Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Siden det var skogstur vi skulle skrive om så gjør jeg det ;)

Det jeg lurer på er hva du forbinder med skogstur? Har du vært i skogen dersom du har gått rundt Sognsvann? Skal du ha kjørt 2 mil på en skogsvei for så å traske gjennom lyng og grantrær før du kaller det skogen? Eller er det noe imellom et sted?

Jeg tenker at jeg er i skogen dersom jeg går på en sti, ikke en offentlig opparbeidet skogsvei. Man er jo i skogen fordet, men for meg holder det egentlig ikke at det bare er noen trær rundt meg. Jeg er litt usikker på hva jeg skal kalle skogen her hjemme. Man går på sti, men skal det bli noe til tur så må man gå helt i utkanten av skogen og stillhet kan man se langt etter. Hunden kan være løs der da, det er jo fint. Men helst skal jeg godt oppi åsen før jeg er på skogstur. Der hvor man møter på orrfugl og rev. Jaja, når jeg tenker meg om så har jeg hatt både orrhane og elg i hagen. Men så fant de nok ut at det hadde flyttet inn hund her og borte ble dem. Nå har jeg bare et ekorn. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414871-skogstur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Høstløv skrev:

Vi hadde også elg i hagen forleden og vi bor i utkanten av en by.

Ja, mener de hadde funnet en elg på tågskinnene nede i Oslo sentrum engang også, så elg i hagen betyr ikke akkurat at man bor midt i skogen ;)

1 time siden, Lillemus skrev:

Jeg elsker å gå i skogen! Kaller det ikke skogen rundt huset her selv om det er en del trær her, men noen skog er det jo ikke, kan strekke meg til å kalle det et skogholt. :) Når jeg snakker om å gå i skogen må jeg helst ned på sti-nivå ja. 

Her er det mer enn bare et skogholt. Men de har tatt endel av skogen nå for å lage tomter, så den blir stadig mindre. Syns det er litt trist. Liker egentlig fjellet best jeg da, men om vinteren syns jeg det er fint i skogen. Gå på ski og lage bål :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414871-skogstur/#findComment-3734528
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Ada jones fan skrev:

Jeg går ikke i skogen fordi jeg en gang gikk meg vill der og har ikke tort å gå i skogen etterpå. vet ikke om jeg hadde tort sammen med noen,men alene ALDRI MER.

Derfor han man enten norgeskart på mobilen eller en gps :D Gikk du deg skikkelig bort? Jeg har rotet meg bort litt i skogen noen ganger, det er fort gjort. Man har ikke så god oversikt og alle trærne er like ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414871-skogstur/#findComment-3734529
Del på andre sider

2 timer siden, Trine skrev:

Siden det var skogstur vi skulle skrive om så gjør jeg det ;)

Det jeg lurer på er hva du forbinder med skogstur? Har du vært i skogen dersom du har gått rundt Sognsvann? Skal du ha kjørt 2 mil på en skogsvei for så å traske gjennom lyng og grantrær før du kaller det skogen? Eller er det noe imellom et sted?

Jeg tenker at jeg er i skogen dersom jeg går på en sti, ikke en offentlig opparbeidet skogsvei. Man er jo i skogen fordet, men for meg holder det egentlig ikke at det bare er noen trær rundt meg. Jeg er litt usikker på hva jeg skal kalle skogen her hjemme. Man går på sti, men skal det bli noe til tur så må man gå helt i utkanten av skogen og stillhet kan man se langt etter. Hunden kan være løs der da, det er jo fint. Men helst skal jeg godt oppi åsen før jeg er på skogstur. Der hvor man møter på orrfugl og rev. Jaja, når jeg tenker meg om så har jeg hatt både orrhane og elg i hagen. Men så fant de nok ut at det hadde flyttet inn hund her og borte ble dem. Nå har jeg bare et ekorn. 

Optimal lykke er å gå tur alene  i en ukjent skog, følge stier eller bare vilt terreng en ikke har gått før, stole på himmelretningene og gå noen timer før en finner tilbake til utgangspunktet. I praksis er det svært sjelden jeg får meg slike turer.

