Gå til innhold

«Jenter må velge teknologi og realfag»

Anbefalte innlegg

Hva er grunnen til at du IKKE valgte teknologi- og realfagsutdanning?

http://www.smp.no/meninger/kronikk/2016/09/22/%C2%ABJenter-m%C3%A5-velge-teknologi-og-realfag%C2%BB-13447583.ece

Jenter i ungdomsskolen og foreldrene deres har for lite kunnskap om teknologiutdanninger og jobbmuligheter innenfor teknologi. Det haster det å gjøre noe med.

NHOs kompetansebarometer viser et skrikende behov for teknologi- og IKT-utdannende. Ikke bare fra universiteter og høgskoler, men også tekniske fagarbeidere. Skal du søke høgere utdanning, er vårt tips å først se litt på hvilken kompetanse som gir muligheter for spennende jobber. Næringslivets beskjed til ungdom er helt klar: Velg realfag. Bli ingeniør.

Skal vi få opp antallet teknologer, og få de beste hodene og hendene, er vi nødt til å rekruttere talenter fra hele befolkningen. Vi trenger derfor at flere jenter velger teknologiutdanninger for å henge med i den teknologiske utviklingen.

NHO mener undersøkelsen, men også den lave søkningen, viser at det er helt nødvendig med mer og bedre informasjon om teknologiutdanninger. Karriereveiledningen som skjer i skolen i dag må fornyes. Veiledningen må i større grad kunne gis digitalt. Unge som trenger veiledning om utdanningsvalg må settes i stand til å ta gode valg i et arbeidsliv i endring. Karriereveiledningen må gjenspeile kompetansebehovet hos arbeidslivet og bidra til et mindre kjønnsdelt arbeidsmarked.

Norsk næringsliv har behov for hele spekteret av teknologer. Både de med fagbrev, fagskoleutdanning, høyskole/universitetsutdanning og doktorgrad. Nå må også jentene med!

Anonymkode: d3a70...199

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at du IKKE valgte teknologi- og realfagsutdanning?

http://www.smp.no/meninger/kronikk/2016/09/22/%C2%ABJenter-m%C3%A5-velge-teknologi-og-realfag%C2%BB-13447583.ece

Jenter i ungdomsskolen og foreldrene deres har for lite kunnskap om teknologiutdanninger og jobbmuligheter innenfor teknologi. Det haster det å gjøre noe med.

NHOs kompetansebarometer viser et skrikende behov for teknologi- og IKT-utdannende. Ikke bare fra universiteter og høgskoler, men også tekniske fagarbeidere. Skal du søke høgere utdanning, er vårt tips å først se litt på hvilken kompetanse som gir muligheter for spennende jobber. Næringslivets beskjed til ungdom er helt klar: Velg realfag. Bli ingeniør.

Skal vi få opp antallet teknologer, og få de beste hodene og hendene, er vi nødt til å rekruttere talenter fra hele befolkningen. Vi trenger derfor at flere jenter velger teknologiutdanninger for å henge med i den teknologiske utviklingen.

NHO mener undersøkelsen, men også den lave søkningen, viser at det er helt nødvendig med mer og bedre informasjon om teknologiutdanninger. Karriereveiledningen som skjer i skolen i dag må fornyes. Veiledningen må i større grad kunne gis digitalt. Unge som trenger veiledning om utdanningsvalg må settes i stand til å ta gode valg i et arbeidsliv i endring. Karriereveiledningen må gjenspeile kompetansebehovet hos arbeidslivet og bidra til et mindre kjønnsdelt arbeidsmarked.

Norsk næringsliv har behov for hele spekteret av teknologer. Både de med fagbrev, fagskoleutdanning, høyskole/universitetsutdanning og doktorgrad. Nå må også jentene med!

Anonymkode: d3a70...199

Jeg synes at karriereveiledningen virker ganske god, jeg. Allerede fra 8. eller 9. klasse har elevene yrkesvalg på timeplanen, og kartleggingen av elevenes interesser og evner er temmelig omfattende, slik at de på vinteren i 10. kan velge det som mest trolig vil passe best for dem.

Årsaken til at jeg faktisk VALGTE realfagsutdanning, var nok både at jeg tidlig fattet interesse for disse fagene, tok utfordringer raskt og likte den måten å tenke på. Jeg likte for så vidt også språkfag, men valgte det bort da jeg valgte utdanning. Jeg hadde også foreldre som backet meg mye opp både på realfag og på språk, ikke nødvendigvis med lekser, men gjennom å bruke disse fagene mye i hverdagen.

