Gå til innhold

– En dame med hijab vil aldri få jobb hos oss

Anbefalte innlegg

Er dette rasistisk diskriminering?

http://byavisa.no/2014/01/21/en-dame-med-hijab-vil-aldri-fa-jobb-hos-oss/

Klinikksjef ved Trondheim Øyelegesenter, Jan Guldahl, ble svært provosert av Byavisas artikkel om Yasmin som ikke får seg jobb. Han mener hun ikke lykkes fordi hun bærer hijab.

Øyekirurgen holder opp sist ukes Byavisa, der Yasmin Ahmed fra Somalia forteller at hun har søkt på 60 jobber i Trondheim uten å lykkes.

– Jeg ser ei søt jente i hijab. Da slår det meg at det er synd at folk ikke får jobb. Men hun ville ikke fått jobb hos meg. På grunn av hodeplagget hennes.

Etter å ha lest artikkelen, snakket han med sine ansatte.

– Vi ble enige om at hun ikke kunne få jobb hos oss. Dersom hun hadde tatt av seg hodeplagget – ja, kanskje. Hun må selv forstå at hun ikke får jobb med det hodeplagget, sier Guldahl.

Legen vil gi henne tilbakemelding på at hun må ta av seg hodeplagget og søke 60 jobber på nytt.

– Da er sjansen for å få jobb mye større.

Guldahl trekker også frem skatt.

– Jeg er ikke interessert i å betale skatt til sosialhjelp til innvandrere når de ikke prøver å integrere seg i det norske samfunnet. Man må ta skikken dit man kommer! Dette blir det samme som når nordmenn besøker andre land med egne skikker og tradisjoner. Vi må selvsagt tilpasse oss.

Han forundres over at kvinner med hijab fortsetter å søke jobb i det antrekket.

– Det ender med at hun ikke får jobb. Deretter må hun på sosialstønad, og det må jeg og alle andre som jobber betale for av skattene våre.

Han legger til:

– Og er det slik at hun absolutt ikke vil ta skikken her i Norge så hun kan få jobb og bidra i samfunnet – da kan hun dra til et annet muslimsk land hvor det ikke er fare for liv og helse.

Anonymkode: fd54e...765

Fortsetter under...

Ærlig talt. At voksne kvinner går med hijab bryr meg overhodet ikke, mange av dem gjør det av egen fri vilje. Da er det helt feil når småjentene i skolestartalder kommer i regnbulser med seler og hijab...! Det burde være forbudt frem til myndighetsalder synes jeg.

Jeg har forøvrig blitt ekspedert av flere kvinner i hijab og de har da virkelig vært serviceinnstilte og hyggelige og blide alle sammen.. :) Har også jobbet sammen med en dame i hijab og du verden for et arbeidsjern! Hun hadde en arbeidsmoral man nok kan savne hos en god del etniske nordmenn... 

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klinikksjef ved Trondheim Øyelegesenter, Jan Guldahl, ble svært provosert av Byavisas artikkel om Yasmin som ikke får seg jobb. Han mener hun ikke lykkes fordi hun bærer hijab.

Øyekirurgen holder opp sist ukes Byavisa, der Yasmin Ahmed fra Somalia forteller at hun har søkt på 60 jobber i Trondheim uten å lykkes.

– Jeg ser ei søt jente i hijab. Da slår det meg at det er synd at folk ikke får jobb. Men hun ville ikke fått jobb hos meg. På grunn av hodeplagget hennes.

– Vi ble enige om at hun ikke kunne få jobb hos oss. Dersom hun hadde tatt av seg hodeplagget – ja, kanskje. Hun må selv forstå at hun ikke får jobb med det hodeplagget, sier Guldahl.

Legen vil gi henne tilbakemelding på at hun må ta av seg hodeplagget og søke 60 jobber på nytt.

– Jeg er ikke interessert i å betale skatt til sosialhjelp til innvandrere når de ikke prøver å integrere seg i det norske samfunnet. Man må ta skikken dit man kommer! Dette blir det samme som når nordmenn besøker andre land med egne skikker og tradisjoner. Vi må selvsagt tilpasse oss.

– Det ender med at hun ikke får jobb. Deretter må hun på sosialstønad, og det må jeg og alle andre som jobber betale for av skattene våre.

Han legger til:

– Og er det slik at hun absolutt ikke vil ta skikken her i Norge så hun kan få jobb og bidra i samfunnet – da kan hun dra til et annet muslimsk land hvor det ikke er fare for liv og helse.

Nei. Ikke i min verden. Synd men sant. Ville ikke ansatt noen med hijab, hanekam, synlige tatoveringer osv. 

