AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 Skrevet 7. oktober 2016 Hvis man kun har serfikat på automat og kjører en bil med manuelgir, gir dette grunnlag for å miste serfikatet eller får man en kraftig bot? Har ikke gjort det, bare nysgjerrig Anonymkode: e3589...cc2 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 Skrevet 7. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis man kun har serfikat på automat og kjører en bil med manuelgir, gir dette grunnlag for å miste serfikatet eller får man en kraftig bot? Har ikke gjort det, bare nysgjerrig Anonymkode: e3589...cc2 Det følger av vegtrafikkloven § 31 at den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i, eller i medhold av denne loven, straffes med bøter eller fengsel inntil ett år. Jeg antar at straffen for å kjøre bil med manuelt gir når du kun har tillatelse til å kjøre med automatgir er bøter. Hvis du gjentatte ganger bryter loven vil straffen kunne bli strengere. Dette er et område som er forholdsvis nytt, med nye regler, og det er fortsatt overgangsregler om dette. Det er ikke lenge siden det ble mulig å kjøre opp med en slik begrensning i førerkortet. Det er derfor en noe ukjent praksis på hvordan politiet vil forholde seg til dette. Hvis du har lyst til å kjøre bil med manuelt gir, og dette er noe du allerede kan, vil jeg anbefale deg å kontakte vegvesenet der du bor og høre hva som må til for at du skal få et førerkort som også gir deg rett til det. Anonymkode: 0b6cb...c1f 0 Siter
Lillemus Skrevet 7. oktober 2016 Skrevet 7. oktober 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er et område som er forholdsvis nytt, med nye regler, og det er fortsatt overgangsregler om dette. Det er ikke lenge siden det ble mulig å kjøre opp med en slik begrensning i førerkortet. Det er derfor en noe ukjent praksis på hvordan politiet vil forholde seg til dette. Anonymkode: 0b6cb...c1f Jeg husker godt at mora til en venninne av meg kjørte opp kun til automat. Det var i 1979-1980, så helt nytt er det ikke. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 Skrevet 7. oktober 2016 Tusen takk for et godt svar:-) Anonymkode: e3589...cc2 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 Skrevet 7. oktober 2016 Hvem er det som ikke klarer å gire... da bør man ikke slippes løs i trafikken. Anonymkode: e360f...131 0 Siter
laban Skrevet 8. oktober 2016 Skrevet 8. oktober 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvem er det som ikke klarer å gire... da bør man ikke slippes løs i trafikken. Anonymkode: e360f...131 Det trenger ikke ha noe med hva man klarer å gjøre, men med hva slags bil man skal kjøre. Det blir stadig større andel med automatgir for nye biler. Man får vel heller mer overskudd til å konsentrere seg om trafikken hvis man ikke skal gire? Jeg har aldri kjørt bil med automatgir, men jeg ser ikke helt sammenhengen mellom å mestre trafikken og en bestemt måte å bruker armer og bein på. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 Skrevet 8. oktober 2016 4 hours ago, laban said: Det trenger ikke ha noe med hva man klarer å gjøre, men med hva slags bil man skal kjøre. Det blir stadig større andel med automatgir for nye biler. Man får vel heller mer overskudd til å konsentrere seg om trafikken hvis man ikke skal gire? Jeg har aldri kjørt bil med automatgir, men jeg ser ikke helt sammenhengen mellom å mestre trafikken og en bestemt måte å bruker armer og bein på. Ja, ja, snart trenger man vel ikke førerkort lenger. Det blir morro. Anonymkode: e360f...131 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.