Gå til innhold

Hva gjør du for samfunnet/miljøet/fremtida

Anbefalte innlegg

Noen helgefunderinger:

1. Hva gjør du for samfunnet/miljøet/fremtida?
  2. Er det noe du har dårlig samvittighet for at du gjør, som du egentlig burde slutte med?
  3. Hvis du skulle gi råd til en 18-åring om hva du synes han/hun burde tenke på i voksenlivet når det gjelder påvirkning på miljøet, hva ville du si?

Jeg kan jo svare for min egen del:

1. Jeg er ikke særlig opptatt av mote og interiør, og synes ikke shopping er spesielt spennende. Prøver dermed å holde forbruket nede (og dermed belaste miljøet mindre). Jeg kjøper litt brukt, og prøver å vende meg til å kjøpe brukte klær og noe utstyr. Jeg prøver å kaste minimalt med mat, men noe blir det jo. Jeg er flink til å kildesortere. Jeg gir fast beløp til to ulike organisasjoner som driver utviklingsarbeid i u-land.
  2. Jeg kjører altfor mye bil! Det er vel det verste. Burde vært mye flinkere til å ta buss. Har også for mange ting rundt meg, synes det er vanskelig å kaste ting, og det hoper seg opp. Jeg burde være mer bevisst på hva solkrem, tannkrem, vaskemidler etc inneholder, for å begrense miljøgifter. Burde ha delt enda mer med de som er vanskeligstilt pga politisk styre, religion, fattigdom etc.
  3. Det er forbruket av nye produkter som har mest mulig negativ påvirkning på miljøet (råstoffutvinning, produksjon, transport, avfallsbehandling, utslipp) - så vær bevisst på hva du kjøper. Kjøp og selg brukt, og kjøp kvalitet. Klar deg lengst mulig uten bil :-)

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Positivt :

1. Jeg sykler eller tar buss til jobb hele året

2. Har stort sett hatt ferie i Norge de siste årene. (Nå jobber jeg ute i sola mens resten er i Syden)

3. Prøver alltid å selge eller gi bort brukbare ting.

4. Spiser mindre kjøtt enn gjennomsnittet, har jeg funnet ut. Litt overraskende, men når jeg teller har vi ikke så mange middager som er basert på mye kjøtt.

5. Gir litt til veldedighet privat og gjennom jobben.

Dårlig samvittighet (burde hatt):

1. Har en diesel -suv, og bytter bil relativt ofte.

2. Piggdekk 

3.  Pusser opp og kjøper nye ting selv om det gamle et brukbart.

4. Ikke bevisst på strømforbruk. 

Råd til 18 åring:

1. Forsvar demokrati, ytringsfrihet og rettsikkerhet selv når det ikke er kult å gjøre det.

2 minutter siden, Gargamel skrev:

Positivt :

1. Jeg sykler eller tar buss til jobb hele året

2. Har stort sett hatt ferie i Norge de siste årene. (Nå jobber jeg ute i sola mens resten er i Syden)

3. Prøver alltid å selge eller gi bort brukbare ting.

4. Spiser mindre kjøtt enn gjennomsnittet, har jeg funnet ut. Litt overraskende, men når jeg teller har vi ikke så mange middager som er basert på mye kjøtt.

5. Gir litt til veldedighet privat og gjennom jobben.

Dårlig samvittighet (burde hatt):

1. Har en diesel -suv, og bytter bil relativt ofte.

2. Piggdekk 

3.  Pusser opp og kjøper nye ting selv om det gamle et brukbart.

4. Ikke bevisst på strømforbruk. 

Råd til 18 åring:

1. Forsvar demokrati, ytringsfrihet og rettsikkerhet selv når det ikke er kult å gjøre det.

Vi har blitt mer bevisst på kjøttforbruket nå i høst - og det er ungdommenes fortjeneste faktisk :)

Likte rådet ditt til ungdommene. Veldig viktig!

6 hours ago, påskelilje said:

1. Hvis du skulle gi råd til en 18-åring om hva du synes han/hun burde tenke på i voksenlivet når det gjelder påvirkning på miljøet, hva ville du si?

Skryte mindre. Bra for sosiale miljøet.

Positivt:

- kildesorterer

- har fadderbarn i India, er verdensfadder i UNICEF, rovdyrfadder i WWF og har gitt flere mikrolån i kiva.org

- prøver ikke å kjøpe unødvendige ting, men...

- gir bort eller selger ting som er fullt brukbare, men som jeg ikke har bruk for lenger

- prøver å handle mer økologiske matvarer

Negativt:

- kjører dieselbil, men den er forholdsvis ny (2012-modell) og har lavere utslipp enn mange eldre bensinbiler

- kjører en del bil, men når det tar dobbelt så lang tid å ta buss så blir det sånn...

- bruker piggdekk (la om i går, det er glatt her for tiden!)

