Gå til innhold

Hva hørte du på når du var liten?

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, påskelilje skrev:

Var på opera i går - på Figaros bryllup! Helt fantastisk forestilling, med et ensemble fra London som hadde modernisert hele regien (ikke musikken, heldigvis!), slik at handlingen foregikk i 2016 i Hollywood :-) Vil nesten si at det er verdt å ta turen til Kristiansand nå i september og oppleve det :)

http://www.kilden.com/Billett-og-program/Program/Figaros-bryllup

– Vi ville flytte hele operaen inn i et moderne scenario. Vi landet til slutt på et filmset som det beste laboratoriet for å utforske dynamikken mellom karakterene, forteller den britiske regissøren James Hurley, – samtidig som vi forblir tro mot det sosiale hierarkiet som stykket innebærer. Greven blir en innflytelsesrik regissør og produsent, og grevinne Rosina er stjernen som har hovedrollen i filmen hans. Figaro er grevens regiassistent, og Susanna grevinnens sminkør. Marcellina er sikkerhetsansvarlig og Bartolo er en eldre filmskaper – mannen som først gav Rosina hennes gjennombrudd. Vår hage er sentral og blir gradvis åpenbart i løpet av forestillingen, etter hvert som lag av grevens labyrintlignende studio blir skrelt vekk. Det er en abstrakt gjengivelse av Cherubinos frodige naturparadis, men hovedsakelig er det et sted som grevinnen kan ta tilbake som sitt eget, etter hvert som hun blir mer enn en skuespiller i historien om sitt eget liv, og i stedet begynner å regissere handlingen selv.

Hørtes nydelig ut!

Er en stund siden jeg har sett opera nå - Den flyvende hollender var vel sist gang. Når man bor så nære Operaen i Oslo, så burde man dratt dit oftere!

Fortsetter under...

De jeg husker fra jeg var liten var:

1) Diverse Disney og eventyrplater (var det jeg hadde...)

2) Anita Hegerland

3) Etterhvert bare ABBA et år eller to

Så var vel barneskolen over og horisonten ble noe utvidet. Tror ikke det var så veldig lenge etter at jeg fikk dilla på Simon & Garfunkel, Gilbert O'Sullivan og 10CC. Og etterhvert utover ungdomsskolen alt av disco, ispedd noe rock.

Hjemme hos meg spiilte de lille Grethe for meg og ellers gikk det i Louis Armstrong og Billie Holiday.  Hos naboen som hadde fire eldre barn gikk det stort sett i Cliff. 

Endret av Dorthe
glemte noe

Mine foreldre hadde faktisk ikke platespiller eller annet musikkanlegg, så inntil vi barna fikk egne var det kun radio det gikk i, og da selvsagt NRK. Het jo ikke P1 den gangen - var kun den ene kanalen. ;) 

min storesøster fikk platespiller i 10-årsgave (jeg var 6), og det var stor stas. Husker forresten besteforeldrene våre ga henne en plate med Ivar Simastuen!! LOL - de må ha fulgt prinsippet å gi bort noe du selv liker. 

Noen år senere (kan jeg ha vært ni år?) spleiset vi to yngste på en brukt kassettspiller. Vi hadde ikke råd til ferdiginnspilte kassetter, så det gikk mest i opptak fra radio. Og også opptak fra Grand Prix! 

Blsnt kassetter som jeg fikk i gave i begynnelsen husker jeg Putti Plutti Pott og Anita Hegerland best. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...