Gå til innhold

Hva slags mellomstor/stor hunderase

Anbefalte innlegg

44 minutes ago, Trine said:

Hehe, ja, han mener det ihvertfall :P

Ja, de kan nok trenes til å apportere det meste. Da kan du lære den å rydde for deg vet du, få den til å slenge klærne i skittentøyskurven :D Ja, tolleren kan være litt nervøs. Skrev jeg ikke det tidligere? Kanskje jeg bare tenkte det, men glemte å skrive det. Det ville i såfall ikke være første gang :P Det er derfor du må være litt nøye på oppdretteren du velger. Alvler de på de rette individene så får man ikke den nervøsiteten heller. De er helt klart mer oppvakte enn labrador og golden. Men vet ikke om de er så mye mer oppvakte enn flatcoated retriver. Det er også en fordel at de ikke er så store og tunge, da er de mindre utsatt for forkalkninger og slitasjeskader. De er gode turhunder, kommer seg frem overalt.

Virker som du er grundig og flink til å lese om rasene, da er jeg ganske sikker på at du ender opp med en rase du liker også. Altfor mange velger kun på utseende. Da kan man fort kjøpe seg et problem.

Du får holde oss oppdatert med hva du ender opp med :)

De færreste er nok utsatt for traumer. Ser man på finn så er det mye "allergi" eller at de ikke har tid til hunden. Dette skjer gjerne når hunden er mellom 10 og 15 mnd. Merkelig!!! :P Er nok mye tenåringshunder som folk ikke så komme tror jeg. Men hunden lærer mest som valp. Om man får en omplasseringshund så får man også alle unotene som man ikke ønsker, men som tidligere eier ikke brøy seg noe om. Om man ønsker å trene hunden så kan du være sikker på at forrige eier har trent inn hunden helt feil slik at man nesten må starte helt på nytt. Man former hunden mye i perioden 8-16 uker så selv om det er litt mas så er det verdt å ta med seg. På den annen side, skal man kun ha en familiehund så er det jo ikke så farlig, bare hunden ikke kommer med traumer. Tolleren jeg kjenner er omplassert, det er ikke noe problem, men de gangene jeg skal trene med henne så må jeg tenke at det er en valp som ikke kan noen ting. God på innkalling da, som de fleste matvrak er :D

Tror den må få slippe ryddeansvar. ;) Men hunden får jo automatisk mye tilleggstrim om man trener på apportering hjemme. :) De blir vel aldri lei. :P Nei, kan jo ikke velge hund bare etter utseende. Og valper blir jo voksne en gang også. Må nok velge en hund til beste i lengden for både hund og eier.:) Jo, du skrev dette om tolleren. :) Og det ble bekreftet på de sidene jeg leste om hunderasen.

Det skal jeg gjøre! :) 

Du kan sannelig mye om hund! Takk for all informasjon og tips her. :) 

Hehe! "Motiverte matvrak" ja. ;) 

Anonymkode: fd0f5...8fa

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror den må få slippe ryddeansvar. ;) Men hunden får jo automatisk mye tilleggstrim om man trener på apportering hjemme. :) De blir vel aldri lei. :P Nei, kan jo ikke velge hund bare etter utseende. Og valper blir jo voksne en gang også. Må nok velge en hund til beste i lengden for både hund og eier.:) Jo, du skrev dette om tolleren. :) Og det ble bekreftet på de sidene jeg leste om hunderasen.

Noen av disse retriverene er jo så glade i å bære ting at det blir som belønning for dem å få lov til å bære noe :) Og om de er litt stressa og voldsomme når man f.eks får besøk så kan man bare putte noe i munnen på dem så roer de seg ;)

Haha, ja, sånn var det. Jeg mener bare å ha hørt det med nervøsitet uten at jeg har sett det selv. Da var det jo bra å få det bekreftet :) Man hører så mye rart som ikke stemmer.

