Gå til innhold

Noen med peiling på bil?

Anbefalte innlegg

Ser ut til at jeg trenger ny bil. Min har paja for andre gang på få uker. Har overhodet ikke peiling på bil, og hater å bruke penger på det. Vil ha en bil som FUNKER.
Skal ha plass til et hundebur i bagasjerommet og ha god kjørekomfort. Ikke kliss ny, men ikke for gammel heller. Aner ikke hva jeg ser etter.

Hjelp! Anyone? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414618-noen-med-peiling-p%C3%A5-bil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, mariaflyfly skrev:

Hadde en V70 leiebil forrige gang min sto på verksted (i fire uker), og jeg elsket den! Men den er jo så jævlig dyr! Er det plass til hundebur i V50?

Kommer jo an på hvor stort buret er da. :) V50 er vel noe rimeligere enn V70, min var på tilbud da den var ny og kosta 305.000,-.

Gjest Gargamel
39 minutter siden, mariaflyfly skrev:

Vil ha en bil som FUNKER.

Hjelp! Anyone? 

Toyota Avensis f.eks. Kanskje Corolla stasjonsvogn er stor nok også. Har hatt Toyota i 12 år nå og ikke én eneste dag har bilen stått. Ingen ting har feilet, bortsett fra lyspærer.

3 minutter siden, Gargamel skrev:

Toyota Avensis f.eks. Kanskje Corolla stasjonsvogn er stor nok også. Har hatt Toyota i 12 år nå og ikke én eneste dag har bilen stått. Ingen ting har feilet, bortsett fra lyspærer.

Helt enig. Har hatt Toyota Avensis, Toyota Yaris verso , og Toyota Yaris. Er kjempe fornøyd. som Gargamel skriver, kun lyspærer som har gått.

Dessuten er det utrolig god service på Toyota , er iallefall min erfaring. På Yarisen så kan jo et og et sete legges ned og da blir det plass til et bur.

Annonse

52 minutter siden, Gargamel skrev:

41 minutter siden, emilie321 skrev:

Helt enig. Har hatt Toyota Avensis, Toyota Yaris verso , og Toyota Yaris. Er kjempe fornøyd. som Gargamel skriver, kun lyspærer som har gått.

Dessuten er det utrolig god service på Toyota , er iallefall min erfaring. På Yarisen så kan jo et og et sete legges ned og da blir det plass til et bur.

Takk for tips. Skal sjekke ut Toyota nærmere!

38 minutter siden, mariaflyfly skrev:

Takk for tips. Skal sjekke ut Toyota nærmere!

Vi hadde en RAV4 ii et par år. Plast og ræl. Setene var alt for korte "i lårene" og direkte vonde å sitte i. Etter en langtur på 2-3 dager med den hadde vi skikkelig vondt i ryggen begge to. Etter 5 dager på tur med Volvo XC70 var vi uthvilte - det er som å sitte i en sofa! Men begge mine søstre har Toyota og er veldig fornøyde, de er jo veldig driftsikre da.

Skal du ha en driftssikker bil som er god å kjøre fra A til B med, velg Toyota RAV4 eller Nissan Qashqai. Evt en Toyota Avensis stv. 

Er du interessert i å kjøre bil og synes kjøreegenskaper er viktig, velg BMW 3 eller 5-serie stv. 

Volvo V 50/70, evt XC60, Audi A4 er også gode biler, god kvalitetsfølelse. I denne klassen vil jeg også nevne VW Passat, kanskje GTE spesielt. Det er mye kvalitetsfølelse for pengene, og god drivstofføkonomi. 

Gjest Gargamel
17 timer siden, Lillemus skrev:

Vi hadde en RAV4 ii et par år. Plast og ræl. Setene var alt for korte "i lårene" og direkte vonde å sitte i. Etter en langtur på 2-3 dager med den hadde vi skikkelig vondt i ryggen begge to. Etter 5 dager på tur med Volvo XC70 var vi uthvilte - det er som å sitte i en sofa! Men begge mine søstre har Toyota og er veldig fornøyde, de er jo veldig driftsikre da.

Vi har en 2015 rav4. Den er mye større enn de tidligere modellene, og bra seter. Jeg synes den er helt super på langtur, og det er deilig å ikke bekymre seg for dårlige veier. Det er nok allikevel mer fornuftig å kjøpe en stasjonsvogn. Man betaler mye bare for bakkeklaring og firehjulstrekk, som man strengt tatt klarer seg uten.

En volvo XC70 er mer luksuriøs, men koster 300 000,- mer enn en rav4. Da ville jeg heller kjøpt en E-Golf i tillegg :-)

Annonse

14 minutter siden, Gargamel skrev:

Vi har en 2015 rav4. Den er mye større enn de tidligere modellene, og bra seter. Jeg synes den er helt super på langtur, og det er deilig å ikke bekymre seg for dårlige veier. Det er nok allikevel mer fornuftig å kjøpe en stasjonsvogn. Man betaler mye bare for bakkeklaring og firehjulstrekk, som man strengt tatt klarer seg uten.

