Gå til innhold

Arbeidstid håndtverkere og kontorfolk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De fleste kontorfolk er på jobb en gang mellom 7 og 9. De stedene jeg har jobbet har de vært der nærmere 7 enn 9. Håndverkere har i utgangspunktet ikke fleksitid, noe de aller fleste på kontor har. Ofte er håndverkere avhengig av hverandre, spesielt om man jobber på anlegg. Da nytter det ikke at en kommer kl. 7 og en kl. 9. Da blir kanskje morgenfuglen sittende i to timer uten å få gjort noe fornuftig fordi jobben krever at man er mer enn en. Reiser man derimot alene rundt til kunder så kan man starte dagen utifra hva man avtaler med kundene.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Håndverkere begynner normalt arbeidsdagen kl 7, mens kontorfolk ikke begynner før kl 9. Noen som vet hvorfor det er sånn?

Anonymkode: 85299...c9e

Det er vel de færreste som har fast arbeidstid fra 9-16:30 / 17:00? Og som Trine sier er det jo en del kontorrotter som har fleksitid. Hos meg åpner vi kl. 10, men det betyr ikke at vi begynner på jobb kl. 10, jeg er der gjerne kl. 8-8:30, mye som er greit å få gjort unna utenfor åpningstiden.

Mange kontorfolk har fleksitid med en kjernetid - dvs. at man må være på jobb fra kl. 09:00 - 15:00 f.eks. og ellers kan bestemme når man begynner og slutter før og etter det. 

Hvorfor håndverkere ofte begynner 07:00 vet jeg ikke.  Må de det, eller er håndverkere flest, A-mennesker ? 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håndverkere begynner normalt arbeidsdagen kl 7, mens kontorfolk ikke begynner før kl 9. Noen som vet hvorfor det er sånn?

Anonymkode: 85299...c9e

Det er rart. Jeg skjønner at de som bor på brakke like gjerne starter tidlig. De fleste kontorfolk starter vel før 9, men ikke så tidlig som 7.

35 minutter siden, Gargamel skrev:

Det er rart. Jeg skjønner at de som bor på brakke like gjerne starter tidlig. De fleste kontorfolk starter vel før 9, men ikke så tidlig som 7.

Det er vel ikke noe rart med det. Mye bedre å være ferdig på jobb kl 15 enn kl 16 eller 17 :)

Annonse

1 time siden, Trine skrev:

Det er vel ikke noe rart med det. Mye bedre å være ferdig på jobb kl 15 enn kl 16 eller 17 :)

Hm. Det kommer jo litt an på om man er A eller B-menneske.

For min del foretrekker jeg å jobbe til 16:30, for det betyr at jeg kan sove til 08:00 :)   Skulle gjerne vært ferdig på jobb kl. 15 altså, men siden det betyr at jeg må begynne kl. 07:30, er det ikke verdt det.

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så opp kl 5?

Anonymkode: a446b...6fb

Opp kl 5 er ikke så moro nei, men jeg er i grunn akkurat like trøtt kl 6 så det spiller vel ikke så mye rolle. Man slipper ihvertfall så mye kø når man begynner kl 7.

4 minutter siden, Kalevaala skrev:

Hm. Det kommer jo litt an på om man er A eller B-menneske.

For min del foretrekker jeg å jobbe til 16:30, for det betyr at jeg kan sove til 08:00 :)   Skulle gjerne vært ferdig på jobb kl. 15 altså, men siden det betyr at jeg må begynne kl. 07:30, er det ikke verdt det.

Så lenge jeg blir vekket av vekkeklokka så er jeg like trøtt uansett hva klokka er. Man må bare legge seg litt tidligere. Så slipper man det værste rushet til og hjem fra jobb. Men det er klart at det kommer an på om man er A eller B-menneske. jeg tror ikke jeg er noen av delene. Trøtt om morgenen og trøtt om kvelden. Trenger generelt altfor mye søvn.

10 minutter siden, Trine skrev:

Så lenge jeg blir vekket av vekkeklokka så er jeg like trøtt uansett hva klokka er. Man må bare legge seg litt tidligere. Så slipper man det værste rushet til og hjem fra jobb. Men det er klart at det kommer an på om man er A eller B-menneske. jeg tror ikke jeg er noen av delene. Trøtt om morgenen og trøtt om kvelden. Trenger generelt altfor mye søvn.

Ja, det å stå opp er det samme nesten uansett hva klokka er.  Men for å få nok søvn må jeg sove litt lenge om morgenen, for jeg sliter skikkelig med å få lagt meg om kvelden.  Elsker å være oppe, og timene flyr avsted. 

Jeg har også lurt på det med håndverkere og kl. 07, det er skrekkelig tidlig for mange av oss, særlig om det skulle være en fridag. Har imidlertid forståelse for det Trine sier om at de er avhengig av faste avtaler i og med at de ofte jobber sammen i lag. På kontor jobber man ofte mer alene, og møter legges i kjernetiden.

Selv jobber jeg på kontor og begynner gjerne ca. kl. 8, det er vel temmelig vanlig.

9 minutter siden, Kalevaala skrev:

Ja, det å stå opp er det samme nesten uansett hva klokka er.  Men for å få nok søvn må jeg sove litt lenge om morgenen, for jeg sliter skikkelig med å få lagt meg om kvelden.  Elsker å være oppe, og timene flyr avsted. 

Da jeg jobbet måtte jeg legge meg mellom kl 21 og 22 dersom jeg skulle ha sjans til å fungere noe som helst. Men fritiden blir jo like lang om man begynner kl 7 eller 9.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...