Har noen muslimske venner/ bekjente som bruker hijab. De er alle så ekstremt dyktige i det de gjør at de hadde fått jobb uansett.... Men- mener at religiøse plagg er en uting i norsk arbeidsliv.

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han legger til:

Dette synes jeg er trist å lese. Ønsker hun, som så mange andre kvinner, å bruke hijab så skal da hun da vitterlig få lov til det.

7 minutter siden, XbellaX skrev:

Dette synes jeg er trist å lese. Ønsker hun, som så mange andre kvinner, å bruke hijab så skal da hun da vitterlig få lov til det.

Det er ikke mer enn trist at en som har grønn-hanekam og ring i nesen klager over at hun ikke får jobb. Man ligger som man reder.

Bruk av hijab er innført som en politisk doktrine i islam på 70 tallet, det er ikke et religiøst plagg som enkete hevder. Før 70-tallet var det lite brukt.

Dette plagget burde faktisk vært forbudt på grunn av det politiske budskapet. Det promoterer politisk islam som må bekjempes med alle midler.

De som har kommet til vårt land må innrette seg, tilpasse seg og vise vanlig folkeskikk. Hver gang vi gir etter for krav fra islamistene, så skaper vi et parallellsamfunn og diskriminering.

Annonse

12 minutter siden, Kanonføde skrev:

Fremstår som det ikke er noen faglig grunn til at hun ikke kan ha hijab.

Det er da irrelevant. En arbeidsgiver er i sin fulle rett til å ansette de han vil ansette. Dette er ikke noe verre enn at en som har grønt hår og ring i nesen ikke får jobb.

11 minutter siden, Kanonføde skrev:

Fremstår som det ikke er noen faglig grunn til at hun ikke kan ha hijab.

Og ingen faglig grunn til at folk med nazi tatoveringer i ansiktet ikke kan få jobben heller, men, vi kan jo innse at vi lever ikke i en fantasiverden og folk vil ansette/ikke ansette basert på hvordan en fremstår og fremstår en som tilhenger av noe diskriminerende rasistisk etc så får du ikke jobben, så kan en like det eller ikke

Anonymkode: a7c0a...7be

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mer enn trist at en som har grønn-hanekam og ring i nesen klager over at hun ikke får jobb. Man ligger som man reder.

Bruk av hijab er innført som en politisk doktrine i islam på 70 tallet, det er ikke et religiøst plagg som enkete hevder. Før 70-tallet var det lite brukt.

Dette plagget burde faktisk vært forbudt på grunn av det politiske budskapet. Det promoterer politisk islam som må bekjempes med alle midler.

De som har kommet til vårt land må innrette seg, tilpasse seg og vise vanlig folkeskikk. Hver gang vi gir etter for krav fra islamistene, så skaper vi et parallellsamfunn og diskriminering.

Handlet kaffe hos en med rosa hanekam og perle i nesen i ettermiddag, det er ganske så vidunderlig med ulikheter.

Muslimske kvinner vet utmerket godt hvorfor de bruker hijab, de trenger ikke å bli "opplært". Friheten for kvinnene ligger i å kunne velge om de ønsker å bruke det eller ikke, noen har valgt å kaste den, andre ønsker å beholde den, det får bli opp til dem og så får vi som samfunn jobbe for valgfrihet. 

"Islamistene" er forøvrig like ulike som resten av oss er, det er ingen ensartet gruppe. 

Handlet kaffe hos en med rosa hanekam og perle i nesen i ettermiddag, det er ganske så vidunderlig med ulikheter.

Flytt til Iran eller Saudi-Arabia så skal du få se hvor "vindunderlige" disse ulikehetene er. 

Muslimske kvinner vet utmerket godt hvorfor de bruker hijab, de trenger ikke å bli "opplært". Friheten for kvinnene ligger i å kunne velge om de ønsker å bruke det eller ikke, noen har valgt å kaste den, andre ønsker å beholde den, det får bli opp til dem og så får vi som samfunn jobbe for valgfrihet. 

Ja, hun skal selvfølgelig få gå i hva hun vil, men da må hun også være villig til å ta konsekvensene av sitt valg.

"Islamistene" er forøvrig like ulike som resten av oss er, det er ingen ensartet gruppe. 

Du er bare latterlig naiv. Islamisme, som alle andre ismer, må bekjempes med alle midler.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er da irrelevant. En arbeidsgiver er i sin fulle rett til å ansette de han vil ansette. Dette er ikke noe verre enn at en som har grønt hår og ring i nesen ikke får jobb.

