Gå til innhold

Hvis loven bad deg gjøre noe du vet ville skade ett annet menneske, ville du ha gjort det?

Anbefalte innlegg

Hvis loven bad deg gjøre noe du vet ville skade ett annet menneske, ville du ha gjort det? (Eks. der loven ikke har tenk på, vurdert en slik situasjon)

Eller ville du valgt å ta egne selvstendige valg og vurdering og heller ta hensyn? 

Anonymkode: ba268...15f

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis loven bad deg gjøre noe du vet ville skade ett annet menneske, ville du ha gjort det? (Eks. der loven ikke har tenk på, vurdert en slik situasjon)

Eller ville du valgt å ta egne selvstendige valg og vurdering og heller ta hensyn? 

Hva mener du med "skade"?

Anonymkode: 3e780...fbd

Det kommer ann på situasjonen, stiller spørsmålet helt åpent. 

Noe som er å ikke ta hensyn til en/flere personer, og det loven ber en om ikke er hensiktsmessig i en slik situasjon etter å tenke selv, ta egene vurderinger.

Kan gjelde eks, forbud, påbud.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer ann på situasjonen, stiller spørsmålet helt åpent. 

Noe som er å ikke ta hensyn til en/flere personer, og det loven ber en om ikke er hensiktsmessig i en slik situasjon etter å tenke selv, ta egene vurderinger.

Kan gjelde eks, forbud, påbud.

Hvis vedkommende ville kunne komme til å skade andre igjen, er svaret ja.

Anonymkode: 3e780...fbd

Avhenger av hva som kan bli konsekvens av unnlatelsen. Folk som jobbe i skole og helsevesen skader mye gjennom unnlatelser. Om opplysningsplikten hadde blitt fulgt, hadde kanskje ikke denne saken oppstått: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/doedsfallet-i-valdres/moren-til-doed-13-aaring-tiltalt-for-grov-omsorgssvikt/a/23798769/

Anonymkode: 3a457...5c8

Hva som står i loven spiller ingen rolle for meg i utgangspunktet så jeg ville nok gjort det som føltes rett, men spørs jo litt da om hva sannsynligheten for å bli tatt for lovbruddet er og evt straff, er vel ingen martyr heller ..

Annonse

1 minutt siden, Asperzoid skrev:

Hva som står i loven spiller ingen rolle for meg i utgangspunktet så jeg ville nok gjort det som føltes rett, men spørs jo litt da om hva sannsynligheten for å bli tatt for lovbruddet er og evt straff, er vel ingen martyr heller ..

Liddli fint brukernavn!

Anonymkode: a8fa8...7f7

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...