Gå til innhold

Skal «jul» og «påske» være de nye fy-ordene i skolen?

Anbefalte innlegg

Bør man ikke ta såpass hensyn til minoritetene som ikke feirer jul?

http://www.dagbladet.no/nyheter/pa-denne-skolen-ble-foreldrene-oppfordret-til-a-unnga-ordet-jul-da-de-spurte-om-a-fa-holde-julelunsj/63952825

Ble bedt om å ta hensyn til barn som ikke feirer jul

- På denne skolen ble foreldrene oppfordret til å unngå ordet «jul» da de spurte om å få holde julelunsj.

Bakgrunnen er at foreldre på et møte i september, ble frarådet å bruke ordet jul i forbindelse med en julelunsj de ba om å få holde i desember.

Istedet oppfattet foreldre at det kunne kalles vinterlunsj eller desemberlunsj. Forklaringen? Ordet «jul» kunne støte bort barn som ikke feirer jul.

- Desember er for noen barn på Ekholt en vanskelig tid. I veldig mye av desember er de utafor det sosiale fellesskapet når alle andre er opptatt av jul. Det var i den forbindelse jeg sa til foreldre at jeg ville oppfordre at de heller brukte et annet ord, bekrefter rektor Line Lofstad Andersen ved Ekholt skole til Dagbladet.

De siste dagene har hun blitt massivt kritisert.

Det som er blitt oppfattet som et forbud mot ordet jul, har nemlig falt mange foreldre tungt for brystet.

- Veldig mange foreldre har tatt kontakt. Julefeiring er en tradisjon med dype røtter i det norske samfunnet, og i den norske skolen. Noen ting bør man rett og slett ikke rokke ved, sier Michael Torp i Rygge Frp, som har kalt inn rektoren på teppet.

Rektoren mener saken er blåst ut av alle proposjoner - og nekter for at hun har innført noe juleforbud.

Hun sier hun bare har oppfordret foreldrene til å finne et annet ord:

- Jeg synes det er betenkelig at fremstående lokal- og rikspolitikere uttaler seg bastant om noe de ikke vet hva er. Det er ingen som har tatt kontakt med meg om dette. Jeg var en telefonsamtale unna. Det er bare en eneste stor misforståelse, sier rektoren til Dagbladet.

Hun sier julen er en vanskelig høytid for noen få av barna på skolen. 

Det gjelder ifølge rektoren ikke innvandrere, men barn som har tilknytning til deler av kristendommen som ikke feirer jul.

- Det framstilles som om at det ikke er greit å feire jul på skolen vår, men det er ikke sant. Vi har juletre og julesanger og julegudstjeneste og alt, vi er en skole i Norge, og fremmer såklart kristen, norsk kulturarv og verdier også når det gjelder jul, sier hun.

- Logikken er litt vanskelig å forstå: Hvorfor kan skolen holde juleverksted hvis foreldrene oppfordres til å ikke holde julelunsj på skolen?

- Forskjellen er at når foreldrene skal gjøre disse trivselstiltakene skal det være noe alle barna kan være med på. Vi ser jo at barna faller utenfor juletingene som er i skolens regi, og da syntes jeg at de i alle fall kunne få med seg de to årlige trivselstiltakene foreldrene skal stå for, sier hun.

- Jeg har respekt for at vi har en rektor som ønsker å inkludere alle elever, men vi har noen tradisjoner og høytider som jeg mener det er viktig at vi beholder. Vi kan ikke være så inkluderende at vi utsletter vår egen kultur, sier Torp til Dagbladet.

Anonymkode: 77e49...867

Fortsetter under...

Rektoren svarer da greit på dette - jul og påske skal ikke være de nye fy-ordene, ei heller på hennes skole. Forslaget hennes handlet om å gjøre lunsjen i desember - den de tidligere har kalt julelunjs - relevant for flere, og vinterlunsj eller desemberlunsj var gode forslag syns jeg.

