Gå til innhold

God venn?

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som jeg står ganske nær og som jeg er glad i. Vi snakker om det meste og har kjent hverandre i mange år, samt forblitt venner gjennom tykt og tynt. 

Vi er i grunn ganske forskjellige. Vi begge har barn. Hun har et voksent barn og et lite barn på 3 år. 

I det siste året har hun begynt å leve et ganske utsvevende liv. Veldig ofte, når 3-åringen hennes er hos sin far, drar hun ut og drikker seg full, og ender som regel opp med å ha beskyttet sex med tilfeldige menn. Og det skjer også innimellom at hun også tar noen blås hasj, eller en stripe kokain. Hun handler som om det ikke er så farlig hva som skjer med henne, men tenker ikke på barnet sitt. Hun sliter en del med psykiske problemer fra før av, og jeg har blitt veldig bekymret for hele situasjonen. Spesielt med tanke på hennes 3-åring. Dette påvirker jo barnet også, når mor blir så ustabil at hun ikke helt klarer å ta vare på barnet sitt. De er innunder barnevernet, så det er folk i bildet. Jeg tror bare ikke de vet hva som egentlig foregår. 

Min venninne har gang på gang fortalt meg om hva som har skjedd de gangene hun har festet. Og som en god venninne, føler jeg at jeg ikke bare kan sitte og se på det som skjer, nikke og smile og jatte med, når jeg føler at det hun driver med er veldig uansvarlig. Men hun forventer sympati og forståelse, og når jeg ikke sier eller gjør det hun ønsker, mener hun bare at jeg er kald og følelsesløs. Hun velger selv hva hun vil fortelle meg, men jeg mener at da bør hun også tåle at jeg sier hva jeg mener. Hun mener en god venn støtter uansett. Men jeg mener at man er en god venn om man sier ifra når noen er idioter eller gjør feil, men fortsatt er der og er glad i dem. 

Hva ville du gjort eller sagt til denne venninna? Og hva er din oppfatning av en god venn?

Mvh 

Bekymret venninne

Anonymkode: 1eebf...1a6

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414202-god-venn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ville du gjort eller sagt til denne venninna? Og hva er din oppfatning av en god venn?

En god venn er en som er der for deg, men som ikke lar deg gjøre ulovlige og farlige ting fordi h*n er redd for å såre deg.

Jeg skjønner at du er i en veldig vanskelig situasjon, men for ungens skyld bør du fortelle barnevernet akkurat hvordan det er. Din venninne er voksen og velger (til en viss grad i alle fall) selv hva hun gjør. ungen er prisgitt en mor som ikke er i stand til å ta seg av ham/henne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414202-god-venn/#findComment-3727916
Del på andre sider

4 minutter siden, Lillemus skrev:

En god venn er en som er der for deg, men som ikke lar deg gjøre ulovlige og farlige ting fordi h*n er redd for å såre deg.

Jeg skjønner at du er i en veldig vanskelig situasjon, men for ungens skyld bør du fortelle barnevernet akkurat hvordan det er. Din venninne er voksen og velger (til en viss grad i alle fall) selv hva hun gjør. ungen er prisgitt en mor som ikke er i stand til å ta seg av ham/henne.

Takk for svar. 

Ja, jeg har tenkt mye på om jeg bør varsle barnevernet om mine bekymringer. Og en stor del av meg føler at det er mest riktig, nettopp pga barnet. Men jeg må innrømme at jeg er redd for at vennskapet vårt da vil opphøre. Selv om jeg varsler anonymt, vil hun skjønne at det er meg. 

Alternativt kan jeg gi venninna mi et varsku her om hva jeg vurderer dersom hun ikke gjør bedre valg fremover... Huff...synes det er vanskelig 😣

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414202-god-venn/#findComment-3727922
Del på andre sider

En god venn er en som snakker alvor med deg når det er nødvendig, og som ikke bare jatter med. Jeg kan huske to ulike ganger der to av mine venner tok en alvorsprat med meg om noe de synes jeg gjorde feil/uklokt. Det var fryktelig ubehagelige samtaler, særlig den ene, men jeg innså at de hadde rett, og i ettertid var jeg veldig glad for at de hadde sagt i fra til meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414202-god-venn/#findComment-3728009
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

En god venn er en som snakker alvor med deg når det er nødvendig, og som ikke bare jatter med. Jeg kan huske to ulike ganger der to av mine venner tok en alvorsprat med meg om noe de synes jeg gjorde feil/uklokt. Det var fryktelig ubehagelige samtaler, særlig den ene, men jeg innså at de hadde rett, og i ettertid var jeg veldig glad for at de hadde sagt i fra til meg.

Takk for svar 😊

Det er godt å høre at det er fler som er enig med meg. Selv om det kan oppleves vanskelig å få høre sannheten noen ganger, så foretrekker jeg faktisk selv, at mine venner kan fortelle meg sine meninger, om de mener jeg handler feil eller hva det måtte være. Det viktigste er at de fortsatt er der og at de bryr seg og er glad i meg uansett. Ikke at de blindt skal støtte meg. Min venninne mener jo at venner skal støtte en uansett hva. Det blir veldig feil i mine øyne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414202-god-venn/#findComment-3728022
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...