Gå til innhold

Vurderer å bli vegetarianer.

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Kayia skrev:

Igjen, jeg sa ingenting om deg, hvorfor trekker du inn deg hele tiden?

Jeg kritiserte healeren for å gi råd om noe han ikke har greie på, fordi jeg mener du har godt av å legge merke til at healere ikke alltid gir deg gode råd. 

Men jeg stolte virkelig på den healeren. Men uansett jeg spiste ikke mye på den tiden, kjøtt vokste i munnen på meg.

Fortsetter under...

Akkurat nå, Kayia skrev:

Skjønner det, men skjønner du at det ikke var berettiget? :) 

Tror healeren hadde rett jeg, hun stod ved min side en periode og tok ikke betalt heller. Hun så hva jeg trengte, men egentlig tror jeg ikke hun så hvor dårlig jeg var selv om hun var synsk. Har tenkt på det i ettertid. 

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Tror healeren hadde rett jeg, hun stod ved min side en periode og tok ikke betalt heller. Hun så hva jeg trengte, men egentlig tror jeg ikke hun så hvor dårlig jeg var selv om hun var synsk. Har tenkt på det i ettertid. 

Du tror at hun hadde rett i at man ikke får i seg nok protein som vegetarianer? 

Endret av Kayia
5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Okay. Man gjør vel det da. Bare mener at da må man klare å følge det også. 

Fint. Da er vi enige om at denne healeren uttalte seg og ga råd om noe vedkommende ikke hadde greie på.

Hadde dette skjedd meg, ville jeg forholdt meg skeptisk til andre råd denne healeren ga også. 

Annonse

1 minutt siden, Kayia skrev:

Fint. Da er vi enige om at denne healeren uttalte seg og ga råd om noe vedkommende ikke hadde greie på.

Hadde dette skjedd meg, ville jeg forholdt meg skeptisk til andre råd denne healeren ga også. 

Men hun ga mange gode råd og jeg er takknemlig for det, kommer alltid til å være det. Hun så ting om hele livet mitt, ting hun umulig kunne vite. Men hun forstod aldri hvorfor de ga meg ap. 

På 11/20/2016 den 16.40, stjernestøv skrev:

Å jeg tenker på grisene, ja sauene og. Tenk at vi spiser dyr, det er jo fælt. Jeg vurderer å bli vegetarianer, har du vurdert det noen gang? Tenk på all smerten vi tar inn. Jeg hørte en gris skrike i går når jeg la meg, og med det smalt et lys i panna mi. De kom nok til "himmelen", men så mye smerte. Jeg kjente det, hadde spist innbakte pølser. 

Hei!

Jeg ble som barn vegetarianer, da dyrene stod meg langt nærere enn mennesker.

Det var derfor utenkelig for meg å skulle spise de jeg elsket, da jeg forstod systemet.

Jeg spiser i dag fisk, fisk greier jeg drepe, skjønt lett er det ikke!! Jeg tøffer meg opp, men skal jeg spise fisk, er det et prinsipp at jeg kan håndtere mitt egent behov, og ikke utelate til andre å bli "drapsmenn" for mitt eget behov, og for meg er ting endret mer i retning at skal man spise dyr, så bør man imidlertid sørge for dyrevelferd. Fisk har det ikke så aller verst, der den svømmer i det fri, til vi fisker den, samme med sau, jeg syns bedre, da får gå i skog og mark, men gris!! den forferdelige tortur disse flotte dyrene utsettes for i landbruket, det er grusomt!

Jeg har besøkt en del gårder, vært budeie, satt meg inn i drift, og forbedringer som lett kunne vært gjort, samt dyrenes grunnleggende behov, og som bymenneske, holder jeg egne høner, slik at vi daglig må ta ansvar, samt takke dyrene for den mat de bidrar med, til vårt liv , glede og helse.

Litt kjøtt er nå ganske sunt, det er med det som med så mye, ingen overdrivelser er bra!

Men man kan redusere sitt kjøttforbruk, til samtidig helsegevinst, for ikke å glemme, gledene mange mister, ved for lite og variert innslag av de deiligste grønnsaker, artisjokker, kastanjer, belgfrukter, aubergin, stekt jordskokk og paprika, for ikke å glemme om de deilige potetartene mm:-)

Jeg lager i dag all mat, også kjøtt retter, jeg misjonerer ikke, verken min tro eller min overbevisning, man kan kun selv handle ut i fra hva som kjennes best for en selv, og det er viktig at blir du vegetarianer, så er det din overbevisning, og ikke nødvendigvis det som er riktig for andre, det er lett å bli fanatisk. 