Til en 18-åring:

- vær deg selv :) Stå opp for de svake og vær snill.

1.

- Kildesorterer, det meste ihvertfall.
- Kjøper ikke nye ting før det gamle er ødelagt.
- Bruker opp klærne mine. Skal ikke så mye til når man har adhd, men mange klær bruker jeg selv etter at de egentlig er oppbruk. Har f.esk ekstra lufting i stilongsen jeg har på nå.
- Fyrer ikke så hardt. Derfor stilongs inne nå ;) I sta var det 19 grader på kjøkkenet, er vel omtrent det nå også. Men om jeg gjør det for miljøet eller for bikkja eller fordi jeg ikke gidder kle på meg så mye når jeg skal ut, det vet jeg ikke :D
- Har ikke tatt fly på mange år.

2.

- Kjører et dieselsluk
- Har piggdekk
- Så gjør jeg helt sikkert masse annet som ikke er miljøbevisst som jeg ikke tenker over. Men jeg bærer absolutt all søppelet mitt ned igjen fra fjellet når jeg har vært på tur, der er det mange svin.

3.

Syns det Gargamel skrev var så bra så jeg støtter det ;)

Annonse

1. Bruker nesten ikke tannkrem

2. Bruker svært lite shampoo

3. Har ikke bil

4. Kjører nesten ikke bil

5. Begrenset kjøttinntak

7. Tar så og si aldri fly

8. Bruker ikke Plumbo

9. Kjøper få duppedingser (de jeg har, har jeg lenge). Selger eller gir bort gammelt, før jeg kjøper nytt/brukt.

10. Relativt få plagg som varer lenge

11. Bruker Eco-program på vaskemaskinen

12. Kler på meg istedet for å bruke unødig mye oppvarming

13. Slår av lys og apparater som trekker strøm når jeg ikke bruker dem

Anonymkode: 5e37d...cfb

På ‎15‎.‎10‎.‎2016 den 3.46, AnonymBruker skrev:

1. Bruker nesten ikke tannkrem

2. Bruker svært lite shampoo

3. Har ikke bil

4. Kjører nesten ikke bil

5. Begrenset kjøttinntak

7. Tar så og si aldri fly

8. Bruker ikke Plumbo

9. Kjøper få duppedingser (de jeg har, har jeg lenge). Selger eller gir bort gammelt, før jeg kjøper nytt/brukt.

10. Relativt få plagg som varer lenge

11. Bruker Eco-program på vaskemaskinen

12. Kler på meg istedet for å bruke unødig mye oppvarming

13. Slår av lys og apparater som trekker strøm når jeg ikke bruker dem

Hvorfor bruker du nesten ikke tannkrem?

På ‎15‎.‎10‎.‎2016 den 0.54, Trine skrev:

- Bruker opp klærne mine. Skal ikke så mye til når man har adhd, men mange klær bruker jeg selv etter at de egentlig er oppbruk. Har f.esk ekstra lufting i stilongsen jeg har på nå.
- Fyrer ikke så hardt. Derfor stilongs inne nå ;) I sta var det 19 grader på kjøkkenet, er vel omtrent det nå også. Men om jeg gjør det for miljøet eller for bikkja eller fordi jeg ikke gidder kle på meg så mye når jeg skal ut, det vet jeg ikke :D

- Så gjør jeg helt sikkert masse annet som ikke er miljøbevisst som jeg ikke tenker over. Men jeg bærer absolutt all søppelet mitt ned igjen fra fjellet når jeg har vært på tur, der er det mange svin.

Gode punkter, Trine!

Men hva mener du egentlig med at adhd'en har sammenheng med at du bruker opp klærne dine? Har du mer slitasje på klær enn andre? Evt hvorfor det?

6 timer siden, påskelilje skrev:

Gode punkter, Trine!

Men hva mener du egentlig med at adhd'en har sammenheng med at du bruker opp klærne dine? Har du mer slitasje på klær enn andre? Evt hvorfor det?

Takk :)

Mer slitasje ja :) Litt sånn klomsethet hører ofte med når man har adhd. Både i form av tryning som ofte ender med hull i buksa og søl som gjør at klærne må vaskes oftere og, ikke minst, uforsiktighet. Det er veldig mye "æh, det går sikkert bra", "nei, pokker, det gikk ikke så bra" :P Det er vanlig å slite med finmotorikken og det resulterer ofte i søl. Så er det vanlig å ikke være like "dannet" og forsiktig. Man har liksom ikke helt kontroll på musklene. 

Jeg har valgt å heller kjøpe litt dyrere, men slitesterke klær. Om det lønner seg økonomisk vet jeg ikke, men da slipper jeg kjøpe nye til stadighet og det må jo være bedre for miljøet.

12 hours ago, påskelilje said:

Hvorfor bruker du nesten ikke tannkrem?

