Gå til innhold

Hva hørte du på når du var liten?

Anbefalte innlegg

3 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg var nerd da jeg var liten (og er det sikkert fortsatt). Spilte klassisk musikk selv og brukte timesvis på øving. Det var vel mesteparten av musikken jeg hørte på da jeg var liten.

Det gjorde jeg også. Husker faktisk at jeg en gang tok med et stykke av Bach på kassett, da vi skulle ha klassetoppen (stemme på hvilken sang som var best), og jeg fikk 2 stemmer :-) Kunne ekstremt lite om vanlig popmusikk, men masse om klassisk. Gikk på opera med pappa, og hørte på mammas klassiske LP-plater. 

Den første kassetten jeg kjøpte, var Eine kleine nachtmusik (Mozart). Tror den var på den ene siden, og så var det litt ulike klassiske perler på den andre siden.

Endret av påskelilje

Fortsetter under...

4 timer siden, laban skrev:

Det originale soundtracket til Sound of Music.  Om igjen og om igjen.  Selv om jeg ikke forsto engelsk, kunne jeg alle "tekstlydene" utenat.  Har skjønt litt mer av hva de handlet om med årene ;)  Jeg så filmen to ganger da den gikk på Colosseum på 60-tallet, og så har jeg sett den én gang som nesten voksen. 

Jeg husker mye av det som sto på platecoveret ennå.  Bare spør meg om hvem som spilte hun yngste jenta som var jevnaldrende med meg...  

Jeg husker også veldig godt hele coveret til den plata - masse fine bilder fra filmen, og jeg elsket de sangene! Særlig

Doe, a deer, a female deer,

ray, a drop of golden sun....

Jeg kan den helt utenat fremdeles, og synes de sangene er utrolig fine ennå! Så imidlertid ikke filmen før jeg var voksen.

9 minutter siden, påskelilje skrev:

Det gjorde jeg også. Husker faktisk at jeg en gang tok med et stykke av Bach på kassett, da vi skulle ha klassetoppen (stemme på hvilken sang som var best), og jeg fikk 2 stemmer :-) Kunne ekstremt lite om vanlig popmusikk, men masse om klassisk. Gikk på opera med pappa, og hørte på mammas klassiske LP-plater. 

Den første kassetten jeg kjøpte, var Eine kleine nachtmusik (Mozart). Tror den var på den ene siden, og så var det litt ulike klassiske perler på den andre siden.

Hørtes hyggelig ut.

Jeg tror hva første CD jeg kjøpte meg var, bør bli en hemmelighet som skal bli med meg i graven ;) I alle fall hvis jeg skal fremstå i det minste LITT mann her.

Endret av issomethingwrong
7 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg husker også veldig godt hele coveret til den plata - masse fine bilder fra filmen, og jeg elsket de sangene!

"Liesel" døde nå nettopp: http://www.dagbladet.no/kjendis/sound-of-music-stjerne-er-dod/63108583

4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hørtes hyggelig ut.

Jeg tror hva første CD jeg kjøpte meg var, bør bli en hemmelighet som skal bli med meg i graven ;) I alle fall hvis jeg skal fremstå i det minste LITT mann her.

Haha! Nei, si det da!!!!

Hvilket instrument spilte du? Jeg spilte piano. Var aktiv på konserter, noe konkurranser, både solo og i samspill. Veldig gøy, og litt rart er det at det som utgjorde en såpass stor del av mitt liv, ble omtrent helt gravlagt da jeg ble voksen :-( Kjøpte meg piano, men jeg fikk aldri ro til å øve, fikk alle tre ungene til å lære seg et instrument, men de holdt på i bare kort tid (sønnen holdt faktisk på i noen år), men så tok jeg opp korsang, og nå dekker den sangen musikkbehovet mitt. Alt til sin tid...!

Endret av påskelilje

Annonse

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Haha! Nei, si det da!!!!

Hvilket instrument spilt du? Jeg spilte piano. Var aktiv på konserter, noe konkurranser, både solo og i samspill. Veldig gøy, og litt rart er det at det som utgjorde en såpass stor del av mitt liv, ble omtrent helt gravlagt da jeg ble voksen :-( Kjøpte meg piano, men jeg fikk aldri ro til å øve, fikk alle tre ungene til å lære seg et instrument, men de holdt på i bare kort tid (sønnen holdt faktisk på i noen år), men så tok jeg opp korsang, og nå dekker den sangen musikkbehovet mitt. Alt til sin tid...!

Jeg spilte fløyte og litt piano. Var førstnevnte jeg spilte mye, faktisk i mange år, og ble ganske god til det. Spilte i en gruppe på 5 stk, med mamma som lærer (hun underviser i det). Det var koselig og vi ble gode venner og spilte mye sammen.