Man kan selvsagt snakke om sin sorg over de dårlige forholdene dyrene våre, spesielt gris fortsatt lever under, ikke sjelden er andre enige, at de velger grisekjøtt kan skyldes alt fra at det er enkelt i hverdagen, at det er billig, og det økonomiske aspektet er en ting som er viktig. Man kan lage billig vegetarmat, men det er langt mer tidkrevende....Den frosne vegetarmaten, eller ferdig vegetarmaten, er mye dyrere enn vanlig mat, det begrenser jo også derfor hvem som har råd til den.

Men kjøper man store poser med bønner og legger i bløt og koker, samt lager spirer m.m. så blir det slett ikke dyrt, det krever bare litt mer tid i den fasen der man setter seg inn i et nytt kjøkken.

Jeg vil anbefale deg, lese bøker om vegetarisme, selv lærte jeg meg kjapt lage egen tofu feks, dette er et næringsrikt og velsmakende produkt som er veldig anvendelig. Videre er feks slikt som veg. pølser, burgere, fileter osv...mye billigere i Sverige, men jeg lagde før mange ulike kornkaker, og de likte også de som trodde de ikke likte vegetarmat, det har mer med kokken å gjøre, enn ingrediensene, om mat smaker godt eller ikke:-)

Blir spennende prosjekt da Stjernestøv:-)

3 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg ble som barn vegetarianer, da dyrene stod meg langt nærere enn mennesker.

Det var derfor utenkelig for meg å skulle spise de jeg elsket, da jeg forstod systemet.

Jeg spiser i dag fisk, fisk greier jeg drepe, skjønt lett er det ikke!! Jeg tøffer meg opp, men skal jeg spise fisk, er det et prinsipp at jeg kan håndtere mitt egent behov, og ikke utelate til andre å bli "drapsmenn" for mitt eget behov, og for meg er ting endret mer i retning at skal man spise dyr, så bør man imidlertid sørge for dyrevelferd. Fisk har det ikke så aller verst, der den svømmer i det fri, til vi fisker den, samme med sau, jeg syns bedre, da får gå i skog og mark, men gris!! den forferdelige tortur disse flotte dyrene utsettes for i landbruket, det er grusomt!

Jeg har besøkt en del gårder, vært budeie, satt meg inn i drift, og forbedringer som lett kunne vært gjort, samt dyrenes grunnleggende behov, og som bymenneske, holder jeg egne høner, slik at vi daglig må ta ansvar, samt takke dyrene for den mat de bidrar med, til vårt liv , glede og helse.

Litt kjøtt er nå ganske sunt, det er med det som med så mye, ingen overdrivelser er bra!

Men man kan redusere sitt kjøttforbruk, til samtidig helsegevinst, for ikke å glemme, gledene mange mister, ved for lite og variert innslag av de deiligste grønnsaker, artisjokker, kastanjer, belgfrukter, aubergin, stekt jordskokk og paprika, for ikke å glemme om de deilige potetartene mm:-)

Jeg lager i dag all mat, også kjøtt retter, jeg misjonerer ikke, verken min tro eller min overbevisning, man kan kun selv handle ut i fra hva som kjennes best for en selv, og det er viktig at blir du vegetarianer, så er det din overbevisning, og ikke nødvendigvis det som er riktig for andre, det er lett å bli fanatisk. 

Man kan selvsagt snakke om sin sorg over de dårlige forholdene dyrene våre, spesielt gris fortsatt lever under, ikke sjelden er andre enige, at de velger grisekjøtt kan skyldes alt fra at det er enkelt i hverdagen, at det er billig, og det økonomiske aspektet er en ting som er viktig. Man kan lage billig vegetarmat, men det er langt mer tidkrevende....Den frosne vegetarmaten, eller ferdig vegetarmaten, er mye dyrere enn vanlig mat, det begrenser jo også derfor hvem som har råd til den.

Men kjøper man store poser med bønner og legger i bløt og koker, samt lager spirer m.m. så blir det slett ikke dyrt, det krever bare litt mer tid i den fasen der man setter seg inn i et nytt kjøkken.

