Gå til innhold

Julaften begynner å skape hodebry.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nicklusheletida
6 minutter siden, Trine skrev:

Kanskje ungene er smartere enn deg :D

Mye forstår de og har sett, men akkurat dette kommer plutselig. 

En annen ting . Det er veldig MYE de ikke vet om faren sin. Jeg har beskyttet han , selv om han ikke fortjener det. 

Ellers: Jada,  de smartere enn meg når det gjelder mye de :)

Gjest Gargamel
9 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Mye forstår de og har sett, men akkurat dette kommer plutselig. 

En annen ting . Det er veldig MYE de ikke vet om faren sin. Jeg har beskyttet han , selv om han ikke fortjener det. 

Ellers: Jada,  de smartere enn meg når det gjelder mye de :)

Hvis barna ikke vet hvor ille han er etter 15-25 år så har han kanskje ikke vært så ille som far? De var veldig klare på at de ville feire jul med ham.

Nicklusheletida
20 minutter siden, Gargamel skrev:

Hvis barna ikke vet hvor ille han er etter 15-25 år så har han kanskje ikke vært så ille som far? De var veldig klare på at de ville feire jul med ham.

Du misforstår litt. Det har vært så ille at den eldste mener han har en diagnose. Jeg trorest det har med stress å gjøre. Men ungene er glad i faren sin uansett. Han har ikke bare en personlighet. Han har flere sider.  Jeg vil ikke gå i detaljer. Detaljene hadde sagt deg mye. Derfor gikk det så mange år før jeg brøt ut også. Jeg likte den gode siden og veide for og i mot i mange år. 

Det jeg beskytter ungene mot har ikke noe med farsrollen å gjøre egentlig. Det handler om noe helt annet.

Men jeg er glad for at ungene vil feire med faren sin. Hadde de ikke ønsket det, hadde det betydd at barndommen deres hadde vært veldig vanskelig. 

Må foressten legge til at han ikke var så værst som småbarnsfar, synes jeg. Da fikk han ikke motbør.

Endret av Nicklusheletida
.
Nicklusheletida
11 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Du misforstår litt. Det har vært så ille at den eldste mener han har en diagnose. Jeg trorest det har med stress å gjøre. Men ungene er glad i faren sin uansett. Han har ikke bare en personlighet. Han har flere sider.  Jeg vil ikke gå i detaljer. Detaljene hadde sagt deg mye. Derfor gikk det så mange år før jeg brøt ut også. Jeg likte den gode siden og veide for og i mot i mange år. 

Det jeg beskytter ungene mot har ikke noe med farsrollen å gjøre egentlig. Det handler om noe helt annet.

Men jeg er glad for at ungene vil feire med faren sin. Hadde de ikke ønsket det, hadde det betydd at barndommen deres hadde vært veldig vanskelig. 

Må foressten legge til at han ikke var så værst som småbarnsfar, synes jeg. Da fikk han ikke motbør.

Men nå begynner vi å komme inn på et spor jeg ikke ønsker. Legger den diskusjonen død. Er sååå ferdig med han og med gamle ting. Det eneste som betyr noe er fremtiden. Vil bare du skal forstå at det er ingenting jeg heller vil enn at ungene skal ha et godt forhold til sin far. At han har mange fine sider, men at han er ustabil med mye aggresjon og at dette var verst de siste årene mens ungene var ungdommer. Barndommen var fin.

Men jeg er ferdig med dette. Det er fremtiden som gjelder nå . Sånn, ferdig med den saken :)

Annonse

Jeg syns de ungene dine er bortskjemte rett og slett. Og du er for svak til å sette foten ned. Jeg hadde aldri giddet å vært sammen med en som feirer jul med ex hvert år. Det må da være måte på hvor forlangende barn du har. Og ex som forlanger du skal være til stede og ikke din kjæreste. Dem styrer jo hele deg jo. Hvis ikke voksne barn kan takle å feire jul annet hver år hos dere så er dem ikke mye voksne. Du gjør dem en bjørnetjeneste med å dille etter ønskene demmes. De bryr seg jo ikke om hva du ønsker og vil. En mor som ikke får lov til å feire jul med kjæresten sin pga barna er for egoistiske og vil ha i både pose og sekk. Det bør virkelig være en grense her. Men hjelper ikke å skrive her inne å beklage deg når du ikke kan gjøre det rette in real life. Beklager lite medlidenhet fra meg her. Du har latt ungene og ex styrt og bestemt for mye. Da blir det slike konsekvenser. Mase seg til viljen sin.

