips for å holde ut langvarig migreneanfall:

• Kalde omslag på hodet og nakken
  • Sovetabletter e.l. for å lettere sove seg igjennom mest mulig av anfallet, hvis det varer i flere døgn. Ta det opp med legen din. 
  • Ørepropper for å stenge ute lyd
  • Øyemaske for å stenge ute lys

Jeg bruker MigraCap, som både kjøler ned hele hodet og skjermer øynene samtidig.  

Egentlig er det bare to grunner til å dra på legevakten.

1. Hvis man har symptomer som er av en slik karakter at man kan mistenke alvorlig/livstruende akutt sykdom

2. Hvis man har symptomer som er så uutholdelige at man trenger akutt smertelindring (selv om de ikke nødvendigvis er farlige).

Under 1. ligger jo ting som nyoppståtte brystsmerter (spesielt hvis man har risikofaktorer for hjertesykdom), nyoppstått akutt og intens hodepine (f.eks mistanke om hjerneblødning), alvorlige pustevansker, osv. Selv om smertene ikke er uutholdelige må en lege se raskt på det pga. risiko for livstruende tilstander.

Under 2. ligger jo muligens migrene, hvis smertene er komplett uutholdelige, men ikke ellers. Hvis man klarer å komme seg gjennom det, så er det bedre å besøke fastlegen neste dag (gitt at man VET at det er migrene, selvsagt). Å sitte fem timer på legevakten vil veldig sjeldent hjelpe så mye. Legevakten prioriterer tilstander som nevnt i pkt 1. 

Endret av issomethingwrong

Jeg har hørt at det i helsevesenet skal være opp til behandler å avgjøre om man skal få hjelp eller ikke? Slik at man personlig ikke trenger å resonnere seg frem til hvorvidt man selv er syk nok. Jeg tror dette er en klok tankegang også i forbindelse med legevakten, fordi hvor alvorlig man bedømmer sin egen helse til å være varierer veldig fra person til person. Mange undervurderer alvorligheten av egen sykdom i så stor grad at de mister livet pga. det.

Gjest Kanuttius
10 timer siden, Kanonføde skrev:

Jeg har hørt at det i helsevesenet skal være opp til behandler å avgjøre om man skal få hjelp eller ikke? Slik at man personlig ikke trenger å resonnere seg frem til hvorvidt man selv er syk nok. Jeg tror dette er en klok tankegang også i forbindelse med legevakten, fordi hvor alvorlig man bedømmer sin egen helse til å være varierer veldig fra person til person. Mange undervurderer alvorligheten av egen sykdom i så stor grad at de mister livet pga. det.

100 poeng til deg 😀

Hvis det kun var helt akutte sykdommer a la hjerteinfarkt, blodpropp, salg og ulykker som skulle kunne komme til legevakt så hadde vi ikke hatt behov for den vakta. Ett par ekstra ambulanser kunne dekket opp legevakten.  Legevakten skal og ta imot psykisk syke som trenger akutt hjelp. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...