Gå til innhold

Pene elever får bedre karakterer

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det ingen som bryr seg om denne åpenbare diskrimineringen.

http://e24.no/jobb/ny-studie-pene-elever-faar-bedre-karakterer/22673675

Attraktive elever oppnår høyere karaktersnitt i videregående skole, viser ny forskning basert på 9000 elever i USA. Norske eksperter er ikke overrasket.

Trynefaktor. Det er Society of Research in Child Development som har publisert den nye forskningsrapporten, som er medforfattet av sosiolog Rachel Gordon ved University of Illinois i Chicago.

Forskerne analyserte data fra en omfattende nasjonal undersøkelse som fulgte 9000 amerikanske ungdommer fra skolebenken til arbeidslivet, hvor blant annet utseendet deres ble vurdert av intervjupersonell.

Over snittet. Forskerne sammenliknet disse vurderingene med karaktersnittet som ungdommene oppnådde ved high school – tilsvarende videregående skole i Norge.

Hovedkonklusjonen er at attraktive elever oppnår bedre karakterer enn de med gjennomsnittlig utseende.

kke overrasket. – Dette høres lite overraskende ut, sier professor i sosialantropolologi ved Universitetet i Oslo, Hans Christian Sørhaug til Dine Penger.

Han har ikke selv lest forskningsrapporten, men viser til at flere andre undersøkelser har vist en sammenheng mellom utseende og vellykkethet.

– Blant annet har forskning på arbeidslivet funnet av ledere både er penere og høyere enn gjennomsnittet, forteller professoren.

Høyere lønn. Torberg Falch er økonomiprofessor ved NTNU og har forsket særlig mye på utdanning.

– Jeg er ikke overrasket over at amerikanerne har funnet en slik sammenheng. Fra USA har vi også studier som viser at arbeidstakere som er mer attraktive oppnår høyere lønn.

– Annen forskning viser at lærernes karaktersetting avhenger av forhold som ikke er direkte knyttet til faglige prestasjoner, forteller Falch til Dine Penger.

Jenter best. NTNU har selv gjort en studie som sammenliknet standpunktkarakterer med eksamenskarakterer i ungdomsskolen.

– Der fant vi at jenter gjør det relativt bedre på standpunkt enn eksamen i forhold til gutter. Det kan være mange årsaker til at det er slik, men det kan også ha med både oppførsel, vennlighet og utseende å gjøre, sier Falck.

Anonymkode: a88dc...e71

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/413879-pene-elever-f%C3%A5r-bedre-karakterer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Undersøkelsen er hentet fra USA, hvor markedet rår og den som har kapital i form av penger, eller her - utseende - vinner.

Det ser ut til at utdanningsforbundet har dette på radaren. Det er bra:

https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Oppsummering av medlemsundersøkelsen om anonymiserte prøver.pdf 

5 minutter siden, Kalevaala skrev:

Undersøkelsen er hentet fra USA, hvor markedet rår og den som har kapital i form av penger, eller her - utseende - vinner.

Det ser ut til at utdanningsforbundet har dette på radaren. Det er bra:

https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Oppsummering av medlemsundersøkelsen om anonymiserte prøver.pdf 

Det er naivt å tro det ikke er sånn her i landet også.

Legg merke til undersøkelsen fra NTNU:

NTNU har selv gjort en studie som sammenliknet standpunktkarakterer med eksamenskarakterer i ungdomsskolen.

– Der fant vi at jenter gjør det relativt bedre på standpunkt enn eksamen i forhold til gutter. Det kan være mange årsaker til at det er slik, men det kan også ha med både oppførsel, vennlighet og utseende å gjøre, sier Falck.

Andre undersøkelser som støtter opp om dette:

Pene mennesker får høyere lønn

http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/hoeye-og-pene-tjener-best/a/450500

De som regnes som "lite attraktive" betaler en høy pris på arbeidsmarkedet. Menn med "lite attraktivt utseende" tjener hele 15
prosent mindre enn sine kolleger.

Pene får letere lån og lavere rente

Nå viser det seg også at de vakre har lettere for å få lån, og de får lavere rente, selv om de er dårlige betalere. 