Fordi tannkremen jeg benytter er svært kortreist, svært effektiv (med det det innebærer for tenner og munn), og svært dyr! :P

1) Tja det viktigste jeg gjør er vel å ikke formere meg, det er vel det ultimate miljøtiltaket,  ellers har jeg lite forbruk av det meste

2) Nei dårlig samvittighet har jeg ikke, men noe jeg burde gjort var å pante flasker kaster dem bare i søpla jeg fordi jeg er lat og de få pantekronene spiller ingen rolle for meg, er ingen stor greie men jeg burde vel ta meg sammen på det området, ideellt sett, men kommer nok ikke til å gjøre det .. :)

3) Tror ikke jeg er den rette til å gi råd her i livet, men vil si at en må tenke selv og ikke la seg bli påvirket for mye av propagandaen som omringer oss og påvirker oss veldig, selv om det er lettere sagt enn gjort...

Anonymkode: 6d517...6ee

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

2) Nei dårlig samvittighet har jeg ikke, men noe jeg burde gjort var å pante flasker kaster dem bare i søpla jeg fordi jeg er lat og de få pantekronene spiller ingen rolle for meg, er ingen stor greie men jeg burde vel ta meg sammen på det området, ideellt sett, men kommer nok ikke til å gjøre det ..

Jeg har heller ikke bruk for de pantekronene så jeg trykker alltid på Røde kors-knappen på panteautomaten. :) Da går de til en god sak. Gjør det du også!

Annonse

1: 

- Jeg kildesorterer alt vanlig avfall.  Vi bor dessuten like ved en gjenbruksstasjon, slik at det er lett å kaste større ting forsvarlig også.

- Vi har alltid klart oss med én bil, mest fordi jeg nesten aldri har brukt bil til jobb (vi har bodd og jobbet i Oslo i over 30 år).  Det er ikke jeg som bruker bilen mest til småturer i familien, bortsett fra når det er jeg som flytter på junior når han skal hit og dit.  Piggdekk har vi ikke hatt på mange år.

- Bransjer som mote, kosmetikk, interiør og tekstilvarer ville skrumpet til det nesten usynlige hvis alle kunder hadde mitt forbruksmønster.  Jeg har klærne mine lenge, og de kildesorteres også (Frelsesarmeen / loppemarked / tekstilavfall) når de til slutt skiftes ut.  Jeg har aldri forstått de damene som har dilla på sko, jeg synes sko er noe ordentlig plunder, men noen par må man jo ha.

- Vi kaster forsvinnende lite mat, jeg sørger for at rester blir oppbevart og brukt f.eks. når bare én i familien skal spise middag.   

- Vi har hatt nattsenking av innetemperaturen helt siden de aller første "intelligente termostatene" kom på markedet på 80-tallet og er ganske bevisste på energiforbruk.

- Begge vi voksne gir fast til Redd Barna, SOS Barnebyer, Amnesty og Røde Kors og sporadisk til flere andre. Jeg tror det faste blir nesten 2000 kr i måneden.

2:

- Vi har kjørt dieselbil siden myndighetene oppfordret oss til å gjøre dette av miljøhensyn. Dermed har vi nå - etter at de gjorde helomvending - en fire år gammel bil det vel snart blir forbudt / svindyrt å bruke og umulig å selge i området her vi bor, slik at vi må kjøre den "helt ned" før vi kan bytte den.  Tror ikke vi orker å ta et kjempebeløp i tap pga. noe vi ikke synes er vår egen feil.

- Vi er generelt glade i å reise.  Spesielt i de årene begge barna var store og bodde hjemme, ble det opptil flere flyturer i året for alle fire.

- Vi tenker ikke spesielt mye miljø når det gjelder innkjøp av dagligvarer, det er vanskelig nok å finne noe (f.eks. middagsmat) som alle liker.  

- Vi bruker tørketrommel til ca. 70% av klesvasken i vinterhalvåret (i den grad det er miljøfiendtlig i et land med vannkraft).

- Jeg har måttet gi opp å bruke lav temperatur på oppvaskmaskinen, fordi den da ikke ble ren.  Men jeg kjører den bare når den er helt full.

3:

Min egen nesten 18-åring hører ikke på råd fra meg, men jeg håper at noen av verdiene mine har påvirket ham allikevel.  Tror nok han har fått med seg at jeg synes alle former for materialisme og "bruk og kast"-mentalitet er negativt ;)  Og han har aldri sett meg kaste noe i naturen eller på bakken.

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

2) Nei dårlig samvittighet har jeg ikke, men noe jeg burde gjort var å pante flasker kaster dem bare i søpla jeg fordi jeg er lat og de få pantekronene spiller ingen rolle for meg,

Har du så god råd? Kan fort bli flere hundre kroner i måneden dette!

Anonymkode: ea85b...919

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...