Gå til innhold

Planlegging og enighet om diverse ting i huset

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg er nok som deg der :-) Her jeg bor nå har jeg nicklus - stil full og jeg elsker det :-)

Etter min mening skal et hjem fortelle noe om den som bor der. Gjenspeile personlighet og interesser og minner fra et liv uten at det skal være så mange ting at det bare blir rot.

Enig :) 

Fortsetter under...

Nicklusheletida
1 time siden, Lillemus skrev:

Jeg har heldigvis ikke så mange møbler jeg kommer til å ta med meg når jeg flytter ut til gubben, men han har god plass så det blir nok ikke noe problem. Men bøkene mine... Nå har jeg allerede fylt opp bokhylleveggen på stua hans ganske heftig og jeg tror det er like greit at han ikke er klar over alt jeg har i egen heim. Å kaste eller kvitte seg med bøker er nemlig ikke engang et tema. Vi har hustegninger med tanke på et evt. nytt hus og jeg har selvfølgelig sørget for at et kontor-bibliotek er tegnet inn. ;) I tillegg til en romslig loftsstue som også kan romme godt med bokhyller og på kjøkkenet blir det selvfølgelig en romslig kokebokhylle.

Men du..en ting til : - Ikke kall han gubben allerede _før_ dere har flyttet sammen dah ! :D

Hvordan skal dette gå ? :o

52 minutter siden, morsan skrev:

Men hva er "passer sammen"? Boligen trenger ikke se ut som en møbelkatalog og være "100% matching" for at det skal "passe sammen". Jeg ville helst ha en mer personlig stil og har blandet både nye møbler og gamle møbler. 

100 % enig, selv om mitt eget hjem nok er mer moderne og egentlig ikke har fått plass til så mye gammelt. Men hadde ikke så mye gammelt jeg var spesielt glad i heller.

En ting jeg ikke liker særlig godt er boliger som ser ut som de er stylet av møbelstylister - typisk for leiligheter til salgs på finn, for eksempel. Typiske kjennetegn er overdreven bruk av matchende puter i sofaer og senger samt diverse bord som er omtrent helt fylt opp av pyntegjenstander *grøss*.  Hvor setter de liksom fra seg kaffekoppen og kan de ikke legge avisen på bordet? ;)

26 minutter siden, Xtra skrev:

100 % enig, selv om mitt eget hjem nok er mer moderne og egentlig ikke har fått plass til så mye gammelt. Men hadde ikke så mye gammelt jeg var spesielt glad i heller.

En ting jeg ikke liker særlig godt er boliger som ser ut som de er stylet av møbelstylister - typisk for leiligheter til salgs på finn, for eksempel. Typiske kjennetegn er overdreven bruk av matchende puter i sofaer og senger samt diverse bord som er omtrent helt fylt opp av pyntegjenstander *grøss*.  Hvor setter de liksom fra seg kaffekoppen og kan de ikke legge avisen på bordet? ;)

Sååå enig! Det er sånne hjem der man ikke kan legge fra seg boka man leser i av frykt for at den ikke matcher interiøret... 

Og så synes jeg at hjem der alt byttes ut på én gang og hvor man kjøper det som er main stream) blir uspennende. Kjenner noen som gikk fra "Bohus-katalogen" ca 1992 (litt sånn Mot i brystet) til "Bohus-katalogen" 2009 eller når det var de pusset opp. De byttet da ut ALT, unntatt TV'n og godstolen til far. Bilder, lamper, møbler, gardiner... Det ble jo pent, og en kraftig forbedring, men null personlighet. Må ha vært bedre å bytte litt gradvis slik at man aldri er helt ut (og aldri helt in). Litt rart for meg å ikke ha et mer personlig forhold til tingene sine. Men - folk er forskjellige. :) 

8 timer siden, Xtra skrev:

Når man ser på boligannonser på finn går man jo helt i surr, 98% av boligene er jo helt like innendørs, hvite, sorte og grå, ser ut som samme stylist har vært til stede på samtlige prospekter. Så når man omsider kommer til et gammelt hus på landet med fargerike vegger og gulvbelegg fra attenhundreogklemåt så puster man nesten lettet ut. :) 

Annonse

13 timer siden, morsan skrev:

Jeg bor ikke sammen m kjæresten ennå. Dvs vi definerer oss til å ha to hjem, men det er hevet over enhver tvil at hver av oss er hovedansvarlig for sin bolig. 

