Gå til innhold

Diffust eller klar hjertelidelse, stoffskifte etc??


kaj1

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skriver dette nokså stikkordsformatert.
Jeg ble innlagt på sykehus etter å ha gått opp trappene til lege, og følt blodtrykksfall etter ti-femten minutter. Ble ordentlig dårlig etterpå, som jeg tidvis gjør etter fysisk aktivitet. (Blodtrykksfall, følelse av å ville besvime.) Jeg er "diagnosert" med ME etter ti minutters spørsmålsutfylling, og tungmetallbelastning av en lege som andre leger stiller seg litt tvilende til...

Symptomer
• Blodårene i føtter/hender blir tidvis stuvning.
• Tidvis Sovne/nummenhetfølelse rundt munn, øre, hode, nakke, hals, knær og ned, albue ned.
• ”Stramming” over bryst region.
• Tidvis Tungpust under og etter fysisk aktivitet. En slags hvesende pust
• Blodtrykksfall.

Lavt blodtrykk, og blodtrykksfall når jeg reiser meg
• Puls er sakte, når "burde" vært fort.
• Kaldsvette uten aktivitet, drypper under armer, klamme hender og føtter
• Ør/Svimmel.
• Hvite hender.
¤ Iskalde hender og føtter.

.
• Inkomplett høyre grenblokk er funnet. (Sammenheng med Sakte puls, susen, blodtrfall, syre i bein, tunge armer?)
• Konstant trett, søvning, søvnapne og puster TUNGT om natt. Lav puls registrert (40-tallet), og blodtrykk på natten.
• Dårlig erfaring med adrenalin

• Hukommelse er dårlig
• Tåkehode
• Sement i armer følelse. 
• Fysisk utholdenhet null
• Hatt oppvåkninger i tåka etpar ganger, åndenød, 
• Deprimert, gråt.
• Vitamin/Mineral stor mangel påvist HÅRPRØVER ikke blod.
• Kan bli "andpusten av prate"
• Synge kan gi ett ekstraslag for hver gang man synger ferdig en linje, for å begynne på ny med lunger fylt, ved adrenalin går det i ball i hjertet. Samt ekstraslag et dunk kan provoseres frem av bare bevege overkropp fort, eller spesiell stilling
• Tett i hodet
• Feberfølelse
• Konsentrasjonsproblem, lesevansker
På sykehuset ble det tatt masse blodprøver, hvor alle var helt fine med tanke på hjerteting. Oksygenmetning var bra også. Tok et røntgen av hjerte/lunger som var bra. Så jeg ble sendt hjem. En uke etter, var jeg hos hjertespesialist. Tok EKG hvile, ultralyd, blodtrykk og belastningsEKG. Beskjeden fra ham var at hjertet var ett hundre prosent friskt på alle deres tester, INGENTING galt her, måtte glemme det og vite at dette er angst for hjertesykdom. Er enig i det, men ikke at dette er grunne til alt. Tror kanskje han var litt forutinntatt o at jeg var ekstremt opphengt/redd for hjertesykdom. Jeg røykte feks da jeg ble dårlig opp trappene til legen. Da jeg var hos hjertespes, hadde jeg lagt bort røyk en uke. Jeg ble sliten dagen før hjertespes av en liten gåtur opp en bakke, mens ikke hos hjertespes etter hard sykling med ca 160 i puls.I tillegg. Det er funnet en inkomplett høyre grenblokk. Jeg har noen dager lav puls, og noen dager høy puls uker i strekk . I tillegg er det i perioder slik at når jeg skal "reagere", så slår bare hjertet saktere og hardt, i stedet for ønskelig fort. I tillegg disse nesten synkopene etter anstrengelser. I perioder, har jeg ekstrasystoler, som ikke plager meg. Men jeg har også en annen form for ekstralsag, som kommer utelukkende feks ved rett før orgasme, adrenalin, eller hvis jeg kjører fort i bil, blir redd/skremt eller. De føles helt forferdelig, og man får nesten panikk for de er HVERT slag.. De stopper umiddelbart når jeg slutter med aktiviteten. Det som er spesielt med disse, er at jeg kjenner vanvittig godt hvor de sitter i hjertet, og jeg kan omtrent tegne en strek der slaget går. Som en elektrisk impuls jeg kan følge fra midten av brystet/hjertet, ned til ca tre fingertupper under venstre brystvorte. Om jeg skal forklare det over her, skriftlig..Prøv å "hør" hva jeg skriver. 
Vanlige slag: Dadum dadum dadum.
Ekstrasystolene mine: Dadum Da---------DUM Dadum dadum
Disse andre jeg ikke klarer forklare: D-DUM D-DUM D-DUM D-DUM D-DUM så over i Dadum Dadum Dadum, gjonopptar jeg adrenalinaktivitet eller stillingen igjen, umiddelbart: D-DUM D-DUM
Som det "fyrer" feil i en bilmotor, tenningsfeil. Jeg kan KLART kjenne impulsen gå "for tidlig" og havne på feilt sted! Går tvers over hjertet, som beskrevet over. Men jeg har puls i hals etc når disse slagene kommer. beklager for at dette ble veldig langt, og en "merkelig" beskrivelse.
Jeg TROR ikke lengre at jeg har hjertesvikt etter hjertespes, som jeg har trodd lenge nå. Men en rytmeforstyrrelse må vel SEES før man kan avfeie den som noe som ikke gir plage? Og en ledningsblokk/bradykradi kan FØLES som hjertesvikt. Hjertespes sa til meg ledningsblokken gav ingen symptomer, og kom aldri til å gjøre det. men jeg vet jo at noe er "feil". Er konstant "ør" og susen. Men blir ikke svimmel når disse feilfyringene kommer, blodtrykksfallet kommer på andre tidspunkter. Kan jeg rett og slett bare fortsette kampen mot ME og tungmetallforgiftningen min, og la hjertesyptomene ligge, eller burde jeg kreve en ukesregistrering nå som jeg er i en "dårlig" periode? Ville man sett om jeg hadde en farlig ledningsblokk selv om ikke symptomene mine var til stede der og da? De har jo sett at en ledningsblokk (inkomplett) ER der. 

