Gå til innhold

Droppet sukker i en måned – mistet 1,4 kilo fett

Anbefalte innlegg

Hva skjer med kroppen når man kutter ut sukker i fire uker? Det ville NRK Forbrukerinspektørene finne ut av, og fikk med seg sukkerglade Karen Marie Berg og Fabian Emini-Lutro.

[...]

Før de startet på den sukkerfrie måneden, ble det testet ved Senter for klinisk ernæring ved Universitetet i Oslo.

Der ble blodtrykk, kolesterol, blodsukker, vekt og fettprosent målt av professor Kjetil Retterstøl og hans team

De fire ukene de var med på det sukkerfrie prosjektet skulle de leve og spise som normalt.

Etter fire uker ble de testet på nytt. Da hadde Karen Maries fettprosent gått fra 23,5 til 23, mens Fabians var gått fra 25,5 til 24,9.

Til sammen hadde de mistet 1,4 kilo rent fett.

[...]

GLAD I BRUS: Fabian Emini-Lutro er glad i brus og drikker flere liter hver eneste dag. Det blir det slutt på nå.

https://www.nrk.no/livsstil/droppet-sukker-i-en-maned-_-mistet-1_4-kilo-fett-1.13142184

Hvordan kan det ha seg at Fabian kun gikk ned maks 1,4 kg fett, når han gikk fra "flere liter hver eneste dag" til ingenting, over hele 4 uker? Jeg hadde sett for meg minst 5 kg hver? Men nå var det jo relativt tynne personer i utgangpunktet - det blir kanskje ikke det samme da?

Anonymkode: ddd11...5e9

Fortsetter under...

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer med kroppen når man kutter ut sukker i fire uker? Det ville NRK Forbrukerinspektørene finne ut av, og fikk med seg sukkerglade Karen Marie Berg og Fabian Emini-Lutro.

[...]

Før de startet på den sukkerfrie måneden, ble det testet ved Senter for klinisk ernæring ved Universitetet i Oslo.

Der ble blodtrykk, kolesterol, blodsukker, vekt og fettprosent målt av professor Kjetil Retterstøl og hans team

De fire ukene de var med på det sukkerfrie prosjektet skulle de leve og spise som normalt.

Etter fire uker ble de testet på nytt. Da hadde Karen Maries fettprosent gått fra 23,5 til 23, mens Fabians var gått fra 25,5 til 24,9.

Til sammen hadde de mistet 1,4 kilo rent fett.

[...]

GLAD I BRUS: Fabian Emini-Lutro er glad i brus og drikker flere liter hver eneste dag. Det blir det slutt på nå.

https://www.nrk.no/livsstil/droppet-sukker-i-en-maned-_-mistet-1_4-kilo-fett-1.13142184

Hvordan kan det ha seg at Fabian kun gikk ned maks 1,4 kg fett, når han gikk fra "flere liter hver eneste dag" til ingenting, over hele 4 uker? Jeg hadde sett for meg minst 5 kg hver? Men nå var det jo relativt tynne personer i utgangpunktet - det blir kanskje ikke det samme da?

Overraskende lite. Nesten ikke poeng å kutte ut kokkan da? 

Anonymkode: 79d9e...a58

1 minute ago, AnonymBruker said:

Overraskende lite. Nesten ikke poeng å kutte ut kokkan da? 

Kommer nok an på aktivitetsnivå og BMI/fettprosent... lettere å gå ned i vekt jo feitere man er.

Jeg var sukkerfri i et år og gikk ikke ned et gram. Nå var heldigvis ikke målet å gå ned noe heller, da hadde jeg blitt skuffa. Men jeg forstår ikke hvordan det er mulig å ikke gå ned noe når man kutter ut absolutt alt sukker.

12 minutter siden, Trine skrev:

Jeg var sukkerfri i et år og gikk ikke ned et gram. Nå var heldigvis ikke målet å gå ned noe heller, da hadde jeg blitt skuffa. Men jeg forstår ikke hvordan det er mulig å ikke gå ned noe når man kutter ut absolutt alt sukker.