Men jeg bodde jo med eksen i nesten et kvart århundre. Det er kanskje ikke av interesse hvordan det var i et forhold som gikk ad undas? ;) Det var ikke pga mye motvilje mht å gjøre en del slike ting eller betale noen for å gjøre det som ødela, iallfall ikke alene, men langvarig og stri motstand mot det meste (unntatt kjøp av biler) bidrar jo til at man ikke føler seg sett og verdsatt  

Jeg vil dog kommentere dette med soverom! Guri, som jeg mislikte det soverommet! Jeg tror ikke han klarte å forstå hvor ille jeg syntes det var.

Hvis jeg tok det opp fikk jeg bare slengt etter meg at nå hadde også jeg blitt oppussingsgal fordi jeg hørte alt for mye og alt for ukritisk på venninner som pusset opp til stadighet. Vi hadde jo vært enige ved innflytting at soverommet var OK?! Men én ting å godta tekstiltapeten og veggtilveggteppet fra 80-tallet da vi flyttet inn som vordende foreldre som hadde strukket oss litt vel langt for å kjøpe akkurat dette huset. Etter 10-15 år ville det ikke vært urimelig å pusse opp litt, uten å bli definert som oppussingsgal og en som bare var påvirket av andre  

Og jeg var ikke redd for å sette i gang og fullføre en del prosjekter selv. Jeg slipte bl a ned kjøkkenbenken og beiset og lakkerte og la fliser på veggen bak osv. Men soverommet krevde samarbeid mht å flytte ut klær og demontere skap, ta ned seng og sette opp midlertidig i annet rom osv. Både arbeid og pengebruk ble motarbeidet. Det er utrolig deilig å ha et pent, nyoppusset soverom i min nåværende bolig. :) 

Hvordan ting vil være med kjæresten (ektemannen) når vi kun har én bolig gjenstår jo å se, men jeg ser tydelig at han er en mye mer arbeidsom person og mye mindre stri. ;) Og ikke redd for å ta i et tak selv på en bolig som ikke er hans: under tre måneder ut i forholdet mente han at rekkehuset mitt burde males, og med en så positiv pådriver og medhjelper ble huset malt i fjor høst. :D 

Haha - nei, vil jo helst ha råd som fungerer ;-)

Skjønner jo det med soverommet. Vi pusset opp et rom for to-tre år siden, og byttet soverom til det nye. Utgang til hagen, ny lekker tapet, lyst og fint :) Jeg synes rommet er kjempefint, men det mangler litt småting fremdeles (et bilde, lampe over senga etc), men mannen vil helst ikke henge opp noe FORDI han ønsker seg tilbake til det rommet vi hadde før (som nå er loftstue). Han vil heller at det nye rommet skal være TV-stue og at vi tar tilbake det gamle rommet. Jeg synes det er en dårlig ide, fordi da vil TV-stua ligge vegg i vegg med stua, og hvis han på toppen av det hele vil ha skyvedør i mellom disse rommene, blir det jo ikke noe sted for ungdommene å få være i fred for oss voksne... :-P Så da blir det status quo da, med at rommet ikke blir helt ferdig og han ikke trives helt.... Råd?

15 timer siden, Gargamel skrev:

Når det gjelder å velge ut innredning av den typen som koster penger (baderom f.eks) så er vi gjerne sammen om å velge. Jeg tror begge to føyer seg sånn passe så det går greit.