Bare hyggelig :) Jeg har bodd med eller passet mye 9 forskjellige raser så har lært mye av det. Også har jeg trent aktivt i et par klubber og da blir man jo kjent med mange ulike raser. Så har jeg vært igjennom samme runden som du er i nå, med å prøve å finne den rette rasen. Er ganske spennende hvordan ulike raser er og også hvor store forskjeller det kan være innen samme rase :)

Gjest Kanuttius
På Tuesday, October 11, 2016 den 17.56, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! :) Hygenhund har jeg aldri hørt om. Får lese. :)

Meld deg inn i hygenringen på facebook. Der er det av og til hygen som skal omplasseres pga de ikke kan jakte lengre eller eieren er blitt for skrøpelig. Hvis jeg kan se at slike hunder kommer til hjem som vet å elske sitt dyr som det er og ikke bare pga utmerkelser så blir jeg glad 😊💗

På 10/11/2016 den 19.50, AnonymBruker skrev:

Det var da måte på til smilefjes. Det må jeg nesten klage på!

Anonymkode: 78a94...f71

På 11.10.2016 den 16.03, Trine skrev:

WYSIWYG?????

Og gå glipp av hele valpeperioden? Det er jo da man former hunden. Det blir jo som å adoptere en "unge" på 20 år for da slipper man hele den strevsomme barneperioden ;)

WYSIWYG = what you see is what you get  

Ellers kan ikk adopsjon av omplasseringshund sammenlignes med å adoptere 20-åringer - hunden vil resten av livet være avhengig av å bo hos en familie, mens mennesker bør forhåpentligvis klare seg selv så småningom ;) 

På 11.10.2016 den 18.01, AnonymBruker skrev:

Ville tro at man da ikke visste hva man fikk, og hva "slags" ballast hunden har,. Er redd jeg ikke er så kompetent på hunder med traumer etc. heller. 

Man må jo ha tillit til at dem som jobber med omplassering kjenner dyrene og har kunnet observere dem over tid. Omplassering er ikke ensbetydende med traumer. Mange skjønne dyr som utviser stor hengivenhet overfor sine nye eiere. 

3 timer siden, morsan skrev:

WYSIWYG = what you see is what you get  

Ellers kan ikk adopsjon av omplasseringshund sammenlignes med å adoptere 20-åringer - hunden vil resten av livet være avhengig av å bo hos en familie, mens mennesker bør forhåpentligvis klare seg selv så småningom ;) 

Aha, den var ny for meg ;) Men man vet ikke nødvendigvis hva man får før man har sett hunden i alle situasjoner.

Nei, sånn sett kan det ikke sammenlignse. Men ved å få en omplasseringshund så går man glipp av hele pregningsperioden. For mange er det sikkert greit å få en hund som er voksen og som man slipper å lære så mye, men for meg er det ihvertfall viktig å få være den som former valpen til å bli mest mulig det jeg vil den skal bli.

Annonse

1 time siden, Trine skrev:

Aha, den var ny for meg ;) Men man vet ikke nødvendigvis hva man får før man har sett hunden i alle situasjoner.

Nei, sånn sett kan det ikke sammenlignse. Men ved å få en omplasseringshund så går man glipp av hele pregningsperioden. For mange er det sikkert greit å få en hund som er voksen og som man slipper å lære så mye, men for meg er det ihvertfall viktig å få være den som former valpen til å bli mest mulig det jeg vil den skal bli.

Jeg syntes hunden skal få være den den er. Det er flott at mange får hund fra FOD i steden for at de drepes.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes hunden skal få være den den er. Det er flott at mange får hund fra FOD i steden for at de drepes.

Selvfølgelig skal hunden få være den den er. Det betyr jo ikke at man ikke bør prege den. Alle vil vel ha en så trygg hund som mulig. Ihvertfall alle som ønsker at hunden skal ha et godt liv.

Vi fikk en portisvalp i sommer, og hele familien er superforelska i henne! 😊

Portugisiske vannhunder er lette å trene, kule personligheter og utrolig fine hunder. Den største fordelen er at de ikke røyter. 😉

For meg, som har ønska meg golden siden jeg var fem år, men har allergi, har dette vært helt fantastisk. Og hvis man lar være å klippe den sånn fjollete som den egentlig skal se ut, kan den nesten gå for å være en flat. 😉

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...