Det er ikke irrelevant, selv om jeg er enig i at de har retten på sin side. Jeg tror det er uklokt når det ikke ligger noe faglig til grunn. Jeg tror det vil være medvirkende til dårlig integrering og utviklingen av parallelsamfunn.

Jeg vil anta att her jeg bor, så har en tredel av kassadamene hijab. Jeg bor nå mitt i oslo øst da. Men allikevel. Det gjør meg ikke noe.

Hadde jeg vært arbeidsgiver så hadde jeg nok valgt en uten hijab. Det er ett maktsymbol. Ett signal om att vedkommende tilhører muslimenes kultus, og ikke skal være venlige mot haram folk som oss. Nå er jo de fleste hyggelige uansett, men innen flere rettninger av islam er det faktisk slik att kvinner ikke skal være hyggelige mot menn utenfor familien. 

Anonymkode: 95d93...6bd

Kan være smart å tenke litt praktisk. Det er ikke nødvendig å utdype motsetningene over noe så betydningsløst som et skaut. Det er viktig for integrering at folk har jobb. Hijab er ikke ensbetydende med alle andre skikker som kan finnes innen praktiseringen av islam. Det er ikke sånn at islam får mer "fotfeste" om man aksepterer hijab i arbeidslivet - ja hijab får mindre fotfeste i arbeidslivet, men det vil sannsynligvis virke radikaliserende.

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil anta att her jeg bor, så har en tredel av kassadamene hijab. Jeg bor nå mitt i oslo øst da. Men allikevel. Det gjør meg ikke noe.

Hadde jeg vært arbeidsgiver så hadde jeg nok valgt en uten hijab. Det er ett maktsymbol. Ett signal om att vedkommende tilhører muslimenes kultus, og ikke skal være venlige mot haram folk som oss. Nå er jo de fleste hyggelige uansett, men innen flere rettninger av islam er det faktisk slik att kvinner ikke skal være hyggelige mot menn utenfor familien. 

Anonymkode: 95d93...6bd

Slike butikker hadde jeg boikottet. Sjeleglad jeg ikke bor i oslo øst.

Man kan nekte ansettelse av noen med ansiktsdekkende plagg fordi det begrenser kommunikasjon og identifisering av vedkommende. Man må være trygg på hvem man har med å gjøre. Hører man dårlig slik jeg gjør, er leppeavlesning viktig. Det blir umulig med ansiktsdekkende plagg.

Strengt tatt ville jeg ha forbudt alle muslimske hodeplagg, men ikke sikhenes turbaner eller jødenes kalotter. Hvorfor? De muslimske plaggene er markører for politisk islam, brukerne er levende reklameplakter for meningstyranni, udemokratisk kultur og undertrykkelse av annerledestenkende der vold, trusler om vold og økonomiske pressmidler brukes for å fremme en rasistisk religion. Jeg vil ikke at denne ismen en gang i framtiden skal true min og mine barns sikkerhet og menneskerettigheter. Eller for den sak skyld landet stabilitet, styreform og rettsikkerhet. Bare se på verdenskartet - det finnes ikke et eneste demokratisk land med respekt for menneskerettigheter der islam er majoritetsreligion! Da er det ingen grunn til at det skulle gå bedre i Norge heller!

Anonymkode: 1969e...9ae

Den 9/16/2016 at 19.43, AnonymBruker skrev:

Han legger til:

Jeg hadde overhodet ikke hatt problemer med å ansette en kvinne i hijab. Med niquab stiller det seg annerledes, det ville jeg antakelig hatt litt problemer med.

29 minutes ago, Xtra said:

Jeg hadde overhodet ikke hatt problemer med å ansette en kvinne i hijab. Med niquab stiller det seg annerledes, det ville jeg antakelig hatt litt problemer med.

Du ville antakelig hatt LITT problemer med det? Naiviteten til dere SV-kjerringer på DOL når stadig nye høyder.

Ærlig talt, du aner jo ikke engang hvem du ansetter. For alt du vet kan det være en mann som skjuler seg under teltet.

Anonymkode: a5d5b...550

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ville antakelig hatt LITT problemer med det? Naiviteten til dere SV-kjerringer på DOL når stadig nye høyder.

Ærlig talt, du aner jo ikke engang hvem du ansetter. For alt du vet kan det være en mann som skjuler seg under teltet.

Anonymkode: a5d5b...550

Leste du i det hele tatt hva jeg skrev og/eller vet du hva hijab er?

3 minutter siden, Xtra skrev:

Leste du i det hele tatt hva jeg skrev og/eller vet du hva hijab er?

Det er kommentaren din om at du ville hatt LITT problemer med å ansette noen i niquab det reageres på vil jeg tro.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...