Gå til innhold

Therese Johaug.

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at en utøver ikke har noe som helst ansvar for hva de putter i seg? Og at man gjør det, tross dopingadvarsler på preparatet, dessuten at man sier man sjekker 1-2 og 3 ganger, og kan finne all nødvendig info på nett på sekunder? Regelverket ansvarliggjør utøver, såvel som lege. Og slik bør det være.

Anonymkode: fd857...226

Det har jeg ikke sagt. Jeg mener at hun har ansvar, men at hun tok det ansvaret ved å spørre landslagslegen, følge hans råd som de faktisk er pliktig til i følge reglementet. 

Det er når hun ikke har legen tilgjengelig at hun må sjekke 1,2 og 3 ganger før hun putter i seg noe.

Fortsetter under...

4 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det har jeg ikke sagt. Jeg mener at hun har ansvar, men at hun tok det ansvaret ved å spørre landslagslegen, følge hans råd som de faktisk er pliktig til i følge reglementet. 

Det er når hun ikke har legen tilgjengelig at hun må sjekke 1,2 og 3 ganger før hun putter i seg noe.

Slik kan det bare ikke være. Da ville en hvilken som helst doper  kunne skylde på legen sin og slippe fri. Sluttansvaret vil alltid måtte ligge hos utøver.

Nicklusheletida
1 minutt siden, Xtra skrev:

Slik kan det bare ikke være. Da ville en hvilken som helst doper  kunne skylde på legen sin og slippe fri. Sluttansvaret vil alltid måtte ligge hos utøver.

Det må finnes rettsikkerhet også i idretten og her har vi faktisk en lege som har innrømmet skylden og da er vel saken klar.

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Det må finnes rettsikkerhet også i idretten og her har vi faktisk en lege som har innrømmet skylden og da er vel saken klar.

Nei, den er ikke klar, i et tenkt tilfelle vil en lege kunne påta seg ansvaret for å redde skinnet til en utøver (og da sier jeg ikke at det skjedde her).

Nicklusheletida
2 minutter siden, Xtra skrev:

Nei, den er ikke klar, i et tenkt tilfelle vil en lege kunne påta seg ansvaret for å redde skinnet til en utøver (og da sier jeg ikke at det skjedde her).

Det finnes ingen rettferdighet i å ha slike firkantede regler. Man må se på hver sak hver for seg. Det er forskjell på organisert doping og ei leppesalve. Ingen skal få meg til å tro at en utøver kan bli utsatt for organisert doping uten å vite om det selv.

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det finnes ingen rettferdighet i å ha slike firkantede regler. Man må se på hver sak hver for seg. Det er forskjell på organisert doping og ei leppesalve. Ingen skal få meg til å tro at en utøver kan bli utsatt for organisert doping uten å vite om det selv.

Jeg synes det er er rart du ikke ser at utøver må ha et objektivt ansvar.

Snakker altså ikke spesifikt om denne saken, men det har relevans også her.

Endret av Xtra

Annonse

Gjest Gargamel
11 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Man kan ikke sno seg unna ved å lage en avtale som legger ansvaret på noen andre.

"Reglene" sier ikke at hun skal gjøre som legen sier. Det er bare en avtale de har gjort internt i det norske laget. (Tipper de som driver organisert doping også gjør som legen sier, uten at jeg mistenker Johaug for det.)

Hvorfor kunne hun ikke bare dobbeltsjekke pakken selv? Det skjønner jeg ikke. Reglene er soleklare på at det er hennes ansvar å gjøre det.

42 minutes ago, Nicklusheletida said:

Så man skal stole blindt på EN lege, og ikke sjekke selv, uavhengig av legen? Høres ufornuftig ut å stole på at en lege, som jo er et menneske, ikke kan gjøre feil. Tror heller ikke det er slik regelverket er utformet. Hadde jeg vært toppidrettsutøver, hadde jeg vært ekstra påpasselig med hva jeg hadde fått i meg, og tatt et selvstendig ansvar ifht dette. Klistremerke med "Doping" hadde umiddelbart stoppet meg fra å bruke preparatet, og jeg hadde sjekket pakningsvedlegg og medisin grundig. Med solid støtteapparat, samt internett, er dette i dag fort gjort å få sjekket ut grundig.

Nicklusheletida
1 time siden, Xtra skrev:

Jeg synes det er er rart du ikke ser at utøver må ha et objektivt ansvar.

Snakker altså ikke spesifikt om denne saken, men det har relevans også her.

Joda, det ser jeg, men mener hun tok det ansvaret. 

Nicklusheletida
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så man skal stole blindt på EN lege, og ikke sjekke selv, uavhengig av legen? Høres ufornuftig ut å stole på at en lege, som jo er et menneske, ikke kan gjøre feil. Tror heller ikke det er slik regelverket er utformet. Hadde jeg vært toppidrettsutøver, hadde jeg vært ekstra påpasselig med hva jeg hadde fått i meg, og tatt et selvstendig ansvar ifht dette. Klistremerke med "Doping" hadde umiddelbart stoppet meg fra å bruke preparatet, og jeg hadde sjekket pakningsvedlegg og medisin grundig. Med solid støtteapparat, samt internett, er dette i dag fort gjort å få sjekket ut grundig.

Ufornuftig ?  Hvermansen vil naturlig nok tenke at det er mer fornuftig å stole på en lege med over 30 års erfaring enn å stole på en langrennsløper når det gjelder medisiner. 

Ja, alle kan gjøre feil, men da er det så klart den som har gjort feilen som er den skyldige.

Nicklusheletida
1 time siden, Gargamel skrev:

Man kan ikke sno seg unna ved å lage en avtale som legger ansvaret på noen andre.

