Gå til innhold

Tok opp SMS-lån til 414 prosent rente!

Anbefalte innlegg

Har du noen gang tatt opp et såkale SMS-lån? Bør denne type lån med slike vanvittige rentesatser forbys?

http://www.dagbladet.no/tema/bjornnbsp41-tok-opp-to-sms-lan-til-414-prosent-rentenbsp--hvis-jeg-ikke-gjorde-noe-med-det-ville-jeg-skylde-19-millioner-kroner-etter-ti-ar/62346763

Bjørn (41) tok opp to sms-lån til 414 prosent rente: - Hvis jeg ikke gjorde noe med det, ville jeg skylde 1,9 millioner kroner etter ti år.

Heldigvis for Bjørn er det bare ett år siden han tok opp SMS-lånet, men han har så langt ikke betalt ned en eneste krone.

Forbrukerøkonom Magne Gundersen viser deltakeren i Luksusfellen hvor mye han vil skylde dersom han lar lånet stå ubetalt i 10 år.

– Poenget med dette er å demonstrere hvor utrolig fort slike lån utvikler seg til å bli enorme pengesummer, sier Magne til P4.

Og basert på Bjørns reaksjon ser det ut til at forbrukerøkonomens demonstrasjon har ønsket effekt.

Deltakeren tar Gundersen i hånda på at han aldri kommer til å ta opp et slikt lån igjen, og er i sjokk over tallene han blir presentert for.

Anonymkode: 11e7a...a80

Fortsetter under...

Minner mest om noe mafia-opplegg. Merkelig det skal være lovlig.

http://www.dinside.no/okonomi/laner-deg-penger-via-sms/61514179

Forbrukslån per SMS. «Lån opp til 5.000 kroner, hurtig og enkelt!» heter det i reklamen for Folkia forbrukslån.

Du skal imidlertid være veldig lite økonomisk anlagt for å slå til på dette.

Låner du 1.000 kroner i 30 dager, koster det deg avsindige 452 kroner. Ja, du leste riktig. Det er en årlig effektiv rente på 9245 prosent.

SMS-lån er et fenomen som Forbrukerombudet i Norge har forsøkt å motarbeide fordi de frykter konsekvensene av så lett tilgjengelige penger.

SMS-lån eller mobillån fungerer slik at du sender en SMS med et kodeord og lånebeløp og venter på å få en bekreftelse. Beløpet knyttes til et kortnummer, og i mange tilfeller kan det gå svært liten tid før du har pengene inne på konto.

– Disse lånene er foreksempel rettet mot unge som er på byen og gjør det enkelt å fortsette å spandere champagne, har fagdirektør i Forbrukerrådet Jorge Jensen tidligere forklart til DinSide.

Derfor jobber Forbrukerombudet systematisk med å forhindre mobillån i Norge.

Burde ikke vært lov nei, er jo svindel/ytnytting

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men man tenger ikke være rakettforsker for å forstå veksten her (noe i den duren).

Anonymkode: 9c244...8d1

Takk for den du .....:huh:

Jeg skjønte ikke veksten her, 1.50kr * 4.14^10 = 2 mill lizzom, litt stiv pris på et lån på 1 krone og 50 øre xD men sikkert bare jeg som roter men svindel blir det uansett da, så sånn er det med den saken

(mulig jeg regresserer litt mentalt for tiden jeg burde jo kunne enkel matte, selv om jeg ikke henger på project euler som enkelte andre, lizzom)

Anonymkode: b9cf7...55c

8 minutes ago, AnonymBruker said:

Burde ikke vært lov nei, er jo svindel/ytnytting

Takk for den du .....:huh:

Jeg skjønte ikke veksten her, 1.50kr * 4.14^10 = 2 mill lizzom, litt stiv pris på et lån på 1 krone og 50 øre xD men sikkert bare jeg som roter men svindel blir det uansett da, så sånn er det med den saken

(mulig jeg regresserer litt mentalt for tiden jeg burde jo kunne enkel matte, selv om jeg ikke henger på project euler som enkelte andre, lizzom)

Anonymkode: b9cf7...55c

:P

Ser poenget ditt. Låne 10.000 kr, så skylder man 15 milliarder? :lol:

Annonse

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Mulig det er renter som beregnes mafia-style, altså pr uke eller noe sånt. 

Hvem vet.

Mulig det ikke er "renters rente" her? Det gir mening om man ser på tallene. Men det hadde vært rart.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Norge er det et krav at långiver skal oppgi effektiv årlig rente. Uteblir slik informasjon, er slikt lovbrudd.

Ville denne personen ha tatt opp lånet hvis effektiv lånerente var kjent?

Anonymkode: 9a83e...5c3

Tror ikke personer som tar opp denne type lån bet hva effektiv rente betyr.

Jeg visste ikke at det fantes noe som het SMS-lån før jeg så det på Luksusfellen.  Tror det var en svensk episode jeg tilfeldigvis zappet innom da jeg hørte begrepet første gang, og da ante jeg ikke at vi hadde det i Norge.

Jeg synes finansbransjen, hvis man kan kalle dem det, har blitt ganske aggressive når det gjelder å dytte lån på folk.  Vi får stadig tilbud (både på e-post og vanlig post) om å "samle alle dyre smålån" hos en eller annen spesialist på forbrukslån som vi aldri har hørt om.  Nå har ikke vi noen "smålån", så de går rett i søpla.

Da sønnen min skulle få bankkort da han var nesten 14 år, fikk han én eneste formaning av bankfunksjonæren da vi fylte ut papirene: "Nå må du huske på å fjerne mamma når du fyller 18" (altså som disponent av kontoen).  Det viktigste de ville formidle var altså at ingen foreldre skulle ha innsyn i økonomien hans når han ble myndig fire år senere.  Nå er det bare et halvt år til, og jeg tenker med gru på hva han vil få av tilbud om kredittkort osv.

Nå er dette regnestykket med all respekt helt feil, uten at det egentlig påvirker konklusjonen om at slike lån er helt forferdelige.

Den effektive renten blir skyhøy, men dette er pga etableringsgebyret, som er en engangskostnad. Hvis du låner en tusenlapp av meg og sier at du skal betale tilbake 1100 kroner, og betaler dagen etterpå, så har du betalt en effektiv rente noen millioner prosent i året, hvis man skal regne på den måten. Det blir selvfølgelig ikke riktig og bærer preg av å være tabloid og for å selge reklame, framfor faktabasert.

Hvis personen hadde hatt dette lånet i mange år, ville selvsagt ikke etableringsgebyret påløpt mange ganger, og kan selvfølgelig ikke regnes inn i effektiv rente når man regner over år. 

Men jeg er selvfølgelig enig i at slike lån er noe svineri. Oppfordrer av den grunn så mange som mulig til å google "Forbrukslån" en gang om dagen og klikke på de betalte linkene uten å søke om lån. Det koster leverandørene over 500 kr pr klikk og gjør at kampanjene deres på Google tømmes raskere uten at det gir noen kunder for banken.

Endret av issomethingwrong
12 minutter siden, issomethingwrong skrev:

med all respekt, selvfølgelig selvsagt selvfølgelig selvfølgelig

Med all respekt. Selvsagt og selvfølgeligheter for deg trenger ikke være selvsagt og selvfølgelig for andre.

Anonymkode: 510dc...3bf

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med all respekt. Selvsagt og selvfølgeligheter for deg trenger ikke være selvsagt og selvfølgelig for andre.

Anonymkode: 510dc...3bf

Hvilket er en grunn til at privatøkonomi burde vært et fag på skolen.

Og for din del kanskje et kurs i høflighet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...