Det er som regel hun som setter i gang store prosjekt (vil ha ny bod), men jeg som gjennomfører det bestemmer detaljene i hvordan det blir ut i fra hva som er praktisk. Jeg synes hun er for ivrig på å sette i gang ting, og at det blir litt mye som blir stående halvferdig. Hun synes sikkert jeg er for passiv, eller kanskje hun liker å styre det som har med huset å gjøre. Hvem vet.

Hvis hun er misfornøyd med en løsning klager hun høylydt på det, også blir det en slags diskusjon om hvordan vi skal gjøre det. Hva som er gjennomførbart kontra estetiske/praktiske ønsker.

Det er jeg som foreslår ny bil og biltype, og der har vi vært samkjørte.

I det store og heller vi ganske samkjørte på sånt, og det et ikke mye konflikt rundt det. 

Men hvis den ene synes at badet er helt greit (og kan sikkert være sånn i ti år til, selv om det ikke er moderne), og den andre synes at det virkelig er på tide å få gjort noe - hva da? Hvis et er hun som stadig setter i gang nye prosjekt, hvordan blir dere enige om nivå og tidspunkt for endringer? Mannen min er veldig flink til å argumentere for alt som har med bil å gjøre (og han er virkelig både flink og fornuftig når det gjelder bil, så jeg har stor tiltro til ham), jeg er ikke særlig interessert i interiør, men ser jo at golvene er slitt og at diverse skuffer og skapdører på kjøkkenet og et par andre møbler er blitt slarkete og at et kanskje er på tide å gjøre noe med det etter tjue år... han vil gjerne bare fikse golvet, men jeg synes at hvis vi først skal gjøre noe med kjøkkenet, skal vi ta det skikkelig. Hvis ikke, kan vi heller vente to-tre år til :D Kjipt med nytt golv/golvbelegg og slarkete gamle skapdører :-P

14 timer siden, Kayia skrev:

Større prosjekt inne diskuterer vi, og ingen "bare gjør" før begge er "påkoblet", enige og villige til å ta et fellestak. Foreksempel snakker jeg om at bad og kjøkken er modent for ekstra oppmerksomhet, og når jeg tar opp dette snakker han om at det har kommet en innmari fin bil... ;) Med dét har diskusjonen stoppet så langt, og det har ikke vært problematisk hverken for han eller meg. Konsekvensen er at vi begge har snakket halvannet år om en større utgift vi kunne tenkt oss at vi i fellesskap prioriterte, men ingen har ønsket det så sterkt at man har tatt et større initiativ til gjennomføring... ;) Jeg tror imidlertid kjøkken vil komme før bil, med bad tilslutt hihi... For oss funker dette, men jeg må kanskje legge til at til tross for at huset er fra 1910 er det i god stand, og bilen er slettes ikke gammel og sliten. Evt opp-pussing/kjøp av ny bil er derfor mer snakk om estetikk/oppjustering av funksjonalitet, og ikke en dyd av nødvendighet. Jeg tror dette gjør det lett for begge å la det gå tid før man beslutter noe. 

Sånn generelt har vi vært flinke på å gi den andre rom og frihet, og har ikke hatt et voldsomt kontrollbehov i forhold til den andres forbruk og fritidsbruk. For oss har dét fungert godt.

Takk for innspill!

Kjenner til det med at den ene snakker om en stor utgift, og den andre snakker om noe annet, og så stopper det opp! Jeg fikk gjennomført en stor greie for noen år siden, da var han veldig stri og ville helst ikke, men er vel enig i at det ble veldig bra. Det med bil prater vi ofte om, og jeg er forsåvidt enige i hans argumenter (jeg kjører den største bilen på småturer hver eneste dag, og det er jo litt dumt). Når jeg tenker etter, så er det faktisk bare kjøkkenet og det ene badet som ikke har vært tatt i løpet av 20 år (kjøkkenet har vært malt en gang, det er alt). Badet er helt greit, selv om det er i 90-talls stil. Men kjøkkenet er veldig slitt.

Noen venner av oss viste oss en gang deres system, der de satte seg ned sammen og laget en ønskeliste og tidsplan for gjennomføring (og sikkert kostnader også), og så brukte de den sammen og klarte som regel å bli enige.