Vi har prøvd å gjøre det samme med våre barn, og hele tiden backe opp om læring, uten å være noe superpedagoger i det hele tatt (vi er ikke lærere), men være positiv til skolen, lese mye for dem, leke inn tall og former og etter hvert annen type matte, alltid svare på hvorfor-spørsmål, prøve å hjelpe til en del med lekser samtidig som de skal bli selvstendige osv.

Det vi ser er at vi har ett barn som sannsynligvis kommer til å velge utdanning innenfor teknologi og realfag, ett barn som trolig kommer til å velge språk eller helsefag, og ett barn som nok er en mix og som vi ikke aner hvor ender :-)

Poenget mitt er at jeg tror det er viktig med foreldre som backer opp og hjelper barna til å like og lære - men også at barn er forskjellige med ulike ønsker, uavhengig av kjønn. Jeg har ikke inntrykk av at mine jenter ser noen begrensninger i yrkesvalg fordi de er jenter, det er ikke noe mindre relevant for jenter å velge realfag på videregående i alle fall, enn det er for gutter. Flere jenter i min sønns klasse på vgs skal studere medisin.

Jeg valgte også realfag, og den gangen (jeg gikk ut av ungdomsskolen i 1974) var det ikke så mange jenter som tok reallinja.  Det var ikke valgfagstilbud som i dag, man kunne f.eks. ikke bytte ut fysikken (som hadde rykte for å være vanskelig) med kjemi eller biologi.  I så fall måtte man gå naturfaglinja, og den var det ikke mange skoler som hadde.  Jeg tok senere en enda mer mannsdominert utdanning på universitetsnivå. 

Ingen av ungene liker realfag, så det har ikke hjulpet at vi foreldre har interesse for sånt.  Den eldste er journalist og ble tidlig klar over hva hun ville.  Hun var oppslukt av skriving og lesing lenge før hun begynte på skolen.  Lillebroren tar samfunnsfag og idrett på vgs og har nok med å komme seg gjennom den skolen foreløpig.  

Vi kommer til å trenge et høyt antall helse- og omsorgsarbeidere også i årene som kommer, så jeg synes ikke man alltid skal gå til jentene og påstår at det er noe feil med valgene deres.  Det er også et poeng å få gutter til å velge utradisjonelt.  Det viktigste er at ungdom av begge kjønn får en realistisk orientering om hvilke muligheter de har og hva valgene deres medfører, inkludert lønnsnivå i yrkene de kan ende opp i.  Jeg tror det er tungt både å være student og i arbeidslivet hvis man ikke er reelt interessert i det man driver med. 

Jeg håper det er slutt på at lærere, rådgivere og andre veiledere framstiller helse, omsorg og undervisning som de bransjer "der man har med mennesker å gjøre" - underforstått at man med andre fag og i andre bransjer kun har med maskiner og kalde, døde og litt ekle ting å gjøre.  De typiske kvinnebransjene tar seg av svært unge eller svært gamle mennesker, samt mennesker som har et eller annet problem. Man har sosial kontakt på andre arenaer også.  Men denne forenklingen, som var veldig utbredt i min ungdomstid, medvirket til at det føltes slemt, egoistisk og karrierebevisst å velge realfag - alle de flinke jentene skulle jo bli noe snilt, mykt og selvoppofrende som sykepleier, førskolelærer eller i det minste lærer.     

Jeg leste relativt nylig en interessant artikkel (i en papiravis, antakelig Dagbladet?) om IKT-studenter, men jeg finner den ikke på nett...  Den handlet om en forskningsstudie som hadde fulgt en studentgruppe, og den beskrev bl.a. at gutter som fikk en dårlig karakter i et IKT-fag, vanligvis tenkte at han burde lese / jobbe litt mer, mens jentene var raske til å tenke at de hadde valgt feil studium.  Da jeg studerte, var mange av foreleserne og veilederne halvgamle gubber som syntes vi jentene var noen rare dyr og ikke la skjul på det.  De var veldig raske til å trekke inn kjønnsproblematikk hver eneste gang ei jente strevde med et eller annet (som om ikke gutta også gjorde det...).  Jeg håper dette er blitt bedre nå, men jeg ser ikke bort fra at det sitter litt sånt i veggene fremdeles.  Dessuten tror jeg mange av guttene som tar slike fag, er brautende med "gutteromskompetansen" sin.  Det er ikke LAN-party man blir bedt om å arrangere i arbeidslivet, og det finnes mange andre IKT-områder enn nettverk og hardware.  Men slike erfaringer fra studietiden slår lett i hjel gode historier om interessante jobber - man tenker ikke nødvendigvis så altfor mange år fram i tid når man skal velge utdanning.     