En volvo XC70 er mer luksuriøs, men koster 300 000,- mer enn en rav4. Da ville jeg heller kjøpt en E-Golf i tillegg :-)

Raven vi hadde var vel en 2008-modell tror jeg. Måtte ha vært en særdeles dårlig modell. Bagasjerommet var lite og bakdøra er jo helt ubrukelig når man kjører med henger, det går jo ikke an å åpne den mer enn bare litt før den stanger i henger-draget. Vi trenger en skikkelig 4wd for å dra henger med snøscooter på opp verdens bratteste bakker om vinteren når vi skal på hytta, men hadde selvfølgelig klart oss med noe rimeligere sånn egentlig. ;) Men du vet hvordan det er med mannfolk og bil og når han hadde råd så er ikke det noe jeg legger meg borti. :) 

Gjest Gargamel
6 timer siden, Lillemus skrev:

Raven vi hadde var vel en 2008-modell tror jeg. Måtte ha vært en særdeles dårlig modell. Bagasjerommet var lite og bakdøra er jo helt ubrukelig når man kjører med henger, det går jo ikke an å åpne den mer enn bare litt før den stanger i henger-draget. Vi trenger en skikkelig 4wd for å dra henger med snøscooter på opp verdens bratteste bakker om vinteren når vi skal på hytta, men hadde selvfølgelig klart oss med noe rimeligere sånn egentlig. ;) Men du vet hvordan det er med mannfolk og bil og når han hadde råd så er ikke det noe jeg legger meg borti. :) 

Ja, de gamle rav'ene hadde veldig lite bagasjerom og var ikke noe alternativ for oss. Et vennepar av oss var også litt misfornøyde med den. Det er ikke noe problem med henger/bakluke på den nye modellen. Toyota gir ikke best kvalitetsfølelse mhp materialer etc. Jeg synes det er et hakk over Nissan og Mazda, men klart under Volvo og BMW. Det er subjektivt. Det støyer litt i kupeen etc. Musikkanlegget er imidlertid veldig bra.

5 timer siden, Trine skrev:

Toyota LandCruiser, Nissan Patrol eller Mitsubishi Pajero. Ultimate hunde-biler, driftsikre og kommer fram overalt :D

Jeg er også litt fascinert av land cruiser. Da snakker vi skikkelig lastebil på godt og vondt. Gamle løsninger, men det er fordi den skal være driftssikker. Den kan faktisk vade i 70 cm vann! I prinsippet kan man altså krysse elver med den. Ulempen er at den bruker bortimot 2 liter på mila.

Det er litt kjekt å vite litt mer detaljer når man skal gi råd om bil. Det finnes virkelig noe for enhver smak, men man må vite hvordan smaken er, og ikke minst hva bilen skal brukes til og hvor mange og i hvilken alder som skal sitte i den (både to- og firbeinte). Budsjett er også meget viktig.

Skal man ha en billig bil (ca 25.000 kr) med plass til to voksne og en firbeint, så er etter min mening en Toyota Yaris Verso det beste valget, f.eks denne: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=85569586 Det er en ganske kjip bil, men den får deg fra A til B for en rimelig pris både i innkjøp og drift. Toyota er generelt (etter min mening) det beste valget på billige biler, da kvaliteten er god og bilen er driftssikker. Corolla er også et alternativ her.

1 time siden, Gargamel skrev:

Ja, de gamle rav'ene hadde veldig lite bagasjerom og var ikke noe alternativ for oss. Et vennepar av oss var også litt misfornøyde med den. Det er ikke noe problem med henger/bakluke på den nye modellen. Toyota gir ikke best kvalitetsfølelse mhp materialer etc. Jeg synes det er et hakk over Nissan og Mazda, men klart under Volvo og BMW. Det er subjektivt. Det støyer litt i kupeen etc. Musikkanlegget er imidlertid veldig bra.

Jeg er også litt fascinert av land cruiser. Da snakker vi skikkelig lastebil på godt og vondt. Gamle løsninger, men det er fordi den skal være driftssikker. Den kan faktisk vade i 70 cm vann! I prinsippet kan man altså krysse elver med den. Ulempen er at den bruker bortimot 2 liter på mila.

Bruker den så mye? Jeg hadde en Patrol før, den lå på rett over literen. Trodde de brukte omtrent det samme. Tøffe biler er det, men 2 liter på mila er litt upraktisk. I går var jeg veldig glad jeg har høy bakkeklaring og 4wd. Her har de nemlig ikke brøyta. 30 cm snø opp veien :P Arctic truck er tøffe, hadde ikke begynt å grine om jeg hadde fått en, men det er jo litt voldsomt og for spesielt interesserte ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...