Gå til innhold

Heftig blødning når jeg bæsjer...

Anbefalte innlegg

Så mye at det drypper på gulvet etter tørk og er rødt i doskåla. (Ferskt blod). Legen i dag sa at jeg må ta avføringsprøver og får svar om 2 1/2 uker. Burde jeg blitt tatt mer på allvor, og kjørt til røndken i dag, eller kan blodet være av uskyldig årsak? Jeg har i det siste hatt ømhet i magen før bæsjing, og en gang i forrige uke bæsjet jeg gult slim istedenfor bæsj.

Anonymkode: 093bb...13f

Fortsetter under...

Det var en helt merkelig utredning synes jeg.

Legen burde sjekket endetarmsåpningen din for hemoroider (uskyldige utposninger på blodårer) eller sprekker, som kan komme etter forstoppelser. Eventuelt hvis du eller han synes dette er ubehagelig, teste en hemoroidesalve i en uke og se etter bedring. 

Det er jo åpenbart at det er blod i avføringen hvis det blør, men som regel kommer blodet fra endetarmsåpningen og lar seg lett behandle.

Om du ikke blir bedre, kan fastlegen henvise til rektoskopi hvor de undersøker endetarmen med en kikkertlignende gjenstand. Om nødvendig kan de også da fjerne hemoroider eller behandle sprekker/fissurer. 

Røntgen har ingen plass i en slik utredning.

Endret av issomethingwrong
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Det var en helt merkelig utredning synes jeg.

Legen burde sjekket endetarmsåpningen din for hemoroider (uskyldige utposninger på blodårer) eller sprekker, som kan komme etter forstoppelser. Eventuelt hvis du eller han synes dette er ubehagelig, teste en hemoroidesalve i en uke og se etter bedring. 

Det er jo åpenbart at det er blod i avføringen hvis det blør, men som regel kommer blodet fra endetarmsåpningen og lar seg lett behandle.

Om du ikke blir bedre, kan fastlegen henvise til rektoskopi hvor de undersøker endetarmen med en kikkertlignende gjenstand. Om nødvendig kan de også da fjerne hemoroider eller behandle sprekker/fissurer. 

Røntgen har ingen plass i en slik utredning.

Ok. Jeg var så livredd for at det kunne være kreft. Fastlegen hadde som vanlig bare ca 10 minutt å prate med meg i dag, så hun hadde ikke tid før neste time igjen om 2 1/2 uker å sjekke endetarmen.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg var så livredd for at det kunne være kreft. Fastlegen hadde som vanlig bare ca 10 minutt å prate med meg i dag, så hun hadde ikke tid før neste time igjen om 2 1/2 uker å sjekke endetarmen.

Hvis det er lyst blod som havner i doskålen er det veldig lite sannsynlig at det er kreft. Endetarmskreft (som det da kunne vært) er sjeldent og sees omtrent bare hos eldre. Det er den minst sannsynlige forklaringen. 

Du kan godt teste ut en salve av typen Alcos-Anal eller Scheriproct. Du får den reseptfritt på apoteket. 

5 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hvis det er lyst blod som havner i doskålen er det veldig lite sannsynlig at det er kreft. Endetarmskreft (som det da kunne vært) er sjeldent og sees omtrent bare hos eldre. Det er den minst sannsynlige forklaringen. 

Du kan godt teste ut en salve av typen Alcos-Anal eller Scheriproct. Du får den reseptfritt på apoteket. 

Ok. er det sån at man ikke har vondt i hemoroiderhvis dem er innforbi endetarmen, men vondt i hemoroidene om de er utforbi endetarmen, der åpningen er?

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. er det sån at man ikke har vondt i hemoroiderhvis dem er innforbi endetarmen, men vondt i hemoroidene om de er utforbi endetarmen, der åpningen er?

Det kan være sånn, men ikke nødvendigvis. Begge deler kan gjøre vondt og begge kan være smertefrie. Men det vanligste er sånn du beskriver.

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det normalt med hemoroider at det renner blod ut hviss man bare promper på dobesøket også?

Har det gått skeis med en eller flere hemoroider kan du nok oppleve det. Du trenger nok ikke bekymre deg for kreft. Men få en undersøkelse av legen etterhvert 😊

Anonymkode: 40292...558

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det gått skeis med en eller flere hemoroider kan du nok oppleve det. Du trenger nok ikke bekymre deg for kreft. Men få en undersøkelse av legen etterhvert 😊

Ok. Takk☺

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unskyld, svarte på feil tråd...

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Unskyld, svarte på feil tråd...

Nei, jeg svarte ikke på feil tråd her, men en annen, dette systemet på svarfunksjon her er helt tullete.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...