Gå til innhold

Uføre - en pariakaste?

Anbefalte innlegg

Hva betyr det egentlig å være ufør? Man får sosiale poeng for å dele sin avsky for «snylterne».

Journalisten Christian Torseth understreker at det er synet fra samfunnet som ser på de uføre som pariakaste - dem vi fritt kan sjikanere.

Det er få mennesker igjen som fritt kan diskrimineres uten at det skaper reaksjoner. Den største og klart mest foraktede gruppen er de uføre. Uføre er, som gruppe, suspekte. Definisjonen på uføre i folks bevissthet er mennesker som kan jobbe «hvis de bare vil».

«Å bli vurdert som ufør av legestanden er avslutningen på en lang, omstendelig, og svært grundig prosess. 

I teorien er det mulig å lure til seg uføreytelser, men da skal man ha et virkelig intenst ønske om å miste inntekt, arbeidskamerater, sosial status, selvfølelse, pensjon og mulighet for lån til egen bolig. Systemet er strammet inn gjentatte ganger, men likevel er det en generell oppfatning at det er lett å bli erklært ufør, og at det er mange som ønsker det.

Uførhet medfører en reduksjon av inntekt til 66 % av den du hadde tidligere. Det fører også for svært mange med seg isolasjon, depresjon, angstlidelser og en intens følelse av meningsløshet. Vi mennesker er sosiale vesener, og trenger bekreftelse. 

Å legge seg etter nok en dag på sofaen, uten å ha prestert noe som kan påkalle beundring eller skryt, blir raskt mentalt destruktivt. Uføre er langt mindre lykkelige enn gjennomsnittet.»

Anonymkode: 3a38a...792

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414553-uf%C3%B8re-en-pariakaste/
Del på andre sider

Fortsetter under...

31 minutes ago, AnonymBruker said:

Hva betyr det egentlig å være ufør? Man får sosiale poeng for å dele sin avsky for «snylterne».

De økonomiske kompensasjonene som ulike regjeringer i oljealderen har kappets om på høyne, har gjort det til mer og mer lukurativt å være ufør. Våre såkalte nye landsmenn kommer i hopetall hit for å bli uføre. Det synes i hverdagsbildet i hvilken mellomstor som helst norsk by. Så ja, Norge har dobbelt så mange "uføre" som Sverige målt i folketall, men det skyldes IKKE at der er dobbelt så mange som ikke kan yte sin skjerv for fellskapet...

Men bevare meg vel. Hvis du er ufør i ordets opprinnelige forstand, slik det var ment den gang arbeiderne vernet om hverandre, så har du ingen grunn til å ta det jeg skriver inn over deg. Hvem som helst kan bli uføre når som helst.

Endret av Nord og ned
12 minutes ago, Nord og ned said:

De økonomiske kompensasjonene som ulike regjeringer i oljealderen har kappets om på høyne, har gjort det til mer og mer lukurativt å være ufør. Våre såkalte nye landsmenn kommer i hopetall hit for å bli uføre. Det synes i hverdagsbildet i hvilken mellomstor som helst norsk by. Så ja, Norge har dobbelt så mange "uføre" som Sverige målt i folketall, men det skyldes IKKE at der er dobbelt så mange som ikke kan yte sin skjerv for fellskapet...

Men bevare meg vel. Hvis du er ufør i ordets opprinnelige forstand, slik det var ment den gang arbeiderne vernet om hverandre, så har du ingen grunn til å ta det jeg skriver inn over deg. Hvem som helst kan bli uføre når som helst.

Er du sikker på at den høye andelen "uføre" medfører lavere arbeidsdeltagelse? Jeg tror egentlig det bare betyr at nordmenn i større grad slipper å forsørges av familiemedlemmer eller veldedighet. Nå er det såklart et ideologisk spørsmål hva som er best.

35 minutter siden, Nord og ned skrev:

Så ja, Norge har dobbelt så mange "uføre" som Sverige målt i folketall, men det skyldes IKKE at der er dobbelt så mange som ikke kan yte sin skjerv for fellskapet...

Hvor finnes jobbene de til 150.000 som i følge deg kan jobbe?

Annonse

Har nesten ikke blitt konfrontert med at jeg er ufør, men ett par små episoder har det vært. En som spurte om jeg hadde "aids" eller no. Og en annen som sa han syntes folk burde jobbe.

Lar jeg det gå inn over meg? Ikke nevneverdig...

Jeg ble uføretrygda som 22 åring. Var vel ikke så mye jeg måtte prøve før jeg ble det. Men jeg hadde hebefren schizofreni diagnose, det er den dystreste schizofreni diagnosen, eller var da, det kalles ikke det nå lengre. Jeg levde meget spessiellt på den tiden. Null kontakt med noen, og masse gale forestillinger, om hiv via tv'n og att pestbakterier kunne spres elektronisk. Helt vilt.

Når noen spør hvorfor jeg er ufør, så liker jeg det ikke. Det har da ingen noe med. Så enten så fremstår jeg som den som "antagelig er ufør for en bagatell" eller som en sinnsyk schizofren.

Så det blir ikke rett uansett.

14 timer siden, Nord og ned skrev:

Dette var så unyansert at det ble fascinerende.

23 hours ago, XbellaX said:

Dette var så unyansert at det ble fascinerende.

Mulig det blir som med Line Nelvik i "dama til"... først er det "dama til Sør", og så er det "dama til Nils", og så er det "dama til isw"...

Anmeldelser oppdateres fortløpende...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...