hannine Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 Hei! Har hatt en litt merkelig opplevelse her den siste uken, har en datter på 11 som er nattvæter og bruker bleie som hun selv syntes er greit. Her for noen dager siden kom hun inntill meg og sa at hun hadde bæsjet i bleie, jeg prøvde og være forsåelsefull og si at dette bare var en ulykke. Dette skjedde så omigjen de to neste nettene, jeg bestemte meg for å snakke med henne om dette og da fikk jeg meg et lite sjokk hun forteller nesten rett ut at når hun alikevel har på bleie så syntes hun at hun kan bæsje i dem. Jeg ble skikkelig paff og viste virkelig ikke hva jeg skulle si, svare mitt ble til henne at hun skulle prøve å la være. Hva skulle jeg egentlig svart, skulle jeg blitt sint og sagt at sånt gjør man virkelig ikke eller hva? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41424-jente-p%C3%A5-11-som-er-nattv%C3%A6ter-b%C3%A6sjer-p%C3%A5-seg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bettan Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 Slik var sønnen min for en stund tilbake også. Han var en periode overivrig med å få på bleia om kvelden og ville legge seg tidlig. Gjør datteren din dette rett etter hun har lagt seg eller rett etter at hun har våknet? Tror det bare er en periode.....nysgjerrighet over hvordan det føles......for sønnen min ga seg etter å ha gjort det en 4 -5 ganger. Datteren din er jo så stor at hun fint kan skifte på og vaske seg selv, da ser hun hvor mye klin det blir så hun gidder ikke dette i lengden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41424-jente-p%C3%A5-11-som-er-nattv%C3%A6ter-b%C3%A6sjer-p%C3%A5-seg/#findComment-155619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hannine Skrevet 18. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2002 Slik var sønnen min for en stund tilbake også. Han var en periode overivrig med å få på bleia om kvelden og ville legge seg tidlig. Gjør datteren din dette rett etter hun har lagt seg eller rett etter at hun har våknet? Tror det bare er en periode.....nysgjerrighet over hvordan det føles......for sønnen min ga seg etter å ha gjort det en 4 -5 ganger. Datteren din er jo så stor at hun fint kan skifte på og vaske seg selv, da ser hun hvor mye klin det blir så hun gidder ikke dette i lengden. Fint å høre at jeg ikke er alene om problemet Bettan. Jeg er nå akkurat ferdig med å hjelpe henne på bade og bleien inneholdt i dag, som i går mer enn bare tiss. Vi pratet litt om det på badet, og inni meg tenkt jeg liksom at nå må du bare si hardt nei at dette kan du ikke gjøre. Men sammtidig så syntes jeg ikke det er rett av meg å sette grenser for hva hun skal og ikke på en måte. Jeg er jo bare sjeleglad for at hun vil bruke bleie som hjelpemiddel for problemet hun har. Er det noen som har noen synspunkter på det, skal jeg bare la det gå sin gang selv om det tar en stund før hun slutter å bæsje på seg igjen. For meg gjør det jo ingen ting om det er bæsj i bleia når jeg hjelper henne, det er bare at jeg er så usikker på hvordan jeg skal reagere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41424-jente-p%C3%A5-11-som-er-nattv%C3%A6ter-b%C3%A6sjer-p%C3%A5-seg/#findComment-156095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siri Harket, uroterapeut Skrevet 18. januar 2002 Del Skrevet 18. januar 2002 Til Hannine.Det er ikke så lett å si noe om hvorfor dette oppstår. Det kan være så enkelt at det er et virus som går. Det kan også være at hun har spist noe hun ikke har tålt.Dersom hun har fått medisiner for noe i den senere tid kan det være en bivirkning av det?? Jeg tror det kan være lurt å høre med henne om hun har noe formening om hvorfor dette skjer.Det er ikke normalt at en 11-åring velger selv å la avføringen komme i bleia. Vi får håpe at det er forbigående.Litt rart at det bare skjer på natten. Prøv å få henne til å sette seg på toalettet fast hver dag en stund etter middag. Tarmen kan da vennes til at det er da avføringen skal ut 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41424-jente-p%C3%A5-11-som-er-nattv%C3%A6ter-b%C3%A6sjer-p%C3%A5-seg/#findComment-156216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bettan Skrevet 20. januar 2002 Del Skrevet 20. januar 2002 Fint å høre at jeg ikke er alene om problemet Bettan. Jeg er nå akkurat ferdig med å hjelpe henne på bade og bleien inneholdt i dag, som i går mer enn bare tiss. Vi pratet litt om det på badet, og inni meg tenkt jeg liksom at nå må du bare si hardt nei at dette kan du ikke gjøre. Men sammtidig så