Spørs om man (ubevisst) kompenserer med noe annet da?

Annonse

2 timer siden, Lillemus skrev:

Spørs om man (ubevisst) kompenserer med noe annet da?

Det ble vel erstattet med nøtter og honning. Men om jeg var på besøk hos folk så droppet jeg dessert og kaker og det ble ikke erstattet med noe.

3 hours ago, Trine said:

Det ble vel erstattet med nøtter og honning. Men om jeg var på besøk hos folk så droppet jeg dessert og kaker og det ble ikke erstattet med noe.

Honning inneholder 80% sukker, og nøtter er veldig energitette. Kan vel ha noe med det å gjøre. Selv om jeg ikke er uenig om noen hadde sagt nøtter & honning var sunnere enn kokka & lade.

Jeg kuttet sukker og økte aktivitetsnivået. I løpet av 1 år var 25 kilo borte. Vekten har etter det vært veldig stabil, selv om jeg både drikker cola og spiser sjokolade støtt og stadig. Dropper jeg cola og sjokolade noen uker er vektnedgangen som hos disse i artikkelen. Men den er jeg ikke i behov av.  Det samme er det med disse i artikkelen. De er slanke og har et høyt aktivitetsnivå som gjør at de forbrenner bra det de putter i seg. Derfor blir ikke "gevinsten" så synlig av å droppe sukker i kort tid. Men kroppen har garantert godt av det 😀

Anonymkode: 627db...e01

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Honning inneholder 80% sukker, og nøtter er veldig energitette. Kan vel ha noe med det å gjøre. Selv om jeg ikke er uenig om noen hadde sagt nøtter & honning var sunnere enn kokka & lade.

Men det er jo en litt annen type sukker da, men det har kanskje ikke noe å si. Noe må man jo spise så man blir mett :)

Annonse

Gjest Gargamel

Jeg må si meg enig i at 1.4 kg til sammen er ikke veldig imponerende. Jeg tror det har noe med at de var slanke fra før. Fabian hadde litt overraskende høy fettprosent til å være bare 18 år og slank. Han er godt over normalområdet for menn. Selv om han ser bra ut, så har ikke kokkaen vært bra for ham.

17 minutes ago, Trine said:

Men det er jo en litt annen type sukker da, men det har kanskje ikke noe å si. Noe må man jo spise så man blir mett :)

Etter hva jeg fant at har honning litt lavere glukemisk indeks (GI) enn "bordsukker", dvs. fører det ikke til så raskt stigning i blodsukker. Det betyr at det kanskje er sunnere (også om man ser bort i fra vitaminer etc. som finnes i honning)? Men det er like mye kalorier/energi i karbohydratene som er i honning og bordsukker, så vektmessig behøver det ikke bli noen forskjell.

Ja, hvis man er fornøyd med vekten så bør man jo spise slik at den ikke forandrer seg.

20 minutes ago, Gargamel said:

Jeg må si meg enig i at 1.4 kg til sammen er ikke veldig imponerende. Jeg tror det har noe med at de var slanke fra før. Fabian hadde litt overraskende høy fettprosent til å være bare 18 år og slank. Han er godt over normalområdet for menn. Selv om han ser bra ut, så har ikke kokkaen vært bra for ham.

Kan vel hende han hadde vært deprimert mentalpasient hadde det ikke vært for antidepressivaen kokka?

Hvem vet.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan vel hende han hadde vært deprimert mentalpasient hadde det ikke vært for antidepressivaen kokka?

Hvem vet.

Sånn kan det nok være, vel.

Gjest Gargamel
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem vet.

Ja det er sant. Ingen kokkadrikkere er vel deprimerte...

1 minutt siden, Gargamel skrev:

Hadde nok vært mer deprimert uten kokka, som har bedre effekt enn SSRI, vil jeg, nesten, si.

6 minutes ago, Gargamel said:

Blir vel en smule treig og doven av det, men en merker fort en indre smerte om man forsøker å seponere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...