Pene mennesker får lavere straff

- Forskning viser en klar sammenheng mellom utseende og straff. Pene mennesker får lavere straff enn mindre pene mennesker, sier professor i psykologi Per Schioldborg til Dagbladet. Han mener de mindre pene blir oppfattet som aggressive og lite troverdige. Årsaken er at vi generelt vurderer pene mennesker som flinkere, mer intelligente og mer uavhengige, sier Schioldborg.

Mennesker er mennesker, dessverre

Eneste reelle løsning er vel å starte noe sånn Hitler aktig prosjekt med menneskeavl, men det er ikke så populært har jeg forstått...

En kan selvsagt jobbe for en kampsak, for eksempel anonym retting eller hva det skal være men det blir en dråpe i havet hva gjelder diskrimineringen en blir utsatt for her i livet at det blir ganske meningsløst egentlig, en må nok bare satse på flaks med gener og slikt tror jeg, og så får trøsten være at robotene tar over før eller siden uansett så vil problemet bli mindre av seg selv, på en måte

Anonymkode: 8d509...5dc

Annonse

20 timer siden, Gargamel skrev:

Er det sikkert at hele forskjellien er diskriminering?

Det kan være at folk blir penere av å være ressurssterke (trene, fiffe seg opp). Det kan også være at pene har høyere selvtillit og gjør bedre karriere av den grunn.

Tenker som deg. Selvtillit har en stor smitte-effekt. 

3 timer siden, Kayia skrev:

Tenker som deg. Selvtillit har en stor smitte-effekt. 

Er det noe bedre at selvtillit skal gå forran fagelige prestasjoner? Dette er diskriminerinende mot de som ikke har så stor selvtillit, er innadvente og ikke så pene. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe bedre at selvtillit skal gå forran fagelige prestasjoner? Dette er diskriminerinende mot de som ikke har så stor selvtillit, er innadvente og ikke så pene. 

Nei, det er ikke bedre. Jeg kan ikke se at noen her har sagt det?

Men det er et instinktivt handlingsmønster hos de fleste av oss, derfor trenger vi gode metoder for å unngå det. Ref. undersøkelsen jeg linket til i det første innlegget mitt.  Jeg tror det er bedre nå enn det var for 50 år siden, og at utviklingen går i riktig retning. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg var så knapp i kommentaren at budskapet ikke ble tydelig, men det jeg tenker er at jeg tror folk presterer bedre når man føler seg over pari, er trygg og har gode dager. Dersom dette stemmer er det ikke gitt at det er korrelasjon mellom utseendet og gode resultat, men korrelasjon mellom god selvfølelse og resultat.

Forklarer likevel ikke forskjellen mellom gutter og jenter hva gjelder karakterer på skolen i forhold til eksamenskarakterer (anonym retting).

Jenter fremstår bare mer sympatiske, sånn er det bare... så er spørsmålet om det faktisk er en grunn til å ha det inntrykket eller ikke, antar det blir subjektivt?

Anonymkode: 756d8...930

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forklarer likevel ikke forskjellen mellom gutter og jenter hva gjelder karakterer på skolen i forhold til eksamenskarakterer (anonym retting).

Anonymkode: 756d8...930

En standpunktkarakter måler ikke nøyaktig det samme som en eksamenskarakter.  I førstnevnte kan det være meningen at ting som innsats i timene / i samarbeidssituasjoner osv., også skal telle.  Eksamen er en engangsprestasjon der nerver, konkurranseinstinkt osv. spiller inn.  Det er ikke så rart om det er forskjell på jenter og gutter i ungdomsskolealder når det gjelder slike forhold.  Jeg tror i hvert fall sånt kan være like viktig som at jentene får høyere karakterer enn de fortjener, fordi de er penere og hyggeligere enn guttene. 

Annonse

17 minutter siden, laban skrev:

En standpunktkarakter måler ikke nøyaktig det samme som en eksamenskarakter.  I førstnevnte kan det være meningen at ting som innsats i timene / i samarbeidssituasjoner osv., også skal telle.  Eksamen er en engangsprestasjon der nerver, konkurranseinstinkt osv. spiller inn.  Det er ikke så rart om det er forskjell på jenter og gutter i ungdomsskolealder når det gjelder slike forhold.  Jeg tror i hvert fall sånt kan være like viktig som at jentene får høyere karakterer enn de fortjener, fordi de er penere og hyggeligere enn guttene. 

Man skulle gjort en undersøkelse hvor man tok med om det var mannlige eller kvinnlige lærere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...