Da jeg selv gikk på skolen var de fleste døpt/konfirmert i kirken, men jeg husker at vi hadde medelever fra Jehovas Vitner som ikke fikk lov av foreldrene å være med på noe som smakte av jul. I dag er det ganske vanlig at over 50% ikke er døpt/konfirmert, er ikke-troende eller bekjenner seg til andre religioner, spesielt i de større byene. Jeg syns det er både greit og løsningsorientert å fortsette tradisjonene under en annen merkelapp slik at aktivitetene kan inkludere alle elevene.

Endret av Kayia
7 minutter siden, Kayia skrev:

Rektoren svarer da greit på dette - jul og påske skal ikke være de nye fy-ordene, ei heller på hennes skole. Forslaget hennes handlet om å gjøre lunsjen i desember - den de tidligere har kalt julelunjs - relevant for flere, og vinterlunsj eller desemberlunsj var gode forslag syns jeg.

Da jeg selv gikk på skolen var de fleste døpt/konfirmert i kirken, men jeg husker at vi hadde medelever fra Jehovas Vitner som ikke fikk lov av foreldrene å være med på noe som smakte av jul. I dag er det ganske vanlig at over 50% ikke er døpt/konfirmert, er ikke-troende eller bekjenner seg til andre religioner, spesielt i de større byene. Jeg syns det er både greit og løsningsorientert å fortsette tradisjonene under en annen merkelapp slik at aktivitetene kan inkludere alle elevene.

Julen er en fest kristendommen kapret. Jóleblot var en hedensk fest i førkristen tradisjon som pågikk rundt vintersolverv og varte i tre dager. Svært mange nordmenns julefeiring minner MYE mer om gamle tiders Jóleblot enn den kristne julefeiringen. Ser ingen grunn til at vi skal gi slipp på våre eldgamle hedenske tradisjoner.

26 minutter siden, Kayia skrev:

Da jeg selv gikk på skolen var de fleste døpt/konfirmert i kirken, men jeg husker at vi hadde noen fra Jehovas Vitner som ikke fikk lov av foreldrene å være med på alt som smakte av jul.

Det er Jehovas Vitner-elever med i bildet på Ekholt også, ikke bare muslimer.

På meg virker hele saken som en sånn typisk ikke-sak som blir blåst opp til tredje verdenskrig av media og noen få som uttaler seg bastant til media.

Jeg fikk lov å lese én artikkel i Moss avis før betalingsmuren sperret for resten, og jeg tolker det slik at dette handler om et FAU-arrangement som foregår på skolen i skoletiden, men som altså arrangeres av foreldrene.  Dette ifølge en samarbeidsavtale der det er bestemt at FAU skal arrangere ett fellesarrangement hvert semester.  Det er altså ikke skolen som står for opplegget, men de blir jo "medarrangører" ved å stille med lokaler og tillate at det skjer på dagtid.

Så er vel poenget at de julegreiene skolen arrangerer, er det noen få barn (JV og muslimer) som ikke får lov til å delta på, fordi det smaker av jul, selv om det trolig er vanskelig å finne noe annet kristent innhold enn akkurat navnet (f.eks. juleverksted).  For å unngå at de også skal forbys å delta på FAU-arrangementet, har rektor foreslått å bruke en annen betegnelse på det.  Jeg synes mye tyder på storm i vannglass her.

Endret av laban
1 time siden, laban skrev:

Det er Jehovas Vitner-elever med i bildet på Ekholt også, ikke bare muslimer.

På meg virker hele saken som en sånn typisk ikke-sak som blir blåst opp til tredje verdenskrig av media og noen få som uttaler seg bastant til media.

