Gå til innhold

Samfunnslønn

Anbefalte innlegg

1 time siden, Trine skrev:

Tja, folkeregisteret sier at du skal ha den overveiende daglige hvile på den folkeregistrerte adressen. Du kan ikke ha folkeregistrert adresse på en båt så enten må du registreres som ufp (som kan by på endel problemer) ellerså må du lyve for staten. Poenget er at det ikke er godkjent og at staten da heller ikke kan kreve at man bor sånn. Hva man får til i virkeligheten er noe helt annet.

Kan man ikke ha fast bopel og folkeregistrert adresse på "Kaiplass 2, 1234 Kaia" altså? Det er jo en adresse... Jeg aner ikke, det er så mange regler der ute. :) Jeg vet bare at man ikke kan være gift og bo på en annen folkeregistrert adresse enn sin ektefelle. Man kan selvfølgelig bo på hybel eller eie en annen leilighet, men man kan ikke være registrer på en annen adressen enn sin ektefelle i folkeregisteret. Antagelig for å forebygge pro-formaekteskap, men dog.

Fortsetter under...

1 time siden, Lillemus skrev:

Kan man ikke ha fast bopel og folkeregistrert adresse på "Kaiplass 2, 1234 Kaia" altså? Det er jo en adresse... Jeg aner ikke, det er så mange regler der ute. :) Jeg vet bare at man ikke kan være gift og bo på en annen folkeregistrert adresse enn sin ektefelle. Man kan selvfølgelig bo på hybel eller eie en annen leilighet, men man kan ikke være registrer på en annen adressen enn sin ektefelle i folkeregisteret. Antagelig for å forebygge pro-formaekteskap, men dog.

Hehehe....man burde jo kunne det ;) Jeg kan godt forstå at de har regler for dette, men det er egentlig kun pga kloakk. Om folk velger å hente vann i en bekk har jo ingenting å si, men at det er et visst system på dritten vår syns jeg er greit.

Høh, det er litt sprøtt da. Om ekteskapet skranter da, og de vil prøve å bo litt hver for seg, så må fortsatt den som flytter ut "hjemom" for å hente posten.

Den 17.9.2016 at 1.34, AnonymBruker skrev:

Soili Takkala er arbeidsledig, men jobber som frivillig på et aktivitets- og kultursenter uten lønn. Hun kan få 560 euro (ca. 7500 kr med norsk kostnadsnivå) i måneden med den nye samfunnslønnsordningen. Ifølge henne er det nok til å klare seg hvis man ikke bor sentralt og har høy husleie.

https://www.nrk.no/viten/xl/far-lonn-for-a-gjore-ingenting-1.13070988

Hvis det er slike summer man tenker på når man snakker om samfunnslønn, hvordan vil syke og funksjonshemmede se på dette?

Anonymkode: 8eaf2...67e

Jeg er ufør. Min oppfatning av dette: Hensikten er å kutte mest mulig i arbeidsstokken til de som forvalter trygdepenger. Slik sett sparer man lønnsutgifter. Men langt flere vil søke om slik samfunnslønn når det ikke stilles betingelser for å få slike goder. Derfor trenger ikke staten spare penger på en slik ordning. Da vil slike som meg sannsynligvis tape penger fordi statens utgifter på andre områder vil øke.

Alle som har helse til det, trenger noe, men ikke overdrevent mye, press for å finne jobb de kan leve av, eventuelt starte enmannsforetak.

Gode alternativer finnes til samfunnslønn. Hvorfor bryr man seg ikke mer om dem?

Anonymkode: 08bea...4bb

22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ufør. Min oppfatning av dette: Hensikten er å kutte mest mulig i arbeidsstokken til de som forvalter trygdepenger. Slik sett sparer man lønnsutgifter. Men langt flere vil søke om slik samfunnslønn når det ikke stilles betingelser for å få slike goder. Derfor trenger ikke staten spare penger på en slik ordning. Da vil slike som meg sannsynligvis tape penger fordi statens utgifter på andre områder vil øke.

Alle som har helse til det, trenger noe, men ikke overdrevent mye, press for å finne jobb de kan leve av, eventuelt starte enmannsforetak.

Gode alternativer finnes til samfunnslønn. Hvorfor bryr man seg ikke mer om dem?

Anonymkode: 08bea...4bb

Det er ikke noe man må søker på, det er noe som utbetales til alle og enhver, uansett om de er uteliggere eller milliardærer. Det er noe helt annet enn det systemet vi har i dag, og det ville påvirket alle områder drastisk - spesielt boligmarkedet (vil jeg anta). Det er umulig å si hva som hadde skjedd (det er derfor det forskes på). Som det pekes på i artikkelen kommer andelen ubrukelige samfunnsborgere bare til å øke ettersom vi gjør teknologiske fremskitt og utbygginger - hva skal man gjøre med det?

Anonymkode: 8eaf2...67e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...