"Reglene" sier ikke at hun skal gjøre som legen sier. Det er bare en avtale de har gjort internt i det norske laget. (Tipper de som driver organisert doping også gjør som legen sier, uten at jeg mistenker Johaug for det.)

Hvorfor kunne hun ikke bare dobbeltsjekke pakken selv? Det skjønner jeg ikke. Reglene er soleklare på at det er hennes ansvar å gjøre det.

Fordi hun selvsagt stolte på legen som var med og som var ansatt til å ta seg av dette.

Gjest Gargamel
17 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Fordi hun selvsagt stolte på legen som var med og som var ansatt til å ta seg av dette.

Jeg har sagt alt jeg har å si om hvorfor jeg mener hun har ansvar.

Jeg synes nok de burde straffet uaktsomhet mye mildere enn de gjør i dag, og særlig når mengdene ikke påvirker prestasjonen.

Annonse

Nicklusheletida
3 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg har sagt alt jeg har å si om hvorfor jeg mener hun har ansvar.

Jeg synes nok de burde straffet uaktsomhet mye mildere enn de gjør i dag, og særlig når mengdene ikke påvirker prestasjonen.

Da får vi også enes om å være uenige :)

Ja, hun har ansvar og tok ansvaret. Jeg synes at denne saken er soleklar og at man kan ikke lage et system hvor idrettsutøvere selv skal måtte agere leger.

Det at hun ikke sjekket esken salva lå i og heller ikke googlet er helt irrelevant. Hun sjekket med den hun skal sjekke med.

6 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Selv regner jeg det som usannsynlig at den salva skal kunne skjule organisert doping. Altså at salva slår ut på blodprøvene, mens den organiserte dopinga ikke gjør det.

Poenget er at dette ikke kan utelukkes, og det er dét andre nasjoner fokuserer på. Jeg ser ikke bort fra at vi ville hevde det samme dersom det ikke var Johaug men en russisk eller italiensk skiløper det var snakk om. 

Jeg tror som deg at hun ikke har dopet seg, men hverken du, jeg eller andre kan bevise noe som helst så lenge stoffet var i kroppen hennes. Det at det var lenge siden forrige test gjorde heller ikke hennes sak sterkere.

Nicklusheletida
4 minutter siden, Kayia skrev:

Poenget er at dette ikke kan utelukkes, og det er dét andre nasjoner fokuserer på. Jeg ser ikke bort fra at vi ville hevde det samme dersom det ikke var Johaug men en russisk eller italiensk skiløper det var snakk om. 

Jeg tror som deg at hun ikke har dopet seg, men hverken du, jeg eller andre kan bevise noe som helst så lenge stoffet var i kroppen hennes. Det at det var lenge siden forrige test gjorde heller ikke hennes sak sterkere.

Også når det gjelder russiske og italienske skiløpere, så må man sette seg inn i saken før en kan dømme. Det er ikke folk i gata som skal dømme. Til det finnes det for mange konspirasjonsteoretikere og skadefro mennesker. 

Man kan altså ikke dømme Johaug fordi om russiske skiløpere tidligere ble dømt etter organisert doping . 

Jeg leste om en som hadde brukt samme salve og som ble dømt, men det var altså etter å ha sjekket med moren sin. Noen sammenligner disse to sakene, men det er jo ikke sammenlignbart i det hele tatt. 

Nicklusheletida
32 minutter siden, Gargamel skrev:

Det får vi svar på snart tenker jeg.

Ja, det gjør vi. Jeg utelukker ikke at hun blir straffet for dette, men riktig er det ikke. Altså, det kan være riktig i forhold til den nåværende regelverket, men det er ikke im riktig at det ikke finnes rettsikkerhet for idrettsutøvere. 

Endret av Nicklusheletida
.
57 minutes ago, Nicklusheletida said:

Ufornuftig ?  Hvermansen vil naturlig nok tenke at det er mer fornuftig å stole på en lege med over 30 års erfaring enn å stole på en langrennsløper når det gjelder medisiner. 

Ja, alle kan gjøre feil, men da er det så klart den som har gjort feilen som er den skyldige.

Uavhengig av utdanning og erfaring: Mennesker gjør feil, og kommer aldri til å bli feilfrie. Feil begås hele tiden, uten eller med overlegg, som regel uten. Ja, den personen jeg stoler mest på når det gjelder hva jeg får i meg, er meg selv. Jeg har vært borti leger med mye erfaring til sammen. Allikevel vært ute for feil her og der. Og et par har såvisst ikke vært bagateller. Legen min gir meg ansvaret for å være påpasselig selv ifht medisiner, og stoler på at jeg er oppegående nok til å ta ansvaret. 

Den/de. I dette tilfellet: Johaug og legen. Utøvere er da såvisst ikke fritatt for ansvar. Hvor tar du det fra? Blir feil å bare peke på legen. Johaug må være påpasselig selv. Hun som til syvende og sist valgte å bruke preparatet, tross dopingadvarsler på pakken.

41 minutes ago, Nicklusheletida said:

Ja, det gjør vi. Jeg utelukker ikke at hun blir straffet for dette, men riktig er det ikke. Altså, det kan være riktig i forhold til den nåværende regelverket, men det er ikke im riktig at det ikke finnes rettsikkerhet for idrettsutøvere. 

Din mening. Ikke overbevist om at så mange mener det. Dette har lite eller ingenting med rettssikkerhet å gjøre. Hun har innrømmet å ha brukt en dopinglistet krem. Kremen var tom. merket tydelig med dopingadvarsel. Det finnes et internasjonalt regelverk, som alle må følge, og som skal få like følger om du ikke følger, uansett hva du heter og hvor du kommer fra. Hun er voksen og tilregnelig. Hun har et ansvar for hva hun får i seg, som alle andre. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...