Jeg tenker litt på at nå er det faktisk bare to år til eldstemann flytter hjemmefra, og det hadde vært litt gøy om han fikk del i at kjøkkenet ble fint, og et par andre småting i huset kom på plass, men når jeg tenker etter, så er det ikke sikkert han bryr seg så mye om det :lol: 

Vi bor i rekkehus i et sameie, så enkelte ting trenger vi ikke ta stilling til alene (f.eks. maling utvendig), det må samordnes med hele bygningen eller naboen på hver side.  Bruken av rommene er også stort sett udiskutable. 

Mannen min er ikke så opptatt av detaljer, men kan henge seg helt opp på en enkelt ting som bare MÅ være akkurat sånn, men det går seg som regel til.  Eksempel: Etter et stort dreneringsprosjekt i sameiets regi måtte vi rekonstruere en liten uteplass ved inngangen.  Vi ble fort enige (oss i mellom og med naboen) om at vi ikke skulle ha blomsterbed eller busker der, men legge stein og heller kjøpe noen store krukker.  Jeg la ned veto mot å kjøpe nøyaktig de samme krukkene som naboen (eller noen som liknet veldig), selv om han syntes de var fine, og det fikk jeg gjennom - mot at den ene krukken nå inneholder en diger, juletreliknende bar-vekst som skal lyssettes i vintermånedene ;)

Større oppussingsprosjekter følger ofte omtrent følgende prosedyre:

- Han har lyst til å "gjøre noe med" et rom eller deler av det, ikke om X måneder, men ganske snart

- Jeg orker ikke tanken på å bo på en byggeplass nå som det snart er tid for.....  (sett inn f.eks. "jul" eller "planlagt reise"), så jeg prøver å skyve det til en ferie eller en rolig periode, gjerne i en litt fjern framtid

- Som et kompromiss lander vi da på en ikke fullt så fjern framtid, men allikevel ikke akkurat nå :D

- Jeg trekker inn en del momenter som han ikke har tenkt på og setter som betingelse at det ikke skal gå vinter og vår mellom nedrivning (den morsomme fasen) og gjenoppbygging (ofte mindre lystbetont)

- Vi forsker sammen på de store avgjørelsene, jeg er flink til å begrense antall butikker vi må dra på befaring i ved å sjekke på nett på forhånd

- Når prosjektet nærmer seg, får jeg ansvaret for f.eks. tømming av møbler som skal fjernes, samt for å gå gjennom / kaste / mellomlagre, noe som kan være en betydelig del av prosjektet, men som er helt usynlig for ham

- Men jeg får vanligvis også gjennomslag for detaljene i hvordan det skal bli - f.eks. bifalles nesten alltid mine forslag til nye møbler, fargevalg eller hva som inngår i prosjektet, bortsett fra at han som nevnt kan henge seg opp i enkelte detaljer, overlater han sånt til meg

- Vi gjennomfører med en fordeling der han gjør alt "grovt" (riving, montering, alt som krever bruk av verktøy) og jeg bidrar med ekstra hender, rengjør / rydder mellom slagene, sorterer og kaster all emballasje, tar vare på bruksanvisninger og plasserer ting tilbake der de skal være

Ingen av oss er spesielt opptatt av interiør eller av å skifte ut ting bare fordi det blir umoderne.  Jeg tenker nok litt slik du skriver om at hvis man først skal legge gulv, kan man like godt..... osv.  Derfor er jeg som regel litt mer skeptisk når han får lyst til å fikse et eller annet - jeg ser mer av konsekvensene og forlanger litt mer planlegging.  Men vi er nesten alltid samkjørte og fornøyde når det er ferdig. 