12 minutter siden, laban skrev:

Vi kommer til å trenge et høyt antall helse- og omsorgsarbeidere også i årene som kommer, så jeg synes ikke man alltid skal gå til jentene og påstår at det er noe feil med valgene deres.  Det er også et poeng å få gutter til å velge utradisjonelt. 

Nå skal jeg være litt politik ukorrekt her, men hva som vi er skapt slik fra naturen at det er mer naturlig for jenter å velge omsorgsyrker? 

Anonymkode: 4265f...fdf

1 time siden, påskelilje skrev:

Vi har prøvd å gjøre det samme med våre barn, og hele tiden backe opp om læring, uten å være noe superpedagoger i det hele tatt (vi er ikke lærere), men være positiv til skolen, lese mye for dem, leke inn tall og former og etter hvert annen type matte, alltid svare på hvorfor-spørsmål, prøve å hjelpe til en del med lekser samtidig som de skal bli selvstendige osv.

Det vi ser er at vi har ett barn som sannsynligvis kommer til å velge utdanning innenfor teknologi og realfag, ett barn som trolig kommer til å velge språk eller helsefag, og ett barn som nok er en mix og som vi ikke aner hvor ender :-)

Hva hadde du sagt om de hadde valgt bort utdanning og isteden syntes det var fint å sitte i kassen på Kiwi?

Jeg synes at karriereveiledningen virker ganske god, jeg. Allerede fra 8. eller 9. klasse har elevene yrkesvalg på timeplanen, og kartleggingen av elevenes interesser og evner er temmelig omfattende, slik at de på vinteren i 10. kan velge det som mest trolig vil passe best for dem.

Det er min erfaring også.  Der har skolene blitt skikkelig gode. 

Annonse

Er realfag matte og fysikk? Jeg trodde realfag var almenfag, men nå ble jeg usikker. 

Det jeg tror man mister mange gode hoder på er den manglende informasjonen om mulighetene etter yrkesfag. I min bransje er en med teknisk fagskole etter endt fagbrev langt mer interessant enn en med studiekompetanse og ingeniørutdanning. Hovedsaklig fordi den med ingeniørutdanningen mangler den praktiske erfaringen man gjerne trenger for å forstå noe fullt ut. Jeg har merket det selv når jeg har pratet med unge ingeniører uten den praktiske erfaringen. De har et litt absurd bilde av hva som er praktisk gjennomførbart og ikke ;)

Ved å sende alle gjennom almenfag tror jeg man får fler som dropper ut av skolen. Jeg hadde ikke hatt sjans til å komme igjennom de 3 åra og jeg er ikke alene om det. En jeg gikk elektro med, valgte IKT andre året, gikk i læra, tok påbygning og studerte informatikk etter det. Han har fått en veldig spennende jobb.

15 minutter siden, laban skrev:

Da jeg studerte, var mange av foreleserne og veilederne halvgamle gubber som syntes vi jentene var noen rare dyr og ikke la skjul på det.  De var veldig raske til å trekke inn kjønnsproblematikk hver eneste gang ei jente strevde med et eller annet (som om ikke gutta også gjorde det...). 

Jeg tror jeg var lærerenes favoritt på elektro (halvgamle gubber), for jeg var en av svært få som faktisk var interessert i å lære noe. Det var 2 andre jenter i klassen til å begynne med, men de slutta. Lærerene så ikke noe andrerledes på dem enn på gutta, de så to elever som ikke gadd. Men i læra var det litt ymse blandt mannfolka. Han ene gnåla alltid om "men lik lønn skal dere ha" dersom det var noe jeg syns var litt tungt. Men så en dag ringte han og lurte på om jeg kunne hjelpe han litt. Jeg kom bort dit han var og han skulle ha meg opp i en luke i taket, mellom noen ventilasjonsrør, for å få tak i en kabel som lå oppå der. Jeg smatt opp, sirklet meg mellom røra, strakk meg etter kabelen og vips så var den nede. Jeg gikk ned fra gardintrappa, tittet han i øynene og sa "men lik lønn skal dere ha". Han maste aldri mer om det igjen :D Man skal ikke la seg tråkke på tærne når man er ei jente i et mannsmiljø, men jeg vet ikke om en en gutt i et damemiljø er så mye bedre.