I praksis er en skogstur for meg en tur på sti eller grusvei gjennom skogen. Det tar meg to minutter å komme bort til en slik grusvei som etterhvert blir sti. Der kan jeg gå i en halvtime før jeg møter på bilvei. Krysser jeg den veien, kan jeg gå et par timer uten bilvei (men det har jeg ikke gjort der).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414871-skogstur/#findComment-3734537
Del på andre sider

6 minutter siden, påskelilje skrev:

Optimal lykke er å gå tur alene  i en ukjent skog, følge stier eller bare vilt terreng en ikke har gått før, stole på himmelretningene og gå noen timer før en finner tilbake til utgangspunktet. I praksis er det svært sjelden jeg får meg slike turer.

I praksis er en skogstur for meg en tur på sti eller grusvei gjennom skogen. Det tar meg to minutter å komme bort til en slik grusvei som etterhvert blir sti. Der kan jeg gå i en halvtime før jeg møter på bilvei. Krysser jeg den veien, kan jeg gå et par timer uten bilvei (men det har jeg ikke gjort der).

Høres ut som en perfekt skogstur. Bare man har med seg litt mat og drikke ;) Utrolig mye mer slitsomt å gå i vilt terreng fremfor sti, men samtidig så kan man få litt følelsen av å være et sted ingen andre har vært før en :)

Jeg sier vel egentlig at jeg har vært på tur i skogen selv om det er en grusvei med hundretusen joggere. Det er jo i skogen. Men jeg har ikke følelsen av å være på skogstur da. Jeg kan nok egentlig også gå en stund om jeg går gjennom skogen her og under en vei. Da kan jeg gå langs en elv. Hender av og til at vi har gått ned til elva når det er veldig varmt, så hunden får bade. Men jeg har ikke gått så mye langs elva. Skogen er så smal der så jeg tror ikke den egner seg for å gå en runde.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414871-skogstur/#findComment-3734546
Del på andre sider

39 minutter siden, Trine skrev:

Derfor han man enten norgeskart på mobilen eller en gps :D Gikk du deg skikkelig bort? Jeg har rotet meg bort litt i skogen noen ganger, det er fort gjort. Man har ikke så god oversikt og alle trærne er like ;)

Ja jeg gikk og tustet i over 2 timer uten å komme ut av skogen. Heldigvis kom en mann medhund der som jeg fikk følge med ut til veien.. Da jwg kom ut til veien var det bare 5-6 min så var jeg hjemme dvs utenfor blokka jeg bor i.

Endret av Ada jones fan
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414871-skogstur/#findComment-3734550
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Ada jones fan skrev:

Ja den mannen var kjempe hyggelig. Ville til og ed kjøre meg hjem,men jeg sa det er bare 5 min å gå så jeg kanbare gå hjem,mentusen takk for hjelpen. Da ble han glad fordi jeg takjet for hjelpen.

Godt det finnes noen sånne mennesker :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414871-skogstur/#findComment-3734554
Del på andre sider

5 minutter siden, Ada jones fan skrev:

Ja den mannen var kjempe hyggelig. Ville til og ed kjøre meg hjem,men jeg sa det er bare 5 min å gå så jeg kanbare gå hjem,mentusen takk for hjelpen. Da ble han glad fordi jeg takjet for hjelpen.

Det får en si.

Anonymkode: 3490e...2ad

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414871-skogstur/#findComment-3734559
Del på andre sider

15 timer siden, Trine skrev:

Høres ut som en perfekt skogstur. Bare man har med seg litt mat og drikke ;) Utrolig mye mer slitsomt å gå i vilt terreng fremfor sti, men samtidig så kan man få litt følelsen av å være et sted ingen andre har vært før en :)

Jeg sier vel egentlig at jeg har vært på tur i skogen selv om det er en grusvei med hundretusen joggere. Det er jo i skogen. Men jeg har ikke følelsen av å være på skogstur da. Jeg kan nok egentlig også gå en stund om jeg går gjennom skogen her og under en vei. Da kan jeg gå langs en elv. Hender av og til at vi har gått ned til elva når det er veldig varmt, så hunden får bade. Men jeg har ikke gått så mye langs elva. Skogen er så smal der så jeg tror ikke den egner seg for å gå en runde.

