Gå til innhold

– En dame med hijab vil aldri få jobb hos oss

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, Lillemus skrev:

Det er kommentaren din om at du ville hatt LITT problemer med å ansette noen i niquab det reageres på vil jeg tro.

Hehe, ok, ja, det var bare en talemåte. Har aldri vært i nærheten av problemstillingen, var vel derfor jeg var litt forsiktig. Ville nok definitivt hatt problemer med det, ja, i hvertfall der jeg jobber nå. På en arbeidsplass med svært lite kontakt med andre mennesker ville det kanskje stilt seg annerledes.

Jeg tror det er vanskelig å finne et fasitsvar på hva som er "riktig" og "galt" her siden det er så voldsomt mange argumenter for og imot.

Hvis en norsk kvinne besøker et land i Midt-østen, så vil hun oppleve ganske strenge regler rundt at man ikke skal gå med bare skuldre, utringet topp eller bare ankler(?). Man kan selvsagt argumentere med at "dersom det er slik der, så burde det samme gjelde her" - men på en annen side så tenker jeg at det nettopp er et slikt samfunn vi i Norge vil unngå - at Staten skal diktere hvordan en ønsker å gå kledd. Jeg synes det sistnevnte argumentet veier tyngst her - skjønner ikke at vi skal ønske noe slikt.

Men et helt annet argument her er at en arbeidsgiver faktisk har en fullstendig suveren rett til å velge hvem han eller hun ønsker å ansette. Jeg mener at på jobb har man en forpliktelse til å passe inn i miljøet. Hvis jeg går på et jobbintervju uten å ha dusjet eller barbert meg på en uke, med rotete hår, joggebukse og generelt gir et meget uryddig og lite tillitsvekkende inntrykk, så er det ganske sannsynlig at jeg ikke får jobben, selv om jeg hadde vært kvalifisert for den på papiret. Uten at det er direkte sammenlignbart med hijab eller niqab, så er det også der et faktum (og sannsynligvis et samfunnsproblem) at mange i Norge vil ha redusert tillit til de som kler seg slik. I veldig mange jobber er tillit fra kunden et nøkkelbegrep.

Har sett det så mange ganger selv. Ytterst kvalifiserte (på papiret) medarbeidere som regelrett skremmer kolleger og kunder ved en merkelig framtreden, klesstil, mv. Du trenger ikke signalisere ekstremisme i en eller annen retning (enten det er islam, kristendom, hat mot samfunnet, feminisme, antifeminisme (hvis det er et ord), hva som helst), på jobb. For jo mer du polariserer deg, jo større er sannsynligheten for at du støter noen. 

Jeg er enig i at det er et samfunnsproblem. Det er en veldig hårfin balanse mellom egen identitet og fellesskapets interesser. Det er jo nettopp disse problemstillingene og fordommene som tas opp i "Lett å være rebell i kjellerleiligheten din" - hvilket forøvrig var et viktig musikalsk bidrag til en alvorlig problemstilling. Det er trist at samfunnet mister tillit og ser med skepsis på noen som bærer hijab eller niqab. Men det er et "fact of life" - og hva pokker gjør man da?

2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tror det er vanskelig å finne et fasitsvar på hva som er "riktig" og "galt" her siden det er så voldsomt mange argumenter for og imot.

Hvis en norsk kvinne besøker et land i Midt-østen, så vil hun oppleve ganske strenge regler rundt at man ikke skal gå med bare skuldre, utringet topp eller bare ankler(?). Man kan selvsagt argumentere med at "dersom det er slik der, så burde det samme gjelde her" - men på en annen side så tenker jeg at det nettopp er et slikt samfunn vi i Norge vil unngå - at Staten skal diktere hvordan en ønsker å gå kledd. Jeg synes det sistnevnte argumentet veier tyngst her - skjønner ikke at vi skal ønske noe slikt.

