Gå til innhold

Problemer med amming/fast føde


gyrken

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 7,5 måneder har vært lei av pupp ganske lenge (1,5 måned), men jeg er ikke helt klar til å gi opp ammingen enda. Han protesterer selv når han er så trøtt at han ikke vet hvor han er - men er han sulten nok, så spiser han..

Kan jeg bare gi opp nå eller....?

Please - gi meg noen gode råd, jeg vil så gjerne amme en stund til!

Men hvis jeg skulle få ammingen til å fungere igjen... Så lurer jeg litt på hvordan dere gjør det i den perioden hvor dere kombinerer pupp og fast føde? Det er på dette punktet det har skjært seg for meg nå begge gangene! Det virker som om jeg gjør et eller annet veldig feil, for barn nummer en ville bare ha pupp og ikke annen mat, og barn nummer to vil nå ikke ha pupp etter at han oppdaget ordentlig mat. Er det ikke det ene så er det det andre... ;-)

Odin har funnet seg en rytme nå hvor han ikke spiser mer enn 4 måltider om dagen, og jeg prøver å få det til sånn at i det minste et av disse er et melkemåltid (enten jeg ammer eller "lurer ham" med utpumpet melk). Det virker som om andre her kan gi pupp flere ganger om dagen, før eller etter annen mat, men det får vi bare ikke til! Har han fått pupp først, vil han ikke ha noe annet etterpå, og har han fått så mye som et par skjeer fast føde så vil han ihvertfall ikke ha den kjedelige gamle puppen!

Jeg synes jeg går rundt og tenker på dette hele dagen - når jeg kan gi ham mat og når jeg må "sulte ham" for at han skal være interessert i å ammes. Med førstemann var det på samme måten (da han endelig begynte å spise litt), men omvendt. Der måtte jeg konstant holde igjen på melka for at han skulle spise noe annet. Hva er det jeg gjør feil? Jeg synes jeg ser unger over alt som spiser en diger porsjon grøt først og så en sup melk etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ihvertfall veldig vanlig med puppevegring i den alderen. Mange må ta med barnet på et mørkt rom for å få det til å spise. Vesla mi var totalt uinteressert, sugde kanskje et minutt eller to, så gadd hun ikke mer, uansett om hun fikk annen mat eller ikke.

Hvis du klarer å kjempe deg igjennom denne perioden, går det som regel bedre om en stund. 7.5 måned er vel litt lite til å slutte ? Og om han ikke tar fast føde etter melkemåltid, så gjør det ingenting i den alderen, tror ikke veslejenta mi fikk mer enn to faste måltider da hun var så liten, ikke var de særlig store heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall veldig vanlig med puppevegring i den alderen. Mange må ta med barnet på et mørkt rom for å få det til å spise. Vesla mi var totalt uinteressert, sugde kanskje et minutt eller to, så gadd hun ikke mer, uansett om hun fikk annen mat eller ikke.

Hvis du klarer å kjempe deg igjennom denne perioden, går det som regel bedre om en stund. 7.5 måned er vel litt lite til å slutte ? Og om han ikke tar fast føde etter melkemåltid, så gjør det ingenting i den alderen, tror ikke veslejenta mi fikk mer enn to faste måltider da hun var så liten, ikke var de særlig store heller.

Takk for svaret. Vi har nå to grøtmåltider om dagen og et med noe annet (annet kan være hva som helst - frukt, middag, yoghurt eller hva jeg har i huset. Hadde han ammet frivillig ville jeg nok fremdeles nøyd meg med to måltider fast føde, men når det blir så mye styr rundt det orker jeg ikke.

Det der med mørkt rom fungerer ikke her mer. Han skriker hysterisk når jeg forsøker å legge ham til puppen, uansett hvor mørkt og stille det er.. :-/ Men hvis jeg er sta og ikke gir ham noe annet tar han brystet til slutt, helt desperat....! Føler meg litt fæl som driver og presser ham sånn med dette, men jeg vil jo det beste for ham da. Bare så synd at han ikke skjønner det... ;-)

Akkurat nå er han syk på toppen av det hele, og vil ihvertfall ikke ha pupp! I går fikk jeg i ham en liten skvett og dagen før ingen ting.. Må igang med pumpa nå om jeg ikke skal miste melken.

Krysser fingrene for at han snart blir kvitt denne vegringen sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff stakkars deg, først en som ikke vil ha annen mat enn pupp, så en som bare vil ha annen mat enn pupp.

Som Atene skriver; det er ganske vanlig med en periode med puppevegreing i den alderen der. Misntemann hadde sikkert også en sånn periode, og nå i en alder av 3 vil han ikke gi avkall på puppen,,,,

Ta tida til hjelp. Regn med at det er en periode som går over. Ikke stress. Legg deg sammen med ham. Tilby ham pupp. Og for all del sørg for at han er sulten, ikke gi annen mat først. I den alderen der fikk mine tre bare morsmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den alderen har vel begge mine fått 4 "faste" puppemåltider; morgen, formiddag, ettermiddag og kveld. Annen mat har de fått uavhengig av dette (dvs. minstemann ville bare ha pupp på den alderen, så han spiste vel muligens litt pupp innimellom også).

Da jeg begynte å jobbe ved 8 mnd, fikk de pupp morgen, ettermiddag og kveld. Også da uavhengig av andre måltider, bortsett fra at ettermiddagspuppen kom like før vår middag som de likevel ikke spiste så mye av.