3 minutter siden, Trine skrev:

Er realfag matte og fysikk? Jeg trodde realfag var almenfag, men nå ble jeg usikker.  mye bedre.

Det er fag som matematikk, fysikk, kjemi, biologi, astronomi, geofag og informasjonsteknologi. Felles for disse fagene er at man bruker naturvitenskaplige arbeidsmetoder; alle resultater skal bevises ved hjelp av systematiske eksperimenter, utstyr og metoder.

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal jeg være litt politik ukorrekt her, men hva som vi er skapt slik fra naturen at det er mer naturlig for jenter å velge omsorgsyrker? 

Er det politisk ukorrekt? Normalt er jo ikke gutter og jenter like. Men det er viktig å la folk selv få velge hva de vil bli, uavhengig av hva som er normalt for kjønnet.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan virke som om det til en viss grad er slik.  Men vi er så mange mennesker av begge kjønn at det gjør store utslag dersom de mange millionene med "unntak" velger noe annet.  Jeg kunne aldri vært i helsevesenet, men siden jeg kunne kommet inn på medisinstudiet, kunne jeg endt opp som lege hvis jeg hadde valgt helt bevisstløst.       

Poenget mitt er bl.a. at gutter som vil jobbe med barn eller syke, må gjøre det i like stor grad som at jenter som mestrer realfag, velger tekniske yrker.  Samfunnet vil kollapse dersom ingen vil jobbe med barn, syke og eldre i årene som kommer. 

8 minutter siden, Trine skrev:

Er realfag matte og fysikk? Jeg trodde realfag var almenfag, men nå ble jeg usikker. 

Nå tror jeg kanskje du blander litt linjer og fag.  Man kan velge tekniske fag både på studiespesialisering og yrkesfag.  Jeg er enig med deg i at det er uheldig at yrkesfag har lav status.  Men mange vet veldig lite om hva de vil når de er 16 år.

4 minutter siden, laban skrev:

Nå tror jeg kanskje du blander litt linjer og fag.  Man kan velge tekniske fag både på studiespesialisering og yrkesfag.  Jeg er enig med deg i at det er uheldig at yrkesfag har lav status.  Men mange vet veldig lite om hva de vil når de er 16 år.

Så realfag er tekniske fag? Jeg vil jo ikke akkurat si jeg tok realfag på skolen selvom elektrofag er tekniske fag.

Annonse

14 minutter siden, Kalevaala skrev:

Det er min erfaring også.  Der har skolene blitt skikkelig gode. 

Jeg har inntrykk av at lærere og rådgivere gir elevene et feilaktig inntrykk av at realfag er så vanskelig, både på barne- og ungdomstrinnet. Men tilbake i min tid, kan jeg ikke huske vi fikk noen særlig karriereveiledning i det hele tatt, så bedre har det sikkert blitt :-) 

Jeg synes absolutt jenter bør velge realfag og teknologi hvis de er interessert i det.

Jeg anbefaler det ikke for de som ikke har interesser eller evner i den retningen, uansett kjønn. Det er ikke stor etterspørsel etter middelmådige ingeniører. 

18 minutter siden, Trine skrev:

Så realfag er tekniske fag? Jeg vil jo ikke akkurat si jeg tok realfag på skolen selvom elektrofag er tekniske fag.

Jeg oppfatter realfag som en samlebetegnelse på matte, fysikk, kjemi, IT etc. og mer spesialiserte anvendelser av dem.  Elektrofag er et eksempel på "anvendte realfag".  Det var fordi du skrev "jeg trodde realfag var allmennfag" at jeg lurte på om du tenkte mer på linjevalg - studiespesialisering het jo allmennfag tidligere.  Man kan ta stud.spes. med eller uten realfagsfordypning.  Mange tenker nok på stud.spes. med realfag som programfag når de sier at de har "valgt realfag".  

Men dette handler egentlig om å velge noe som gir høy kompetanse på teknologi, og under den paraplyen hører elektrofag også hjemme.  Som du og Gargamel er inne på - det er langt større etterspørsel etter de som har praktiske kunnskaper innenfor slike anvendte fag, enn for de som har en halvdårlig teoretisk utdannelse.   

