Gå til innhold

Kan man miste sertifikatet av dette

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man kun har serfikat  på automat og kjører en bil med  manuelgir, gir dette grunnlag for å miste serfikatet eller får man en kraftig bot? Har ikke gjort det, bare nysgjerrig 

Anonymkode: e3589...cc2

Det følger av vegtrafikkloven § 31 at den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i, eller i medhold av denne loven, straffes med bøter eller fengsel inntil ett år.

Jeg antar at straffen for å kjøre bil med manuelt gir når du kun har tillatelse til å kjøre med automatgir er bøter. Hvis du gjentatte ganger bryter loven vil straffen kunne bli strengere. 

Dette er et område som er forholdsvis nytt, med nye regler, og det er fortsatt overgangsregler om dette. Det er ikke lenge siden det ble mulig å kjøre opp med en slik begrensning i førerkortet. Det er derfor en noe ukjent praksis på hvordan politiet vil forholde seg til dette.

Hvis du har lyst til å kjøre bil med manuelt gir, og dette er noe du allerede kan, vil jeg anbefale deg å kontakte vegvesenet der du bor og høre hva som må til for at du skal få et førerkort som også gir deg rett til det.

Anonymkode: 0b6cb...c1f

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et område som er forholdsvis nytt, med nye regler, og det er fortsatt overgangsregler om dette. Det er ikke lenge siden det ble mulig å kjøre opp med en slik begrensning i førerkortet. Det er derfor en noe ukjent praksis på hvordan politiet vil forholde seg til dette.

Anonymkode: 0b6cb...c1f

Jeg husker godt at mora til en venninne av meg kjørte opp kun til automat. Det var i 1979-1980, så helt nytt er det ikke.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som ikke klarer å gire... da bør man ikke slippes løs i trafikken.

Anonymkode: e360f...131

Det trenger ikke ha noe med hva man klarer å gjøre, men med hva slags bil man skal kjøre.  Det blir stadig større andel med automatgir for nye biler.

Man får vel heller mer overskudd til å konsentrere seg om trafikken hvis man ikke skal gire?  Jeg har aldri kjørt bil med automatgir, men jeg ser ikke helt sammenhengen mellom å mestre trafikken og en bestemt måte å bruker armer og bein på. 

Annonse

4 hours ago, laban said:

Det trenger ikke ha noe med hva man klarer å gjøre, men med hva slags bil man skal kjøre.  Det blir stadig større andel med automatgir for nye biler.

Man får vel heller mer overskudd til å konsentrere seg om trafikken hvis man ikke skal gire?  Jeg har aldri kjørt bil med automatgir, men jeg ser ikke helt sammenhengen mellom å mestre trafikken og en bestemt måte å bruker armer og bein på. 

Ja, ja, snart trenger man vel ikke førerkort lenger. Det blir morro.

Anonymkode: e360f...131

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...