Gjest starnight Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Jeg lurer på litt her.. Har ei venninne som gikk til legen, hun ble skrevet på seroxat fordi hun er deprimert og føler seg ensom. Dette fikk hun etter første legetime uten å måtte gå igjennom noen som helst avkrysningsskjema. Hun ble heller ikke tilbudt hjelp, men kunne velge om hun ville. Er det normalt at leger gjør sånt`Trodde det var psykiater som måtte skrive ut slike medisine`? Hun fikk også veldig liten info om dem. Da jeg selv fikk medisiner, måtte jeg igjennom en lass med skjemaer...*sukk*. Det var også en psykiater som skrev dem ut. Tok lang tid før de så at jeg trengte det. Derfor jeg ble så skeptisk nå... Hva syntes du,, NHD? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41455-nhd-venninne-f%C3%A5r-for-fort-medisinermen-ingen-annen-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest calestia Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Ved første depresjon bør du få anti-depp.. Hvis ikke er det stor sjanse for tilbakefall senere. Noen depresjoner trenger ikke mer hjelp, det kommer vel anpå hva den skyldes. Får å komme til psyk må det være ganske alvorlig, siden kapasiteten ikke ser stor nok. Kanskje ikke slik det burde være, men eneste måten å sikre alvorlig syke hjelp. Dersom legen er i tvil om hva depresjonen skyldes, eller at det ligger mer i det enn enn dep., venter de gjerne til du kommer til psyk, slik at man får en "proff" evaluering. Og hvis man er "utbrent" istedet for en dyp, alvorlig depresjon, forsøker man kanskje å ta tak i situasjonen, heller enn å gi medisiner. Noen leger er dessuten kjappere til å dele ut piller enn andre.. Ei venninnne av meg får ssri, mens jeg fikk ingen med. av legen i går. Venninna mi trenger ikke psyk, mens jeg skal begynne på psykiatrisk om ca 14 dg.. Hun er utbrent, mens jeg er virkelig ute å kjører... Før jeg får med., regner jeg med at mye skal kartlegges. Det er tross alt viktig å få de rette medisinene.. imens har jeg tlf nr til legen, legevakta er informert, og psyk sykepleier. Mye rart.. og sikkert forskjellige fremgangsmåter.. hadde jeg feks bodd et annet sted, hadde jeg nok blitt lagt inn.. Men her har de et større hjelpeapparat, og så lenge jeg godtar deres vilkår får jeg lov å bli hjemme. Så, det kommer nok også an på ressursene til hjelpeapparatet.. og hvor mye du klager.. selvfølgelig Er du sterk, og forlanger at noe skal skje, skjer det nok raskere enn hvis du er sjenert.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41455-nhd-venninne-f%C3%A5r-for-fort-medisinermen-ingen-annen-hjelp/#findComment-155840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. januar 2002 Del Skrevet 17. januar 2002 Behandling skal bygge på en sikker diagnose. Diagnosen bør helst stilles etter et strukturert intervju. Noen ganger er diagnosen åpenbar, andre ganger trenger en lengre til på vurderingen. Dersom diagnosen depresjon er åpenbar, ser jeg ingen grunn til å vente med å starte behandling. Allmennleger kan skrive ut antidepressiva, og storparten av AD skrives ut i allmennpraksis. Studier viser at det ikke er store tilleggsgevinster ved psykoterapi i tillegg til AD. Dersom din venninne er fornøyd og blir frisk av denne behandlingen, er det ingen grunn til å endre på den. Strengt faglig sett, har hun fått god helsehjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41455-nhd-venninne-f%C3%A5r-for-fort-medisinermen-ingen-annen-hjelp/#findComment-155877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.