Jeg tror sikkert ikke du gjør noe feil, dette er jo veldig forskjellig fra barn til barn og du har vel bare fått to ytterpunkter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den alderen har vel begge mine fått 4 "faste" puppemåltider; morgen, formiddag, ettermiddag og kveld. Annen mat har de fått uavhengig av dette (dvs. minstemann ville bare ha pupp på den alderen, så han spiste vel muligens litt pupp innimellom også).

Da jeg begynte å jobbe ved 8 mnd, fikk de pupp morgen, ettermiddag og kveld. Også da uavhengig av andre måltider, bortsett fra at ettermiddagspuppen kom like før vår middag som de likevel ikke spiste så mye av.

Jeg tror sikkert ikke du gjør noe feil, dette er jo veldig forskjellig fra barn til barn og du har vel bare fått to ytterpunkter :-)

Det er sikkert en trygg gutt du har, og som får alt kosebehovet sitt i forhold til deg tilfredsstilt utenom ammingen. Dermed er pupp = mat for han og han spiser (fornuftig nok) bare når han er sulten.

Min eldste ble mye mer interessert i puppen igjen da jeg begynte å jobbe, da tror jeg han satte mer pris på "kosesiden" ved puppen. (han fikk masse kos av pappaen om dagene, da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjäre gyrken. De fleste vil nok oppleve at det blir mer og mer problematisk om det brukes tvang. Hva med å leie deg en dobbeltpumpe pumpe noen ganger hver dag eller så mye du orker og gi melken på kopp? Rett og slett kutte ut ammingen for en stund, feks. 3-4 dager, men likevell gi ham mye kroppskontakt hvor han bare kan ligge å kose på brystet ditt. Slik det er nå kan det lett bli en maktkamp hvor han föler seg tvunget og du avvist. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det AKKURAT likt med knerten på 7 mnd. Det virker rett og slett som han er lei puppen. Bare jeg legger ham bakover og begynner å finne fram puppen blir han helt hysterisk, kaver for å komme seg opp og spenner seg. Det hender jeg holder ham litt fast der, for av og til hender det at han "oppdager" puppen og begynner å suge, nesten som om han sier ; å ja, var det bare det jeg skulle? Jeg gir to grøtmåltider, formiddag og kveld, ellers ammer jeg, men i morges ville han ikke ha. Fikk melk i natt kl 04, våknet 7.30 og jeg prøvde å gi ham litt kl 8.30, men neida, han ville bare legge seg igjen! Etter grøten vil han bare drikke bittelitt. Ser venninner som gir grøt først og deretter en full flaske med melk! Merker at melkeproduksjonen har gått ned, men jeg VIL ikke slutte å amme allerede! Noen mener jeg bør gi erstatning på flske utenom for å dekke væskebehovet, men da vil han jo hvertafall ikke ha pupp! Jeg har gitt ham melk _før_ grøtmåltidet på dagen noen ganger, og da vil han som regel ha. Jeg skal prøve å følge rådene du har fått her, for jeg gir ikke opp enda. Kanskje det med å sette seg på et mørkt rom kan være griet for meg, han er nemlig så nysgjerrig at det halve kunne vært nok.

Lykke til gyrken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det AKKURAT likt med knerten på 7 mnd. Det virker rett og slett som han er lei puppen. Bare jeg legger ham bakover og begynner å finne fram puppen blir han helt hysterisk, kaver for å komme seg opp og spenner seg. Det hender jeg holder ham litt fast der, for av og til hender det at han "oppdager" puppen og begynner å suge, nesten som om han sier ; å ja, var det bare det jeg skulle? Jeg gir to grøtmåltider, formiddag og kveld, ellers ammer jeg, men i morges ville han ikke ha. Fikk melk i natt kl 04, våknet 7.30 og jeg prøvde å gi ham litt kl 8.30, men neida, han ville bare legge seg igjen! Etter grøten vil han bare drikke bittelitt. Ser venninner som gir grøt først og deretter en full flaske med melk! Merker at melkeproduksjonen har gått ned, men jeg VIL ikke slutte å amme allerede! Noen mener jeg bør gi erstatning på flske utenom for å dekke væskebehovet, men da vil han jo hvertafall ikke ha pupp! Jeg har gitt ham melk _før_ grøtmåltidet på dagen noen ganger, og da vil han som regel ha. Jeg skal prøve å følge rådene du har fått her, for jeg gir ikke opp enda. Kanskje det med å sette seg på et mørkt rom kan være griet for meg, han er nemlig så nysgjerrig at det halve kunne vært nok.

Lykke til gyrken!

Kjenner veldig godt igjen det der med hysterisk unge med en gang jeg forsøker å legge ham til brystet! Men faktisk - de siste to dagene har det gått _mye_ bedre! Riktignok vil han bare ha hvis vi legger oss i senga mi og har det dunkelt og rolig rundt oss, men det er nå et stort fremskritt allikevel. Så får jeg heller legge dagene opp sånn at han får annen mat når vi er ute blant folk og ammes når vi er hjemme (selv om det såklart hadde vært mer praktisk å gjøre det omvendt).

Håper det ordner seg for dere også snart! For oss skjedde det bare helt plutselig uten at jeg gjorde noe spesielt i det hele tatt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...