Jeg var på en veldig spennende skogstur en gang for snart to år siden. Kjørte til et sted jeg hadde gått en del på tur i da jeg barn. Fulgte en grusvei i ca en time. Det var litt snø, men jeg gikk på beina, ikke ski. Så tok jeg av fra veien og skulle prøve å finne en sti i bue litt lenger nord, som skulle føre til en topp jeg hadde vært på 15 år tidligere. Gikk alene. Fant stien  (den var rødmerket, men veldig blasse gamle merker). Gikk greit en stund, men så mistet jeg merkene, og pga snøen klarte jeg ikke finne stien. Ingen tråkk. Gikk og gikk, og det begynte å bli mørkt. Mye kratt og tungt terreng. Kom etterhvert til ei.stor myr jeg måtte krysse og det stod vann over snøen der. Jeg prøvde å finne den toppen, men etter lang tid var jeg plutselig i nærheten av bilen.  Tror jeg hadde brukt 2,5 -3 timer på tilbaketuren. Hadde ikke mat eller drikke med. Var helt svimmel av lavt blodsukker. Deilig å få satt seg i bilen da og kjøre hjem, tine seg opp og spise.

Jeg elsker å finne frem på nye steder, men har lært at jeg må ha med litt nødmat!

.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414871-skogstur/#findComment-3734707
Del på andre sider

32 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg var på en veldig spennende skogstur en gang for snart to år siden. Kjørte til et sted jeg hadde gått en del på tur i da jeg barn. Fulgte en grusvei i ca en time. Det var litt snø, men jeg gikk på beina, ikke ski. Så tok jeg av fra veien og skulle prøve å finne en sti i bue litt lenger nord, som skulle føre til en topp jeg hadde vært på 15 år tidligere. Gikk alene. Fant stien  (den var rødmerket, men veldig blasse gamle merker). Gikk greit en stund, men så mistet jeg merkene, og pga snøen klarte jeg ikke finne stien. Ingen tråkk. Gikk og gikk, og det begynte å bli mørkt. Mye kratt og tungt terreng. Kom etterhvert til ei.stor myr jeg måtte krysse og det stod vann over snøen der. Jeg prøvde å finne den toppen, men etter lang tid var jeg plutselig i nærheten av bilen.  Tror jeg hadde brukt 2,5 -3 timer på tilbaketuren. Hadde ikke mat eller drikke med. Var helt svimmel av lavt blodsukker. Deilig å få satt seg i bilen da og kjøre hjem, tine seg opp og spise.

Jeg elsker å finne frem på nye steder, men har lært at jeg må ha med litt nødmat!

.

Ja, nødmat er viktig. Jeg var på en flere dagers tur en gang hvor vi rota oss skikkelig bort den siste dagen. Hadde heldigvis en veldig enkel gps så vi ihvertfall kunne se om vi nærmet oss bilen eller ikke. Men med tung sekk gjennom tett skog uten sti, det er ganske slitsomt. Det bøtta ned den dagen så vi orket ikke tanken på å sette oss for å spise, ville bare hjem. Da vi kom til bilen hadde de stengt bommen. Måtte ringe politiet. De flira godt da de kom. Vi var våte, møkkete, stinka sikkert litt også, sultne og slitne. "Haha, har dere hatt en fin tur?". Jeg kunne nesten funnet på å slå akkurat da, men jeg orket ikke :P Men i ettertid sitter man igjen og tenker "jaja, jeg overlevde det også". Da vi bare hadde fått i oss litt mat så tenkte vi begge at dette også hadde vært en fin tur, selv om jeg fortsatt kaller den for helvetesuka :D Det er de turene som ble litt tyngre enn man hadde tenkt, som man husker :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414871-skogstur/#findComment-3734714
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...