sykemeldt86 Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Jeg er 100% sykemeldt fra 60% stilling PGA store rygg problemer. legen min sier at jeg er ferdig i mitt yrke og må omskoleres. Jeg har nå fått muntlig tilbud om ny jobb, som tilkallings vikar. Kan jeg da fortsette og motta 100% sykepenger fra min 60% stilling i tillegg til å motta lønn inntil 40% stilling i ny jobb. Nav nekter å omskolere meg, men sier jeg kan søke stilingen som tilkallingsvikar, mot at det trekker meg syke penger. Jeg mener at jeg kan ha en 40% stilling som jeg jobber fult i, i tillegg til å være sykemeldt fra min 60% stilling. HÅPER NOEN KAN HJELPE MEG MED SVAR 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413978-100-sykmeldt-i-60-stilling-kan-jeg-jobbe-40-i-annen-jobb/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
slabbedask Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 21 minutter siden, sykemeldt86 skrev: Jeg er 100% sykemeldt fra 60% stilling PGA store rygg problemer. legen min sier at jeg er ferdig i mitt yrke og må omskoleres. Jeg har nå fått muntlig tilbud om ny jobb, som tilkallings vikar. Kan jeg da fortsette og motta 100% sykepenger fra min 60% stilling i tillegg til å motta lønn inntil 40% stilling i ny jobb. Nav nekter å omskolere meg, men sier jeg kan søke stilingen som tilkallingsvikar, mot at det trekker meg syke penger. Jeg mener at jeg kan ha en 40% stilling som jeg jobber fult i, i tillegg til å være sykemeldt fra min 60% stilling. HÅPER NOEN KAN HJELPE MEG MED SVAR NAV har rett. Når du er sykemeldt og mottar sykepenger har legen foretatt en vurdering av evnen din til å utføre ethvert arbeid. Det vil si at når du har fått en 100 % sykmelding, er det fordi legen din mener at du ikke er i stand til å jobbe i det hele tatt. I utgangspunktet kan du altså ikke jobbe i en annen deltidsstilling når du er 100 % sykemeldt. Dette kan leses ut av reglene i folketrygdloven, som regulerer spørsmål om sykemelding og sykepenger. I § 8-4 slås det fast at “sykepenger ytes til den som er arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse”. I § 8-7 tredje ledd fremgår det videre at “vurderingen av arbeidsuførheten skal ta utgangspunkt i en funksjonsvurdering. Legen skal alltid vurdere om medlemmet kan være i arbeid eller arbeidsrelatert aktivitet”. Dersom legen mener at du totalt sett er i stand til for eksempel å jobbe 20 % av en normal arbeidsuke, skal du få en gradert sykemelding på 80 %. Begrunnelsen er at dersom du er i stand til å jobbe litt i en annen stilling, tilsier det at du ikke kvalifiserer som 100 % arbeidsufør. Da har du heller ikke rett til en 100 % sykemelding, selv om den i utgangspunktet er knyttet til en 60 % stilling. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413978-100-sykmeldt-i-60-stilling-kan-jeg-jobbe-40-i-annen-jobb/#findComment-3725243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 NAV har rett. Du er 100 % arbeidsfør fra enhver jobb. Skal du jobbe i den nye stillingen blir du trukket i sykelønna. Anonymkode: 9729a...efa 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413978-100-sykmeldt-i-60-stilling-kan-jeg-jobbe-40-i-annen-jobb/#findComment-3725244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sykemeldt86 Skrevet 5. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2016 33 minutter siden, slabbedask skrev: NAV har rett. Når du er sykemeldt og mottar sykepenger har legen foretatt en vurdering av evnen din til å utføre ethvert arbeid. Det vil si at når du har fått en 100 % sykmelding, er det fordi legen din mener at du ikke er i stand til å jobbe i det hele tatt. I utgangspunktet kan du altså ikke jobbe i en annen deltidsstilling når du er 100 % sykemeldt. Dette kan leses ut av reglene i folketrygdloven, som regulerer spørsmål om sykemelding og sykepenger. I § 8-4 slås det fast at “sykepenger ytes til den som er arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse”. I § 8-7 tredje ledd fremgår det videre at “vurderingen av arbeidsuførheten skal ta