Anonymkode: ca54e...388

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns de ungene dine er bortskjemte rett og slett. Og du er for svak til å sette foten ned. Jeg hadde aldri giddet å vært sammen med en som feirer jul med ex hvert år. Det må da være måte på hvor forlangende barn du har. Og ex som forlanger du skal være til stede og ikke din kjæreste. Dem styrer jo hele deg jo. Hvis ikke voksne barn kan takle å feire jul annet hver år hos dere så er dem ikke mye voksne. Du gjør dem en bjørnetjeneste med å dille etter ønskene demmes. De bryr seg jo ikke om hva du ønsker og vil. En mor som ikke får lov til å feire jul med kjæresten sin pga barna er for egoistiske og vil ha i både pose og sekk. Det bør virkelig være en grense her. Men hjelper ikke å skrive her inne å beklage deg når du ikke kan gjøre det rette in real life. Beklager lite medlidenhet fra meg her. Du har latt ungene og ex styrt og bestemt for mye. Da blir det slike konsekvenser. Mase seg til viljen sin.

Det går an å tenke ørlite mer nyansert.

Har man barn er det klart at deres velbefinnende er viktigst i julen. Man strekker seg langt for at de skal ha det bra, og setter egne ønsker og behov bakenfor. For de fleste foreldre er ikke dette et stort offer; julen er rett og slett ikke SÅ viktig for voksne, sammenlignet med for barn.

Når man har ny partner (som Nicklus) stiller saken seg litt annerledes. Skjønner godt at han synes det på tide at de feirer sammen. Barna er dessuten store. Nå er det imidlertid snart jul, og minste barnet har fått løfte om at de skal gjøre i stand og feire sammen. Synes derfor som en god løsning at hun allerede nå signaliserer at dette blir siste gang de gjør det på den måten.

Nicklusheletida
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser du er opptatt av hva jeg ønsker og vil, men jeg har ikke sagt noe sted at jeg har  ønsket å feire med kjæresten de andre årene. 

Når vi nå begge begynner å få et større behov for å feire sammen, så er det jo fordi vi etter 3 år som kjærester ( vi bor ikke sammen ) begynner å føle en sterkere tilknytning til hverandre. Først var jeg bare kjempeforelsket. Behovet for å dele seng var større enn behovet for å spise julemiddag sammen for å si det sånn.

Det er jo en prosess man går igjennom og etter som tiden går begynner man i større grad å se på kjæresten som et familiemedlem.

Når kjæresten i år begynner å protestere litt er det vel fordi han i større grad begynner å føle en sterkere tilknytning til meg og at behovet endrer seg. Akkurat som det gjør hos meg.

Javel. Beklager men det høres helt merkelig ut fra mitt ståsted. Er en kjæreste med noen så ønsker man jo å dele julen med vedkommende. Og voksne barn er jo voksne barn. Skal en hele tiden ta hensyn til voksne barns ønsker og behov? Beklager at jeg syns at en må noen ganger gjøre ting som ikke alltid er like gøy her i livet.

Nicklusheletida
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ha en god jul da, og beklager om jeg fikk deg irritert.

Jeg blir jo ikke irritert. Jeg prøver bare å komme med en forklaring på hvorfor det ikke har betydd så mye for meg tidligere å spise julemiddag med kjæresten. Må legge til at vi har hele resten av jula sammen. Jeg aksepterer at folk er forskjellige og at andre ikke forstår. 

Endret av Nicklusheletida
.

Annonse

Jeg mener bestemt en del av svarerne her undervurderer betydningen det er for "barn" (yngstemann er i alle fall det, og de to andre er uten familie) å ha foreldre som setter egne behov til side og heller gir barna en familiefølelse. Jeg synes Nickl har gjort helt riktig. Vi er barn av foreldrene våre uansett hvor gamle vi blir. Jeg er sikker på at barna til Nickl setter stor pris på å slippe pendling mellom to steder, kanskje dårlig samvittighet og heller får feire med både mamma og pappa. Trodde de fleste foreldre ville prioritere å feire med barna sine - uansett hvor voksne de måtte være - før ny partner. 

På 8.11.2016 den 12.14, Nicklusheletida skrev:

Så til Kayias svar : Hun mener jeg skal gjøre hva jeg vil selv, men saken er jo at jeg ikke har gjort meg noe å ha det slik. Det har ikke gått ut over meg på noen måte. Jeg er jo sånn at jeg er lykkelig så lenge ungene har det bra.