Dette er en kopi av et tidligere innlegg som er flere år gammelt skrevet av meg selv. Jeg er fremdeles plaget av samme symptomer, men ting blir egentlig verre og verre, så litt bedre, så verre igjen.
Sliter spesielt med pust (Lege mener jeg har en stille refluks, pga jeg får stemmebåndsendringer altså stemmeforandring, og globusfølelse opphovning i halsen), kalde hender og føtter, tidvis brystsmerter, ekstraslag, utsrytmer, hjertebank.

Er det noen kloke hoder der ute som kanskje kan kmme med tips??

Blodprøver har vist D vit mangel, B12 lav men merkelig nok litt høy blodprosent.

Tusen takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte legge til at jeg også har null matlyst, og er svært tynn blitt. 70 kilo på en mann på 40 år og 187 cm er ikke mye å knipe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du tar tilskudd av b- og d-vitamin? Mangler av dette kan gi et hav av symptomer. Er du utredet med tanke på stoffskiftesykdom, addison o.l?

 

Det hører ut som du er grundige nok utredet når det kommer til hjertet og det er derfor naturlig å "lete" etter andre ting som gir deg disse symptomene. 

Anonymkode: b2132...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg antar at du tar tilskudd av b- og d-vitamin? Mangler av dette kan gi et hav av symptomer. Er du utredet med tanke på stoffskiftesykdom, addison o.l?

 

Det hører ut som du er grundige nok utredet når det kommer til hjertet og det er derfor naturlig å "lete" etter andre ting som gir deg disse symptomene. 

Anonymkode: b2132...8a6

Hei.
Nei, faktisk ikke. Grunnen er at jeg fikk beskjed om at D-vitamin var bra på prøven etter- uten at det hadde vært hverken sol eller jeg hadde tatt noe tilskudd. Ikke drikker jeg melk heller.
B12 tok jeg to sprøyter av, og skulle fortsette med tabletter da jeg ikke tålte spørytene (reaksjon fra nervesystemet på stikket som traff en nerve...fikk blodtrykksfall som varte helt døgn faktisk...)

Ja skulle tro hjertet var ferdig utrdet men det kan alltid ha sneket seg forbi en luring, som urytme som ikke er fanget opp etc. Mangler vel bare kontrast av blodårer, ellers er jeg grundig sett på . Kjipt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om en som har tilsvarende symptomer. Han blir ikke skikkelig undersøkt og legene finner ingen feil. Kun overfladiske undersøkelser har blitt gjort.

