Gå til innhold

Diffust eller klar hjertelidelse, stoffskifte etc??


kaj1

Anbefalte innlegg

Veldig interessant og litt merkelig at de ikke har funnet ut feil med stoffskiftet før nå.

Blir spennende å høre oppfølgingen :)

Anonymkode: 4ed72...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har forstått at stoffskiftet som regel måles hos fastlegen? Min far hadde også store problemer med stoffskiftet men det syntes ikke på de vanlige blodprøvene. Det måtte et hjerteinfarkt til for å løse dette.

Han ble tilslutt innkalt på sykehus og fikk 1stk pille som engangsbehandling i tillegg til tradisjonell behandling. Noe som vet hva det kan være?

Anonymkode: 4ed72...85d

Litt skummelt egentlig. Min mor har samme historien. Det vil si motsatt. Førs behandlet/operert for stoffskiftet/skjoldbrusk, så fikk hun infarkt en mnd etter.
Hørt om den pillen. Men husker ikke hva det gjaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen punkter:

1. Inkomplett høyre grenblokk er helt normalt (tror ca 10% av befolkningen har det) og gir ingen symptomer. Det kan verken forklare lav puls, ekstraslag eller noen av de andre symptomene dine.

2. De "rare" ekstraslagene dine er et fenomen som kalles bigemini, og betyr egentlig bare at annethvert slag er et ekstraslag over en periode. Det gir en "rar" følelse og puls.

3. Mål plasma-adrenalin, noradrenalin, kortisol og evt 24 timers katekolaminer i urin. Noe sier meg at du har veldig mye stresshormoner i omløp i kroppen din. 

4. Sørg for at alle mangler på vitaminer og salter i blodet er korrigert.

5. Puls på natten på 40-tallet er ikke lavt. De aller fleste ligger et sted mellom 35 og 45 i nattlig minimum. Hvilepuls og søvnpuls er ikke det samme!

6. Jeg sitter med en merkelig følelse av at det du beskriver til dels er psykosomatisk. Du virker rett og slett fryktelig sliten, ikke minst av å lure på hva som er galt. Men jeg er ikke lege og vil ikke trekke denne konklusjonen. Men er det en ting det IKKE er noe galt med hos deg, så er det hjertet ditt!

Tillegg: Dropp 1 ukes EKG/R-test. Den vil vise noen ekstraslag, ingenting annet. Søk heller forklaringer andre steder.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Noen punkter:

1. Inkomplett høyre grenblokk er helt normalt (tror ca 10% av befolkningen har det) og gir ingen symptomer. Det kan verken forklare lav puls, ekstraslag eller noen av de andre symptomene dine.

2. De "rare" ekstraslagene dine er et fenomen som kalles bigemini, og betyr egentlig bare at annethvert slag er et ekstraslag over en periode. Det gir en "rar" følelse og puls.

3. Mål plasma-adrenalin, noradrenalin, kortisol og evt 24 timers katekolaminer i urin. Noe sier meg at du har veldig mye stresshormoner i omløp i kroppen din. 

4. Sørg for at alle mangler på vitaminer og salter i blodet er korrigert.

5. Puls på natten på 40-tallet er ikke lavt. De aller fleste ligger et sted mellom 35 og 45 i nattlig minimum. Hvilepuls og søvnpuls er ikke det samme!

6. Jeg sitter med en merkelig følelse av at det du beskriver til dels er psykosomatisk. Du virker rett og slett fryktelig sliten, ikke minst av å lure på hva som er galt. Men jeg er ikke lege og vil ikke trekke denne konklusjonen. Men er det en ting det IKKE er noe galt med hos deg, så er det hjertet ditt!

Tillegg: Dropp 1 ukes EKG/R-test. Den vil vise noen ekstraslag, ingenting annet. Søk heller forklaringer andre steder.

