Gå til innhold

Jeg har løyet og latt som i hele mitt liv

Anbefalte innlegg

Richard Asher ga tilstanden sitt navn i 1951. Han oppkalte syndromet etter Karl Friedrich Hieronymus, Baron Münchausen (1720-1797). En mann som reiste vidt omkring og som ble kjent i sin tid for å fortelle fantastiske og overdrevne historier om sitt liv.

:lol: Nå måtte jeg nesten le litt. :lol: 

http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/psykisk-helse/munchausens-syndrom-30086.html

Fortsetter under...

På 1.11.2016 den 0.53, Kanonføde skrev:

Mulig du bør la diagnostikken være opp til psykologen. Selv om jeg finner det noe tvilsomt eller misvisende når han/hun sier du ikke er psykisk syk. Hvis man simulerer sykdom er man ute etter "gevinster" (som f.eks. trygd) og/eller psykisk syk.

Noe annet er at jeg syns du bør være litt kritisk til hvilke sannheter en psykolog kan tenke ut. Noen terapeuter har en tendens til å lage en "stor teori som forklarer alt". Jeg mener det er ekstremt sjeldent det finnes en stor teori som forklarer alt.

Tror munchhausen syndrom involverer selskading. Histrionisk personlighetsforstyrrelse kan involvere "simulering" eller kraftige og bevisste overdrivelser.

Men hva vet jeg.

http://www.kk.no/helse-kosthold-trening/spiller-syk-å-få-omsorg-av-legen-41152#_ga=1.251808782.68475915.1420458206

Man kan ha munchausen uten å bedrive selvskading, sykdommen kommer i alle former og fasonger og menneskets fantasi er uendelig. Denne artikkelen gir en liten innføring i alle de forskjellige tingene folk med munchausen kan gjøre.

Jeg sier ikke at hun har munchausen, men hun kan sikkert ha interesse av å lese artikkelen. Om ikke annet, så er det sikkert en lettelse å se at hun ikke er alene om å simulere. Målet til en med munchausen er ikke trygd, men omsorg.

Anonymkode: 12b65...921

1 minute ago, AnonymBruker said:

http://www.kk.no/helse-kosthold-trening/spiller-syk-å-få-omsorg-av-legen-41152#_ga=1.251808782.68475915.1420458206

Man kan ha munchausen uten å bedrive selvskading, sykdommen kommer i alle former og fasonger og menneskets fantasi er uendelig. Denne artikkelen gir en liten innføring i alle de forskjellige tingene folk med munchausen kan gjøre.

Jeg sier ikke at hun har munchausen, men hun kan sikkert ha interesse av å lese artikkelen. Om ikke annet, så er det sikkert en lettelse å se at hun ikke er alene om å simulere. Målet til en med munchausen er ikke trygd, men omsorg.

Hva mener du med å "ha"? Det er bare en beskrivelse, og hvis hun ikke "har" diagnosen, så "har" hun ikke munchhausen.

1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Hva mener du med å "ha"? Det er bare en beskrivelse, og hvis hun ikke "har" diagnosen, så "har" hun ikke munchhausen.

Hva jeg mener? Det er et reelt syndrom, og de aller færreste er villig til å innrømme at de lider av syndromet, enda mindre søke hjelp. Hvorvidt det er det hun har eller ei vet jeg selvsagt ikke.

Annonse

Hva jeg mener? Det er et reelt syndrom, og de aller færreste er villig til å innrømme at de lider av syndromet, enda mindre søke hjelp. Hvorvidt det er det hun har eller ei vet jeg selvsagt ikke.

Vel jeg driter i hva KK sier om saken. Tabloidjournalister er idioter. Selv om de ser ut til å ha skjønt at det er vanlig å overdrive egen sykdom.

1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Vel jeg driter i hva KK sier om saken. Tabloidjournalister er idioter. Selv om de ser ut til å ha skjønt at det er vanlig å overdrive egen sykdom.

Er du ute eller å diskutere, hjelpe Blomsterfluen, eller vil du bare krangle?

Ok, om du ikke fester lit til hva KKs journalister skriver, kan jeg finne en bedre kilde.