Nekter fortsatt å opplyse den CDen ;) 

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Jeg spilte fløyte og litt piano. Var førstnevnte jeg spilte mye, faktisk i mange år, og ble ganske god til det. Spilte i en gruppe på 5 stk, med mamma som lærer (hun underviser i det). Det var koselig og vi ble gode venner og spilte mye sammen.

Jeg spilte fra jeg var 7 år til jeg var 19. Til min spillelærers store skuffelse valgte jeg ikke musikk som yrke. Hun hadde håpet det veldig sterkt, men jeg hadde ikke lyst til det i det hele tatt. Siste gang jeg spilte offentlig var i min spillelærers begravelse, om lag fem år etter at jeg hadde sluttet hos henne. Det var veldig spesielt.

Tipper CD'en var Tschaikowskys Svanesjøen :-)

4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Spytt ut ☺️! 

Min var et eller annet hit music samle-CD. Det samme med min første kassett, som 4-5-åring på 80-tallet.

21 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg husker også veldig godt hele coveret til den plata - masse fine bilder fra filmen, og jeg elsket de sangene! Særlig

Doe, a deer, a female deer,

ray, a drop of golden sun....

Jeg kan den helt utenat fremdeles, og synes de sangene er utrolig fine ennå! Så imidlertid ikke filmen før jeg var voksen.

Jeg også elsket Sound og music. Mormoren min tok den opp til meg og -med fare for å oute meg selv her inne nå- venninnene mine og jeg var helt oppslukt av den filmen. Hadde opptredener i skolesammenheng osv😅 Jeg ville være Lisel for hun var så pen. Den skal jeg jaggu se en dag😊

2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Hørtes hyggelig ut.

Jeg glemte å si at jeg hørte på "Drama" (Muffe og Gækki) siden storesøstra mi hadde den kassetten.

Ditt trekk.

Annonse

3 timer siden, cilie skrev:

Mormoren min tok den opp til meg og -med fare for å oute meg selv her inne nå- venninnene mine og jeg var helt oppslukt av den filmen. Hadde opptredener i skolesammenheng osv😅 Jeg ville være Lisel for hun var så pen.

Det må ha vært titusenvis av norske jenter som holdt på sånn, så det er ingen fare ;)

Hun som spilte Liesel, døde i forgårs  :(

Endret av laban
3 minutter siden, laban skrev:

Det må ha vært titusenvis av norske jenter som holdt på sånn, så det er ingen fare ;)

Hun som spilte Liesel, døde i forgårs  :(

Ja, jeg så det :(

Du har nok rett i at mange holdt på sånn :) 

På tide å finne frem filmen!

Jeg er oppvokst med "Frem fra glemselen" og fremdeles kan jeg utrolig mange av sangene på rams når jeg hører dem. :rolleyes: Spesielt Vesleblakken har nok fremkalt en del tårer her i huset... For ikke å snakke om "I en seng på hospitalet" og "Lille Anna" og "Bruno" og... 

Den ‎20‎.‎09‎.‎2016 at 11.53, issomethingwrong skrev:

Jeg var nerd da jeg var liten (og er det sikkert fortsatt). Spilte klassisk musikk selv og brukte timesvis på øving. Det var vel mesteparten av musikken jeg hørte på da jeg var liten.

Var på opera i går - på Figaros bryllup! Helt fantastisk forestilling, med et ensemble fra London som hadde modernisert hele regien (ikke musikken, heldigvis!), slik at handlingen foregikk i 2016 i Hollywood :-) Vil nesten si at det er verdt å ta turen til Kristiansand nå i september og oppleve det :)

http://www.kilden.com/Billett-og-program/Program/Figaros-bryllup

– Vi ville flytte hele operaen inn i et moderne scenario. Vi landet til slutt på et filmset som det beste laboratoriet for å utforske dynamikken mellom karakterene, forteller den britiske regissøren James Hurley, – samtidig som vi forblir tro mot det sosiale hierarkiet som stykket innebærer. Greven blir en innflytelsesrik regissør og produsent, og grevinne Rosina er stjernen som har hovedrollen i filmen hans. Figaro er grevens regiassistent, og Susanna grevinnens sminkør. Marcellina er sikkerhetsansvarlig og Bartolo er en eldre filmskaper – mannen som først gav Rosina hennes gjennombrudd. Vår hage er sentral og blir gradvis åpenbart i løpet av forestillingen, etter hvert som lag av grevens labyrintlignende studio blir skrelt vekk. Det er en abstrakt gjengivelse av Cherubinos frodige naturparadis, men hovedsakelig er det et sted som grevinnen kan ta tilbake som sitt eget, etter hvert som hun blir mer enn en skuespiller i historien om sitt eget liv, og i stedet begynner å regissere handlingen selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...