Jeg vil anbefale deg, lese bøker om vegetarisme, selv lærte jeg meg kjapt lage egen tofu feks, dette er et næringsrikt og velsmakende produkt som er veldig anvendelig. Videre er feks slikt som veg. pølser, burgere, fileter osv...mye billigere i Sverige, men jeg lagde før mange ulike kornkaker, og de likte også de som trodde de ikke likte vegetarmat, det har mer med kokken å gjøre, enn ingrediensene, om mat smaker godt eller ikke:-)

Blir spennende prosjekt da Stjernestøv:-)

Får se :-) 

Ja grisen har jeg tent mye på og tenker på, den har det ikke godt. Og de er jo kloke dyr også. 

På 11/20/2016 den 22.40, Nicklusheletida skrev:

De jeg kjenner som ble vegetarianenere ( Hele 2 stk :) ) ble overvektige etterpå, fordi de begynte å erstatte kjøtt med drittmat. Det krever litt av deg. 

Hei!

Dette er et viktig poeng, jeg har sett det samme.

Derfor anbefalte jeg stjernestøv å sette seg inn i det vegetariske kjøkken, det er tross alt annerledes, og nettopp for å ikke ende opp med den enkle drittmaten fordi man vil være prinsippfast.

Gjør man dette til en lidenskapelig interesse, da unngår man nettopp den dårlige erstatningen noen tyr til, nemmelig drittmaten:-)

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Får se :-) 

Ja grisen har jeg tent mye på og tenker på, den har det ikke godt. Og de er jo kloke dyr også. 

:-)

Det går jo an å bare kutte ut gris:-)

Ta det litt gradvis, sette seg godt inn i et nytt kjøkken, og ikke kaste seg på noe som kanskje er ugjennomtenkt, i forhold til alt fra interesse, til overskudd på lang sikt osv...

1 time siden, Madelenemie skrev:

:-)

Det går jo an å bare kutte ut gris:-)

Ta det litt gradvis, sette seg godt inn i et nytt kjøkken, og ikke kaste seg på noe som kanskje er ugjennomtenkt, i forhold til alt fra interesse, til overskudd på lang sikt osv...

Jepp :-) 

Annonse

16 minutter siden, Kayia skrev:

Mest sannsynligvis fordi hun - som på vegetarkost - heller ikke kunne noe om dét. 

Jo hun kunne om det. Sa det var mange som opplevde ting som meg, sa jeg måtte lære meg å leve med det. Og det skal jeg nå :-)

Nicklusheletida
2 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Dette er et viktig poeng, jeg har sett det samme.

Derfor anbefalte jeg stjernestøv å sette seg inn i det vegetariske kjøkken, det er tross alt annerledes, og nettopp for å ikke ende opp med den enkle drittmaten fordi man vil være prinsippfast.

Gjør man dette til en lidenskapelig interesse, da unngår man nettopp den dårlige erstatningen noen tyr til, nemmelig drittmaten:-)

Ja, men jeg ville ikke ha anbefalt dette til noen som har problemer med gjennomføringsevne, langsiktig planlegging og utholdenhet. Er redd det bare blir ett nytt problem. 

Jeg tenker at det er andre og viktigere ting å ta seg av som betyr mer for helsa.

Når det gjelder « omsorg for dyra»  som blir brukt som et argument, tenker jeg : Hvis man ikke har så mye overskudd i utgangspunktet, så er det viktigere at det overskuddet man har blir brukt på de nærmeste rundt seg, omsorg for bonden og ikke på dyra i fjøsen som avles opp for å spises.

Endret av Nicklusheletida
.

I Valdres har de fjellgris. Den har det sikkert ikke så ille https://stolsvidda.com/

At sauen har det bra stemmer ikke så godt. Selv mattilsynet har stilt seg skeptisk til hele sauenæringa pga dyrevelferd. Av ca 2 mill sau som slippes på utmarksbeite hvert år er det ca 130 000 som dør. De færreste av dem er "heldige" og blir tatt av rovdyr. De fleste har en lang og smertefull død. Villsau er greit syns jeg. De er i stand til å klare seg i utmark uten tilsyn.

1 minutt siden, Ada jones fan skrev:

Jeg blir aldri vegiterianer uansett for jeg liker ikke kokte grønnsaker overhodet. Jeg er også for glad i kjøtt og fisk til å kunne droppe det helt. jeg synes ikke vegitar mat er noe godt. Prøve vegitar burger.  Det smakte fryktelig.

Liker du kebabb?

Anonymkode: 7b9d9...a12

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...