utgangspunkt i en funksjonsvurdering. Legen skal alltid vurdere om medlemmet kan være i arbeid eller arbeidsrelatert aktivitet”. Dersom legen mener at du totalt sett er i stand til for eksempel å jobbe 20 % av en normal arbeidsuke, skal du få en gradert sykemelding på 80 %. Begrunnelsen er at dersom du er i stand til å jobbe litt i en annen stilling, tilsier det at du ikke kvalifiserer som 100 % arbeidsufør. Da har du heller ikke rett til en 100 % sykemelding, selv om den i utgangspunktet er knyttet til en 60 % stilling. Takk for utfyllende svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413978-100-sykmeldt-i-60-stilling-kan-jeg-jobbe-40-i-annen-jobb/#findComment-3725253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 55 minutter siden, slabbedask skrev: NAV har rett. Når du er sykemeldt og mottar sykepenger har legen foretatt en vurdering av evnen din til å utføre ethvert arbeid. Det vil si at når du har fått en 100 % sykmelding, er det fordi legen din mener at du ikke er i stand til å jobbe i det hele tatt. I utgangspunktet kan du altså ikke jobbe i en annen deltidsstilling når du er 100 % sykemeldt. Dette kan leses ut av reglene i folketrygdloven, som regulerer spørsmål om sykemelding og sykepenger. I § 8-4 slås det fast at “sykepenger ytes til den som er arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse”. I § 8-7 tredje ledd fremgår det videre at “vurderingen av arbeidsuførheten skal ta utgangspunkt i en funksjonsvurdering. Legen skal alltid vurdere om medlemmet kan være i arbeid eller arbeidsrelatert aktivitet”. Dersom legen mener at du totalt sett er i stand til for eksempel å jobbe 20 % av en normal arbeidsuke, skal du få en gradert sykemelding på 80 %. Begrunnelsen er at dersom du er i stand til å jobbe litt i en annen stilling, tilsier det at du ikke kvalifiserer som 100 % arbeidsufør. Da har du heller ikke rett til en 100 % sykemelding, selv om den i utgangspunktet er knyttet til en 60 % stilling. Det er ikke helt uvanlig å være 100% sykemeldt i en arbeidssituasjon, mens man jobber i en annen. Hvis en f.eks er 60 % hos en arbeidsgiver og 40 % hos en annen og man ikke fungerer i den på 60 %, kan man bli 100 % sykemeldt i den stillingen på 60 %. Da blir utbetalingen av sykepenger i forhold til inntekten i den stillingen. Da vil man i tillegg få vanlig lønn hos den arbeidsgiver en jobber i. Men i dette tilfellet har hun ikke jobbet i den andre jobben. Hun kan jobbe, men jeg er mer usikker på hvordan det da blir med utbetalingen. Anonymkode: 1ceec...504 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413978-100-sykmeldt-i-60-stilling-kan-jeg-jobbe-40-i-annen-jobb/#findComment-3725254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
slabbedask Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 På 10/6/2016 den 0.05, AnonymBruker skrev: Det er ikke helt uvanlig å være 100% sykemeldt i en arbeidssituasjon, mens man jobber i en annen. Hvis en f.eks er 60 % hos en arbeidsgiver og 40 % hos en annen og man ikke fungerer i den på 60 %, kan man bli 100 % sykemeldt i den stillingen på 60 %. Da blir utbetalingen av sykepenger i forhold til inntekten i den stillingen. Da vil man i tillegg få vanlig lønn hos den arbeidsgiver en jobber i. Ja, hvis du har to jobber *når sykemeldingen skrives ut* kan legen sykmelde deg fra den ene. Ellers gjelder det som er skrevet ovenfor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413978-100-sykmeldt-i-60-stilling-kan-jeg-jobbe-40-i-annen-jobb/#findComment-3725463 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanonføde Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Du kan få en ny gradert sykemelding på 60%, og det er jo bare rett og riktig om du har en jobb på 40% stilling som du kan utføre. Det vil sikkert lønne seg økonomisk og? Sånn tenker jeg i alle fall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413978-100-sykmeldt-i-60-stilling-kan-jeg-jobbe-40-i-annen-jobb/#findComment-3725509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.