Men et helt annet argument her er at en arbeidsgiver faktisk har en fullstendig suveren rett til å velge hvem han eller hun ønsker å ansette. Jeg mener at på jobb har man en forpliktelse til å passe inn i miljøet. Hvis jeg går på et jobbintervju uten å ha dusjet eller barbert meg på en uke, med rotete hår, joggebukse og generelt gir et meget uryddig og lite tillitsvekkende inntrykk, så er det ganske sannsynlig at jeg ikke får jobben, selv om jeg hadde vært kvalifisert for den på papiret. Uten at det er direkte sammenlignbart med hijab eller niqab, så er det også der et faktum (og sannsynligvis et samfunnsproblem) at mange i Norge vil ha redusert tillit til de som kler seg slik. I veldig mange jobber er tillit fra kunden et nøkkelbegrep.

Har sett det så mange ganger selv. Ytterst kvalifiserte (på papiret) medarbeidere som regelrett skremmer kolleger og kunder ved en merkelig framtreden, klesstil, mv. Du trenger ikke signalisere ekstremisme i en eller annen retning (enten det er islam, kristendom, hat mot samfunnet, feminisme, antifeminisme (hvis det er et ord), hva som helst), på jobb. For jo mer du polariserer deg, jo større er sannsynligheten for at du støter noen. 

Jeg er enig i at det er et samfunnsproblem. Det er en veldig hårfin balanse mellom egen identitet og fellesskapets interesser. Det er jo nettopp disse problemstillingene og fordommene som tas opp i "Lett å være rebell i kjellerleiligheten din" - hvilket forøvrig var et viktig musikalsk bidrag til en alvorlig problemstilling. Det er trist at samfunnet mister tillit og ser med skepsis på noen som bærer hijab eller niqab. Men det er et "fact of life" - og hva pokker gjør man da?

Tildekking og skjuling av identitet med niqab er en helt annen problemstilling. Det burde ikke være noe problem å være motstander av maskering i det offentlig rom.

Anonymkode: fd54e...765

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tildekking og skjuling av identitet med niqab er en helt annen problemstilling. Det burde ikke være noe problem å være motstander av maskering i det offentlig rom.

Nå handlet dette om å få en jobb. Så jeg synes ikke det er en annen problemstilling.

Annonse

1 time siden, Xtra skrev:

niquab, det ville jeg antakelig hatt litt problemer med.

Hvorfor er du rasistisk mot folk med niquab ?

Og er du rasistisk mot tidligere pedofilidømte som har sonet straffen sin ferdig, ved å nekte dem å få være barnevakt for ungen din også ???

Vel, jeg er antirasist, og du er herved ikke velkommen i mine gater lengre, dersom du vil holde en demonstrasjon vil jeg og mine 100 likesinnede motdemonstrere mot deg ved å rope slagord mot rasister som deg og snu ryggen til, kanskje rope "ingen rasister i våre gater" etc

De 100 syriakrigerne som dro til utlandet for å slakte vantro er pga sånne rasister som deg, som ikke legger til rette for muslimene godt nok her, diskriminerer dem på det groveste!

(jeg mener ikke det jeg skrev i dette innlegget, det var for å illustrere hva slags debattklima vi som ønsker en noe mer restriktiv innvandringspolitikk blir møtt med, det er ikke lov med logikk/fornuft det skal kun være følelser svada være snill, ellers er en hitler/breivik/rasist/whatever)

Anonymkode: a7c0a...7be

Et øyeblikk siden, issomethingwrong skrev:

Nå handlet dette om å få en jobb. Så jeg synes ikke det er en annen problemstilling.

Hvorfor er det trist at samfunnet ser med skepsis på de som velger å maskere seg og skjule identiteten i det offentlige rom? Hijab bruk er noe helt annet.

On 9/21/2016 at 8:45 AM, issomethingwrong said:

Nei, hva gjør man da. En niqab er ikke skapt for en kvinne som deltar aktivt i samfunnet og på en arbeidsplass, den er skapt for å skjule kvinnen fra andre grådige menn, slik at han får ha henne i fred. Kontroll. Det blir nesten som disse spion-appene som kontrollerende menn bruker - for man vet jo at hun ikke kommer til å ta av seg drakten. Og da spiller det ingen rolle hva kvinnen er "hjernevasket" til å ønske for seg selv. Dette er ikke et kjønnsrollemønster som er forenlig med arbeidslivet i Vesten. Dette handler ikke bare om at noen syns plagget er stygt og at man ikke ser ansiktet, det handler om hvilken kultur som fører med. På en arbeidsplass eller i politikken bør kvinnen få si hva hun vil - det er det som fungerer best.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...