2 timer siden, laban skrev:

Jeg oppfatter realfag som en samlebetegnelse på matte, fysikk, kjemi, IT etc. og mer spesialiserte anvendelser av dem.  Elektrofag er et eksempel på "anvendte realfag".  Det var fordi du skrev "jeg trodde realfag var allmennfag" at jeg lurte på om du tenkte mer på linjevalg - studiespesialisering het jo allmennfag tidligere.  Man kan ta stud.spes. med eller uten realfagsfordypning.  Mange tenker nok på stud.spes. med realfag som programfag når de sier at de har "valgt realfag".  

Men dette handler egentlig om å velge noe som gir høy kompetanse på teknologi, og under den paraplyen hører elektrofag også hjemme.  Som du og Gargamel er inne på - det er langt større etterspørsel etter de som har praktiske kunnskaper innenfor slike anvendte fag, enn for de som har en halvdårlig teoretisk utdannelse.   

Ok, da forstår jeg. Så det heter ikke allmennfag lenger heller nei, herregud, jeg begynner å bli gammel :P Jeg tenkte at realfag var studiespesialisering ja. Men etter hva du skrev så tenkte jeg at kanskje realfag var en retning man kunne velge innen studiespesialisering. Men nå tror jeg at jeg forstår. Realfag er ikke en bestemt linje, men en samlebetegnelse for en rekke ulike fag, som man kan ha på ulike linjer. 

1 time siden, Trine skrev:

Ok, da forstår jeg. Så det heter ikke allmennfag lenger heller nei, herregud, jeg begynner å bli gammel :P Jeg tenkte at realfag var studiespesialisering ja. Men etter hva du skrev så tenkte jeg at kanskje realfag var en retning man kunne velge innen studiespesialisering. Men nå tror jeg at jeg forstår. Realfag er ikke en bestemt linje, men en samlebetegnelse for en rekke ulike fag, som man kan ha på ulike linjer. 

Nja... dersom du tar studiespesialisering, kan du for eksempel ha matte, fysikk og biologi som programfag (fordypning). Da har du valgt realfag som programfag. Hvis du velger fransk, matte, historie og fysikk som programfag, har du språkfag, realfag og et samfunnsvitenskapelig fag som programfag. Realfag er som noen over her sa, fag der en bruker naturvitenskapelige metoder (matte, fysikk, kjemi, biologi, geofag, IT).

Det er altså ikke noe som heter allmennfag lenger - det heter studiespesialisering. Og det heter ikke linjer eller linjefag lenger, det heter programfag.

Så har det jo et vell av kombinasjoner, der du kan velge praktiske fag sammen med mer teoretiske fag, slik at du får studiekompetanse og samtidig får praktisk erfaring i det du trives best med.

Og så er det IB (International Baccalaureat), som har et helt eget system, der du velger 6 fag over 2 år (hvorav minst tre skal være på High Level - utover vanlig vgs), og i tillegg har et eget opplegg for praktiske og samfunnstjenelige oppgaver som må godkjennes av lærer.

20 minutter siden, påskelilje skrev:

Nja... dersom du tar studiespesialisering, kan du for eksempel ha matte, fysikk og biologi som programfag (fordypning). Da har du valgt realfag som programfag. Hvis du velger fransk, matte, historie og fysikk som programfag, har du språkfag, realfag og et samfunnsvitenskapelig fag som programfag. Realfag er som noen over her sa, fag der en bruker naturvitenskapelige metoder (matte, fysikk, kjemi, biologi, geofag, IT).

Det er altså ikke noe som heter allmennfag lenger - det heter studiespesialisering. Og det heter ikke linjer eller linjefag lenger, det heter programfag.

Så har det jo et vell av kombinasjoner, der du kan velge praktiske fag sammen med mer teoretiske fag, slik at du får studiekompetanse og samtidig får praktisk erfaring i det du trives best med.

Og så er det IB (International Baccalaureat), som har et helt eget system, der du velger 6 fag over 2 år (hvorav minst tre skal være på High Level - utover vanlig vgs), og i tillegg har et eget opplegg for praktiske og samfunnstjenelige oppgaver som må godkjennes av lærer.

Du verden hvor komplisert utdanningssystemet har blitt! Glad jeg forlengst er ferdig med det.

Takk for forvirringen :huh::o:wacko: Jeg sier som AB over her, du verden hvor komplisert utdanningssystemet har blitt.

Men nå tror jeg ihvertfall jeg vet hva realfag er :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...