Adriana Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 Da jeg var 6 år ble jeg seksuelt misbrukt av fetteren min på 14 år. Jeg har hatt store problemer med dette etterpå. Nå har jeg fått vite at vår felles bestemor fortsatt har kontakt med han(hun er klar over det som skjedde). Det er fryktelig sårende for meg å vite at hun på en måte har tilgitt han. Psykologen min prøver å forklare meg at bestemoren min og jeg har forskjellige oppfatninger av en 14-åring. Kanskje hun mener at han var et barn, mens jeg mener at han var klar over det han gjorde. Dessuten var jeg bare 6 år og så på han som en voksen. Jeg vet at han da han ble eldre prøvde seg på minst èn til så dette var ikke bare et enkelttilfelle. Hva mener dere? Er en 14-åring ansvarlig for det han gjør? Er det jeg som overreagerer? Var det bare uskyldig barnslig utforskning, selv om det var åtte år mellom oss? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41434-14-%C3%A5rig-overgripernhd-og-andre/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Dette kan en se på fra litt ulike vinkler. Rent juridisk er en 14 åring under den kriminelle lavalder. I dette ligger at barn vurderes anderledes mht ansvarlighet enn voksne. På den annen side kan ikke ansvar ses på som ja/nei. Det er for meg klart at han visste at dette var svært gærnt/ulovlig, og at han har et betydelig ansvar for dette - dog i mindre grad enn om det var en voksen, men mer enn om han var 11 år. Så til bestemors reaksjon. Selv om hun mente at dette var et særdeles alvorlig overgrep, skulle hun da til evig tid nekte å snakke med sitt barnebarn? Tenk deg selv: Du har et eget barn som 14 år gammel gjør en alvorlig forbrytelse. Vil du for alltid bryte all kontakt? Vil du oppfordre andre foreldre til å gjøre det samme? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41434-14-%C3%A5rig-overgripernhd-og-andre/#findComment-155807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adriana Skrevet 16. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2002 Dette kan en se på fra litt ulike vinkler. Rent juridisk er en 14 åring under den kriminelle lavalder. I dette ligger at barn vurderes anderledes mht ansvarlighet enn voksne. På den annen side kan ikke ansvar ses på som ja/nei. Det er for meg klart at han visste at dette var svært gærnt/ulovlig, og at han har et betydelig ansvar for dette - dog i mindre grad enn om det var en voksen, men mer enn om han var 11 år. Så til bestemors reaksjon. Selv om hun mente at dette var et særdeles alvorlig overgrep, skulle hun da til evig tid nekte å snakke med sitt barnebarn? Tenk deg selv: Du har et eget barn som 14 år gammel gjør en alvorlig forbrytelse. Vil du for alltid bryte all kontakt? Vil du oppfordre andre foreldre til å gjøre det samme? For det første så var den kriminelle lavalder 14 år da overgrepet skjedde så han ble betraktet som voksen og for det andre så har han begått andre overgrep da han var 16 år og eldre så som sagt var ikke dette et enkelttilfelle. Jeg mener uansett at en 14-åring vet hva han gjør. Hvis dette var min sønn/barnebarn som var pedofil så hadde jeg brutt kontakten for alltid, ja. Jeg hadde ikke klart å se han inn i øynene eller tatt på han noensinne! Og ja, det ville jeg absolutt anbefalt til alle andre foreldre også. Pedofile fortjener ikke å ha noen som bryr seg om dem i det hele tatt! Så jeg aksepterer IKKE at bestemor har kontakt med han, nei. Jeg ser på det som et tegn på at hun enten ikke tror på meg eller at hun godkjenner det som skjedde. Han har forresten forsøkt å misbruke min kusine også(samme bestemor), men hun kom seg unna. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41434-14-%C3%A5rig-overgripernhd-og-andre/#findComment-155820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. januar 2002 Del Skrevet 17. januar 2002 For det første så var den kriminelle lavalder 14 år da overgrepet skjedde så han ble betraktet som voksen og for det andre så har han begått andre overgrep da han var 16 år og eldre så som sagt var ikke dette et enkelttilfelle. Jeg mener uansett at en 14-åring vet hva han gjør. Hvis dette var min sønn/barnebarn som var pedofil så hadde jeg brutt kontakten for alltid, ja. Jeg hadde ikke klart å se han inn i øynene eller tatt på han noensinne! Og ja, det ville jeg absolutt anbefalt til alle andre foreldre også. Pedofile fortjener ikke å ha noen som bryr seg om dem i det hele tatt! Så jeg aksepterer IKKE at bestemor har kontakt med han, nei. Jeg ser på det som et tegn på at hun enten ikke tror på meg eller at hun godkjenner det som skjedde. Han har forresten forsøkt å misbruke min kusine også(samme bestemor), men hun kom seg unna. 1. Jeg er helt enig med deg i at en 14 vet hva han gjør når han misbruker noen seksuelt. 2. Det er langt verre og mindre tilgivelig når en person gjentar en alvorlig kriminell handling. Det viser at en ikke angrer og at en ikke tar inn over seg den skade en påfører andre. Det sier også ganske mye om hvor skadet sjel denne personen har. 3. Det er ekstremt skremmende at det nesten er umulig å få incestovergripere dømt. Ofte er det i tillegg lavere straff for å voldta et barn enn en voksen. Det er ekstra ille og krenkende for offeret at gjerningsmenn ikke dømmes og soner sin straff. Det gjør at en ikke føler seg trodd, og at en føler seg sviktet av samfunnet. En lengre fengselsstraff ville også kunne gjøre det lettere for overgriperens familie i ettertid. Dersom vedkommende hadde sonet sin straff og vist absolutt vilje til endring, ville det være lettere gjenoppta et korrekt forhold til han. Uten en slik fengselsstraff, kan det lett bli familiens oppgave å straffe han ved å støte han ut i kulden for alltid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41434-14-%C3%A5rig-overgripernhd-og-andre/#findComment-155874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.