AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 Skrevet 16. oktober 2016 Jeg har opp igjennom årene lagt merke til at psykiatere jeg har vært hos har vært så autoritære og litt "stram i mina" i forhold til psykologene jeg har vært hos av samme grunn(depresjon og angst). Er dette tilfeldig eller er det noe ved dette tro? Bare veldig nysgjerrig på dette:-) Må også legge til at jeg er en "enkel pasient" ydmyk og lærevillig Anonymkode: c18f0...2db 0 Siter
FGT Skrevet 16. oktober 2016 Skrevet 16. oktober 2016 Interessant spørsmål, men jeg tror det varierer der også . Psykiater tenker vel mer diagnoser og medisin, mens psykologer tenker mer terapi. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 Skrevet 16. oktober 2016 Mitt inntrykk er at psykiatere er mer overfladisk, mens psykologene gir mer rom for følelser. Anonymkode: b6bce...8af 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 Skrevet 16. oktober 2016 Største forskjellen på en psykiater og en psykolog er at psykiateren kan skrive ut medisiner, for de er utdanna leger. Og så kommer jo da terapi og metoder som en slags spesialisering? Har gått til psykiater i 6 år, og vi har jobbet mye med følelser. Anonymkode: 99804...98c 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 Skrevet 16. oktober 2016 Aldri fått terapi hos psykiatere. Stort sett avhør som resulterer i medisinjustering. Hos psykologer har jeg fått ordentlig terapi. Anonymkode: 193da...3b3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 Skrevet 16. oktober 2016 Har psykiateren mindre psykoterapi i sin utdannelse enn psykologen? Anonymkode: 89cf0...57d 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 Skrevet 16. oktober 2016 nei det tror jeg ikke...først 5-6 år for å bli lege, så 5 år i spesialisering for å bli psykiater... Anonymkode: 99804...98c 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 Skrevet 17. oktober 2016 Det er ikke noe regel om att psykiatere er "strengere" enn psykologer. Jeg gikk til en psykiater, som endog, ville legge meg på slik psykoanalysesofa. Om det er ett ord. Anonymkode: f04a8...b13 0 Siter
ISW Skrevet 17. oktober 2016 Skrevet 17. oktober 2016 Jeg tror det er mer personavhengig enn yrkesavhengig. Der jeg ofte har tenkt at psykiatere jobber med "hardware" (organisk hjernestruktur, nevrotransmittere, reseptorer, osv.) i hjernen og psykologer med "software" (tanker, tankemåter, følelser, osv.) - så finnes det enormt mye overlapp og beskrivelsen er sannsynligvis ikke riktig. Men - hvis man ser på f.eks jungiansk typeindeks på psykologer og psykiatere, tror jeg gjerne psykologer har en større grad av emosjonell styring og psykiatere (som andre leger) mer tankestyrte. Uten at jeg egentlig har dekning for denne påstanden. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 Skrevet 17. oktober 2016 14 minutes ago, issomethingwrong said: Jeg tror det er mer personavhengig enn yrkesavhengig. Der jeg ofte har tenkt at psykiatere jobber med "hardware" (organisk hjernestruktur, nevrotransmittere, reseptorer, osv.) i hjernen og psykologer med "software" (tanker, tankemåter, følelser, osv.) - så finnes det enormt mye overlapp og beskrivelsen er sannsynligvis ikke riktig. Men - hvis man ser på f.eks jungiansk typeindeks på psykologer og psykiatere, tror jeg gjerne psykologer har en større grad av emosjonell styring og psykiatere (som andre leger) mer tankestyrte. Uten at jeg egentlig har dekning for denne påstanden. Dette er jo bare svada. Hardware/software og tankestyrt/følelsesstyrt. Kanskje psykologer ikke har graphic accelerator... men men. Ha en fin og fullverdig dag! Anonymkode: 62626...b37 0 Siter
ISW Skrevet 17. oktober 2016 Skrevet 17. oktober 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo bare svada. Hardware/software og tankestyrt/følelsesstyrt. Kanskje psykologer ikke har graphic accelerator... men men. Ha en fin og fullverdig dag! Anonymkode: 62626...b37 Ha en fullverdig dag du også 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 Skrevet 17. oktober 2016 Takk for deres meninger:-)) Anonymkode: c18f0...2db 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 Skrevet 17. oktober 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo bare svada. Hardware/software og tankestyrt/følelsesstyrt. Kanskje psykologer ikke har graphic accelerator... men men. Ha en fin og fullverdig dag! Anonymkode: 62626...b37 Hvorfor er du ute etter å provesere folk? Ha en fin dag! Anonymkode: c18f0...2db 0 Siter
Trine Skrevet 17. oktober 2016 Skrevet 17. oktober 2016 I følge psykiateren jeg gikk til er psykologer langt flinkere enn psykiatere når det gjelder terapi. Psykologen bruker 6 år på skolen for å lære om psykologi, psykiateren bruker 6 år på å lære om alt mulig annet. Psykiateren vil jo i løpet av spesialiseringen få endel erfaring og da tror jeg det er veldig personavhengig hvor interessant man syns terapibiten er, eller om man egentlig kun ønsker å medisinere. Uansett så får de ikke den grundige spesialiseringen innen terapi som det en psykolog har. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 Skrevet 17. oktober 2016 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor er du ute etter å provesere folk? Ha en fin dag! Anonymkode: c18f0...2db Aner ikke. Jeg aner ingenting. Anonymkode: 62626...b37 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 Skrevet 17. oktober 2016 Jeg har gode og dårlige erfaringer emd ebgge deler. Har hatt både en fantastisk psykologspesialist og psykiater. Anonymkode: 2e5da...b2d 0 Siter
Gjest Skrevet 18. oktober 2016 Skrevet 18. oktober 2016 For et latterlig innlegg.... Dette går da virkelig på person og ikke yrke. 0 Siter
Trine Skrevet 18. oktober 2016 Skrevet 18. oktober 2016 1 minutt siden, Maw87 skrev: For et latterlig innlegg.... Dette går da virkelig på person og ikke yrke. Jaha? Så du mener at utdanning ikke har noe å si for hvordan man utfører jobben sin? Da forstår jeg ikke hvorfor vi bryr med å ta utdanninger. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 Skrevet 18. oktober 2016 14 minutes ago, Trine said: Jaha? Så du mener at utdanning ikke har noe å si for hvordan man utfører jobben sin? Da forstår jeg ikke hvorfor vi bryr med å ta utdanninger. Hvorfor har utdanningen noe med hvor "autoritære" de er og hvor "stram mine" de har? Det forstår jeg virkelig ikke. Anonymkode: 62626...b37 0 Siter
Gjest Skrevet 18. oktober 2016 Skrevet 18. oktober 2016 (endret) Det har jeg da virkelig ikke sagt! Påstanden om at psykiatere er mer "stram i mina" enn psykologer er personavhengig og ikke yrkesavhengig. Endret 18. oktober 2016 av Maw87 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.