Gå til innhold

Har jeg krav på andre stønader enn bare AAP fra NAV?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg går nå på AAP, får utbetalt ca 13 000,- i mnd. Betaler 6000,- i husleie, har et privat lån der jeg betaler 3500,- i mnd og sudielån på 1300,-.

Dvs at jeg da sitter igjen med 2800,- til alle andre utgifter (mat,tlf,transport). Ser på NAV sine sider at de veiledende retningslinjene for økonomisk stønad til livsopphold er 5850,- i mnd. Har jeg krav til å få sosial stønad i tillegg til AAP slik at jeg har til livsopphold på 5850,- eller noen andre stønader? Har prøvd å sette meg inn i NAV-systemet og hva jeg har krav på, men har ikke blitt noe klokere. Er det noen her som har mer peiling enn meg og har råd og tips?

På forhånd takk for svar.

Endret av rex81

Fortsetter under...

19 minutter siden, rex81 skrev:

Hei.

Jeg går nå på AAP, får utbetalt ca 13 000,- i mnd. Betaler 6000,- i husleie, har et privat lån der jeg betaler 3500,- i mnd og sudielån på 1300,-.

Dvs at jeg da sitter igjen med 2800,- til alle andre utgifter (mat,tlf,transport). Ser på NAV sine sider at de veiledende retningslinjene for økonomisk stønad til livsopphold er 5850,- i mnd. Har jeg krav til å få sosial stønad i tillegg til AAP slik at jeg har til livsopphold på 5850,- eller noen andre stønader? Har prøvd å sette meg inn i NAV-systemet og hva jeg har krav på, men har ikke blitt noe klokere. Er det noen her som har mer peiling enn meg og har råd og tips?

På forhånd takk for svar.

Du får ikke økonomisk sosialstønad fra NAV til dekning av avdrag på lån.

Undersøk mulighetene for å få lette på studielånet fra Lånekassen og det private lånet.

4 minutter siden, Dorthe skrev:

Sosialkontoret, nå NAV, tar ikke hensyn til ditt private lån.  De tar kun hensyn til husleie ev renter på huslån og strøm.  Studielånet ditt kan du søke om å få utsatt.

Takk for svar. Har i mine tidligere år opparbeidet meg (dum som jeg var!!) kredittkortgjeld, som jeg har vært så heldig å få omgjort til privat gjeld så jeg de skyhøye rentene på kredittkort og evnt. gjeldsordning. Men slik jeg forstår det da ville ikke NAV tatt hensyn til om jeg hadde hatt kredittkortgjeld i stedet for privat lån? Har heldigvis lært av det, aldri mer kredittkort! Studielånet kan utettes ja, men der har jeg dessverre brukt opp alle månedene, så er nødt til å betale på det.

23 minutter siden, Høstløv skrev:

Du får ikke økonomisk sosialstønad fra NAV til dekning av avdrag på lån.

Undersøk mulighetene for å få lette på studielånet fra Lånekassen og det private lånet.

Takk for svar. Måtte bare høre om hvordan NAV stilte seg til lån, men da vet jeg det. Har snakket med lånekassen, studielånet må betales uansett. Men skal høre når det gjelder det private lånet. Det ordner seg nok på en eller annen måte :)  

1 minutt siden, rex81 skrev:

Takk for svar. Måtte bare høre om hvordan NAV stilte seg til lån, men da vet jeg det. Har snakket med lånekassen, studielånet må betales uansett. Men skal høre når det gjelder det private lånet. Det ordner seg nok på en eller annen måte :)  

Sjekk ut om du kvalifiserer for bostøtte, http://www.husbanken.no/bostotte/hvem-kan-fa-bostotte/ 

Annonse

16 minutter siden, XbellaX skrev:

Sjekk ut om du kvalifiserer for bostøtte, http://www.husbanken.no/bostotte/hvem-kan-fa-bostotte/ 

Jeg kvalifiserer til bostøtte når det gjelder inntekten. Problemet er at jeg deler en leilighet med ei venninne, og dermed er jeg diskvalifisert fra å få støtte fra husbanken. NAV har ikke noen lignende ordning? Eller er det bare husbanken som kan hjelpe til med bostøtte?

7 minutter siden, rex81 skrev:

Jeg kvalifiserer til bostøtte når det gjelder inntekten. Problemet er at jeg deler en leilighet med ei venninne, og dermed er jeg diskvalifisert fra å få støtte fra husbanken. NAV har ikke noen lignende ordning? Eller er det bare husbanken som kan hjelpe til med bostøtte?

Dette ble jeg plutselig usikker på, det høres veldig rart ut, hennes økonomi angår jo ikke deg/hjelper ikke deg på noe vis. Har du forhørt deg på nav?

20 minutter siden, XbellaX skrev:

Dette ble jeg plutselig usikker på, det høres veldig rart ut, hennes økonomi angår jo ikke deg/hjelper ikke deg på noe vis. Har du forhørt deg på nav?

Jeg syntes også det hørtes helt merkelig ut, hennes økonomi har ingenting med min å gjøre. Han jeg snakket med i husbanken sa at han syntes selv at systemet var helt feil, men at de dessverre var helt firkantet når det gjaldt bostøtte, det fantes ingen unntak. Nav sa jeg måtte søke i husbanken, så måtte jeg dokumentere at jeg hadde fått avslag (som da tar 1 mnd), og så muligens søke på nav etter det. Men jeg fikk aldri noe ordentlig svar fra nav, får forskjellige svar utfra hvem jeg snakker med på nav, så blir bare mer for forvirret over hva jeg egentlig har krav på for hver gang jeg prater med dem. Derfor jeg lurte på om noen som ikke jobbet i NAV visste hvilke rettigheter man har. 

Lånekassen kan slette renter for en periode om man går på AAP (blant andre ting) i den perioden. Vedtakene får man etterskuddsvis når ligningen blir klar. Om man får slettet renten for en periode, så vil også betalingsutsettelsen (sett at man har benyttet det) for den perioden ikke telle i det antallet betalingsutsettelser alle har krav på. Så hvis man har krav på sletting av renter kan man i praksis utsette betalingene for alltid. Men sett at man har brukt opp alle betalingsutsettelsene, så må man eventuelt vente til vedtaket for sletting av rente for perioder i forutgående år er fattet før man kan søke om flere betalingsutsettelser.

27 minutter siden, rex81 skrev:

Det har jeg faktisk ikke tenkt over. Takk for tipset, skal sjekke det ut :) 

Bare hyggelig.

Når det gjelder sosialstønad så er vel dette mer nødhjelp tenker jeg. Synes det er mye å betale 3500 på privat lån, hvem er det du skylder penger, og hvor mye skylder du?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...