syntes jeg ikke det er rett av meg å sette grenser for hva hun skal og ikke på en måte. Jeg er jo bare sjeleglad for at hun vil bruke bleie som hjelpemiddel for problemet hun har. Er det noen som har noen synspunkter på det, skal jeg bare la det gå sin gang selv om det tar en stund før hun slutter å bæsje på seg igjen. For meg gjør det jo ingen ting om det er bæsj i bleia når jeg hjelper henne, det er bare at jeg er så usikker på hvordan jeg skal reagere. Hei igjen ) Jeg skjønner kjempegodt at du er sjeleglad for at hun aksepterer å bruke bleie, det sparer en for mye arbeid. Som du sier er det ikke noe problem for deg å håndtere bæsjebleie, og det gjør det jo letter å akseptere det som skjer selv om det er vanskelig å forstå hvorfor hun gjør dette. Jeg syns ikke du skal lage noen stor sak ut av dette siden det er noe som helt sikkert vil får over, men snakke med henne om det bør du. Spør henne om hva hun selv synes, om hun har vondt noen steder, om hun gjør det bevisst osv. Få henne til å tenke litt over dette selv. Som sagt bæsjet gutten min alltid på seg om kvelden før han sovnet. Vet du noe om når datteren din gjør dette? Fyller hun bleia så fort du har satt den på henne og hun har kommet i seng, gjør hun det mens hun sover, eller bæsjer hun bleien full rett etter at hun vokner? På den måten kan du jo finne ut om det er noe galt for det er jo veldig sjelden at man bæsjer på seg mens man sover. Det høres litt rart ut, men jeg ville ha foretatt en liten sjekk, *luktetest* for å finne ut av dette. Gjør hun det om kvelden bør hun jo skiftes på før hun sovner, mens om hun gjør det når hun våkner, kan du jo ta av henne bleien med engang slik at hun må gå på do. Uansett hva du gjør, så er dette ingen stor sak og jeg syns ikke du skal lage kjempeproblemer ut av dette. Som du sier gjør det deg ingenting å hjelpe henne og siden hun allerede har den på må hun få lov til å bruke bleien til det den er ment for å ta i mot ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41424-jente-p%C3%A5-11-som-er-nattv%C3%A6ter-b%C3%A6sjer-p%C3%A5-seg/#findComment-156415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hannine Skrevet 20. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2002 Hei igjen ) Jeg skjønner kjempegodt at du er sjeleglad for at hun aksepterer å bruke bleie, det sparer en for mye arbeid. Som du sier er det ikke noe problem for deg å håndtere bæsjebleie, og det gjør det jo letter å akseptere det som skjer selv om det er vanskelig å forstå hvorfor hun gjør dette. Jeg syns ikke du skal lage noen stor sak ut av dette siden det er noe som helt sikkert vil får over, men snakke med henne om det bør du. Spør henne om hva hun selv synes, om hun har vondt noen steder, om hun gjør det bevisst osv. Få henne til å tenke litt over dette selv. Som sagt bæsjet gutten min alltid på seg om kvelden før han sovnet. Vet du noe om når datteren din gjør dette? Fyller hun bleia så fort du har satt den på henne og hun har kommet i seng, gjør hun det mens hun sover, eller bæsjer hun bleien full rett etter at hun vokner? På den måten kan du jo finne ut om det er noe galt for det er jo veldig sjelden at man bæsjer på seg mens man sover. Det høres litt rart ut, men jeg ville ha foretatt en liten sjekk, *luktetest* for å finne ut av dette. Gjør hun det om kvelden bør hun jo skiftes på før hun sovner, mens om hun gjør det når hun våkner, kan du jo ta av henne bleien med engang slik at hun må gå på do. Uansett hva du gjør, så er dette ingen stor sak og jeg syns ikke du skal lage kjempeproblemer ut av dette. Som du sier gjør det deg ingenting å hjelpe henne og siden hun allerede har den på må hun få lov til å bruke bleien til det den er ment for å ta i mot ) Takk for svar Bettan. Som du sier så er dette nok ikke noe å lage noe stor sak av ennå... Og jeg har pratet med henne for å prøve og forsikkre meg om at det ikke er noe feil med henne. Har fått et inntrykk av at dette er noe hun faktisk på en måte gjør med "vilje". Jeg aksepterer det fult ut inntill vidre. Du lurer på når hun gjør det, jeg har ikke sjekket det helt opp, men jeg tror hun våkner opp rundt 5.00-6.00 og fyller opp bleia for så og sove til jeg vekker henne, det er jo bare snakk om et par timer så jeg tror ikke det skal være farlig om hun ikke får skiftet på seg da, er det det? Og jeg syntes også det er litt for mye arbeid for meg hvis jeg skal stå opp for å ta av henne bleien så tidelig bare for å true henne til å gjøre ifra seg på do i stede for i bleia. Hva mener