Du kan veldig gjerne faktisk være inne på noe. Bigemini har eg aldri tenkt på tidligere, og det til tross for relativt høy fokus på hjertet. Så lenge det derimot kke er fanget og forklart, for å si det slik, blir det vanskelig å legge bort. Det er også utrolig "sensitivt", og bevegelser, dyp pust etc, er nok til å sende det nn i ekstrasystoler- da bare en. Ikke det at jeg bekymrer meg for det ene slaget, men heller hva det er et tegn på at det er hypersensitivt.
Du er også inne på noe når du nevner stresshormoner. Legen har nettopp sagt at det er noe vi burde se på.
Psykosomatisk var noe av det første vi tittet på. To eksperter, deriblant Dr.Willhelmsen, sa at det ikke var grunnlag for å mistenke dette etter endt "utredning/behandling".
I tillegg er det dette med symptomer som er like hos datter. Og disse har oppstatt uten at hun har vært klar over mine problemer. Faktisk startet de hos henne på barnskole hvor personell ved skolen (gymlærer og helsesøster) tok kontakt og sa noe var galt. 
Du har skrevet veldig mye bra her, og jeg er delvis enig i flere ting.Tusen takk skal du ha for å gidde det.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kaj1 skrev:

Du kan veldig gjerne faktisk være inne på noe. Bigemini har eg aldri tenkt på tidligere, og det til tross for relativt høy fokus på hjertet. Så lenge det derimot kke er fanget og forklart, for å si det slik, blir det vanskelig å legge bort. Det er også utrolig "sensitivt", og bevegelser, dyp pust etc, er nok til å sende det nn i ekstrasystoler- da bare en. Ikke det at jeg bekymrer meg for det ene slaget, men heller hva det er et tegn på at det er hypersensitivt.
Du er også inne på noe når du nevner stresshormoner. Legen har nettopp sagt at det er noe vi burde se på.
Psykosomatisk var noe av det første vi tittet på. To eksperter, deriblant Dr.Willhelmsen, sa at det ikke var grunnlag for å mistenke dette etter endt "utredning/behandling".
I tillegg er det dette med symptomer som er like hos datter. Og disse har oppstatt uten at hun har vært klar over mine problemer. Faktisk startet de hos henne på barnskole hvor personell ved skolen (gymlærer og helsesøster) tok kontakt og sa noe var galt. 
Du har skrevet veldig mye bra her, og jeg er delvis enig i flere ting.Tusen takk skal du ha for å gidde det.
 

Takk for hyggelig svar, fint at du fikk litt ut av det!

Ja, det er sånn at når hjertet er "irritabelt" så får du ekstraslag i slike situasjoner. Det skjer fordi pusting endrer blodstrømmen til venstre forkammer, som av denne grunn "strekkes" litt, og utløser ekstraslag. Venstre forkammer er et vanlig sted for ekstraslag å utløses fra. 

Det virker for meg som om du kan ha en ubalanse/dysfunksjon i det autonome (ikke viljestyrte) nervesystem. Disse kan både være utløst av psykosomatiske årsaker (F45.3) og kroppslige årsaker. Skjønner at dette er enormt ubehagelig. Hvor lavt er blodtrykket ditt? Kan jo evt være aktuelt med en bitteliten dose av en sympatikolytisk betablokker for å roe litt ned, hvis det ikke er altfor lavt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Takk for hyggelig svar, fint at du fikk litt ut av det!

Ja, det er sånn at når hjertet er "irritabelt" så får du ekstraslag i slike situasjoner. Det skjer fordi pusting endrer blodstrømmen til venstre forkammer, som av denne grunn "strekkes" litt, og utløser ekstraslag. Venstre forkammer er et vanlig sted for ekstraslag å utløses fra. 

Det virker for meg som om du kan ha en ubalanse/dysfunksjon i det autonome (ikke viljestyrte) nervesystem. Disse kan både være utløst av psykosomatiske årsaker (F45.3) og kroppslige årsaker. Skjønner at dette er enormt ubehagelig. Hvor lavt er blodtrykket ditt? Kan jo evt være aktuelt med en bitteliten dose av en sympatikolytisk betablokker for å roe litt ned, hvis det ikke er altfor lavt?

