Gå til innhold

Amme - hvor lenge?


Gjest Nana

Anbefalte innlegg

Lurer på hvor lenge barnet bør ligge ved brystet hver gang - har hørt at barnet tar det hun skal ha i løpet av få minutter mens resten er bare kosesuging, og at barnet ikke skal suge på tomme bryst...... Andre sier derimot at hun bør få suge i minst 20 minutter, av hensyn til melkeproduksjonen eller suge så lenge hun har lyst selv.......er usikker på om jeg kan ta barnet fra brystet når det virker helt tomt og jeg hører at hun ikke har svelget melk på en god stund. Noen innspill ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjäre Nana. Hvor lenge barnet trenger å ligge til brystet avhenger av morens melkeproduksjon, styrken på ytdrivninsrefleksen, barnets effektivitet på sugingen og barnets alder. De fleste trenger nok rundt ca 20 minutter. Noen barn sovner også lett ved brystet om melkeproduksjonen ikke er så god. Om barnet kun suger noen minutter, men likevell går fint opp i vekt da er det ok, men de fleste trenger som sagt lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg fikk også mange forvirrende/divergerende beskjeder om hvor lenge gutten min skulle suge. Jordmødrene på sykehuset sa at 5-7 minutter på hver side var tilstrekkelig. Selv har jeg imidlertid erfart at 5-7 minutter først er tilstrekkelig etter noen måneder, når han hadde lært å suge effektivt og melkeproduksjonen var høy nok. Første 5-6 ukene måtte han die 20 minutter på hver side for å bli mett og fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time per måltid brukte vesla.Hun tok kun 1 bryst i gangen.Når hun ikke hadde svelget på en stund lå hun og suttet til utdrivningsrefleksen kom i gang .. igjen og igjen og igjen og igjen.Brystet produserte nytt mellom hver gang.Jeg leste meg gjennom Sagaen om Isfolket (47 bøker).(lå i senga).

Dette var kun de 3 første mnd..etter dette tok det kortere og kortere tid.Fra 8 mnd alder av var vi nede i rundt 10 minutter per måltid,2 bryster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...