du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41424-jente-p%C3%A5-11-som-er-nattv%C3%A6ter-b%C3%A6sjer-p%C3%A5-seg/#findComment-156419 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bettan Skrevet 20. januar 2002 Del Skrevet 20. januar 2002 Takk for svar Bettan. Som du sier så er dette nok ikke noe å lage noe stor sak av ennå... Og jeg har pratet med henne for å prøve og forsikkre meg om at det ikke er noe feil med henne. Har fått et inntrykk av at dette er noe hun faktisk på en måte gjør med "vilje". Jeg aksepterer det fult ut inntill vidre. Du lurer på når hun gjør det, jeg har ikke sjekket det helt opp, men jeg tror hun våkner opp rundt 5.00-6.00 og fyller opp bleia for så og sove til jeg vekker henne, det er jo bare snakk om et par timer så jeg tror ikke det skal være farlig om hun ikke får skiftet på seg da, er det det? Og jeg syntes også det er litt for mye arbeid for meg hvis jeg skal stå opp for å ta av henne bleien så tidelig bare for å true henne til å gjøre ifra seg på do i stede for i bleia. Hva mener du? Hvis du er sikker på at hun fyller bleia tidlig på morgenkvisten syns jeg ikke du skal vekke henne nei, da er det ingen fare. Det er faktisk hovedargumentet for å la sengevætere sove med bleie på seg syns jeg, at de får sove uforstyrret om natten. Hvis ikke blir de trøtte og uopplagte på skolen fordi konsentrasjonen ville vært ødelagt. Hadde hun derimot bæsjet på seg om kvelden måtte du nødvendigvis ha måttet skifte på henne ellers ville nok huden ha blitt sår etterhvert . Jeg forstår det slik at du har spurt henne litt om dette, siden du har fått svar på at det ikke feiler henne noe. Min sønn fortalte meg at han gjorde det fordi han var nysgjerrig på hvordan det føltes, det er jo forståelig når man først har bleie på seg. Da det skjedde flere ganger spurte jeg igjen og da sa han syns det var litt rampete av han å gjøre det. Har datteren din sagt noe liknende? Hvordan bleie bruker du forresten til datteren din? Alt-i-ett eller har hun trusebleie? Har prøvde trusebleie til sønnen vår, men den lakk som en sil ( så her må jeg fortsatt hjelpe han på med bleia. Vel, hannine jeg håper du ikke tar det ille opp at jeg spør og graver litt om dette ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41424-jente-p%C3%A5-11-som-er-nattv%C3%A6ter-b%C3%A6sjer-p%C3%A5-seg/#findComment-156424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hannine Skrevet 20. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2002 Hvis du er sikker på at hun fyller bleia tidlig på morgenkvisten syns jeg ikke du skal vekke henne nei, da er det ingen fare. Det er faktisk hovedargumentet for å la sengevætere sove med bleie på seg syns jeg, at de får sove uforstyrret om natten. Hvis ikke blir de trøtte og uopplagte på skolen fordi konsentrasjonen ville vært ødelagt. Hadde hun derimot bæsjet på seg om kvelden måtte du nødvendigvis ha måttet skifte på henne ellers ville nok huden ha blitt sår etterhvert . Jeg forstår det slik at du har spurt henne litt om dette, siden du har fått svar på at det ikke feiler henne noe. Min sønn fortalte meg at han gjorde det fordi han var nysgjerrig på hvordan det føltes, det er jo forståelig når man først har bleie på seg. Da det skjedde flere ganger spurte jeg igjen og da sa han syns det var litt rampete av han å gjøre det. Har datteren din sagt noe liknende? Hvordan bleie bruker du forresten til datteren din? Alt-i-ett eller har hun trusebleie? Har prøvde trusebleie til sønnen vår, men den lakk som en sil ( så her må jeg fortsatt hjelpe han på med bleia. Vel, hannine jeg håper du ikke tar det ille opp at jeg spør og graver litt om dette ) Hei igjen! Syntes bare det er fint å ha truffet ei med "samme" problem, men kanskje vi skulle tatt resten av meningsdelingen over mail. Du kan i såfall maile meg på [email protected]. Hvis ikke du er enig kan du gi lyd fra deg her sånn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41424-jente-p%C3%A5-11-som-er-nattv%C3%A6ter-b%C3%A6sjer-p%C3%A5-seg/#findComment-156452 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sdb Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Hei, jeg har samme problemet med gutt snart 10år, derfor tenkte jeg å spørre folk som har hatt problemet. 1. Når slutte hun med å bæsje på seg? 2. Var det noe fysisk eller var det noe psykisk? 3. Hvordan er hun nå? Lykke til! Takker får svar... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41424-jente-p%C3%A5-11-som-er-nattv%C3%A6ter-b%C3%A6sjer-p%C3%A5-seg/#findComment-637873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.