Ja du er tydeligvis kunnskapsrik. SELVSAGT regner jeg ikke med å finne noe løsning eller diagnose på nett, men ofte kan det finnes pekere der ute.
Ja det er irritabelt kan man si. Men det er verre i perioder. Som om det er adrenalin KUN i selve hjertemuskelen, at det ligger veldig klart, selv når man slapper av. Beveger man seg i enkelte stillinger, hoper det over. Spesielt om man har litt puls fra før.

Ja autonome nervesystem har blitt diskutert også :)

Blodtrykket varierer veldig. Men oftest er det lavt. Ene gangen hos kardiolog var det såpass lavt at han ville jeg skulle sjekke binyrene, og han informerte om at det kunne bli trøblete ved alvorlig hjertesykdom der jeg hadde behov for nitro  osv. 

Vanligvis er det ca 100/60 +- , men varierer som sagt endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, kaj1 skrev:

En litten oppfølging:
Fant i dag posten fra fredag :P
Innkalt til endokrinolog. Så da er vel stoffskiftet på radaren.

Godt å høre! Jeg tenker at det, som skrevet i går, er viktig å få utredet 😀

Anonymkode: b2132...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, kaj1 skrev:

Ja du er tydeligvis kunnskapsrik. SELVSAGT regner jeg ikke med å finne noe løsning eller diagnose på nett, men ofte kan det finnes pekere der ute.
Ja det er irritabelt kan man si. Men det er verre i perioder. Som om det er adrenalin KUN i selve hjertemuskelen, at det ligger veldig klart, selv når man slapper av. Beveger man seg i enkelte stillinger, hoper det over. Spesielt om man har litt puls fra før.

Ja autonome nervesystem har blitt diskutert også :)

Blodtrykket varierer veldig. Men oftest er det lavt. Ene gangen hos kardiolog var det såpass lavt at han ville jeg skulle sjekke binyrene, og han informerte om at det kunne bli trøblete ved alvorlig hjertesykdom der jeg hadde behov for nitro  osv. 

Vanligvis er det ca 100/60 +- , men varierer som sagt endel.

Trøsten får være at med et blodtrykk på 100/60 er det veldig usannsynlig at du noen gang får en hjertesykdom av typen som trenger behandling med nitroglyserin (altså koronarsykdom, trange blodårer til hjertet).

Har blodtrykk rundt det selv (alltid noe høyere hos legen siden jeg er stresset), i senga om morgenen er det ca 90/50 og når jeg er avslappet på dag/kveldstid rundt 100/60. Har ingen plager med det, foruten at jeg kan bli litt svimmel hvis jeg står brått opp av senga, eller hvis jeg reiser meg brått fra liggende stilling ellers. Blodtrykket mitt (og pulsen) stiger som det skal ved fysisk aktivitet og det er bra.

At du føler at du kun har adrenalin "ett sted" i kroppen er ganske typisk. Sånn er det med alle som har plager fra ett organsystem. Hjertet og magen er de vanligste. Nervene rundt det påvirkede organet blir irriterte og skiller ut stresshormoner. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert over svarene. Greit å høre andre sine erfaringer . Takk for det! 

Her stiger det også men det stiger litt mye og jeg blir svimmel og ør. Du sier adrenalin følelse gis omkring det irriterte organet. Og det vil da på en måte si at hjertet mitt er på et eller annet vis irritert. Dette ante jeg ikke noe om. 

Mulig du har helt rett i at jeg ikke kommer til få hjertesykdom som trenger den type behandling men NOE er det som er feil. Trøsten er at jeg har hatt lignende plager i snart alt for mange år og enda ikke er i graven. 

I dag har det vært særdeles ømfintlig. Når pulsen er litt høy ved arbeid så hagler ekstraslag ene etter det andre spesielt ved bevegelse. Ikke moro et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...