Vi har én bil, og der er jeg stort sett passiv.  Vil bare ha en bil som virker.  Men jeg fikk utsatt ønsket om automatgir til begge ungene er ferdig med øvelseskjøring ;)

Endret av laban
9 timer siden, påskelilje skrev:

Haha - nei, vil jo helst ha råd som fungerer ;-)

Skjønner jo det med soverommet. Vi pusset opp et rom for to-tre år siden, og byttet soverom til det nye. Utgang til hagen, ny lekker tapet, lyst og fint :) Jeg synes rommet er kjempefint, men det mangler litt småting fremdeles (et bilde, lampe over senga etc), men mannen vil helst ikke henge opp noe FORDI han ønsker seg tilbake til det rommet vi hadde før (som nå er loftstue). Han vil heller at det nye rommet skal være TV-stue og at vi tar tilbake det gamle rommet. Jeg synes det er en dårlig ide, fordi da vil TV-stua ligge vegg i vegg med stua, og hvis han på toppen av det hele vil ha skyvedør i mellom disse rommene, blir det jo ikke noe sted for ungdommene å få være i fred for oss voksne... :-P Så da blir det status quo da, med at rommet ikke blir helt ferdig og han ikke trives helt.... Råd?

Ettersom du ønsker status quo mht bruk av rommene trenger du vel ikke initiere noe mht endret bruk, men du må jo forholde deg til det dersom han tar det opp (med mer enn bare noen grynt). Bilder og lamper kan du vel bare henge opp? Jeg hadde god erfaring med små endringer som ble tatt gradvis ;) 

2 timer siden, morsan skrev:

Ettersom du ønsker status quo mht bruk av rommene trenger du vel ikke initiere noe mht endret bruk, men du må jo forholde deg til det dersom han tar det opp (med mer enn bare noen grynt). Bilder og lamper kan du vel bare henge opp? Jeg hadde god erfaring med små endringer som ble tatt gradvis ;) 

Tja. Ønsker status quo med valg av soverom. Men må innrømme at jeg er så klurete  til å henge opp ting på gipsvegger at jeg har gruet meg for de fire skruene til lampene i halvannet år.... Samme med bilde. Hang opp et speil på datteras rom for et par år siden og jeg bommet på hullene og det ble da digre krateret der...

*flau *

Endret av påskelilje

Annonse

På Thursday, November 17, 2016 den 18.54, Lillemus skrev:

Vi bor ikke sammen, men jeg skal jo flytte hit om 3-4 år eller noe sånt så jeg har i grunnen fått bestemme ganske mye her hos ham, det er jo her vi er når vi er sammen også. :) Huset er fra 1987 og det ser i grunnen sånn ut inne også. Nevnte jeg ubehandlet panel? Først bodde vi oppe (nevnte jeg ubehandlet panel der også?) og det var ikke snakk om at jeg fikk male noe, kun de to veggene på soverommet som eksen hans hadde malt mørkerøde, de fikk jeg male hvite. Etter et par år flyttet vi ned i første etasje (nevnte jeg at nesten alt var ubehandlet panel nede også?) og jeg fikk male den mørkerøde veggen over brystpanelet på kjøkkenet hvit. Nevnte jeg at kjøkkeninnredningen var i furu?

Jeg hintet og spurte, spurte og hintet, men nei, her skulle det ikke males. Så plutselig en dag fikk jeg til svar at jovisst kunne vi male kjøkkeninnredningen! *besvime* Så begynte ballen å rulle. Resten av kjøkkenet ble også hvitt. Så ble stua hvit. Og sannelig fikk jeg ikke gjennom at vi malte soverommet også, her fikk jeg til og med sneket inn en lyseblå vegg!!! Vi kastet samtidig ut et par kommoder, kjøpte noen nye (hadde driflaks med at en serie fra Ikea passet perfekt langs den lyseblå veggen!) og jeg malte døra hvit og lyseblå på soveromssiden (sånn gammeldags med dørspeil).