Det oppleves som svært tragisk for den det gjelder. Kanskje man skulle oppsøke et privat sykehus.

Forøvrig kan lungeproblemer føre til høy blodprosent og han jeg sikter til har blitt utredet av spesialist. Spesialisten kom frem til at ingenting var galt, men alle som kjenner vedkommende vet jo at det ikke stemmer. Det nytter ikke å fortelle legen dette og det hele fremstår som tragisk.

Anonymkode: 4ed72...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at dette kjipt. Det er svært vanskelig å ha symptomer på noe, men ingen diagnose. Jeg synes du skal ta tilskudd av D-vitamin uansett. Da det ikke er noe sol i vente de nærmeste månedene og de aller fleste av oss har et for lavt nivå. Du tar ingen skade av et tilskudd, tvert i mot.  D-vitamin er et viktig hormon som påvirker mye i kroppen og det forebygger kreft. Kjør på! Husk at det er d3 du skal ha. B-vitamin likeså. Kom i gang med det så fort det lar seg gjøre og ta daglig tilskudd. Spør lege om du trenger reseptbelagte, avhenger av grad av mangel. Mangel kan gi mange diffuse symptomer, deriblant ekstraslag og urytme. Ingen grunn til å vente med det.

Jeg synes også du kan be legen om stoffskifteprøver om de ikke er tatt.

Jeg vet ikke om du er mann eller kvinne? Men det er enkelte ting som trigger ekstraslag/urytme feks endringer i hormonnivå ved eggløsning/mens/overgangsalder/stoffskiftesykdom, mangeltilstander av vitamin/mineraler, inntak av store måltider, sigaretter, alkohol, stress, kaffe/cola/te, energidrikker, sjokolade osv.

Tilskudd av magnesium kan ha en "beroligende" effekt på hjertet. Jeg synes, som skrevet, at du virker godt utredet i forhold til hjertet. Men det er selvfølgelig vanskelig å slå seg til ro med dette når symptomene du har fra hjertet garantert oppleves både skremmende og merkbare. Føler med deg. Jeg synes imidlertid det er så mye annet du også beskriver at jeg ville ikke gitt meg med tanke på å bli utredet i forhold til at noe ikke er som det skal. Begynn i hvertfall med å ta vitaminer!

Anonymkode: b2132...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Ja det er utrolig slitsomt å gå slik å ikke vite om man er på vei i graven, eller om man bare skal bli plaget resten av livet. Hemmer en ganske mye. Er mann og førti. :)
Ja kanskje jeg burde ta en runde med tanke på vitamin D. Har liksom ikke tatt det så tungt med vitaminmangel, for jeg har bare tenkt på det jeg kjenner best- altså hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vei mot graven er vi alle om det er noen trøst hehe. Jeg forstår at dette hemmer og det er også selvfølgelig skremmende å ha en haug med symptomer, spesielt fra hjertet. Gå igang med både D og spesielt B da du har mangel. Det finnes ingen grunn i verden til at du skal la dette være, tvert i mot ta denne mangelen på største alvor. Kanskje noen av symptomene dine forsvinner bare dette kommer på plass.

Det er forståelig at du henger deg opp i dette med hjertet, det er liksom det farligste/alvorligste om det skulle være noe som overses der. Men du er utredet og det i tillegg godt. Til slutt må man ta et aktivt valg, og på tross av symptomer ekstraslag/urytme/blodtrykksfall, stole på at hjertet er friskt. Jeg vet, av erfaring, at dette er vanskelig. Men det er viktig da hjertet også påvirkes av kroppslig- og psykisk stress.

Forsøk å spise litt og sunt. Drikk nok vann og vær i litt fysisk lystbetont aktivitet. Jeg sier ikke at dette er oppskrift på bedring, men det er viktig å være snill med seg selv oppi det hele i den grad man klarer det. 

Anonymkode: b2132...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha mange takk for at du tar deg tid til å svare meg, reflektert og kunnskapsrikt. Setter stor pris på det.

Hehe, ja vi er jo alle på vei, men jeg hadde det ikke sååååå travelt!

Jeg var veldig fysisk aktiv tidligere, men sluttet da jeg opplevde både ekstraslag og blodtrykksfall under/etter trening. 
Kan legge til at dessverre har min datter mange av de samme symptomene :/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tro på at disse symptomene forsvinner ved å øke vitamin B og D osv. men det skader ikke.

