Gå til innhold

Psykiater vs. Psykolog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har opp igjennom årene lagt merke til at psykiatere jeg har vært hos har vært så autoritære og litt "stram i mina" i forhold til psykologene jeg har vært hos av samme grunn(depresjon og angst). Er dette tilfeldig eller er det noe ved dette tro? Bare veldig nysgjerrig på dette:-) Må også legge til at jeg er en "enkel pasient" ydmyk og lærevillig

Anonymkode: c18f0...2db

Skrevet

Interessant spørsmål, men jeg tror det varierer der også . Psykiater tenker vel mer diagnoser og medisin, mens psykologer tenker mer terapi.

Skrevet

Mitt inntrykk er at psykiatere er mer overfladisk, mens psykologene gir mer rom for følelser. 

Anonymkode: b6bce...8af

Skrevet

Største forskjellen på en psykiater og en psykolog er at psykiateren kan skrive ut medisiner, for de er utdanna leger. Og så kommer jo da terapi og metoder som en slags spesialisering? Har gått til psykiater i 6 år, og vi har jobbet mye med følelser.

Anonymkode: 99804...98c

Skrevet

Aldri fått terapi hos psykiatere. Stort sett avhør som resulterer i medisinjustering. Hos psykologer har jeg fått ordentlig terapi. 

Anonymkode: 193da...3b3

Skrevet

Har psykiateren mindre psykoterapi i sin utdannelse enn psykologen? 

Anonymkode: 89cf0...57d

Skrevet

nei det tror jeg ikke...først 5-6 år for å bli lege, så 5 år i spesialisering for å bli psykiater...

Anonymkode: 99804...98c

Skrevet

Det er ikke noe regel om att psykiatere er "strengere" enn psykologer. Jeg gikk til en psykiater, som endog, ville legge meg på slik psykoanalysesofa. Om det er ett ord.

Anonymkode: f04a8...b13

Skrevet

Jeg tror det er mer personavhengig enn yrkesavhengig.

Der jeg ofte har tenkt at psykiatere jobber med "hardware" (organisk hjernestruktur, nevrotransmittere, reseptorer, osv.) i hjernen og psykologer med "software" (tanker, tankemåter, følelser, osv.) - så finnes det enormt mye overlapp og beskrivelsen er sannsynligvis ikke riktig.

Men - hvis man ser på f.eks jungiansk typeindeks på psykologer og psykiatere, tror jeg gjerne psykologer har en større grad av emosjonell styring og psykiatere (som andre leger) mer tankestyrte. Uten at jeg egentlig har dekning for denne påstanden. 

Skrevet
14 minutes ago, issomethingwrong said:

Jeg tror det er mer personavhengig enn yrkesavhengig.

Der jeg ofte har tenkt at psykiatere jobber med "hardware" (organisk hjernestruktur, nevrotransmittere, reseptorer, osv.) i hjernen og psykologer med "software" (tanker, tankemåter, følelser, osv.) - så finnes det enormt mye overlapp og beskrivelsen er sannsynligvis ikke riktig.

Men - hvis man ser på f.eks jungiansk typeindeks på psykologer og psykiatere, tror jeg gjerne psykologer har en større grad av emosjonell styring og psykiatere (som andre leger) mer tankestyrte. Uten at jeg egentlig har dekning for denne påstanden. 

Dette er jo bare svada. Hardware/software og tankestyrt/følelsesstyrt.

Kanskje psykologer ikke har graphic accelerator... men men.

Ha en fin og fullverdig dag! :)

Anonymkode: 62626...b37

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha en fullverdig dag du også :) 

Skrevet

Takk for deres meninger:-))

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du ute etter å provesere folk? Ha en fin dag!

Skrevet

I følge psykiateren jeg gikk til er psykologer langt flinkere enn psykiatere når det gjelder terapi. Psykologen bruker 6 år på skolen for å lære om psykologi, psykiateren bruker 6 år på å lære om alt mulig annet. Psykiateren vil jo i løpet av spesialiseringen få endel erfaring og da tror jeg det er veldig personavhengig hvor interessant man syns terapibiten er, eller om man egentlig kun ønsker å medisinere. Uansett så får de ikke den grundige spesialiseringen innen terapi som det en psykolog har.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er du ute etter å provesere folk? Ha en fin dag!

Aner ikke. Jeg aner ingenting.

Skrevet

Jeg har gode og dårlige erfaringer emd ebgge deler. Har hatt både en fantastisk psykologspesialist og psykiater. 

Anonymkode: 2e5da...b2d

Skrevet

For et latterlig innlegg.... Dette går da virkelig på person og ikke yrke.

Skrevet
1 minutt siden, Maw87 skrev:

For et latterlig innlegg.... Dette går da virkelig på person og ikke yrke.

Jaha? Så du mener at utdanning ikke har noe å si for hvordan man utfører jobben sin? Da forstår jeg ikke hvorfor vi bryr med å ta utdanninger.

Skrevet
14 minutes ago, Trine said:

Jaha? Så du mener at utdanning ikke har noe å si for hvordan man utfører jobben sin? Da forstår jeg ikke hvorfor vi bryr med å ta utdanninger.

Hvorfor har utdanningen noe med hvor "autoritære" de er og hvor "stram mine" de har?

Det forstår jeg virkelig ikke.

Skrevet (endret)

Det har jeg da virkelig ikke sagt! Påstanden om at psykiatere er mer "stram i mina" enn psykologer er personavhengig og ikke yrkesavhengig. 

Endret av Maw87

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...