Jeg fikk lov å lese én artikkel i Moss avis før betalingsmuren sperret for resten, og jeg tolker det slik at dette handler om et FAU-arrangement som foregår på skolen i skoletiden, men som altså arrangeres av foreldrene.  Dette ifølge en samarbeidsavtale der det er bestemt at FAU skal arrangere ett fellesarrangement hvert semester.  Det er altså ikke skolen som står for opplegget, men de blir jo "medarrangører" ved å stille med lokaler og tillate at det skjer på dagtid.

Så er vel poenget at de julegreiene skolen arrangerer, er det noen få barn (JV og muslimer) som ikke får lov til å delta på, fordi det smaker av jul, selv om det trolig er vanskelig å finne noe annet kristent innhold enn akkurat navnet (f.eks. juleverksted).  For å unngå at de også skal forbys å delta på FAU-arrangementet, har rektor foreslått å bruke en annen betegnelse på det.  Jeg synes mye tyder på storm i vannglass her.

Enig, mitt inntrykk er også at saken p.t. kun lever i politiske miljø og i mediene.

Ellers: Jeg forstod det som deg, og rektor presiserte at navnebyttet var en anbefaling siden målgruppen er skolens elever. Rektor presiserte dessuten at det allerede var gitt tillatelse til arrangementet og at det aldri hadde vært snakk om noe forbud. Storm i et velment vannglass etter min oppfatning også :)

Endret av Kayia

Jeg leste i nyhetene at ekspertene mente at det var vår skyld at så mange muslimer i Europa bestemmer seg for å slakte vantro, basert på dette er jeg enig i at vi ikke bør bruke våre navn og tradisjoner og heller bytte dem ut med muslimske, slik at vi ikke blir slaktet av disse folkene vi undertrykker så ekstremt mye.

Ting lever ikke bare i politiske miljøer, se på Sverige, svenskene er totalt forandret, det er ikke bare politikere som snakker vås eller mediene, det er hele bydeler som er okkupert og erobret av islamister, som ambulanser ikke tør å bevege seg inn i, vantro blir trakasert, jøder må flykte, journalister blir steinet, kvinner må tildekkes... Ting skjer folkes, i virkelighetens Norden, ikke i politiske miljøer og i mediene, nei i vanlige folks hverdager

Anonymkode: 72399...3aa

Annonse

20 minutter siden, Kayia skrev:

Enig, mitt inntrykk er også at saken p.t. kun lever i politiske miljø og i mediene.

Da har du ikke fulgt med. Dette ble en sak i media fordi FORELDRENE reagerte.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fordi de fikk inntrykk av at det var blitt forbudt å ha julearrangementer på skolen.  Men det skolen forsøkte å formidle var 1) at mange foreldre ønsket at FAU ikke skulle holde sitt pålagte elevarrangement akkurat i desember (fordi barn og foreldre har mer enn nok av tilbud i ukene før jul) og 2) at siden disse FAU-sammenkomsten er trivselstiltak for alle elevene, kunne det være lurt å ikke bruke betegnelsen "julelunsj", siden noen foreldre da (over)reagerer med å forby ungene sine å delta.

Antakelig har en eller annen gjøk skrevet et dårlig FAU-referat, og så har saken begynt å koke. 

Dessuten har fjæren "FAU får ikke bruke skolens lokaler i desember, for det er mange foreldre som ikke orker enda mer styr akkurat de ukene" blitt til de fem hønsene "ingen får bruke skolens lokaler til julearrangementer, fordi noen kan bli støtt av det". 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke mer enn det som står i artikkelen det er linket til, og der står det uttrykkelig at enkelte foreldre har tatt kontakt med to representanter fra FrP. Til tross for at rektor har avkreftet det omtalte forbudet velger FrP-politikerne å holde varsko-fanen høyt, og har kontaktet mediene. Saken lever altså i mediene og innenfor FrP, mens den er avkreftet som en misforståelse fra rektor.