Hjerte -og lunge henger ofte sammen, og det kan være en kombinasjon. Grunnen til at utslag ikke vises på tester kan være ren og skjær uflaks da det er forskjell fra morgen til kveld osv. Fysisk aktivitet og stress blir man ofte verre av.

Hold oss gjerne oppdaterte på om du finner løsningen.

Anonymkode: 4ed72...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ne, det er vel det jeg har tenkt hele tiden også. Men tok et søk mtp vitaminmangel og hjerte- og om jeg tidligere hadde ingen tro som du, så har jeg kanskje et snev av tro på at det kan bedre seg.
Har også tenkt at det er uflaks at det ikke har blitt fanget opp etc. 
Ja jeg kan gjerne oppdatere om det løser seg på ene eller andre måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha nei de fleste har det nok ikke travelt i forhold til retning grava. Men alle ender der og det er det bare å avfinne seg med, bare hehe. 

Det er bare hyggelig å forsøke hjelpe med dette, i den grad det er noen hjelp. Jeg har selv slitt med mye av det samme du beskriver relatert til hjertet og jeg vet med det hvor skremmende og vanskelig det kan være selv etter utredning. Spm som kan jeg stole på at de ikke har oversett?, noe må det jo være når jeg har alle disse symptomene osv. Man engster seg, har det ugreit og det blir ikke greiere med denne engstelsen heller. Det blir en evig runddans av mindre bra dager, det hele.

Jeg forstår at aktivitet ikke frister, men inaktivitet er en fiende i dette. Hjertet ditt er friskt og det elsker aktivitet. Det gjør psyken vår også. Du trenger ikke kjenne blodsmak i kjeften for at det skal være positivt. En frisk tur er balsam for kropp og sjel.

Trist å høre at datteren din også sliter. Jeg tenker dere begge trenger en utredning sv stoffskiftet, da det er en arvelighet relatert til dette. Det er uansett enkle blodprøver for å evnt avkrefte. Har du snakket med lege om din datter og hennes tilsvarende symptomer?

Anonymkode: b2132...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant :P

Ja men det er på en måte greit å høre andre som har en viss erfaring med slikt uttale seg. Merkelig nok, man er jo ikke skadefro!

Ja det plager meg mer at hun skal ha det samme. Den biten er en motivator til å finne løsningen på meg selv så hun kan få hjelp fortere enn meg.
Ja har diskutert det, og hun har også gjennomført tester som ultralyd og tredemølle. Tredemøllen resulterte i at hun besvimte ved hard antrengelse. De sa det var vasovagal synkope og at hun skulle spise bedre, og ikke bekymre seg. Hjertet var fint.
Men spise gjør hun. Likevel sliter hun med dette hver eneste gang hun skal anstrenge seg hun også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjenkjennelse kan gi en viss ro en stund er min erfaring.

 

Er din datter utredet for stoffskiftet, evnt vitamin/mineralmangler?

Anonymkode: b2132...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ingen av oss er utredet for stoffskiftet. 
Merkelig igrunn, for min mor har hatt mye like symptomer med kraftløshet etc, og ikke minst hjertebank. Gjerne kke samme urytmene, men hun opererte biskjoldbrusk-kjertel da hun var 60, det kom litt fra klar himmel. Flere år med plager før de fant noe der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får dere be om å blodprøver for å utelukke i hvertfall. Ikke gi opp håpet om at det finnes en forklaring på symptomene selv om forklaringen kan være litt kronglete å finne av og til. 

 

Og tilbake til start. Ta i hvertfall vitaminene vi snakket om som er et skritt i riktig retning fra mangel til ikke-mangel 😀

 

Jeg håper virkelige dere finner ut av dette begge to. 

Anonymkode: b2132...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forstått at stoffskiftet som regel måles hos fastlegen? Min far hadde også store problemer med stoffskiftet men det syntes ikke på de vanlige blodprøvene. Det måtte et hjerteinfarkt til for å løse dette.

Han ble tilslutt innkalt på sykehus og fikk 1stk pille som engangsbehandling i tillegg til tradisjonell behandling. Noe som vet hva det kan være?

Anonymkode: 4ed72...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...