Dette står i danske Patienthåndbogen.  Iht. ICD-10 svarer det til diagnosen "sygdomsefterligning" (F68.1) 

Og når jeg finner frem til den koden i ICD-10, står dette:

F68.1 Viljestyrt produksjon eller simulering av symptomer eller dysfunksjon, enten fysisk eller psykisk

Pasienten simulerer gjentatte ganger symptomer uten åpenbar grunn og kan gå så langt som til å skade seg selv for å produsere symptomer og tegn. Motiveringen er uklar og muligens indrestyrt i den hensikt å komme i sykerollen. Lidelsen er ofte forbundet med markerte forstyrrelser i personlighet og forhold til andre mennesker.
Inkl: «doctor shopper»
«hospitalhopper-syndrom»
Münchhausens syndrom
omstreifende pasient

38 minutes ago, AnonymBruker said:

Er du ute eller å diskutere, hjelpe Blomsterfluen, eller vil du bare krangle?

Ok, om du ikke fester lit til hva KKs journalister skriver, kan jeg finne en bedre kilde.

Dette står i danske Patienthåndbogen.  Iht. ICD-10 svarer det til diagnosen "sygdomsefterligning" (F68.1) 

Og når jeg finner frem til den koden i ICD-10, står dette:

F68.1 Viljestyrt produksjon eller simulering av symptomer eller dysfunksjon, enten fysisk eller psykisk

Pasienten simulerer gjentatte ganger symptomer uten åpenbar grunn og kan gå så langt som til å skade seg selv for å produsere symptomer og tegn. Motiveringen er uklar og muligens indrestyrt i den hensikt å komme i sykerollen. Lidelsen er ofte forbundet med markerte forstyrrelser i personlighet og forhold til andre mennesker.
Inkl: «doctor shopper»
«hospitalhopper-syndrom»
Münchhausens syndrom
omstreifende pasient

Hva er det vi egentlig diskuterer? At det finnes en slik diagnose?

Blomsterfluen

En ting er 100 % ekte pg ikke juks med min helse ivertfall, det er at jeg blør fra endetarmen og er under utredning for det akkurat nå. Jeg er ikke en sån person som skjærer meg i ræva for å late som om jeg har kreft eller andre ting som blør.

25 minutter siden, Kanonføde skrev:

Hva er det vi egentlig diskuterer? At det finnes en slik diagnose?

Mitt første innlegg til deg i dag var vel egentlig for å si at munchausen kan som du sier involvere selvskading, men at man godt kan ha munchausen uten å bedrive selvskading. Jeg forstår egentlig ikke hva du spør etter i det påfølgende innlegget, og jeg tenker det like gjerne er like greit at diskusjonen avsluttes her, ettersom ingen av og egentlig vet hva vi diskuterer. ;)

Mitt første innlegg til deg i dag var vel egentlig for å si at munchausen kan som du sier involvere selvskading, men at man godt kan ha munchausen uten å bedrive selvskading. Jeg forstår egentlig ikke hva du spør etter i det påfølgende innlegget, og jeg tenker det like gjerne er like greit at diskusjonen avsluttes her, ettersom ingen av og egentlig vet hva vi diskuterer. ;)

Nei, det sier jeg ikke og har aldri sagt. Jeg sa jeg trodde det. Les hva jeg skriver, ikke tipp hva jeg mener.

4 minutter siden, Kanonføde skrev:

Nei, det sier jeg ikke og har aldri sagt. Jeg sa jeg trodde det. Les hva jeg skriver, ikke tipp hva jeg mener.

Ja, du sa du trodde det involverte selvskading, og det har du selvsagt rett i.

Jeg er på ingen måte ute etter å korrigere deg, og de tilfellene av munchausen som beskrives i media har involvert selvskading i en eller annen form. Jeg ville kun komme med utfyllende informasjon - at i tillegg til de som driver med selvskading finnes det også mennesker som ikke gjør det.

Annonse

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja, du sa du trodde det involverte selvskading, og det har du selvsagt rett i.

Jeg er på ingen måte ute etter å korrigere deg, og de tilfellene av munchausen som beskrives i media har involvert selvskading i en eller annen form. Jeg ville kun komme med utfyllende informasjon - at i tillegg til de som driver med selvskading finnes det også mennesker som ikke gjør det.

Det vet ikke du noe om, ved å bare lese diagnosemanualen eller noen KK-artikler. Med mindre du er utdannet psykolog?

1 hour ago, Blomsterfluen said:

En ting er 100 % ekte pg ikke juks med min helse ivertfall, det er at jeg blør fra endetarmen og er under utredning for det akkurat nå. Jeg er ikke en sån person som skjærer meg i ræva for å late som om jeg har kreft eller andre ting som blør.

Mange hypo-folk kan finne på det utroligste.

Anonymkode: 91e49...cba

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...