Når jeg nå likevel også vil ta hensyn til kjæresten neste år, er det fordi jeg fårstår at dette må ta slutt en eller annen gang og at det blir sikkert protester fra ungene uansett hva slags tidspunkt det kommer på. Og jeg tenker at hvis man snur det hele på hodet og at det var kjæresten som ville feire med sin x i årene fremover, så ser jeg ikke bort i fra at det hadde kommet ville protester fra meg og at jeg ville vært langt tydeligere enn det han har vært :)

Man skal behandle andre som man ønsker å bli behandlet selv og det er kjæresten jeg vil bli gammel med og ha et godt forhold til . Han behandler meg og ungene med respekt, så det skulle da bare mangle at det ikke var motsatt også. Derfor litt uenig med Kayia her, selv om vi ellers er mye enige. 

Nå har jeg tatt hensyn til ungene i noen år . Dermed har jeg tatt hensyn til meg selv også. Det er sånn det fungerer i mitt hode. Nå er det på tide med en endring og så får vi håpe at det lager seg til med tiden :)

Det er ikke så viktig, men jeg tror jeg har vært utydelig og ikke helt fått fram poenget mitt her. Det jeg prøvde å si var at du må kjenne etter hva du har lyst til, og følge denne lysten. Slik jeg leser deg har du hatt lyst til å feire som du/dere har gjort fram til nå, men fra neste år har du lyst til å feire med kjæresten (og forhåpentligvis ungene). Det er da jeg råder deg til å gjøre det, uavhengig av om eksen skulle surmule, om ungene skulle komme med såre spontanreaksjoner etc.

Ps. Jeg er foresten sikker på at når ungene har fått et år på seg vil det være helt greit for dem å endre på dette også :)

På 9.11.2016 den 11.29, Nicklusheletida skrev:

Jeg blir jo ikke irritert. Jeg prøver bare å komme med en forklaring på hvorfor det ikke har betydd så mye for meg tidligere å spise julemiddag med kjæresten. Må legge til at vi har hele resten av jula sammen. Jeg aksepterer at folk er forskjellige og at andre ikke forstår. 

Saken er at jeg forstår kjæresten din veldig godt også. du må da forstå at en kjæreste gjennom 3 år gjerne vil feire jul med sin kjæreste? Og da forstår jeg ikke? Du gir etter 100 % for dine barn og ex. men din kjæreste er det ikke så nøye med virker det som. Men er klart barn som er vant til å få viljen sin hele livet blir jo egoistiske. Takket være foreldra

Nicklusheletida
21 minutter siden, Kayia skrev:

Det er ikke så viktig, men jeg tror jeg har vært utydelig og ikke helt fått fram poenget mitt her. Det jeg prøvde å si var at du må kjenne etter hva du har lyst til, og følge denne lysten. Slik jeg leser deg har du hatt lyst til å feire som du/dere har gjort fram til nå, men fra neste år har du lyst til å feire med kjæresten (og forhåpentligvis ungene). Det er da jeg råder deg til å gjøre det, uavhengig av om eksen skulle surmule, om ungene skulle komme med såre spontanreaksjoner etc.

Ps. Jeg er foresten sikker på at når ungene har fått et år på seg vil det være helt greit for dem å endre på dette også :)

Nevnte det for yngstedatter i går at det blir siste året i år og nå synes hun det greit så lenge de to andre søskene også vil.

Selvsagt viktig at ungene er samlet den kvelden i hvert fall. Vi finner nok en løsning :)

Nicklusheletida
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saken er at jeg forstår kjæresten din veldig godt også. du må da forstå at en kjæreste gjennom 3 år gjerne vil feire jul med sin kjæreste? Og da forstår jeg ikke? Du gir etter 100 % for dine barn og ex. men din kjæreste er det ikke så nøye med virker det som. Men er klart barn som er vant til å få viljen sin hele livet blir jo egoistiske. Takket være foreldra

Jeg forstår kjæresten veldig godt jeg også, kjære deg :) Du må ikke hisse deg opp så mye at du ikke klarer å få med deg hva som står skrevet.

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Nevnte det for yngstedatter i går at det blir siste året i år og nå synes hun det greit så lenge de to andre søskene også vil.

Selvsagt viktig at ungene er samlet den kvelden i hvert fall. Vi finner nok en løsning :)

Det er jeg sikker på også :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...