Nå har han fått malt både hus og stall utvendig + at 2. etg innvendig (nevnte jeg at det var panel der?) også har blitt hvitmalt i sommer, men det har vi ikke gjort selv da. Og han har lovt meg at jeg kan få male kjøkkeninnredningen blå om jeg vil, men det blir ikke før jeg flytter tror jeg. Ikke utenkelig at jeg når den tid kommer vil sette foten ned og forlange en større oppussing av kjøkkenet da. :) 

Ingen av oss er typen som må bytte ut ting hele tiden (det tror jeg ikke dere er heller altså!), men han hører vanligvis på meg når jeg mener at noe faktisk er oppbrukt. Evt. blir det da som da jeg oppdaget at hans godstol var fullstendig nedslitt (og jeg som trodde at min var det!) og mente at vi trengte nye (de gamle var arvet...). "Hvis du ikke vil ha ny stol så kjøper jeg meg en selv," sa jeg bare og det var jo ikke aktuelt. :D Så da ble det to nye gitt. Det blir noen flere endringer her etterhvert, men jeg tar det pent og rolig og sniker det litt inn, det går så bra så.

Vi har hver vår bil så det er ikke noe tema når kommer til bilbytte, de er såpass nye begge to at det ikke er aktuelt å bytte bil på mange år ennå. Heldigvis.

Det gjelder vel å kunne kommunisere med partneren og komme med gode argumenter for hvorfor sofaen må byttes, eller hva det nå er snakk om. Lykke til! :) 

Veldig morsomt å lese om alle den umalte panelen!!! 

Tror jeg skal foreslå for mannen at vi setter oss ned en kveld med rødvin og positiv innstilling og snakker litt ordentlig sammen om hva vi har lyst til å få gjort det neste fem årene.

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Veldig morsomt å lese om alle den umalte panelen!!! 

Tror jeg skal foreslå for mannen at vi setter oss ned en kveld med rødvin og positiv innstilling og snakker litt ordentlig sammen om hva vi har lyst til å få gjort det neste fem årene.

Ubehandlet / umalt panel er pent når det er helt nytt. Men når det er 20-25 år gammelt og gulnet så er det ikke mye stas med det lenger og det slukter alt lys i rommet også. Jeg elsker malt panel da, så nå er jeg veldig fornøyd. :) 

Høres ut som en fin plan du har synes jeg, bli enige om en kveld slik at dere begge får litt tid til å tenke over hva dere har lyst til ang. huset.

På 18.11.2016 den 21.49, påskelilje skrev:

Tja. Ønsker status quo med valg av soverom. Men må innrømme at jeg er så klurete  til å henge opp ting på gipsvegger at jeg har gruet meg for de fire skruene til lampene i halvannet år.... Samme med bilde. Hang opp et speil på datteras rom for et par år siden og jeg bommet på hullene og det ble da digre krateret der...

*flau *

Jeg er heller ikke noe glad i å henge opp på gipsvegger. Jeg hadde ikke det der jeg bodde før, men da jeg flyttet til nåværende bolig som har det måtte jeg jo bare spise det sure eplet. Det finnes noen alt-i-ett-skruer for gips som er supre! Da slipper man å borre hull for deretter å putte i plastplugg før man setter i skruen. 

På 18.11.2016 den 21.49, påskelilje skrev:

Men må innrømme at jeg er så klurete  til å henge opp ting på gipsvegger at jeg har gruet meg for de fire skruene til lampene i halvannet år.... Samme med bilde. Hang opp et speil på datteras rom for et par år siden og jeg bommet på hullene og det ble da digre krateret der...

*flau *

På henge-opp-på-gipsvegg-fronten har det heldigvis skjedd en revolusjon!  Da jeg oppdaget disse fikk jeg plutselig hengt opp alle bildene mine, og til og med et ganske tungt speil på det minste badet har jeg hengt opp slik med to kroker.

Det er superenkelt. Se bildene.

Som morsan har jeg også god erfaring med å gjøre små endringer litt etter litt, og begge har blitt fornøyd.  F.eks. henge opp ett og ett bilde og en hylle på soverommet, der det ikke skulle henges opp noe.   Tror nesten ikke han merket det underveis, og da jeg spurte til slutt, syntes han det var fint. 

http://www.clasohlson.com/no/Herkules-gipskrok/Pr314620000

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...