1 time siden, Kayia skrev:

Jeg vet ikke mer enn det som står i artikkelen det er linket til, og der står det uttrykkelig at enkelte foreldre har tatt kontakt med to representanter fra FrP. Til tross for at rektor har avkreftet det omtalte forbudet velger FrP-politikerne å holde varsko-fanen høyt, og har kontaktet mediene. Saken lever altså i mediene og innenfor FrP, mens den er avkreftet som en misforståelse fra rektor.

Media begynte å skrive om det pga opprør blandt foreldrene lokalt. Frp henger seg på som de populistene de er.

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Media begynte å skrive om det pga opprør blandt foreldrene lokalt. Frp henger seg på som de populistene de er.

Enkelte foreldre. Høres ikke ut som et foreldreopprør for meg. 

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil. Det var et ganske mange som reagerte, med rette.

Jeg vet som sagt ikke mer enn det som står i artikkelen det er linket til, og der står det at enkelte foreldre har reagert. Om du vet noe annet er det vel bedre å komme med en lenke som dokumenterer dette, framfor å fortsette å kverulere på det som blir referert fra artikkelen det er linket til ;)

Annonse

28 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg vet som sagt ikke mer enn det som står i artikkelen det er linket til, og der står det at enkelte foreldre har reagert. Om du vet noe annet er det vel bedre å komme med en lenke som dokumenterer dette, framfor å fortsette å kverulere på det som blir referert fra artikkelen det er linket til ;)

Da får du sette deg bedre inn i saken, gjøre litt reasearch fex, før du raller i vei.

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du sette deg bedre inn i saken, gjøre litt reasearch fex, før du raller i vei.

Det enkleste er vel at du lenker til artiklene som viser at ganske mange reagerte kanskje? ;)

Det er jo ikke så rart at mange reagerte når saken ble framstilt som noe helt annet enn den egentlig handlet om.

Misforståelser lar seg oppklare. FAU holder seg unna julestria og finner et navn på arrangementet som også Jehovas Vitner kan godta, så er alle glade.

1 time siden, Kayia skrev:

Det enkleste er vel at du lenker til artiklene som viser at ganske mange reagerte kanskje? ;)

Det beste er at folk undersøker selv før de svarer. Tro ALDRI på ting slik de blir presentert i media.

48 minutter siden, laban skrev:

Det er jo ikke så rart at mange reagerte når saken ble framstilt som noe helt annet enn den egentlig handlet om.

Misforståelser lar seg oppklare. FAU holder seg unna julestria og finner et navn på arrangementet som også Jehovas Vitner kan godta, så er alle glade.

JV for selv ta ansvar for sin egen tulletro.

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste er at folk undersøker selv før de svarer. Tro ALDRI på ting slik de blir presentert i media.

At alle her inne skal ha lest alle andre artikler enn den det linkes til for å kunne uttale seg om en sak faller på sin egen urimelighet, så jeg tror vel den egentlige årsaken til at du ikke kommer med en link er at du ikke har lenke til en artikkel som sier noe annet :)

Med det sagt takker jeg for ordskiftet, og ønsker deg fin kveld videre.

På 11.10.2016 den 17.55, AnonymBruker skrev:

Nei men har du sett. Det var altså du som rallet i vei uten å ha satt deg ordentlig inn i saken ;) 

--

Medieskapt

Sjefen for opplæring i Rygge, Lars Gjemmestad, mener på sin side hele saken er skapt av media.

– Vi hadde i går et møte med over hundre foreldre, hvor samtlige stiller seg bak vedtaket. Det bildet som er skapt av Ekholt skole er fullstendig galt.

Nå ønsker han, som rektor Andersen, å legge hele saken bak seg. Samtidig presiserer han at Andersen får den oppfølgingen hun trenger av kommunen etter å ha mottatt trusler.

Vi er i en prosess hvor vi skal vurdere om dette skal anmeldes, men inntil videre er det viktig at Andersen får det tilbudet hun trenger av kommunen.

https://www.nrk.no/ostfold/rektor-drapstruet-etter-_jule-krangel_-1.13175595

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...